Mijn CNC foamcutter

Discussie in 'CNC' gestart door Domi Jacobs, 23 okt 2013.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Heb je de frequentie wel eens vergeleken met de grondfrequentie van de snijdraad? Als het daar in de buurt komt is de draad strakker spannen wellicht een oplossing. Op wat voor spanning staat deze nu?

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2014
  2. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Heb de draadhouder veranderd is nu beter maar nog niet goed genoeg! Ik ga hem draaibaar maken.
    Overigens Dirk je had gelijk met een paar % meer warmte alhoewel dat met die 6% helelmaal niet klopte. Soms doet het programma rare dingen:rolleyes:
    Dirk je had ook gelijk met eventueel 2 schuimstandaards te gebruiken, eentje voor de wortelprofielen en eentje voor de tipprofielen. Wel moet ik dan nog een beetje experimenteren met de overgangen, dat die mooi gelijk worden!
    Hier de oogst, de binnenste 6 panel zijn echt goed geworden! De buitenste 4 minder![​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Aan mijn snijdraad (0,7 m vrije lengte, 0,18 mm) hangt 1 kg. Eigenfrequentie eerder boven als onder de 100 Hz. Nee, dat is het niet. Bovendien de frequentie neemt af naarmate het langer duurt (en de amplitude toe). Een eigen frquentie verandert niet (zomaar) ...

    Maar ik geef toe, ik heb daar de 1e keer ook aan gedacht.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb geen MM2001 maar een kaart van HobbyCNC.com (mijn type verkopen ze niet meer). Maar volgens mij zijn beide kaarten gelijkwaardig qua functionaliteit, en hebben ze beiden de mogelijkheid tot manual heat. Daarvoor zijn er twee drukknopjes (bij mij). Met de ene stel je (op manual) de warmte hoger in, met de andere (heel verrassend) lager.
    Maar ... ik heb gewoon in foam-management de warmte 1% hoger gedefinieerd.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Geef eens een detail foto van de twee buitenste panelen?
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, ik kom aan een eerste harmonische van zo'n 104 Hz. Dus dat is het niet, of er zou nog een redelijke mate van flexibiliteit in de hele draadspanningsinrichting moeten zitten. Maar in de orde van 1 Hz is wel extreem laag.

    Uit de afstand tussen de ribbels in combinatie met de snijsnelheid kan je ook de frequentie afleiden, of ben je er zo aan gekomen? Maar ik zie hier zo op afstand geen factor 5 verschil in, lijkt redelijk gelijkmatig.

    Maar OK, je hebt het opgelost. Hoewel ik die omgevingstemperatuur verklaring moeilijk vind.

    Groet,

    Ad
     
  7. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    De dikte klopt niet +0,3mm en bij eentje is de LE vervormd!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben er voor 99% zeker van dat dit een tapsheidplobleem is.
    Oplossen met dat programmaatje 'Delta' (zie post #48)

    Werkwijze:
    • snij het paneel dat je in GMFC al hebt gedefinieerd opnieuw, maar nu met "Trimming only" (in 'panel cut' dialoog)
    • Download "Delta" (incl. de help-plaatjes)
    • Definieer ook daarin dat paneel.
    • "Sauver les profils" (profielen opslaan)
    • Gebruik die profielen om een nieuw GMFC-project van 1 (rechthoekig!!) paneel te definiëren. Gebruik hiervoor de waarden uit Delta:
      • Longueur = spanwijdte paneel
      • Corde profils = profielkoorde (beide identiek!)
    • het positioneren is nu een tikkie lastig. De neuslijstzijde van het eerder ge 'trimde' blok is de referentie ...
    Je kunt dit op normale snelheid en warmte snijden (want er is nu geen tapsheid meer).

    Succes, Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
    Dirk.
     
  9. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Dirk,
    nog heb ik het programma Delta niet geprobeerd! Komt nog, heb eerst een beetje problemen op mijn snij Pc met virussen! Heb echter goede resultaten met langzaam snijden voor DLG tip, duurt dan natuurlijk ~10minuten!
    Welk alignment gebruiken jullie voor vleugelpanels. Boven, beneden of profielkoorde?
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Meestal 'midden'. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat het voordeel van de ene of de andere is.
     
  11. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Alles loopt nu zo ver goed, alhoewel er altijd een minimaal verschil tussen linker en rechter panel is (~0,2mm)
    En toch denk ik altijd weer over trapeziumdraad spindels na!
    Ik zou daar uit 8mm of 10mm kunnen kiezen, de veranderingen aan de cutter die ik daarvoor moet maken zijn gelijk!
    Enige verschil zou de snelheid zijn, bij 8mm 3,75mm/sec bij 10mm 5mm/sec.
    Is er nog een voordeel bij een hogere snelheid buiten dat het mss een beetje sneller gaat?
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb 4 van deze: Low Cost 8mm Delrin Nut for CNC M8 Lead Screw 1 Piece | eBay

    [​IMG]

    Die niet goed zijn qua afmetingen en dus niet op mijn machine passen. Ze voldoen wel, zijn alleen breder dan in de advertentie en passen niet in mijn ontwerp. Ik krijg nieuwe van de verkoper, als je geïnteresseerd bent kan ik de verkoper voorstellen dat jij ze voor een zacht prijsje overneemt. PM maar bij interesse.

    Hugo
     
  13. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Ik zoek bestanden(.dat of .dxf) voor het maken van verschillende vliegtuig(rompen) met mijn cnc styrosnijder! Extra, Yak, Beaver, Zwevers etc.
    Bij voorbaat dank
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina