Mijn heli ervaringen en vragen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nevermore, 7 jan 2014.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Je zou bijna denken dat het een commando aan de ontvanger is om te programmeren of zo.

    Als je een voor een servo's los maakt, dan weet je of het een stroom probleem is.

    Groeten

    Arie
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Zouden jullie hier nog mee vliegen? (T-rex600, andere zijde waar de moer in zit is nog intact)
    Geen 3D, rustig sportvliegen met 70% governor.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nee zou ik niet doen. Misschien gaat het goed, misschien ook niet. En als het misschien niet goed gaat sloop je de heli.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Of het gebeurt weet je natuurlijk niet..
    Maar hij kan doorslaan, waardoor je in vlucht geen aandrijving meer hebt..
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Niet doen ... stuk is stuk .. kan je een hoop ellende besparen
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb al een nieuwe besteld.

    Blijkbaar moet je wel even opletten. Is voor een Trex600 ESP mechaniek.
    Men verkoopt de autorotation gear nr. H60020AT maar dit is niet het correcte. Was even zoeken naar nr. H60020T maar toch gevonden.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Lang leve align, blijft onderdelen wisselen.
    Je zoekt je de kolere

    Stom testje voor je 450
    Als je stroomproblemen vermoed..
    Vingers op de linkjes van de bladhouders, en lichte druk uitoefenen.
    Andere hand op de 2 sticks, en stevig roeren.
    Dat een 5 sec of langer volhouden.. in de lucht gebeurt dat ook..
    Is de stroomvoorziening een probleem, komt hij dan in de problemen..

    Evt kun je een multimeter aansluiten..
    Losse servostekker, twee draden om de pennen slaan.
    multimeter is niet extreem nauwkeurig meestal, maar als het voltage door een doorgaande beweging omlaag gaat, kun je dit wel zien..

    als dat inderdaad het probleem is, zou het kunnen dat er bv een servo aan het etteren is.
    op een 450 heb ik nog niet gehoord dat 3 amp niet voldoende is. Als je dan test met een 10 amp bec, moet het helemaal goed zijn.
    maar een servostekker krijgt maar 2,5 amp in de ontvanger, pieken van 5 amp.
    als die stekker de bottleneck is, trekt je besturing blijkbaar meer dan 5 ampere..
    heel erg niet goed..
     
  8. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het probleem met de uitvallende AR8000 zit em bij een Trex600.
    De 450 vliegt momenteel met een AR7200BX.
    Maar ik doe zeker de test met de lichte druk op de linkages! Ook doe ik "mijn" test nog eens met telkens één servo afgekoppeld. Kan ik toch al zekerheid krijgen of het bij één bepaalde servo zit.

    Ja die onderdelen.... Goed dat ik vlak voor de bestelling nog op een forumtopic (ander forum) botste. Want een gekende nederlandse winkel geeft bij de reserveonderdelen ook aan dat je de H60020AT moet kopen, terwijl het de H60020T is.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Test met druk uitoefenen heeft de heli met glans doorstaan. De BEC geeft dan wel even een melding "dat er toch wel veel stroom gevraagd wordt" maar alles blijft werken. Zelfs met "veel" druk op de servo's.

    Mijn test van snel de throttle / pitch stick op en neer te bewegen geeft geen problemen zodra ik 1 van de 3 servo's afkoppel. De AR8000 blijft dan perfect werken. Du het probleem lijkt niet bij één servo te zitten.

    Natuurlijk ga ik bovenstaande NOOIT doen tijdens vlucht. Het is een schaalheli dus full pitch negatief naar full pitch positief en weer full negatief is onbestaande.
    Alleen vraag ik me dan af of er een risico is tijdens gewoon schaal- / sportvliegen of niet...

    Ik weet dat Spektrum ontvangers gevoeliger zijn voor stroomverschillen dan Futaba's. Overschakelen ben ik echter nog niet van plan.
    Daarnaast ben ik laatst op een test gebotst van de Savöx 1258TG's en daar trok men piekstromen van 2,8A. Weet alleen niet bij welk voltage, vermoedelijk 5,5V. Heb de BEC nu al op 6V staan. Kan nog hoger maar of dat beter is?
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dan zou je voor de zekerheid met zo'n powerbox moeten werken die de servos buiten de ontvanger om vermogen geeft, maar dan heb je er wel een apparaatje bij.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ooo, 600...

    De align 610 trekt 2 amp per stuk.
    X3, en wat andere zooi geeft vlot een hoop ampere.
    Op mijn 600 heb ik 6 ampere pieken gemeten met de logger
    4 ampere kwam zeer regelmatig voor.

    Dan wordt jouw ene voedingstekker in de ontvanger wel heel erg matig.
    Zelfs erg onderbemeten.

    Persoonlijk zou ik er een vrij irriterend gevoel gevoel van krijgen als ik zoiets had.
    Zo'n ding moet het gewoon doen.
    Wat er ook gebeurt, of het nou logisch is of niet.
    Stel, je moet een keer vol pitch omlaag, door rare wind, autorotatie etc.
    Lijkt mij dat je dan absoluut geen zin hebt in een reset van de ontvanger.

    Als het een gedrag is van de stabilisatie, moet het beschreven zijn in de handleiding.
    Is dat niet zo, ligt de oorzaak ergens anders...
    En dat zou ik eng vinden.
    Persoonlijk.
    Blijkt nl dat het inderdaad foute boel is, sla je jezelf na de crash voor je kop..
     
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb 2 voedingsstekkers in de Spektrum AR8000 ontvanger zitten. Op AUX2 en AUX3 (zijn gewoon de vrije kanalen die ik nog heb).
    Uit de BEC komen nl. 2 stekkers, net omdat de BEC 10A kan leveren (15A piek).

    Ook ik vind het vervelend. Al moet je echt heel snel met de throttle stick aan de gang gaan. Maar geeft geen gerust gevoel.

    Zou deze niet graag crashen:

    [​IMG]
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ondertussen ben ik er al uit dat ik een "glitch buster" / "voltage protector" nodig heb.
    Die Savöx 1258TG servo's worden blijkbaar vaak in RC auto's gebruikt en ook daar hebben ze het probleem bij hevige servobewegingen dat de servo te veel stroom trekt en de ontvanger even uit doet vallen. Had eerder ergens gelezen dat de servo tot 2,8A kan trekken, ondertussen al iemand die 4A kon meten. Heb er 3 op de swash zitten en een BEC van 10A (15A burst). Dus het probleem lijkt mij gevonden.

    Men verkoopt hiervoor speciaal die "glitch buster". Wat niets anders is dan een condensator aan een servo stekker. Inpluggen op de ontvanger en bij stroompieken doet ie zijn werk. Probleem opgelost. (of zou toch moeten)

    Ga ik dus snel even zelf maken. Heb hier nog een hoop 30V 1.000µF condensatoren liggen.
    Hoe bereken ik nu welke condensator (of reeks condensatoren) ik nodig heb? Voor de RC auto's spreekt men over een 10 tot 16V en 2.000 tot 6.700µF linkje

    Ik vermoed dat ik best een aantal 30V 1.000µF condensatoren parallel zet?
    En dan via een Y-kabel, samen met de signaalkabel gyro in het "gear" kanaal op mijn AR8000. Heb geen vrij kanaal en waar de signaalkabel gyro in gaat leek me dan de beste plaats.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nou.. even voor jouw idee..
    origineel, vroegah was een ontvanger geschikt voor 5 ampere besturing.
    een ontvanger is intern ook gewoon een koper baan, waarmee de + en de minnen zijn doorgelust.
    Waar de fabrikant tegenwoordig zijn ontvangers op ontwerpt weet ik niet..

    In een RC auto'tje heb je 1 servo die alles omlaag trekt, jij hebt er 3. red 1 condensator dat wel?

    Om deze reden hebben de 3d vliegtuigen vanaf 2 meter vaak al een powerbox oid aan boord.. dat is een kast die de stromen netjes verdeelt, en niet over de ontvanger laat lopen.
    kun je ook zelf maken. is alleen wat meer werk.. je moet de + en - bundelen, en met een dikke kabel recht op de voedingsbron zetten.

    In principe moet jij jouw probleem met een multimeter ook kunnen meten...
    ik zag het toen bij een heli wel iig, en bij een vaag probleem in een vliegtuig heb ik het ook kunnen meten.
    even een servokabel met stekker in de ontvanger, en de pennen van de meter op + en -
    bij een langdurige beweging zie je het voltage wat zakken.
    ga je snel bewegen, zal hij nog wat zakken.
    ga je hem wat belasten, en weer snel bewegen, zakt ie nog wat.
    kijk eens of je hem op die manier onder de 5 volt krijgt... ik neem tenminste aan dat alles nu op 6 volt werkt.

    truc is om een langdurige beweging te maken, de multimeter kan korte "drops"in voltage niet "zien"
    daar is een multimeter te langzaam voor.
    een doorgaande beweging kun je vaak wel meten.
    al zul je misschien niet de laagste waarde hebben, je hebt iig een indicatie.
    krijg je de spanning trouwens onder de 5 volt, klopt er iets niet... een halve volt, ok.
    meer wordt bijzonder
    1 volt is eigenlijk al niet goed.

    vlieg evt eens met een logger.. heeft je regelaar geen log functie die je uit kunt lezen?
    vaak logt dat ook het voltage van de besturing..
     
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een powerbox is zeker een oplossing. Maar weer eens inname van ruimte en vooral extra gewicht.
    Ik weet dat ze bij grotere modellen (bv. vario rompen) zo'n powerbox inbouwen, maar een 600-size?
    De heli zit nu op een gewicht van 4,5kg vliegklaar. Misschien wordt deze nog wat zwaarder met een grotere lipo (nu 6S 5800mAh en zou graag naar 8000 mAh gaan maar dat is weer 300 gram er bij) .

    Heb ondertussen een TM1000 telemetrie module ingebouwd, ga daarmee eens voltages loggen.
    En ja, ik heb de BEC op 6V staan.
    De BEC heeft geen logfunctie, het is een Turnigy Dlux 10A.

    Kan nog naar 6,8V (max. 8,4V) gaan met de BEC. Dan gaan de stromen wat omlaag, maar 6,8V wordt misschien al veel?
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    regelaar zelf heeft ook nog wel eens een logger intern..

    en of een powerbox handig is bij een 600..
    ik denk dat de amperes dat voor je bepalen, niet perse het maat toestel.
    het lijkt mij ook overkill, maar als jij werkelijk richting de 10 ampere op je besturing gaat.. lijkt me sterk.. maar toch

    bij de weg, ik heb ook ds 610's, kunnen 2 amp per stuk trekken.
    mijn logger geeft aan dat ik op 8,4 volt (2s lipo) rond de 4 ampere wegtrek.
    na de bec zit je dan op +/- 6 ampere.
    mijn oude bec had de geest gegeven (align 2 in 1) na een bijna crash door een besturing die bijna compleet door de hoeven ging.
    misschien is spectrum er wat gevoeliger voor.. maar na het vervangen van mijn BEC heb ik nooit geen problemen meer gehad.

    jouw toestel zou in theorie redelijk vergelijkbaar moeten zijn.
    Zijn de stromen veel hoger dan bij mij, is je stabilisatie agressiever of zoiets.
     
  18. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een vraagje voor de elektronica specialisten.

    Heb in een Trex600 een 2S 2200mAh lipo zitten voor de ontvanger, telemetrie, servo's en gyro. Via een BEC krijgt al deze elektronica 6V.

    Ik zet mijn zender aan en sluit dan de lipo op de BEC aan.
    Wat later sluit ik dan de vlieglipo (6S 5800mAh ) aan op de YEP 100A ESC.
    Vaak wil de ESC dan niet actief worden. Moet ik de ESC loskoppelen en weer aan en dan lukt het wel.
    De rode draad van de ESC in het throttle kanaal is losgekoppeld.

    Doe ik iets verkeerd?
    Of moet ik het probleem bij de RX of ESC zoeken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  19. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het lijkt me toch not done eerst de vlieglipo aan te sluiten op de ESC en dan pas de ontvanger van stroom te voorzien. Juist?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Klopt,

    de manier die jij hanteert zou gewoon moeten werken.
    Al kan ik je geen oplossing voor je probleem geven.

    wellicht dat de electro techneuten van het forum hierin kunnen adviseren.
     

Deel Deze Pagina