Heeft iemand een idee hoe men juist begint? Moet ik de hitte van de MM2001 kaart ook instellen? Heb hem nu op de op een na hoogste stand staan!
Vooraf heb je de maximale snelheid van je machine bepaald waarbij geen stappen verloren gaan. Dat moet in twee fasen: eerst zonder accelleratie, en daarna met.
Als het goed is heeft jouw hardware vwb. de warmte regeling 2 modi: manual en PC(-gestuurd). Zet hem op manual. Nu kun je met een knopje de stroom hoger instellen, en met een nader knopje lager.
Mbv. 'testcut' kun je nu een blokje in plakjes gaan snijden. Doe dat (met acceleratie), en kijk goed of het blokje (NIET verzwaren/vastleggen!) schuift. Gebruik een loep, 2 leesbrillen, het gaat om 'schokjes' van hooguit 0,1mm! Eerst terugregelen tot het schuift, dan weer up tot hij stil blijft liggen. De ingestelde warmte kun je aflezen in het window van GMFC (onderin status regel).
Voer deze procedure uit voor een hoge en een lage snijsnelheid (zie ook volgende alinea!).
De warmte instelling loopt van 0% tot 100%, de snijsnelheid van 0 tot max. mm/s. Bij de hoge snelheid is óf de warmte, óf de snelheid de beperkende factor. Zorg ervoor dat die rond de 75%-80% van dat maximum zit. Voor de lage snelheid neem je 25% van je max snelheid.
De reden is dat GMFC lineair inter- en extrapoleert, maar de kerf is niet lineair afhankelijk van snelheid en warmte. Door nu niet aan de 'uiteinden' te ijken minimaliseer je de afwijking.
Je hebt nu twee combinaties van snijsnelheid en warmte-instelling. Die leg je nu vast in het foam-management. In datzelfde window moet je ook de kerf vastleggen. Stel die nu op nul!
Nu moet je de kerf gaan meten. In de help van GMFC doen ze dat door een rechthoek te snijden met spanwijdte van ± de tafelbreedte waarbij de grootte (in de help spreken ze over koorde) aan de ene kant de helft van de andere kant is. Je kunt ook twee blokjes nemen links en rechts (kost je minder schuim).
Ik doe het anders. Ik snij een profiel, en meet de dikte en koorde. De dikte kun je heel nauwkeurig meten door een profiel met spanwijdte ± 2 cm te snijden. Heel zachtjes klem in de schuifmaat. Schuifmaat bek naar beneden en langzaam openen tot het eruit valt. Zo kun je de dikte op 0,02 bepalen. Koorde ook met de schuifmaat (of rolmaat) maar die is sowieso moeilijker te bepalen. Waar houden de haren op ...?
Stel je snijdt een profiel met koorde 100 mm en dikte 10%. Vervolgens meet je de dikte, en die blijkt 8,5mm. Het zou 10mm moeten zijn dus de kerf is dan 1,5mm. Let er wel op dat je het profiel definieert met skin=0!
Leg de kerf vast in foam-management, en snij en meet opnieuw. Als het profiel te dik blijkt, is de kerf te groot gedefinieerd!!
Herhaal dit alles voor de halve snelheid.
Ik constateer tot nu toe dat ik nooit de dikte en de koorde
tegelijk exact aan de maat krijg. Altijd is de koorde een paar mm te klein bij exacte dikte. Dit kun je niet compenseren door de spoed van je spindel een beetje aan te passen, want het is een constante afwijking. Altijd een paar mm kleiner ongeacht de koorde. Ik ijk daarom altijd een paar honderdsten (0,03 - 0,05) te dik om beide zo goed mogelijk te krijgen.
Succes,
Dirk.