Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Ben je nog van plan om een teflon ring tussen de buitenste vergrendeling en het lagerhuis te monteren?
Dit voor de opvang van de opgewekte tangentiële krachten door de conische tandwielen?

Nee Stoompomp. De meest linkse knelring (= niet zichtbaar) is een stukje af gedraaid tot de dikte van de binnenring van het kogellager en het zelfde is gedaan met het messing 6-kantje die op z'n plaats wordt gehouden door de rechtse knelring............;) Eigenlijk heeft het "systeem" de zelfde werking als op tekening, alleen ik heb het iets minder lomp uitgevoerd.

De meest linkse knelring (= niet zichtbaar) is een stukje af gedraaid tot de dikte van de binnenring van het kogellager en het zelfde is gedaan met het messing 6-kantje die op z'n plaats wordt gehouden door de rechtse knelring.

Zo zie je maar weer, dat als ik iets niet begrijp/zie vragen ga stellen.
Misschien is het mogelijk, om het betreffende deel op de bijbehorend tekening deel afbeelden.
Niet negatief bedoeld, maar ik heb, door navragen, ondertussen al veel informatie uit het Forum gebruikt in mijn stoomsleepboot.
Achteraf, je bericht #688 zijn de lagers te zien.

Laatst bewerkt:
Het vliegwiel in wording..............
.....
P4211660.JPG
P4211661.JPG

De laatste bewerking voor het afsteken.............ruimen met een 6 MM H7 ruimer.......................

Om de onbalans van de krukas gedeeltelijk weg te nemen 2 stukken materiaal weg gefreesd onder een hoek van 90 graden....................

P4211662.JPG

In plaats van 1 x een M3 heb ik er 3 geboord/getapt. Ideaal om een eventuele zijdelingse wobbel weg te stellen ...................:D

P4211663.JPG

Zo zie je maar weer, dat als ik iets niet begrijp/zie vragen ga stellen.
Misschien is het mogelijk, om het betreffende deel op de bijbehorend tekening deel afbeelden.
Niet negatief bedoeld, maar ik heb, door navragen, ondertussen al veel informatie uit het Forum gebruikt in mijn stoomsleepboot.
Achteraf, je bericht #688 zijn de lagers te zien.

Geen probleem ............................;) maar ik ben niet alwetend hoor.....................het belangrijkste is dat "de boel" niet aanloopt en in "het echt"wordt dit vaak ondervangen door een pasring die alleen de binnenste huls raakt van het kogellager. Ik heb dus 3/10-de weg gedraaid van de knelring en een klein borstje laten staan in plaats van een pasring maar het heeft het zelfde effect.

Bedoelde je niet axiale krachten?
Het is inderdaad de axiale kracht, welke ontstaat door de tangentiële vector opgewekte kracht door de conische tandwielen.
Aanvulling, minder theoretisch. De haaks op elkaar staande conische tandwielen worden door de aandrijfkrachten uit elkaar gedrukt. Deze uit elkaar druk kracht wordt via de as overgebracht op de lagering.

Laatst bewerkt:
Heren ..........heren .......wat een moeilijke woorden allemaal............wilt u er rekening mee houden dat ik eigenlijk viaduct al een moeilijk woord vind ........:D

Even los gehaald..................zoek de 7 verschillen .................:stout:

P4211665.JPG

Laatst bewerkt:
Ik heb hem zo gemaakt dat de kogel er net niet uit kan floepen :D tijdens de montage kan ik de kogel door het buisje heen richting de cilinder laten rollen, dan de veer in het buisje die de kogel aandrukt en vervolgens met het boutje M5 x 0.5 aandraaien/spannen ;)

Daarna kon ik het niet laten om even de slang van de airbrush compressor aan te koppelen........................hij doet het :beer: ondanks dat er nog geen pakkingen zijn en het hier en daar bellen blaast en sist :rolleyes: loopt hij al mooi rond en werkt de vooruit/achteruit perfect met maar 0.5 atm druk :banana:

P4261669.JPG

De cilinders bekleed met 1 mm kurk en latjes van 2 x 3 mm voor de isolatie. Nu nog de 4 spanbandjes freubelen en in de bekleding het gat frezen voor het aandruk mechanisme.
De pakkingen voor de cilinder deksels heb ik inmiddels ook gesneden dus binnenkort maar weer eens laten draaien ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,;)

Morgen in Heemskerk bij de werkschependag daar al het moois eens bekijken :kwijl::kwijl::bye:

P5091672.JPG

Gelakt hout met gepoetst messing blijft een mooie combinatie.

:kwijl: vind ik ook...................in dit geval geïmpregneerd met met G4 en het messing met een satineer borsteltje bewerkt. Mijn ervaring van gepolijst/glimmend messing is dat het erg snel dof wordt/verkleurd. Met satineren blijft het wat langer mooi is mijn ervaring.

Back