Mijn CNC foamcutter

Discussie in 'CNC' gestart door Domi Jacobs, 23 okt 2013.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Gerhard,

    En wat doe je dan?
    Meer/minder stroom? Meer/minder snelheid?
    Kerf?

    Ik ben benieuwd, want dun + flinke tapsheid (komt vaak voor aan de tip) blijft altijd lastig.

    Grote tapsheid los ik op middels het programma Delta van Christophe Lauverjat (hier, "Découpe d'ailes à fort effilement (delta) v0.9.11"). Maar als het echt dun is (profiel dikte <5mm) zie ik de profieleneus altijd misvormen.

    Dirk.
     
  2. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Dirk, klopt mijn schroefspindels zijn helaas niet 100% recht!
    Ik heb de XY as op een metalen koker geschroeft en deze zit wederom vastgeschroeft aan de tafel! Maar mijn Y as is tamelijk lang (knap 50cm) en waarschijnlijk daardoor, zoals een antenne, erg gevoelig voor trillingen!

    Hallo Gerhard, mijn motoras is direct met de schroefspindel verbonden door axiale boring met 3mm madenschroefje loodrecht op axiale boring!
    Werkt prima maar geeft mss ook teveel trillingen verder!
    Hoeveel Volt/Ampere heeft jouw voeding? In MM2001 kan men toch ook de snijdraad tempratuur regelen? Is dit niet exact genoeg?
    Dank voor jullie reacties
     
  3. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Minder stroom, snijsnelheid werd door mm2001 bepaald. Maar het bleef lastig om het laatste segment van een mini zone vleugel te snijden.

    Voor de boog die gebruik, 72 cm lang, heb ik een 12 volt 8A voeding. In mm2001 te samen met de gmfc programmatuur kun je snijdraad automatisch aansturen. Dit werkt voor de wat grotere koorden redelijk goed. Je moet dan wel de calibratie van snijdraad en schuim goed hebben uigevoerd.

    Ben inmiddels afgestapt van mm2001 de unipolaire motoren waren niet krachtig genoeg om iets hogere snijsnelheden te halen met mijn snijder. Hiervoor heb ik nu een letmathe board mdlcnc i.c.m. Bipolaire motoren .5 nM. Werkt uitstekend en de motorsturing is een stuk rustiger 1/8 stap en 10 KHz timing vanuit een externe oscillator. Ook de elektronika voor de snijdraad aansturing uitgezocht zodat ik ook die weer vanuit gmfc kan aansturen.

    Gr

    Gerhard
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met mijn MM2001 aansturing gebruikte ik ook de voeding uit de kaart om de draad te verhitten.
    Gaat prima.
    Dat wakkelen kan toch wel door de schroefdraad komen.
    Ik heb ook tijden M8 en M10 gebruikt.
    Ik heb daarna een snijder voor iemand gebouwd en die heeft hem uitgerust met trapeziumdraad.
    En dat loopt heel mooi en soepel.

    GJ
     
  5. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Ja trapeziumdraad zal ik gebruiken als de snijresultaten te slecht zijn.

    Vandaag een paar testcuts gemaakt en vastgesteld dat mijn voeding (12Volt 8Ampère) niet sterk genoeg is. De draad wordt niet heet genoeg! Het schuim schuift langzaam maar toch te veel.
    Ook vandaag een sterkere besteld (12Volt 15A) Hopelijk krijg ik die nog voor de kerst, kan ik tussen de feestdagen verder experimenteren.
    Wel viel me op dat wat gesneden werd was mooi glad:)
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij is niet het amperage, maar het voltage de beperkende factor. Ik snij met 30V en nog geen 2 A!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt Dirk.

    Bij mij liep alles op 24-28 Volt.
    Dus die zwaardere 12 Volt voeding gaat niet veel helpen.
    Sorry..
    Als je die bestelde voeding niet meer af kan zeggen dan zou je hem waarschijnlijk in serie kunnen zetten me de andere.
    Dan krijg je 24V.
    Mijn boog was ongeveer 120cm en ik trok (even uit het hoofd) maximaal 2,5A, en dat bij het Roofmate snijden.


    GJ
     
  8. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    De warmteontwikkeling wordt bepaald door de stroom en de weerstand van de draad. Het is citer ook O dat de stroom wordt bepaald door de spanning en de weerstand van de draad. Als je dus de warmte ontwikkeling wilt verhogen met eenzelfde snijdraad (en dus vaste weerstand) dan moet je de spanning verhogen totdat het goed is.
    Misschien is het handig om even de weerstand van de snijdraad te meten en dan wat berekeningetjes lis te laten.
    Als de verwachte stroom maar 2.5A gaat worden DAB kan je ook een variabele voeding kopen. Dat maakt het misschien mogelijk om wat te tunen.
     
  9. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Dank voor het feedback. Gelukkig is de voeding niet duur geweest, Ebay 1,00 euro!
    Als ik dan meer spanning nodig heb, is dan een notebook adapter een mogelijkheid? Bijvoorbeeld deze Trust.com - 120W Notebook Power Adapter (PW-2120)
    Is tot 22 Volt schakelbaar en 120 Watt dus bij 22 Volt altijd nog dik 5 Ampère
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Meet eens met een multimeter de weerstand van de draad over de hele lengte.
    Vervolgens Stel je dat je 3 Amp. nodig hebt
    Dan geldt Volt = weerstand x ampere.
    Dan zou de weerstand x ampere dus kleiner dan 22 (volt) moeten blijven.
    Als die hoger dan 22 uitvalt heb je dus een andere voeding nodig.
    Ik zou 10% hoger nemen als je volgens weerstand x ampere nodig hebt.
    Dus 1,1 x weerstand x ampère.

    Dirk.
     
  11. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Dirk,
    Mijn weerstand over de lengte van de draad (koud) is 2,5 ohm! Maal 3 A maal 1,1 is 8,25 Volt! En toch funktioneerde het met 12 Volt niet?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat de weerstand toeneemt bij hogere temperatuur ...
    Ik had niet verwacht dat het effect zo groot zou zijn. :confused:
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voed je nu de snijdraad via de kaart/software?
    Je moet die wel eerst instellen he.
    Sluit anders eerst eens alleen de beugel op de 12V aan en schuif dan met een krokodilleklemmetje net zo lang tot de snijdraad echt heet wordt.

    Ik heb even gezocht en vond dit artikel, is misschien wel handig voor je.
    Rolfs Elektronik, Styroporschneider Details


    GJ
     
  14. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hoi,
    Ja, ik heb de MM2001 kaart op de, op één na hoogste stand staan, vanwege de buzzer;) en ook de software inmiddels op 99%! Was bij 25% begonnen!
    Kleinere stukken (18cm) met koorde van 10cm gaat met een snelheid van 1,5 mm/sec, bij 3mm/sec schuift het schuim langzaam. grotere stukken nog niet geprobeerd.
    Link kende ik al vandaar mijn vraag in posting #29

    #Dirk, ja, had ik ook niet verwacht dat de weerstand zich zoveel verandert.
    Bij de hitte die ik had 6 m(ega) Ohm, vandaar dat een hogere spanning nodig is!
    Wat voor voedingen gebruiken jullie?
    MM2001 kaart is alleen voor gelijkstroom te gebruiken, toch?
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2013
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een MM2001 werkt met gelijkspanning.
    Wat mij ook destijds opviel is dat de draad enorm afkoelt door het schuim, vooral als je stukken van 120 roofmate snijdt.
    Dan moet automatisch ook de snijsnelheid omlaag of de voedingspanning omhoog.
    Zoals ik al zei, ik sneed met spanningen boven de 20 volt, kan me herinneren dat ik wel eens boven de 28V zat.
    Ideaal zou dit zijn.
    Netzgerät McPower MRGN-900, 19/3HE, 3 regelbare Bereiche 0-15V, 0-30V, 0-60 - HEPF Modellbau
    Het is even een uitgave maar ik heb zelf zoiets en ik doe er alles mee, zelfs accu's, ja ook lipo's, laden.
    En het werkt ook als stroomverzorging voor modellen als ik aan het bouwen ben.

    Er bestaat ook een kleinere versie, een 300 watter, koop ik voor ongeveer 120 euro.

    Maar de moeite waard om hier eens aan te denken.

    Verder was ik ook niet zo bij met de MM2001.
    Ik heb er destijds een turbo board voor gebouwd, dan kan je tenminste echte stappenmotoren gebruiken.
    En daarna zijn we overgestapt naar de HobbyCNC kaart, die is perfect.

    GJ
     
  16. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    De kleinere versie is momenteel bij Ebay in de aanbieding! Maar mij toch iets te duur! Ik denk dat ik een eigen voeding bouw, like this seite - Page: 30 of 105
    Tot nu toe ben ik tevreden met MM2001 en voor het gewone schuimsnijden is het goed genoeg. Men moet weliswaar opletten dat de timer of step/halfstep zich niet versteld heeft, maar daar kan ik mee leven.
    HobbyCNC is niet "open source" kan weliswaar microstepping(niet nodig voor schuimsnijden) en heeft iets meer vermogen (ook niet nodig voor schuimsnijden) qua ampere. Maar ondersteunt ook geen bipolare steppers.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij een ringkern trafo met twee 18V windingen à 2,5A elk. Die heb ik in serie gezet en gelijk gericht met een dikke diode-brug (=36V eenzijdige pulsstroom), vervolgens afgevlakt met 2 (?) heel dikke elco's. En dan houd ik 30 V over of zoiets (ik heb het niet meer exact in mijn hoofd zitten).

    Net nog even nagevraagd op de Yahoo-group "DecoupeCnc": alleen gelijkstroom! Het regel-element bepaalt de max toelaatbare spanning. I.g.v. een IRF540 is dat 100 V max.
    Ik zou uit veiligheidsoverwegingen onder de 50 V blijven, daarboven dringt toch wel erg makkelijk door de huid heen, en die 50 V staat toch op een ongeisoleerde (blote) draad. :shock:

    Wat voor draad gebruik je precies?
    Voordat ik je adviseer echt goede draad te gebruiken wil ik eerst wel zeker weten dat de oorzaak niet elders ligt .... :rolleyes:

    Ik snij tegenwoordig met puur Wolfram (tungsten) 0,18 mm dik (hier koop ik zuiver Wolfram-draad).
    Een ook veel gebruikte draad is Rene. Rene is een speciale staalsoort ontwikkeld om sterk te blijven bij hoge temperaturen (straalmotoren van jets).
     
  18. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Dominique, het 0815 mm 2001 board heeft een gewijzigd circuit voor de aansturing van de hitte draad. Hierin wordt automatisch gecompenseerd voor de verandering van de weerstand als gevolg van de temperatuur. Mijn ervaring met Rene draad is dat dit met 12 Volt en een maximale lengte van ca 70 cm, goed bruikbaar is. De stroom ligt dan op ca. 2,5 A.

    Inmiddels heb ik de spanning verhoogd naar 18 VDC zodat ook een beugel van 1 meter gebruikt kan. Dit moet ik nog testen.

    gr

    Gerhard
     
  19. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Dirk,
    # Wat voor draad gebruik je precies?
    Deze Wolfram-Draht kaufen W-Stangen Granulat sehr günstig 0.16mm

    Hallo Gerhard,
    Ja, ik heb de 0815er MM2001 kaart!
    Als ik mijn bestelde computer voeding krijg, zal ik eerst daarmee proberen. Verder heb ik nog een laptop voeding optie! Anders eigen voeding fabriceren uit trafo, regelaar, diodenbrug en elkos!
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina