Mijn eerste balsa vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Jerommeke
  • Startdatum Startdatum
sterkte Jeroen

ik heb dat ook gehad , maar dan met mijn mini titan (heli) ook in de kamer gezet toen ik hem net had gekocht, alles aangesloten......piep piep....... begint ie in 1 keer te draaien, eerste reactie de rotor vastgrijpen, gevlog gekneusde duim!!!!!

snel herstellen kerel want we willen foto's zien,

grtzzzzz marc

Zie je wel dat je het beter bij modellen kunt houden ;-)
Tja, je snapt dat dat soort opmerkingen niet van de lucht is.... meestal is mijn standaardantwoord: "Ik vlieg 33 jaar met delta's, en dit is de eerste keer dat ik iets ergers oploop dan een schram. Stel dat ik 33 jaar geleden was gaan voetballen, dan had ik vast wel eerder iets gebroken, toch?"

Maar, inderdaad, met modelvliegen moet je het wel bont maken om een arm te breken...

Jeroen,

Ook van ons (ook m'n zoontje Martijn) beterschap!

Ik heb het m'n oudste zoon ook laten lezen, nu weet hij waarom hij achter het vliegtuig moet staan als de propellor gaat draaien.

Beter hechtingen in duim en zo dan in je edele delen, het oogt zo lullg als de huwelijksjuwelen door de pits vliegen.

Dus Jeroen, straks op het veld twee schroevendraaiers in de grond steken en vliegtuig met het landingsgestel er achter zetten.

Bedankt voor jullie steun mannen,

Maar ik heb nog slechter nieuws.
Bij nadere inspectie zie ik dat het moterschot en de bodemplaat ook aan gruzelementen zijn, alleen de ora cover houdt alles nog bij elkaar.

Misschien is het wel een boodschap dat ik beter geen vliegtuigen kan bouwen en zeker niet vliegen.

Nu moet ik de neus opnieuw proberen te construeren.
Ik kan er alleen niet goed meer bij aangezien motorhuis vastgelijmt is aan het vliegtuig.

Dus ik zit even in een dipje en ben ik aan het verzinnen hoe ik dit op ga lossen, maar een beetje knutselen gaat niet mee vallen met deze duim.

Ik baal echt als een stekkerdoos

img_2260.jpg

img_2264.jpg

img_2263.jpg

greetz Jeroen

Nounou... dat moet nog wel kunnen hoor, desnoods pas nadat je duim weer de oude is...
Het lijkt me dat je die bodemplaat er wel tussenuit kan snijden / frezen, en er een nieuwe voor maken.
Dat motorschot is lastiger, maar wat zou je ervan denken om een dummy motorschot te maken van bv 2mm triplex dat je er tegenaan lijmt? Zo herstel je het verband in het geheel, de motor komt 2mm naar voren toe maar dat zal geen al te groot probleem zijn...
Misschien is het ook wel mogelijk om dat versterkings-motorschot er achter tegenaan te lijmen, dan verandert er niks aan de plek van de motor.

Nounou... dat moet nog wel kunnen hoor, desnoods pas nadat je duim weer de oude is...
Het lijkt me dat je die bodemplaat er wel tussenuit kan snijden / frezen, en er een nieuwe voor maken.
Dat motorschot is lastiger, maar wat zou je ervan denken om een dummy motorschot te maken van bv 2mm triplex dat je er tegenaan lijmt? Zo herstel je het verband in het geheel, de motor komt 2mm naar voren toe maar dat zal geen al te groot probleem zijn...
Misschien is het ook wel mogelijk om dat versterkings-motorschot er achter tegenaan te lijmen, dan verandert er niks aan de plek van de motor.

Sorry, ik ben niet duidelijk geweest.

Dat motorschot wat je achteraan ziet is voor een brandstofmotor.
De mijne is electrisch, dus er hoort een motorschot aan de voorkant te zitten voor de electromotor maar dat is echt helemaal versplintert.
Maar toch bedankt voor de tip.

greetz Jeroen

Dat motorschot wat je achteraan ziet is voor een brandstofmotor.
Nou, dan is er niet al te veel aan de hand... maak een nieuw passend schot en lijm het erin, met wat versterkingslatjes rondom aan de achterkant.

Overigens, als het motorschot nu is versplinterd door contact met je duim, dan was dat bij de eerste de beste nose-in ook zeker gebeurd! Het was toch niet van balsa hè? Maak het nieuwe schot in elk geval maar van triplex. En als het nieuwe niet tegen een oude wordt aangelijmd... maak 'm dan maar van 3mm of zo...

haha wow brak hij tegen je duim aan wat een geluk dat ie er niet doorheen ging zeg

Nou, dan is er niet al te veel aan de hand... maak een nieuw passend schot en lijm het erin, met wat versterkingslatjes rondom aan de achterkant.

Overigens, als het motorschot nu is versplinterd door contact met je duim, dan was dat bij de eerste de beste nose-in ook zeker gebeurd! Het was toch niet van balsa hè? Maak het nieuwe schot in elk geval maar van triplex. En als het nieuwe niet tegen een oude wordt aangelijmd... maak 'm dan maar van 3mm of zo...

Het schot was van 3mm triplex.
Ik denk zelf dat, omdat de propellor doormidden brak en de motor nog enkele seconde bleef draaien, dat door de concentrisiteit er behoorlijke ongelijke centrifugaalkrachten op het schot zijn gekomen en het schot het heeft begeven.
Ik maak me ook erg zorgen dat bij de eerste beste foute landing de neus het inderdaad weer begeeft.

Misschien was het een slecht stukje triplex?

greetz Jeroen

Ik kon het niet aanzien mijn charter met een gesloopte voorkant.
Dus ik ben ondanks mijn duim aan het bouwen (repareren) geslagen.

Eerst het restant slopen.
Ik heb een motorschot gebruikt voor een andere motor.
Ik heb de bevestigingsgaatjes verboord in het schot. (hopen dat 2 sleufgaatjes geen problemen gaan veroorzaken)
Daarna heb sleufjes gefreesd in de zijkanten om daar een nieuwe bodemplaat in te lijmen.
Oneffenheden gevult met balsahout en daarna geplamuurt en dit is het resultaat.

Alleen nog bekleden.

img_2270.jpg

Eerst de scheuren in het hout proberen zo goed mogelijk te lijmen

img_2271.jpg

En dan plamuren

img_2275.jpg

img_2277.jpg

img_2278.jpg

Mijn verband is een beetje goor geworden.
Maar zodra ik de neus bekleed heb is het net of er niets is gebeurt.

Niet ontevreden met het resultaat alleen jammer dat het nodig was.

Greetz Jeroen

Ha, dat ziet er goed uit.
Mocht je de stevigheid niet helemaal vertrouwen dan kun je rustig nog een extra plaatje 3mm triplex tegenaan plakken. Dat het dan wat zwaarder gaat worden is niet zo erg.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de lijm het heeft gehouden. Zijn er ook breuken op de lijmnaad geweest? Waarom ik dat vraag is dat ik de indruk krijg dat houtlijm en hoge temperaturen niet samengaan, ook als de houtlijm weer afgekoeld is. Na een lichte crash en nu weer bij een modificatie (staartwiel plaatsen) constateer ik dat de lijmnaad breekt inplaats van het hout. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij m'n andere modellen, normaal breekt het hout. Het verschil is dat ik bij mijn Charter de boel warm heb gemaakt om de folie strak te krijgen.
Volgens mij had jij andere lijm gebruikt maar heb jij wel hetzelfde met jouw gebruikte lijm.

Ha, dat ziet er goed uit.
Mocht je de stevigheid niet helemaal vertrouwen dan kun je rustig nog een extra plaatje 3mm triplex tegenaan plakken. Dat het dan wat zwaarder gaat worden is niet zo erg.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de lijm het heeft gehouden. Zijn er ook breuken op de lijmnaad geweest? Waarom ik dat vraag is dat ik de indruk krijg dat houtlijm en hoge temperaturen niet samengaan, ook als de houtlijm weer afgekoeld is. Na een lichte crash en nu weer bij een modificatie (staartwiel plaatsen) constateer ik dat de lijmnaad breekt inplaats van het hout. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij m'n andere modellen, normaal breekt het hout. Het verschil is dat ik bij mijn Charter de boel warm heb gemaakt om de folie strak te krijgen.
Volgens mij had jij andere lijm gebruikt maar heb jij wel hetzelfde met jouw gebruikte lijm.

Hallo Erik,
De lijmnaden waren nog redelijk intact.
Het was voornamelijk het hout wat tot mijn verbazing na de crash met mijn duim echt versplinterd was.

Nu ging het echt razend snel en ik probeer mezelf te herinneren of de prop misschien ook de tafel nog geraakt heeft, maar ik zie geen sporen op de rand van de tafel.

Ik heb geen witte houtlijm gebruikt maar UHU Hart, speciaal voor balsa en andere houtsoorten.
Tevens te gebruiken in combinatie met andere materialen.

Greetz Jeroen

Als ik in de gelegenheid ben zal ik ook eens UHU Hart kopen en testen. Met een proefstukje triplex en houtlijm blijkt dat als je het gaat verwarmen de lijm zacht word en na het afkoelen niet meer de hardheid heeft als voor die tijd.8-O

Inmiddels heb ik op mijn charter ook een staart wieltje maar (nog) niet bestuurbaar. Eens kijken of dat beter bevalt dan het orginele stukje hout.

Back