Mijn eerste GR130

vaasje

Bedankt voor je reactie en je aanbod Rene. Houd ik zeker in gedachten.

Vandaag vond mijn vrouw onderstaande "uitlaatconus" op de vrijmarkt. Yep, zelfs zij is een beetje aangestoken met het jetvirus.



Morgen even in de draaibank op werk en kijken wat er van te brouwen valt.

Aha , dat is mooi , koop eerst maar een bosje bloemen voor vrouw lief en daarna in de draaibank met die vaas.
Maar ik heb nog wel evt een uitlaat uitslag liggen kj66 type.buig je zo rond.

r0013307.jpg

By rmt at 2010-12-03
Erg leuk je zo bezig te zien! ga zo door!!
gr Rene.
 
Update

Vandaag zijn de onderdelen voor m'n puntlasapparaat uit Hong Kong binnen gekomen. Ziet er zeer degelijk uit. Nu nog een mooi plekje vinden in de behuizing van het lasapparaat. Lekker knutselen van het weekend. Foto's volgen dan wel.

Het afsteken van het vaasje in niet echt mooi geworden. Het RVS bleek maar 0,2mm dik :shock: ! Dus toch maar zelf de uitlaat maken van wat degelijker plaatmateriaal.
 
Vandaag zijn de onderdelen voor m'n puntlasapparaat uit Hong Kong binnen gekomen. Ziet er zeer degelijk uit. Nu nog een mooi plekje vinden in de behuizing van het lasapparaat. Lekker knutselen van het weekend. Foto's volgen dan wel.

Het afsteken van het vaasje in niet echt mooi geworden. Het RVS bleek maar 0,2mm dik :shock: ! Dus toch maar zelf de uitlaat maken van wat degelijker plaatmateriaal.

Plaat heb je nog? dikker plaat is beter ivm vervormen.
ik heb nog evt uitslagen voor je.
 
Het afsteken van het vaasje in niet echt mooi geworden. Het RVS bleek maar 0,2mm dik :shock: ! Dus toch maar zelf de uitlaat maken van wat degelijker plaatmateriaal.
0,2mm is perfect hoor, de mijne is zelfs 0,15mm. Je moet het ook niet afsteken, maar afslijpen met dunne slijp schijfjes. (Van die goedkope in een tonnetje), gaat vrij eenvoudig. Zo blijft je motor lekker licht...;)

Groetjes,
 
Op het nippertje

Dank je voor de tip Gerald. Net op tijd trouwens, ik had het spul bijna in de afvalbak gegooid. Dus toch maar afmaken en zien of het sterk genoeg is.
 
Inderdaad, beetje uitproberen help wel. Qua krachten hoeft het daar bijna niets te houden, het is louter een gelijder van de hete gassen en komen nauwelijks krachten op. Kunst is meer het bewerken en dusdanig installeren dat het goed blijft zitten.

Dit is de uitlaat van mijn laatste GR180 en zit nu in m'n F16. Buiten cone opgebouwd uit 0,15mm rvs plaat. Binnencone is een 0,2mm dik vormpje met 3 M3 boutjes opgehangen binnen de buiten cone met behulp van dunwandige 4mm buisjes er tussen. Werkt prima! :D

Groetjes,

GroteFoto-YDKAPPYK.jpg
 
Nieuwe uitlaat ontwikkelingen

@ Rene: dank je voor de hulp, maar dat zal niet meer nodig zijn. Die 0.2mm conus vindt ik toch echt wat te kwetsbaar, maar gisteren heb ik bij een winkeltje in "prullaria" een peper en zout stel en een cocktail shaker gekocht.
full


Uiteraard in RVS en, geloof het of niet, qua maatvoering precies de goede maat: buitendiameter peper/zout vaatjes 44mm (0.4mm dik) en binnendiameter cocktailshaker 71mm (0.7mm dik). Alletwee met een beginstuk van gelijke diameter, zodat er gemakkelijk een paar busjes tussen te monteren zijn om ze met elkaar te verbinden.
full

Kontje uit de cocktailshaker slijpen (dank je voor de tip,Gerald), bevestigingslipjes eraan en presto: 1 turbine tail cone :D.

Wordt snel vervolgd..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Raymond.

Waar zit die prullaria winkel? hier in de buurt?
Die 44mm peper en zout vaatjes hebben de goede maat voor mijn 44er, misschien ietsjes op strekken tot 45 of 46 mm maar dan past het als gegoten, en hoef dan niet te tobben om een mal te maken voor de stuwkone.
Was van plan deze stuwcone te persen uit dun RVS buis.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
No worries

Hey Ger,

Bespaar je de moeite van die mallen maar. Als het schikt breng ik vanavond dat zoutvaatje wel even langs. Kan ik ook eens wat terug doen ;). Dat winkeltje is zo'n 2e hands uitdragerij aan de Voorstraat hier in Dordt (richting Merwekade) waar ze toevallig 1 zo'n setje hadden staan, helaas. Anders had ik er wel meer van meegenomen :(.

Ik bel wel ff voordat ik in de auto spring.

Gr. Raymond
 
Hoi Ray.

Dat zou fijn zijn.
Ik moet vanavond na 19.00 ergens zijn, als je voor die tijd even langs wilt komen dan zou dat mooi zijn.

Groet Ger.
 
En nu voor het serieuze werk ...

Gisteren 3 uur rondgedwaald bij HBM in Moordrecht. Uiteindelijk naar buiten gekomen met deze:
full


Een HBM 450 Compleet (dus met opspanplaat, 3-klauw, 4-klauw, vaste- en meelopende bril). Verder ook nog een meetklokje met hydraulisch statief, boorkoop en wat beitels in het boodschappenmandje laten vallen. Dit zou genoeg moeten zijn om een behoorlijke start te maken met de verspaning van de eerste onderdelen. En het mooiste is nog: het is een cadeau van mijn lieve vrouw !!

Hij staat nu netjes op z'n plek:
full


Inmiddels is de conserveringsolie verwijderd en staat alles lekker in de leibaanolie en het teflonvet. Morgen nog definief op z'n plek vastbouten en dan de losse kop uitklokken voordat ik met de as van de turbine kan beginnen.

More to follow..:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Na enkele weken radiostilte, dan maar weer eens een update van mijn project. Het puntlasapparaat zelf is nu klaar en werkt ook mooi. Ik krijg met 6 wikkelingen een spanning van 6,3 V op de uitgang. Nou nog de lastang zelf afmaken en dan kan ik losbranden (of juist vast...hoe je het bekijkt ;) ).
full

Duur van de laspuls instellen en op de knop drukken.. werkt perfect. Timer schakelt solid state relais dat de primaire spoel onder spanning zet.

Ook het 3D ontwerp van de motor is nu zo goed als af:
full


full


full


De "startmotor pod" laat ik momenteel 3D-printen in kunststof (PA-12). Deze zou eind van de week klaar moeten zijn, dus dan volgen wel foto's.

Het enige waar ik nog niet zeker van ben, is het opvangen van de thermische uitzetting, zoals eerder aangehaald door Gerald. De bedoeling was dat dit opgevangen zou worden door de schuivende verbinding (afgedicht met een O-ring) van de "can" op de diffusor. Maar de bevestiging van de gloeiplug lijkt me hier een beetje roet in het eten te gooien. Graag hoor ik jullie gedachten/suggesties etc.

En als ik nou afgelopen weekend opgelet had met draaien, had ik mijn as niet vernaggeld. Maar een lagerpassing van 8 -0,028mm lijkt me toch iets te ruim, of niet..?

Ik zie graag jullie reacties verschijnen.

Groeten,

Raymond
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: mac
3D printing

Vandaag is het eerste 3D-geprinte onderdeel gearriveerd. Materiaal is aluminium versterkt kunststof, zgn. Alumide. Het is erg licht, 32 gram, redelijk stevig en temperatuurbestendig tot pakweg 80 graden. De structuur voelt een beetje ruw aan.

full


full


full


Doel is hiermee de contour aan de binnenzijde te controleren, met name de passing met het compressorwiel. Zoals te zien is, is er nog een klein spleetje tussen compressor en deksel. Met inachtneming van de printer tolerantie is deze contour dus redelijk nauwkeurig. Exacte passing zal dus toch op het uiteindelijke aluminium diffusordeksel moeten plaatsvinden.

full


full


Kan niet wachten tot de "pod" voor de startmotor binnenkomt, maar dat zal nog even duren. Uiteraard t.z.t. weer nieuwe foto's.

Gr. Raymond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er prachtig uit Ray. Dat 3D printen de toekomst gaat worden blijkt wel, mooi wat er inmiddels allemaal mee kan. 80 graden...., beetje aan de krappe kant maar ik zeg gewoon proberen. In het verleden is er veel met kunstof inlaat kelken gewerkt maar dat bleek het toch niet te zijn, ben benieuwd hoedit spul het houd.


Het enige waar ik nog niet zeker van ben, is het opvangen van de thermische uitzetting, zoals eerder aangehaald door Gerald. De bedoeling was dat dit opgevangen zou worden door de schuivende verbinding (afgedicht met een O-ring) van de "can" op de diffusor. Maar de bevestiging van de gloeiplug lijkt me hier een beetje roet in het eten te gooien. Graag hoor ik jullie gedachten/suggesties etc.

En als ik nou afgelopen weekend opgelet had met draaien, had ik mijn as niet vernaggeld. Maar een lagerpassing van 8 -0,028mm lijkt me toch iets te ruim, of niet..?

Ik zie graag jullie reacties verschijnen.
Sorry, afgelopen weken alleen maar aan huis verbouwing gewerkt.....;) 0,028 lijkt inderdaad wat veel, probeer het effe met een lagertje, deze mag niet te los zitten. Uiteindelijk wordt hij wel opgesloten en vast gezet met bouten maar wat speling kan funest zijn voor je balans.

Wat die schuivende verbinding betrefd, je moet er gewoon één proberen, het zal allebei werken. Het gaat hier niet om milimeters hoor, hooguit een paar hondersten....dat maakt de plug niet zoveel uit.

Groetjes,
Gerald
 
As perikelen

Hoi Gerald,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je verbouwing een beetje voorspoedig gaat. Leuk dat je toch nog tijd maakt op mijn draadje te reageren. Die speling op de as is toch echt te veel. Ik heb geprobeerd met een lagertje, maar dat zit toch te los. Er zit niks anders op dan een nieuwe te maken. Ook niet erg, oefening baart kunst zullen we maar zeggen. En eur 2,70 voor een nieuwe 12.9 M18x180 inbusbout zorgt nou ook niet echt voor nachtmerries :D.

Meer nieuws, ook over de 3D geprinte delen, volgt t.z.t.

Gr. Raymond
 
Back
Top