Mijn Savage 5B conversie projectje

Zal ik maar een eigen bouwdraadje aanmaken? Anders gaat het allemaal een beetje door elkaar lopen en daar wordt het ook niet duidelijker van...

Dat zou inderdaad het beste zijn ;)

heb net een nieuw speeltje besteld:

PRX28092.jpg

extended a-arms here i come 8)

de 2200kv motor deed het wel goed bij mij met de standaard vertanding 20/44. 1 ste filmpje is met de 2200kv motor, 2de met de 1717.

Die had ik ook moeten kopen :rolleyes:, ik wilde weer geld besparen en heb de onderstaande gekocht maar die is toch niet zo heel handig (beetje fragiel en het systeem om zaagjes te vervangen is erg omslachtig)

41NlILLxsxL._SL500_AA300_.jpg

Laatst bewerkt:
die had ik inderdaad ook gezien maar zoals je zegt het ziet er een beetje fragiel uit en ik zou toch in stukken alu van 1 cm willen zagen dus....
Ben alleszins zeer benieuwd om er mee te kunnen werken, eindelijk op een degelijke manier mn stukken kunnen uitzagen.

shocktowers, bumpers, spoilers, armen,.... de sky is the limit!:cool:

hopelijk komt ie deze week nog binnen met de post!

nog niet echt, de wagen is voorlopig herleid tot een hoop losse onderdelen en de moed zit me eventjes in de schoenen om er terug aan te beginnen :rolleyes:

Zal er wss dit weekend terug aan beginnen want nieuwe onderdelen brengen meestal wat moed met zich mee :cool:

Heb mn zaagje eens getest en dit is een ruw ideetje...

2en89s4.jpg

4qixao.jpg

Het materiaal zou alvast dikker moeten, teveel flex op die lengte en het moet toch op zn minst even sterk zijn als de standaard armen.
Dit zou de lengte moeten worden, 45 mm langer dan standaard en de dikte zou 16mm worden.
Wss komen er nog uitsparingen in om de shocks te monteren of het gewicht wat te reduceren maar we zien wel, ideeen zijn zeker welkom!

Het zaagje werkt alleszins :D

Nouja.. voor meer stevigheid zou je aan de voorkant en achterkant een opstaande kant kunnen maken. (apparte plaat die je er over de hele lengte aan schroeft bijvoorbeeld.)

ja of misschien eenvoudiger, een stuk onderaan de arm bevestigen voor meer stevigheid maar ik zit dan nog steeds met de gaten die voorzien moeten worden voor de hinge pins en die zijn 4mm...
In 8mm dikte is dat maar 2mm overschot rondomrond en das wat weinig, als je een paar keer crashed zullen ze wss gewoon uitscheuren...

Ik ga es wat dikker materiaal bestellen en eens kijken wat dat oplevert.

Net mn shocktowers afgewerkt, de buitenkanten blijven ruw, heb vanalles geprobeerd om ze glad te krijgen maar vind het uiteindelijk niet zo erg....
Uitgesneden uit 16mm hmpe met een ijzerzaag, ze zijn dus niet identiek aan elkaar, toch geen 100% maar maakt me niet zoveel uit.

paar foto's:

in vergelijking met de 1ste shocktowers:

nyzrqu.jpg

dikte:

2hdtj15.jpg

shocks eventjes gemonteerd om de bewegingsruimte te testen:

2agosud.jpg

kdsnlg.jpg

gemonteerd op de flm bulkhead

16m2eqb.jpg

v7bhoy.jpg

en dan de shocks eens gemonteerd voor de show :)

34edagl.jpg

volgende stap worden nu echt de armen maar dat zal wss ook nog een tijdje duren :)

Laatst bewerkt:
nog wat vooruitgang :)

Om te beletten dat de schroeven zich een weg banen in het materiaal en om de shocktowers beter tegen de bulkheads aan te drukken heb ik deze alu plaatjes gemaakt. Het idee komt van iemand op het Savage forum die me erop wees dat het materiaal wss beschadigd ging worden en gewoon met washers zou niet voldoende zijn, tips zijn dus altijd welkom!

fcs6si.jpg

2zp4585.jpg

moet enkel nog de gaatjes boren voor de bulkheads maar het is alleszins zeer leuk om eraan te werken!

Alweer een stapje vooruit! :D

nog wa vooruitgang...

na heel wat zweet en zaagwerk heb ik eindelijk de ruwe versies van de draagarmen uitgesneden :cool:

hieronder volgen wat foto's, dit zijn ruwe versies die zullen afgegoten worden en dan terug bewerkt worden tot ze goed zijn.

picture time!

zagen met mn figuurzaagje

l9u6x.jpg

s2785h.jpg

5mh9gl.jpg

na 1 uur zagen per arm en dan nog 30 minuten om alle gaatjes te boren.... eindelijk klaar om te monteren :D

2elf1ip.jpg

o0ile.jpg

nprhj6.jpg

in vergelijking met de stock armen met lst shocks

34yqjj5.jpg

34nmb07.jpg

11t3gr4.jpg

2vnp0xx.jpg

bovenste armen potlood stijl! :D

2prs4ti.jpg

1f8vpx.jpg

nu nog de boven armen definitief maken en van alles afgietsels maken en dan....nog veel werk :)

het afgieten van de ruwe armen is "gelukt" althans dat mag ik hopen :)

voor een allereerste keer ziet het er behoorlijk goed uit vind ik maar we zullen wel zien of het gelukt is of niet natuurlijk... :rolleyes:

1st de armen met een coating/losfilm ingesmeerd om ze makkelijk te kunnen verwijderen als de mal klaar is.

2ahfbxf.jpg

recipient ook behandeld met losfilm.

295vue.jpg

de armen in de rubber met wat blokjes om ze onder te houden

hx9myf.jpg

20r5ws5.jpg

en nu 24uur wachten en hopen dat alles goed verloopt :)

Hallo,

Mooi hoor!
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar:
Hoe gaat u het oplossen met de assen?
Omdat de armen breder zijn en er CVD's op de Savage zitten?

Ruud

Bedankt Ruud! Ik heb assen op maat laten maken, ze komen hopelijk volgende week binnen maar er is nog veel werk aan de winkel ;)

al een hele tijd gelden maar hier zijn we weer, na wat tegenslagen ben ik er terug ingevlogen! :D Soms heb je het wel een beetje gehad en moet je een beetje afstand nemen of ik zou alles vernield hebben lol zot komen in je knutselkamer dus :)

ok de mallen moesten dus gemaakt worden van de ruwe armen dit is een vb'tje:

rlmlxk.jpg

dan de eerste afgietsels gemaakt met de hars en dat viel ook goed mee, het laat zich makkelijk verwerken en het resultaat was ook goed.

hwhmyg.jpg

f8azd.jpg

de silicone neemt werkelijk alles over dus je ziet nog steeds de pluizige structuur van het originele materiaal :)

2ib17nl.jpg

had ook wat last van luchtbelletjes bij de eerste afgietsels maar dit was eenvoudig te verhelpen.

29ynmua.jpg

De armen dan gemonteerd en eens gekeken hoe de shocks gingen bewegen en waar er moest materiaal weggefreesd worden...

2mp9xmf.jpg

De shocks zijn groot dus er moest redelijk wat materiaal weggefreesd worden om ze vrij te laten bewegen.

ojjvit.jpg

1604dqx.jpg

2n894df.jpg

ondertussen had ik ook een "hamertest" gedaan met 1 van de armen :D

Tussen de bankschroef en kloppen maar in beide richtingen, lekker primitief! :) De arm buigt +- 30mm in beide richtingen dus dat zag er goed uit!
Het resultaat na 73 meppen was ....

e7l45j.jpg

:D

Nu, 73 harde meppen met een hamer.... dit is ook zonder versterking van glasvezel of kevlar dus geen probleem!

Bij de verlengde armen horen ook dogbones! na een paar maand wachten kwam de postbode met een klein pakketje....!!! :xmas:

bling bling!

29d9ydl.jpg

zna7ty.jpg

in vergelijking met een stock flux dogbone....

wir2jd.jpg

De dogbones zijn in samenwerking met Rhys Garven (Savage central lid) tot stand gekomen. De Dogbones kunnen ook heel eenvoudig van nieuwe pinnetjes voorzien worden....

etuxav.jpg

:cool:

nog eens een vergelijking met de stock armen en dogbones.

xdxd3b.jpg

met als gevolg.... een probleem!

De dogbones waren door een misverstand van de constructeur 10mm te lang gemaakt.... met alle gevolgen vandien...

Alle mallen, afgietsels waren nutteloos... Alles moest dus 10 mm langer worden en dus heb ik terug alles opnieuw moeten maken maar dan 10mm langer, de dogbones inkorten is GEEN optie ;)

Na alles opnieuw gedaan te hebben is dit het eindresultaat van de armen:

23izcq8.jpg

eindelijk!

dan opnieuw mallen gemaakt van de afgewerkte armen, een naampje toegevoegd voor de lol en hup!

xct2yt.jpg

se1384.jpg

Nu zijn de mallen reeds klaar en de definitieve armen zijn reeds afgegoten maar dat post ik een volgende keer ;)

bedankt ;)

nog een paar updates

heb de armen dus eens gegoten met kleurstof, moest normaal rood zijn... :)

2880cns.jpg

wss moet je nog meer kleurstof toevoegen maar dat beinvloed ook de eigenschappen van de hars dus ik hou het voorlopig bij de zuivere harskleur , wit ziet er ook goed uit ;)

Om de armen nog wat te verstevigen heb ik nog wat kevlar toegevoegd op de meest gevoelige plaatsen en over de lengte van de armen.

2s6m1yd.jpg

11mfb4g.jpg

alj7ex.jpg

Nu had ik wat tijd om te werken aan mn diffs, altijd een plezier... :)

Alles is veranderd naar Vorza cups en HotBodies hd spider gears en yellow series boca bearings.
probleempje ontdekt bij de FLM bulkheads.... De binnenste bearing is te dik, precies 1mm dus een dunnere bearing moest gevonden worden anders wreef de pinion tegen de diff housing. 16x8x4 was de perfecte maat.

pics:

ndrn0m.jpg

2wmpfgn.jpg

73jc40.jpg

de hubs ook voorzien vna een ander kleurtje...

ejhgjo.jpg

1z58007.jpg

dan de armen eindelijk es gemonteerd... :cool:

md1v2u.jpg

2cnzdzc.jpg

15ohw75.jpg

Geen standaard shocktowers/bumpers/skidplates dus de bovenste hinge pins konden lekker rondvliegen want ze worden nietmeer tegengehouden dus dat moest ook opgelost worden.
1st draad getrokken in de bulkheads en dan een plaatje gemaakt die je naar boven kan bewegen om ook nog aan de schroeven te kunnen van de shocktowers,....

v4yp3k.jpg

25jfv3b.jpg

1zf0dpj.jpg

Dan de pinnen in de dogbones vervangen door iets langere pinnen.

54eznt.jpg

izahqw.jpg

Daarna alles in elkaar gestoken en probleem! een groot probleem, de dogbones zaten muurvast in de cups....
Geen beweging mogelijk en toen kwam ik toch eventjes gek... :)
Na een nachtje slapen want ik ging het ding anders door de ruiten smijten alles es opnieuw bekeken en het probleem werd gevonden.
De pinnen zaten niet goed gecentreerd in sommige baleinden dus met de pinnen erin moest je ze er werkelijk inwringen maar dan was er geen beweging meer mogelijk. Als je de pinnen verwijderde draaiden de baleinden werkelijk perfect in de cups.
De pinnen zijn dus jammergenoeg niet goed gecentreerd door de fabricant. Daar moet ik ze dus zeker op wijzen volgende keer.
Nieuwe dogbones bestellen is geen optie dus alle cups uitgefreesd en na heel wat prutswerk beweegt alles soepel, zoals het moet dus :)

30aba1c.jpg

14lqxkg.jpg

25ujrjn.jpg

vergeleken met een baja 5b

1z4bw92.jpg

dan nog wat fotos met een body en wielen voor de lol

eiqxl0.jpg

2djz69y.jpg

2wlvxo0.jpg

minewm.jpg

de bumpers worden nog veranderd want ze lijken nergens op :)

volgende stap is electronica, verstelbare upper arms en nog wat... :)

Back