Mijn Savage 5B conversie projectje

Het is al een tijdje geleden maar ik heb nog een kort filmpje gemaakt met wat oud materiaal ;)
Had ondertussen ook een soort rolkooi gemaakt van nylon staven maar ondertussen is dat ook al weer weg.
De wagen is ondertussen compleet uit elkaar gehaald en heb er net een center diff in geramd :banana:

Niet het meest sexy design maar het zal hopelijk wel werken, ik post straks nog een klein fotoverslagje.

volgende plannen zijn opnieuw een rolkooi maken, een zelfgemaakte bumper en skidplates, alu bulkheads, proline baja wielen, een conversiesetje voor de baja wielen en wss nog wel wat :)

filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
de centerdiff, here we go :D

het idee heb ik opgedaan door het lezen van het project van Jahay, uit het filmpje die Nard gepost heeft.

Ik heb ook een Hyper spider diff pro gebruikt en een Edit Lightning center diff mount, de rest is allemaal recuperatie van onderdelen van mn chassis zoals bv de motormount. 80 euro in totaal voor de center diff en de mounts dus dat valt best mee en nog eens 25euro voor de op maat gemaakte dogbones. Die zijn nu op de post richting Razor van hier op het forum dus binnenkort kan ik hem doen draaien :banana:

Het is geen schoonheid geworden maar alles zit echt muurvast op zn plaats. De motor kan ook heel eenvoudig naar boven en beneden schuiven om verschillende pinions toe te laten. De center diff zit vast aan dezelfde chassis plaat.

hier alvast wat foto's

de motor mount op zn kant gedraaid en tegen het chassis gemonteerd.
2vah9pt.jpg

de center diff gemonteerd

ayvr46.jpg

2hqqnva.jpg

29n6txe.jpg

motor en center diff samen.

28jpqh.jpg

2vipbo7.jpg

m953du.jpg

2hi8rjs.jpg

zijaanzicht

2ppfocg.jpg

tussen de chassisplaten

ot0qqe.jpg

vy6zuu.jpg

Ik ben nu mn diffs aan het opendoen en zou kijken voor zwaardere olie , 10000 achter, 20000 voor maar in het midden? of laat ik het beter zo? Standaard voelt hij al behoorlijk zwaar aan qua olie en ontzie het wel wat om hem ook open te doen hehehe :)

miss wat raad omtrend de olie diktes?

verder nog heel wat werk, ga zelf nieuwe skidplates maken van 8mm nylon, een nieuwe bumper in hetzelfde materiaal , alu diffhousings monteren en nog wat :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik 30k achter en 50k voor oid. Check even Savage-Central, daar staat het vast en zeker op.

Die spider diffs moeten wel hard zijn :) sjiek hoor krijg je de power nog beter aan de grond (mits goed "getuned").

Laatst bewerkt:
welja dat tunen zou ik wel direkt zo goed mogelijk willen doen..

iedereen heeft natuurlijk andere meningen maar voorlopig ga ik de achterste diff 10k geven de middendiff 50k en de voorste 30k.

en inderdaad die spider diff is wel stug, sexy diffje ook :)

images

heb ondertussen ook nieuwe skidplates gemaakt van nylon.
De standaard bumpers vond ik maar niks dus heb zelf bumpers gemaakt die passen bij een XXXL savage :)

voor het verwarmen en plooien
vv0ig.jpg

erna ;)

og98qx.jpg

6ql8ww.jpg

net als bij de originele heb ik ook n uitsparing gemaakt om de ringear te laten draaien van de diff

2ue0hvm.jpg

rear skidplate/bumper
30w12ky.jpg

front, rear and center nu nog in alu maar ik maak hem ook in hetzelfde materiaal

24vmlnc.jpg

icli08.jpg

volgende stappen zijn kortere shocktowers, meer buggystyle in hetzelfde materiaal de diffs uit elkaar halen en terug in elkaar lol en nog wat prutsen wss :)

Hoi Pieter

Ziet er prachtig uit.

Wat voor soort nylon heb je gebruikt ?

Vind de foto's op SC met rolkooi ook cool.

Ga zo door met dit mooie project

Zo dit ziet er stoer uit, neem ook even een abonnementje. Ik moet m'n Flux nog ombouwen naar een XL versie maar ik heb het daarop volgende project ook al weer gevonden :cool:.

Ziet er goed uit Pieter.

HPI SC Flux filmpje:
(kan het andere topic niet vinden?)

[mod]
quoten is prima, maar doe het wel zoals het moet!
Dus quoten is aleen maar zinvol als er een aantal berichten tussen staat, en het zonder de quote niet duidelijk is...
Emil, mod

voor te reageren, gebruik je de QUICK REPLY functie!

[/mod]

Wanneer :D:D:D

bedankt iedereen voor de posi comments! :)

Ik vond dat dit topic hier beter tot z'n recht kwam daarom de verplaatsing. Wel nog even de topic titel veranderen ;)

Voor het moment ben ik bezig nieuwe shocktowers aan het maken in hetzelfde materiaal : HMPE is de afkorting van het soort kunststof en ik heb de platen gekocht bij een lokale kunststofhandelaar, die hadden ze op stock dus lekker makkelijk en best goedkoop.
Alle gebruikte materiaal is 8mm dik, miss een beetje over the top maar het extra gewicht valt wel mee, de wagen word nog eens gewogen als hij terug compleet is.
Het materiaal is trouwens behoorlijk eenvoudig te plooien met een verfstripper en wat oefening + het is veel eenvoudiger te verzagen als alu en gewoonweg veel beter :) het plooit tenminste terug in originele vorm wat ik niet kan zeggen van mn integy rommel :cool:

morgen werk ik ze af en dan post ik nog wat foto's van de towers.

de shocktowers zijn klaar, heb er ondertussen een viertal gemaakt als reserve.

here we go:
1st es testen hoe alles eruit ging zien met de lst conversie en dan afwerken, hier volgt een fotosverslagje.

voorkant

m9vtc5.jpg

zijaanzicht

icn0oi.jpg

achterkant

k2elhc.jpg

en dan beginnen afwerken.

33k7q77.jpg

sexytime :D

zilfzo.jpg

2rlyhz9.jpg

2va1la9.jpg

voor en achterkant :cool:

2v0ir2p.jpg

2qc03na.jpg

gemonteerd met frontbumper, sexytime pt. 2! :D

aea2ic.jpg

awxmcw.jpg

ondertussen nog een probleempje opgelost, de bovenste hinge pins die loskomen en zeker nu ik geen standaard bumpers meer gebruik.

oplossing voor mij was: gaatje boren, draad trekken en schroefje (m4) die tegen de hinge pin schroeft, lekker simpel. Enige wat ik nog gedaan heb is op de plaats waar het schroefje komt een sleufje slijpen in de pin zodat er geen enkele beweging meer mogelijk is.

10nxsuv.jpg

2uijd79.jpg

et voila! :rolleyes:

volgende stap wss een vleugel/bescherming voor de achterste shocktower en een bescherming voor over de voorste shocktower.

Laatst bewerkt:
gaat dat plastic het houden (in de shock towers dan he?) dat lijkt me nogal een bak kinetische energy als die unit neer komt of zelfs maar een beetje helt in een bocht...

Het voordeel is dat het lichtjes mee zal buigen..
het zal niet direct breken. Maar dat sluit niet uit dat het bij een hevige landing wel zou durven sneuvelen.

Alhoewel, dit soort kunststof heeft een redelijke slagvastheid en het is nog een dik stukje ook, dus ik denk dat het wel redelijk zal houden.

Het materiaal is inderdaad zeer sterk, buigt bijna niet, zeker niet in vergelijking met het zachte kunststof van de standaard shocktowers dus ik heb er wel het volle vertrouwen in.
Volgens mij heeft het net de goeie verhouding tussen flex en stijfheid om het ideale materiaal te zijn voor zo'n toepassing een beetje zoals carbon maar dat is veel te duur.

het zal natuurlijk pas duidelijk worden bij het testen...

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met dat materiaal. Succes!

Ik zit ook te kijken naar een alza setup om mee te knoeien maar vraag me af of zo'n 1717 niet een beetje overkill is? Helemaal als je eigenlijk een standaard Flux HP gebruikt en dus alleen de chassisplaten vervangt; het extra gewicht valt dan nog wel mee lijkt me (als je er tenminste geen hele grote/zware bigscale wielen op zet).

overkill??? zolang er geen bierblikje (:cool:) in gemonteerd word en er geen mamba xl inzit....

Hoop echt dat materiaal het uithoud maar heb er wel vertrouwen in, zou er heel graag extended draagarmen van maken :rolleyes:

Ik heb vandaag ook een lading alza spullen besteld :D. Ga eerst maar eens kijken hoe het gaat met de 1515 2200 Kv motor die ik nog heb liggen. Mocht er nog iemand een 1520 hebben liggen voor een zacht prijsje dan hou ik me aanbevolen (deze past nl. ook in de motor mounts die ik besteld heb).

Laatst bewerkt:
Back