Mijn eerste vliegtuigje en geen kennis

• Topicstarter Topicstarter anaksumatum
  • Startdatum Startdatum
wat mij het handigste lijkt aan die RTF dingen is dat alles al afgesteld is enzo. Dus geen zwaartepunt meer zoeken. Ofheb ik dat verkeerd en moet je bij deze dingen ook geen schuiven met je accu en zoeken naar het zwaartepunt?

groeten

rode

Hoi,

Het zit zo, Als je er een accu bij koopt (want dat moet je meestal) dan moet je die er ook inbouwen. Als je dat doet kan het zwaartepunt van vliegtuig veranderen. Bij een hoogdekker het zwaartepunt wegen zit op het dikste gedeelte van de vleugel. En bij de midden en laagdekker ook :wink: .

gr. Kelvin

P.S. als je vliegtuig ietsje voorover hangt geeft niet. en niet meten met een volle tank.

hallo,

Ik had een ARF, electro, een slowstick. Daar is het gelukkig nit zo moeilijk om het zwaartepunt te veranderen als het nodig is, gewoon de hele boel onder het stokkie verschuiven. :P

Kelvin zei:
Bij een hoogdekker het zwaartepunt wegen zit op het dikste gedeelte van de vleugel. En bij de midden en laagdekker ook

Hoe kom je aan deze wijsheid?
Het zwaartepunt ligt daar waar de ontwerper van het vliegtuig berekend heeft dat dit behoord te liggen, en dit is dan ook nog meestal een bepaalde range waarin het zwaartepunt door de piloot zelf bepaald kan worden. Dat dit redelijk vaak op het dikste punt van het profiel uit komt is toeval. Het geeft speciale theorieen en berekeningen over dit punt.

Even een voorbeeldje, een shock-flyer Edge heeft als vleugel een vlakke plaat van 3 mm (dus geen dikste punt te bepalen) de range van het zwaartepunt is daar 4-6 cm vanaf de neuslijst bij de wortel van het model. Voor gewoon relaxed rondvliegen en voor beginners met dit soort toestellen het liefst op 4 cm en dan langzaam het zwaartepunt naar achteren schuiven totdat je zelf vind dat het model nog lekker vliegt. Sommige top-piloten in Dld hebben dit punt zelfs al op 7,5 cm vanaf de voorzijde gelegd.

Ander voorbeeld, mijn Pond-Racer (zoek maar eens op dit forum), daar ligt het zwaartepunt op een wel heel erg vreemde plaats, namelijk 1,5 cm vanaf de neus bij de wortel van de vleugel. Dit model heeft wel erg veel pijlstelling naar voren.

Zo zijn er nog wel meer andere opties aan te geven.

Hou je als beginner bij de in de bouwdoos aangegeven waarde en alles komt goed. Bij een laagdekker bepaal je het zwaartepunt het makkelijkste door het model op zijn kop te houden en op de daarvoor aangwezen plaatsen te ondersteunen. Het model mag dan heel lichtjes naar voren neigen. Brandstof modellen natuurlijk uitwegen met halfvolle tank, en bij electro natuurlijk met halflege accu............. 8)

Zo'n slowstik. Wat kost dat nu nog? En is daar een beetje mee te leren vliegen?

Mja, Als ik deze discussie zo zie vraag ik mij af waar het probleem zit.
De "jeugd" heeft voor hun mobieltje tegenwoordig meer budget als ik vroeger voor mijn vliegtuigen.
En geloof me daar hoef je niet veel voor te bellen.
Maar ja, tijden veranderen, tegenwoordig kun je voor heel weinig geld RC de lucht in. DAt was een aantal jaren geleden gewoon niet zo. En tja als het nog steeds te duur is moet je prioriteiten stellen, of de inkomsten verhogen.....
Bij mijn weten is er een tekort aan krantenbezorgers.... Maar ik wil hier geen discussie over dat modelvliegen "duur" is, dat is het niet. Aan je vrienden die voor je lopen sms-jes sturen is veel duurder.

ik ben ook een beginner heb al wat speelgoed vliegtuigjes gehad maar ik heb me nu een iets beteren gekocht de windspirit spanweite 1.55m met een 540 moter er in (2kanaals) met 1 moter en 2 servo`s zo kan ik toch zweven zonder de moter aan en met moter aan gaat hij 60 kmper uur hij weeg wel 900 gr

sjaakie zei:
ik ben ook een beginner heb al wat speelgoed vliegtuigjes gehad maar ik heb me nu een iets beteren gekocht de windspirit spanweite 1.55m met een 540 moter er in (2kanaals) met 1 moter en 2 servo`s zo kan ik toch zweven zonder de moter aan en met moter aan gaat hij 60 kmper uur hij weeg wel 900 gr

Weetje zeker dat er 2 servo's inzitten? Ik heb een bleubird gehad daar stond in de beschrijving ook 2 servo's. Maar die roertjes achter aan werden gewoon met 1 servo aangestuurd die op de printplaat is gemonteerd. Als de 1 omhoog gaat gaat de ander naar beneden. Volgens mij zien ze de motor ook als servo ofzo. Wel jammer dat je van zn vliegtuig bijna niets kan hergebruiken. Bij die van mij was de servo stuk, om dat die op de printplaat is geintergreed kan je er dus niets meer mee.

Als ik de foto van dat vliegtuig zie lijkt hij veel op de bleubird, alleen kleinere vleugel en een kleinere motor.

ja, zelfde bij mijn ding... ben de naam even kwijt :(

Electro zooi eruit en 2 mini servo's erin en een kleine regelaar :) klaar.....

anaksumatum zei:
Ik wil dus graag beginnen met deze hobby maar wil er (nog) niet te veel geld aan uitgeven omdat ik er zeker van ben dat ik eerst veel zal crashen vooraleer ik het een beetje zal kunnen besturen.

Tegendeel is waar: op het moment dat je investeerd in een goede kist, en bij een club gaat vliegen, zal je waarschijnlijk niet crashen. mits je dus doet wat je instructeur verteld, en een stukje theoriekennis van het internet oid is wenselijk!

Dan hoef je dus geen extra geld uitgeven aan reserve ondedelen.
Je vliegt niet in de eerste maand een kist op.
en dus door een iets hoger instap bedrag een lagere totaalkosten.

in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.! 8)

Beste NRico,

Je vertelde net............(in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)

Maar dure inversteringen, bieden ook geen garantie, dat ze in de toekomst, heel zullen blijven :wink:

patrickkoomen zei:
dat ding is wel in de lucht te houden hoor
ik ben met deze begonnen:
http://kadoshop.nu/products.php?sectionid=1&catid=2&subcatid=3&productid=76&goproduct=1
dit vlieg wel lastig het stuurt als 1motor uit gaat, en dan donderd hij naar beneden
en nu heb ik deze:
8909-BLUEBIRD-klein.jpg

hier kan je echt goed mee vliegen

Nou, ik heb dus die Dragonfly gekocht, ook via Kadoshop. Zelfde idee: 2 motortjes en 2 kanalen. Vliegt echt prima en makkelijk. Je kunt er gerust 15 minuten mee in de lucht blijven hoor. Lekker cirkelen en zo. Iedereen kijken eromheen.. echt lachen. Ik vlieg altijd op de hei.
Enige nadeel is de goedkope motortjes. Na 2 vlieguren branden ze door... tenzij je veel tussenlandingen maakt.

Back