Mijn heli ervaringen en vragen

Delay van de throttle hold staat gewoon uit.
Ik dacht dat die enkel nut had bij een ESC zonder softstart? Dan stel je een delay in van bv. 2 of 3 seconden.

Maar dan is de vraag, gaat de heli dan bij het uitschakelen throttle hold in 3 seconden van 0% vermogen tot het ingestelde vermogen (bij mij 80%)?
Of geeft de zender gewoon na 3 seconden het commando pas door aan de heli en toert hij alsnog dadelijk op naar het ingestelde vermogen (80%)?

de delay is een vertraging. Dus hij zal het "traject" in bijv. de 3 ingestelde seconden uitvoeren.

Zoals student ook zegt, vaak gebruikt men het ook om door te gaan naar Idle up. Dan belast je de gears wat minder dan dat je ineens van bijv. 2000 toeren naar 2500 toeren springt.

nou weet ik niet of je dat zomaar kunt toepassen als je een softstart wil maken.

Normaal programmeer je de softstart op je esc.
Nu wil je iets in je zender programmeren, maar durf niet te zeggen of jou esc van de 300x dat ook grappig gaat vinden.

@ Nevermore: vervangen van die ESC is onzin, het is een goede regelaar, en voor zover ik heb kunnen vaststellen, heeft in elk geval bij mij, die instellingen zich alleen "spontaan" gewijzigd als ik iets aan de heli had gedaan, met verbouwingen of zo: iets waarbij de stekkers losgeweest waren bijvoorbeeld.

Ik kan mij in 5 jaar tijd niet heugen, dat het gebeurde zonder dat ik aan de heli's geknutseld had. En ik heb zelf drie van die dingen in mijn eigen heli's, en nog eens drie van die dingen in de vliegschool in bedrijf.

Met andere woorden: zolang jij minimaal je settings check nadat je onderhoud aan je heli hebt gedaan, is er verder niks aan de hand. Ik heb namelijk op andere fora ook geen paniekverhalen gelezen over deze regelaars, uitsluitend wat jij ook meldt: als er aan de heli geknutseld is "reset" is het mogelijk dat de opgeslagen instellingen verloren gegaan zijn.
Piepjes tellen, en je bent van het probleem af. Je moet TOCH even de tijd nemen om je servo's te checken etc voor je opstijgt....

Wat je pitchinstellingen zijn, nogmaals, daar kan ik niks van zeggen, maar het is gewoon een 100% zekerheid, dat op het moment dat dit gebeurde, je heli toch minstens +3 graden gehad moet hebben....
Dat houd in dat als je stick naar achteren stond, en je curves goed ingesteld waren, dan deed je heli blijkbaar iets anders dan dat de zender hem opdroeg.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar een heli stijgt domweg niet op als de bladen niet voldoende pitch hebben, ongeacht hoe hoog je toerental ook oploopt: er ie niet een punt te bedenken waarbij bladen plotseling uit zichzelf lift gaan geven zonder positieve pitch.

Kan niet... Gebeurt niet.... Zal ook nooit gebeuren.

Dus check je curves en programmas verdomd goed, want IETS heeft je heli meer dan +3 gegeven terwijl je stick in minimum positie stond.

Zoals je het beschrijft, gebeurde het allemaal in slow motion (je had tijd om eerst pitch te proberen, je had tijd om na te denken over throttle hold er op, en in die tijd kwam de heli maar tot 50 cm hoogte). Bij de meeste mensen die zo'n foutje hebben, knalt voor ze met hun ogen kunnen knipperen, de heli tegen het plafond namelijk....

Ik ken mezelf, en weet hoe IK reageer in het geval er zoiets onverwachts gebeurt.
Je hebt al een halve seconde nodig om door te krijgen dat er iets foutgaat, dan heb je minstens anderhalve seconde nodig hebben om te beginnen met die pitch te sturen, te besluiten dat dat niet juist is, en throttle hold bewust te selecteren, dus twee seconden.... Je zegt dat je heli tot 50 cm ging, terwijl het over het algemeen logischer is dat je heli met 5~10 m/sec het plafond in ramt.

Nogmaals, er gebeurt iets heel erg vreemds bij jou.... het is niet alleen die regelaar, er is meer aan de hand. En dat kan van alles zijn, van rare storing, tot "duimenstoring" vanwege schrikreactie. Het kan zelfs maar zo zijn, dat je schrok van het optoeren, uit schrik met de pitch bezig ging, dat daarna pas de heli opsteeg, jij in verwarring de throttle hold activeerde en daardoor de heli tegen de grond klapte. En de schrik van het moment (geloof me, ik heb daar alle ervaring mee) vervormt je hele tijdsbesef....
Het is dan soms heel lastig om de correcte volgorde van gebeurtenissen te bepalen, en wat er nu eigenlijk precies gebeurde...

Hoe dan ook, je pitch was NIET negatief, en er zijn twee mogelijkheden: OF je heli volgde de zender tijdelijk niet, OF de heli steeg pas op nadat jij die stick naar voren duwde. En zeker in het laatste geval, is het volkomen logisch, dat het "na herprogrammeren van de regelaar" niet meer gebeurde, want na herprogrammeren van de regelaar werkt de softstart weer, schrik jij niet meer, duw je de stick niet meer van schrik naar voren, en is door ontbreken van schrik (adrenaline) ook je tijdsbesef niet meer vervormd....

Groet, Bert

Bedankt voor de uitgebreide bijdrage!

Ik zal alles nog eens dubbelchecken voor ik weer de lucht in ga. Ook al heb ik gisteren alles gedubbelchecked en misschien een 8-tal keer de heli de softstart gegeven, opgestegen, hoover, landing, throttle hold, softstart, opstijgen,...
Nooit nog iets vreemd gezien.

Toch ga ik alles nog eens nakijken, mechanisch, elektronica, ESC, zenderinstellingen.

Voorlopig ga ik uit van 2 opties:
- automatische autorotatie bailout (dan zit't bij m'n zender toch?)
- toch onbewust als schrikreactie de linkerstick naar voor geduwd. Alleen kan ik me daar niks van herinneren. Maar kan met de adrenaline te maken hebben ja.

Veel slow motion kwam er niet bij te pas... Het ging allemaal erg snel.

Bedankt voor de uitgebreide bijdrage!

Ik zal alles nog eens dubbelchecken voor ik weer de lucht in ga. Ook al heb ik gisteren alles gedubbelchecked en misschien een 8-tal keer de heli de softstart gegeven, opgestegen, hoover, landing, throttle hold, softstart, opstijgen,...
Nooit nog iets vreemd gezien.

Toch ga ik alles nog eens nakijken, mechanisch, elektronica, ESC, zenderinstellingen.

Voorlopig ga ik uit van 2 opties:
- automatische autorotatie bailout (dan zit't bij m'n zender toch?)
- toch onbewust als schrikreactie de linkerstick naar voor geduwd. Alleen kan ik me daar niks van herinneren. Maar kan met de adrenaline te maken hebben ja.

Veel slow motion kwam er niet bij te pas... Het ging allemaal erg snel.

Ik heb wel eens begrepen, dat als je de schakelaar "langzaam" beweegt, dat het kontact dan een beetje kan daveren waardoor de schakelaar heel snel een paar keer in en uit schakelt. Ofwel je zender springt een of twee keer heel snel heen en weer tussen Th Hold en Idle 1.
De ESC krijgt een startcommando en wil zijn softstart beginnen, maar direct daarna een stop, en daarna weer een start. De tweede start zou per ongeluk als bail-out commando gezien kunnen worden....

Zelf is dat me nog nooit overkomen, en je zender is nieuw dus het lijkt me sterk dat je schakelaar gammel is.

Wij hadden met de vliegschool heel zo nu en dan last van dat de ESC in governor mode soms in een klap naar vol gas ging als de ontvanger een PPM was. Lang niet begrepen, maar dat kwam ook doordat er 1 of 2 pulstreinen verstoord raakten, waardoor de ESC 0.02 of 0.04 sec lang een stopsignaal zag, daarna weer het gewone signaal, en dan kwam dus automatisch de bail-out en ging de boel naar volgas....
Nu zul je van uitvallende pulstreinen geen last hebben met jouw zender, maar ik bedoel te zeggen dat een heel kort durende "zwabber" van de imput op de ESC, al zo'n bailout tot gevolg kan hebben....

Het zijn allemaal mogelijkheden, en diegene die het beste aansluit op wat je zag gebeuren, is de meest waarschijnlijke....

Groet, Bert

En welk onderdeel regelt de bailout functie? De ontvanger dan?
Want de heli ging niet direct vol in toeren (wat ergens normaal was want model type stond op aircraft in de ESC dus geen softstart) maar blijkbaar ook (licht) positieve pitch.
Dat laatste kan toch alleen de ontvanger (of zender) regelen. ESC beïnvloed de pitch niet.

bailout opties zitten in de regelaar.
de zender stuurt alleen maar een throttlesignaal richting de regelaar...
wil ook niet zeggen dat dit in te stellen is trouwens..
hij heeft het volgens mij wel.. maar hoe het werkt?

daarom, verschillende regelaars werken anders..
Sommige regelaars willen 0 zien met opstarten, en in throttle hold 10%.
Motor doet in beide gevallen niets.
Maar, als je in vlucht een auto maakt, gooi je dus de throttle hold erop. dus blijft de regelaar 10% zien, als je de autorotatie af wilt breken, knalt hij in 1 keer naar het toerental.
Door die 10 weet hij dat hij de bail out moet gebruiken.

Dit is bij de align niet zo, dacht dat deze na zoveel tijd weer op soft start ging oid.
ik weet iig dat als je hem ff neerzet, een kleine wijziging maakt en meteen doorgaat (bv gain tikkie omhoog), wil hij wel eens zonder soft start optoeren..

Dat is nu het enige wat ik helemaal anders heb ingesteld als bij m'n Dx6i:
Daar stond de throttle hold op 10%, nu heb ik de TH op 0% gezet.
Misschien is dat de reden geweest voor de mogelijkse bailout. (maar waar komt dan die positieve pitch vandaan?)
Al dacht ik me te herinnneren dat je enkele bij de Dx6i 10% bij TH moest instellen, voor een Dx7, 8, 9,... gewoon op 0%.

Waarom hij bij een 6i anders zou moeten staan dan bij een andere zender, zou ik ff niet weten..
0 is 0. bij iedere zender. en 100 is 100%, ook bij iedere zender.
daartussenin is vanalles in te stellen..

Heel erg misschien was er iets met de throttle instellingen niet goed.
zoals je weet, moet iedere regelaar even inleren, om zo te weten wat "0" is, en wat "100" is.
Bij de align regelaar doe je dit door hem in te stellen. dan ziet hij de stick al van 0 naar 100 gaan.
Daarom moet je met instellen van een regelaar ALTIJD even tijdelijk je normal aanpassen, even 0 op 0, en stick vol omhoog 100%

Mogelijkheid kan zijn dat de regelaar 10 als 0 zag.. en dus op 10 wachtte voor hij de motor ging sturen..
dat zou inhouden dat hij pas een stuk later in de stuk zijn werk ging doen, dus ook pitch al verder dan je zou denken..
Misschien..

hoop misschien ;-)

Maar, dat opstijgen is los daarvan..
regelaar controleert alleen de motor.
als je de bec gebruikt, geeft deze gewoon domweg alleen stroom. meer doet ie niet.
dit beinvloed ook niet wat de heli verder doet. Of de bec moet uitfikken of op een andere manier mankeren, maar normaal beinvloed dit de heli niet.

Waarschijnlijk is het een paniekduim geweest..
zoals bert ook al aangaf, als een heli echt fout "wil", kan hij makkelijk met een rotgang omhoog schieten of op zijn zij gaan.
je had de tijd (hoe kort ook) om te reageren, en hij stond weer op zn pootjes..
waarschijnlijk in de stress toch ff de knuppel te ver doorgeduwd.

Schaam je niet.. Toen ik voor het eerst inverted ging, was ik daar zo van onder de indruk dat ik inverted in een looping vol negatief gaf.
gevolg was een heli die spontaan inverted als een malloot wegknalde. met een hoop kunst en vliegwerk ("dat was de bedoeling :mrgreen:") teruggehaald..

of mn eerste flips achterover. deze horen op 1 plaats te gebeuren. die ene plaats was in mijn geval de plaats van een olietanker, het ding ging overal heen.
ongewenste interactie van de kanalen, en overdreven reacties, kwam ik later achter.

Gaat wel beter tegenwoordig ;-)de flip is tegenwoordig bijna stationairy/stilhangend.
bijna en meestal zijn sleutelwoorden voor de toekomst ;-)

Je hebt ff een rare ervaring, maar ik weet redelijk zeker dat dit geen dagelijkse kost wordt :mrgreen:

Zender in normal, throttle hold aan.
Lipo aangesloten.
Heli op z'n startplaats gezet.
Throttle hold uit gedaan (stond in normal). Maar van de linkerstick afgebleven.
Throttle hold aan.
Flight mode 1 geselecteerd.
Throttle hold uit...

En daar ging ie! Optoeren als gek en de lucht in. Dat laatste niet als gek, wel alsof je zelf normaal zou opstijgen.

Het zal wel mijn linkerduim geweest zijn.
Andere verklaring vind ik niet.

Waarom hij bij een 6i anders zou moeten staan dan bij een andere zender, zou ik ff niet weten..
0 is 0. bij iedere zender. en 100 is 100%, ook bij iedere zender.
daartussenin is vanalles in te stellen..

Kijk bv. eens bij de handleiding van de Blade 450x, maar ook bij de 300x, 500 3D,...
Handleiding staat hierzo.
Pagina 5 tem. 7. Bij Dx6i: TH op 10%. Bij de Dx8 en Dx8: TH op 0%.

Toen ik m'n 450 sport ging instellen op m'n Dx6i vond ik ook op het www dat je de TH op 10% moest zetten (al doet niet iedereen dat).

Hier ook wat info over de Dx6i en TH op 10%.

als jij zegt dat de ESC in aircraft/glider stond had hij sowieso geen Softstart, bij mij als hij ineens vol gas gaat staat alleen de heli niet meer recht en zijn mijn gears waarschijnlijk ook niet meer je van het :-).

Wat ik me gewoon afvraag is waarom als je een nieuwe zender hebt en nieuw geprogrammeerd hebt, je niet eerst in normal gekeken hebt wat alles doet en of het goed staat, etc, id1 is niet echt het eerste wat in me opkomt om te testen ;-)

Heb geloof ik weleens gelezen over spontane/onverklaarbare reset bij de RCE-BL35P maar dit is met name met een 3GX, maar dit zal wel toeval zijn omdat deze veel in de kit verkocht wordt.

Bij de Align moet je throttle hold op 0% zetten, en nogmaals: dat hangt van de regelaar af, NIET van de zender!!!!

De bailout werkt bij Align als ik mij goed herinner tot 15 sec nadat je TH ingeklikt hebt, OF hij moet zien dat de motor nog steeds draait, dan doet hij het ook.

En daar kan hij met een daverende schakelaar dus vandaan komen: hij probeert de motor op te starten, het signaal valt heel even terug naar nul (aarzelend de schakelaar omzetten, of een slecht contact in de schakelaar, whatever, het signaal valt 0.01 sec terug naar nul) vanaaf dat het signaal nul wordt begint de bail-out timer te lopen, en zodra het ding voor de tweede keer signaal ziet, ziet hij een bewegende motor (omdat 0.02 sec geleden het ding nog bezig was op te starten). Hij denkt: "hee, bewegende motor bij inschakelen binnen de bail-out timer" en gaat gelijk vol gas....

Groet, Bert

Heli stond met een trainingskruis op het terras, zal ook wat geholpen hebben hem recht te houden (zeker bij de ahum, "landing"...).

Helemaal mee eens dat het voor het eerst opstarten in idle up misschien geen goede zet was. Volgende keer zal de heli zelfs geen rotorbladen hebben (ook geen staartrotor).
Maar ik had er vertrouwen in nadat het programmeren van de zender bij de mcpx geen problemen had gegeven. Uiteindelijk is het maar waardes in een zender zetten. En naar alle waarschijnlijkheid had ik identiek hetzelfde probleem gehad moest ik eerst een lipo leeg gevlogen hebben in normal mode.

De fout zat dan ook in de geresette ESC. (waarbij de waardes vreemd genoeg NIET overeen kwamen met de default settings van deze ESC volgens de handleiding....) Niet in de programmatie van de zender.

Hallo,

zou het misschien een idee zijn,
met een heli, die o.k. is,
zonder trainings-skid te vliegen,

en als dat goed lukt,
even verder oefenen met wat ik da zo lees:

>>> throttle hold ingekooit,
>> opgetourt in idle1 (misschien nog zonder softstart)
> N curve throttle op flat zetten (zelfs niet met 0 beginnen)

nou als ik zo vlieg,
da vliegen ook die flarden bij mij.

Groet
Uwe

Back