Kelvin zei:
Bij een hoogdekker het zwaartepunt wegen zit op het dikste gedeelte van de vleugel. En bij de midden en laagdekker ook
Hoe kom je aan deze wijsheid?
Het zwaartepunt ligt daar waar de ontwerper van het vliegtuig berekend heeft dat dit behoord te liggen, en dit is dan ook nog meestal een bepaalde range waarin het zwaartepunt door de piloot zelf bepaald kan worden. Dat dit redelijk vaak op het dikste punt van het profiel uit komt is toeval. Het geeft speciale theorieen en berekeningen over dit punt.
Even een voorbeeldje, een shock-flyer Edge heeft als vleugel een vlakke plaat van 3 mm (dus geen dikste punt te bepalen) de range van het zwaartepunt is daar 4-6 cm vanaf de neuslijst bij de wortel van het model. Voor gewoon relaxed rondvliegen en voor beginners met dit soort toestellen het liefst op 4 cm en dan langzaam het zwaartepunt naar achteren schuiven totdat je zelf vind dat het model nog lekker vliegt. Sommige top-piloten in Dld hebben dit punt zelfs al op 7,5 cm vanaf de voorzijde gelegd.
Ander voorbeeld, mijn Pond-Racer (zoek maar eens op dit forum), daar ligt het zwaartepunt op een wel heel erg vreemde plaats, namelijk 1,5 cm vanaf de neus bij de wortel van de vleugel. Dit model heeft wel erg veel pijlstelling naar voren.
Zo zijn er nog wel meer andere opties aan te geven.
Hou je als beginner bij de in de bouwdoos aangegeven waarde en alles komt goed. Bij een laagdekker bepaal je het zwaartepunt het makkelijkste door het model op zijn kop te houden en op de daarvoor aangwezen plaatsen te ondersteunen. Het model mag dan heel lichtjes naar voren neigen. Brandstof modellen natuurlijk uitwegen met halfvolle tank, en bij electro natuurlijk met halflege accu............. 8)