J
Jerommeke
Guest
Hallo Forum lezers,
Mijn naam is Jeroen in ik ben sinds kort lid van dit forum.
Ik ben een aspirant modelbouwer, met andere woorden ik heb weinig tot geen modelbouw ervaring.
Ik ben wel altijd redelijk handig geweest en ik wilde eigenlijk altijd al eens zoiets proberen.
Een collega van mij, een ervaren modelbouwer, verwees mij naar deze website en jullie hebben mij geinspireerd met jullie schitterende bouwverslagen en voorbeelden om het gewoon maar eens te proberen.
Het leek mij wel verstandig om een kit te kopen met een handleiding voor ik modellen "from scrach" ging maken.
Dus hier is mijn kit "Charter nr.3183 van robbe.
- Vleugelspan 1470mm
- Lengte 1160mm
- Inhoud 41.4 dm2
- Vlieggewicht ca.1800g
- vliegbelasting 43.5g/dm2
zo moet hij er ongeveer uit komen te zien
Ik ben inmiddels 3 avondjes aan het knutselen
- Avond 1
Eerst goed lezen en voorberijdingen treffen
En dan maar beginnen.
Te beginnen met het uitleggen.
Plakken van de eerste onderdelen
Alles past vrij goed (laser uitgesneden onderdelen) heel af en toe met de vijl of schuurpapier onderdelen passend maken.
Dit is de de motor en de propellor. (moest ik appart kopen natuurlijk)
-Avond 2
Begint al op een vleugel te lijken, toch....?
Gewoon nog een keer hetzelfde maar dan in spiegelbeeld.
Ging beduidend sneller.
De vleugels al wat bekleden met balsa.
Hier komen de rolroeren
- Avondje 3
Ik moest eerst naar de winkel voor servodraad om onder het balsa te plaatsen voor de servo's van de rolroeren.
De bovenkant van de vleugel op de juiste plaatsen indekken met balsa.
Ook het montage plaatje voor de rolroerservo's op zijn plaats geplakt, dit zijn de vorderingen tot nu toe.
Wat een zooitje hé gewoon op de eettafel in de huiskamer wat zal mijn vrouw blij met mij zijn. :evil:

En hier de laatste foto.
Met al dat kleine spul zijn de vorderingen wel een beetje minder zichtbaar.
Maar ik denk dat ik op de goede weg ben.
De volgende fase is het afwerken van de vleugels o.a. plamuren, schuuren, de aileron pasmaken en monteren en dan de uiteinden van de vleugels erop zetten.
Tips zijn altijd welkom.
Metname wil ik mijn colega bedanken voor de verwijzing naar deze site ook RCEFlyer bedankt, hij heeft heel wat handige tips in zijn draadjes (ik was zeer onder de indruk van zijn balsa vliegtuig 1500mm wingspan), maar ook de andere bouwers bedankt voor jullie tips ik hoop nog veel van jullie te horen.
greetz Jeroen
Mijn naam is Jeroen in ik ben sinds kort lid van dit forum.
Ik ben een aspirant modelbouwer, met andere woorden ik heb weinig tot geen modelbouw ervaring.
Ik ben wel altijd redelijk handig geweest en ik wilde eigenlijk altijd al eens zoiets proberen.
Een collega van mij, een ervaren modelbouwer, verwees mij naar deze website en jullie hebben mij geinspireerd met jullie schitterende bouwverslagen en voorbeelden om het gewoon maar eens te proberen.
Het leek mij wel verstandig om een kit te kopen met een handleiding voor ik modellen "from scrach" ging maken.
Dus hier is mijn kit "Charter nr.3183 van robbe.
- Vleugelspan 1470mm
- Lengte 1160mm
- Inhoud 41.4 dm2
- Vlieggewicht ca.1800g
- vliegbelasting 43.5g/dm2
zo moet hij er ongeveer uit komen te zien

Ik ben inmiddels 3 avondjes aan het knutselen
- Avond 1
Eerst goed lezen en voorberijdingen treffen

En dan maar beginnen.
Te beginnen met het uitleggen.

Plakken van de eerste onderdelen

Alles past vrij goed (laser uitgesneden onderdelen) heel af en toe met de vijl of schuurpapier onderdelen passend maken.

Dit is de de motor en de propellor. (moest ik appart kopen natuurlijk)

-Avond 2
Begint al op een vleugel te lijken, toch....?

Gewoon nog een keer hetzelfde maar dan in spiegelbeeld.
Ging beduidend sneller.

De vleugels al wat bekleden met balsa.

Hier komen de rolroeren

- Avondje 3
Ik moest eerst naar de winkel voor servodraad om onder het balsa te plaatsen voor de servo's van de rolroeren.
De bovenkant van de vleugel op de juiste plaatsen indekken met balsa.
Ook het montage plaatje voor de rolroerservo's op zijn plaats geplakt, dit zijn de vorderingen tot nu toe.

Wat een zooitje hé gewoon op de eettafel in de huiskamer wat zal mijn vrouw blij met mij zijn. :evil:

En hier de laatste foto.

Met al dat kleine spul zijn de vorderingen wel een beetje minder zichtbaar.
Maar ik denk dat ik op de goede weg ben.
De volgende fase is het afwerken van de vleugels o.a. plamuren, schuuren, de aileron pasmaken en monteren en dan de uiteinden van de vleugels erop zetten.
Tips zijn altijd welkom.
Metname wil ik mijn colega bedanken voor de verwijzing naar deze site ook RCEFlyer bedankt, hij heeft heel wat handige tips in zijn draadjes (ik was zeer onder de indruk van zijn balsa vliegtuig 1500mm wingspan), maar ook de andere bouwers bedankt voor jullie tips ik hoop nog veel van jullie te horen.

greetz Jeroen