Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het kotterkopje met Emco M14x1 opname van dichtbij.

    [​IMG]


    Dit was de eerste poging en het bleek dat het kruistafeltje iets naar links moest voor de juiste lensvorm.

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een van de 5 kopjes/lensjes klaar. Als je de juiste maat hebt gevonden/afgesteld zijn de anderen in enkele minuten klaar :D

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De bodem van de regelaar met de druk/stoom aansluiting en links daarvan de 2 (verbouwde) autoventielen.

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een overzicht van het hele spul bij elkaar.

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hier nog gesplitst en niet afgewerkt.

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    In de tijd dat er vrolijk in de garage werd gefreubeld & verspaand hield ik ook de verkoop site's streng in de gaten want ik wilde eigenlijk een iets grotere draaibank hebben. Een zg. aanbiedings chinees met traploze electronica was voor mij persoonlijk geen optie. Sterker nog, een eerlijke handelaar uit Utrecht raadde mij dit af vanwege de vele garantie gevallen toen hij hoorde wat ik eigenlijk zocht terwijl hij wel die bankjes had staan :thumbsup:

    Gezien de spullen en toebehoren die ik al had zocht ik in de richting van een goede gebruikte Emco Compact 8 of een bank van Toss.

    En verdraaid ik had een keertje mazzel :D en kwam een goede (het laatste model) tegen van de Emco 8. Na meting en keuring en een leuke prijs ben ik nu een trotse bezitter van een in technisch nieuwstaat verkerende Compact 8 :yes:

    [​IMG]

    En nu ziet m'n "hoekje" er zo uit. Ook een digitale liniaal met afzonderlijk afleeskastje gemonteerd.

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De montage van de "lezer" aan het support en een draaiknop geplaatst in plaats van de inbusbout. Scheelt weer gezoek naar die inbussleutel op het moment dat je het support wilt vastzetten :rolleyes:

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Toevalligerwijs had de Dunsz ook heeeeeeeeeeeel veel tekeningen van het internet afgeplukt en daar zat toevallig :rolleyes: ook een heel handig tooltje bij speciaal voor de Emco Compact 8.........

    Ik heb m'n afgestudeerde vraagbaak gevraagd of hij mij hierbij wilde assisteren omdat hij van die lekkere grote machines heeft en met die grote beitel en freesvoorzetten lekker kan opschieten :cool:

    Ik had weer een beetje mazzel. De rvs bedieningsstang en de pas gemaakte kogel heb ik zelf gemaakt :yes::rolleyes:

    [​IMG]

    O ja de stelschroefjes in de beitelhouder heb ik ook verzonnen ten opzichte van het originele ontwerp ............


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het kogeldraai hulpstuk vanaf de andere zijde.

    [​IMG]

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Nogmaals geweldig mooi wat je maakt, ik krijg al de zenuwen als ik met tapje 5 aan de gang moet , is mij al veel te klein.
    Maar een nieuwsgierige vraag over de keuze van draaibank.
    als ik zo rondkijk kost het spul van emco en ook van een merk als myford een klein kapitaal.
    Een AI of een schaublin zit ook zo ongeveer in die prijs range.
    Kan mij voorstellen dat als je op een zolderkamertje aan de hobby bent dat je dan voor een Emco of zo kiest, als je een AI naar zolder moet zien te krijgen heb je een redelijke uitdaging, LOL
    En als je een klein beetje de ruimte hebt kost een industrie machine helemaal weinig voor wat je krijgt.
    Kocht zelf een Meuser voor 1000 euro, Niks geen wisselwielen, of snaren verleggen voor een ander toerental.
    Het plaatsen van het ding was lastiger, moest een stuk uit de schuur zagen en had een vrachtwagen met laadkraan nodig.
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Zo,n hulpstuje wil ik ook nog maken , kwam er ook een tegen voor het maken van hollingen
     
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank voor je compliment :D

    De Ai ken ik en zelfs de kleinste kan ik niet kwijt.........
    Schaublin, de kleinere ken ik ook maar die is m.b.t. het formaat veel te
    diep en als je naar de hulpstukken kijkt van beide... pfffff daar loop je op leeg zo duur. Ik hoor de prijzen zo af en toe van m'n afgestudeerde vraagbaak :confused::confused::confused:

    M.b.t. de Myford zijn er heel veel type's en de "goedkopere" worden vaak vanwege de naamsbekendheid voor veel te veel geld aangeboden en de
    aandrijving heeft heel veel ruimte nodig.............dus ik kan hem niet kwijt.
    En je moet goed opletten of het (geen) een "Imperial - type" betreft anders is alles inch-maten...........

    De Emco die ik heb gekocht was wel serieus geld, maar niet zo duur als een nieuwe "merk chinees met electronica" van die afmeting.
    Bovendien had ik al veel Emco hulpstukken dus eigenlijk hoefde ik niet lang te twijfelen gezien de technische staat van m'n nieuwe aanwinst :bye:

    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.
     
  13. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ik vind de prijs voor de hulpstukken voor de kleine populaire draaibanken sowieso compleet van de gekke.
    Ik had nog een machine klem van een kleine emco,had het ding naar mijn gevoel voor de hoofdprijs op marktplaats en heb het verkocht voor het dubbele van wat ik vroeg.
    Kocht kort geleden een 400 mm 4 klauw voor de meuser voor 6 tientjes.
    Maar ik had ook geprobeerd je een PB te sturen en kreeg ook de melding Dunsz accepteert geen prive berichten


    remco
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En zo zie je maar weer dat je met een netjes schoongemaakte en juist afgestelde emco-kloon (Taiwan?) best perfecte werkstukken kan maken.

    Je slede vastzetbout zit hinderlijk in de weg als je een digitale uitlezing wil plaatsen.
    Ik heb een stukje zeskant op die bout gemaakt, kan ik er altijd bij met een steeksleutel.
    Als je een freestafel op je dwarssupport plaatst zit je met hetzelfde probleem dat die knop in de weg zit of je er met een inbussleutel niet bij kan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Dat is vreemd Remco want als ik bij die instellingen kijk zou dat wel moeten lukken :confused:
    Ik heb ook een heel groene balk dat ik nog pb's heb ontvangen ?

    Misschien moet een/de moderator nog ergens een knopje omzetten ??


    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2014
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Baggeraar. De voorbeelden die je geeft zijn voor mij niet van toepassing. Ik plaats daar geen digitale uitlezing want die meting blijf ik met een grote klok doen en een freeskolom heb ik ook niet op de Emco vandaar dat ik dat handige knopje daar geplaatst heb :yes:

    Helemaal mee eens dat met jouw voorbeelden, hij daar idd niet handig zou zitten :)
    Ik heb m'n freeskolommetje vroeger aan de Hobbymat gehad maar nu ik het apart
    heb vind ik het wel handiger. Ik heb wel een verticaal freessupport voor de Emco gekocht en dan heb ik geen last van die knop. Bovendien heb ik hem dan zeker nodig !

    Geniet nooit met mate.


    Grtz. Dunsz.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2014
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Dat kan deze ook hoor. Zowel de bolle als de holle. Het is een kwestie van de afstelling van hoe ver je de beitel naar voren schuift en waar je begint met aanzetten :yes:

    Geniet nooit met mate.


    Grtz. Dunsz.
     
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Maar goed, dat is het leuke van (de) hobby je kunt lekker aanklooien en freubelen en als het mislukt probeer je het gewoon opnieuw :-D

    Mijn favoriete manier van meten op het support m.b.t. diameter blijft toch een "klokkie" met een goede beweegbare (3D) magneetstandaard die je op het bed of de achterkant van het support plakt als het nodig is. Als het klaar is ff opbergen en er zit niets meer in de weg :pim:

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Hartstikke goed Kees en dank voor je compliment :)

    Je link was ik ook al eens tegengekomen. Dat is het leuke van het internet je ziet van alles en zo kom je zelf ook weer op ideeën :thumbsup:


    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.





     

Deel Deze Pagina