Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

De stoompoorten gefreesd in het verdeelblokje. Stonden niet op de tekening..... maar 2 oliegroefjes aangebracht.....

P1011269.JPG
 
Laatst bewerkt:
heel erg mooi hoor :friends:

Die "spagetti", heb je die in die openingen gesoldeerd of met een soort van nippeltjes gemonteerd?
 
heel erg mooi hoor :friends:

Die "spagetti", heb je die in die openingen gesoldeerd of met een soort van nippeltjes gemonteerd?

Hoi Peter, dank je.

De spagetti pijpjes zitten nu nog onder (lichte) spanning geklemd zodat alles uit zich zelf blijft zitten/hangen. Ik moet ze nog
solderen maar eerst nog het goede soldeer "shoppen". Ik heb laatst een tip gelezen om de gedeelten waar je geen vloeimiddel/soldeer wilt hebben dit in te smeren met Tippex. Zo schijn je het doorlopen van vloeimiddel en dus ook soldeer te kunnen voorkomen. Ga ik eerst eens uit proberen op een proefstukje .........................;)
 
Tandenstokers in de openingen/buisjes steken werkt ook.
Rustig warmte toevoeren en de zaak vanaf 1 kant dicht vloeien.
Verder erg netjes hoor, schiet nu echt op.
 
Het nieuwe freubel-jaar voortvarend begonnen .....16 aansluitingen van de spagettie verbonden met de zijkanten met 270 graden leidingsoldeer ;). Heel zuinig met vloeipasta gewerkt en de soldeer eerst heel plat/dun geslagen om grote klonten te voorkomen. De "Tippex-tip" moet nog maar even wachten........................

P1011273.JPG
 
Dunsz,

ik doe het je niet na, absoluut niet :koud: maar .......... om nu heel eerlijk te zijn vind ik het onderste linkerbuisje (zoals zichtbaar op de foto) niet helemaal voldoen aan wat ik - tot nu toe - bij je gezien heb en waarvan ik aannam dat dat "jouw standaard" - manier van werken was. :rolleyes:

Soldeer eerst platslaan, wil je het nut daarvan eens uitleggen svp? En wanneer doe je dat dan?
 
Hoi Peter, tja..........................doe het maar eens na :D hahahahah. Die kleine onvolkomenheid zie je straks niets meer van.
Daar komen allerlei onderdeeltjes naast, tussen en boven en alles krijgt nog een kleurtje....................
Bovendien is het onderdeel op de foto veel groter dan in het echt en zijn de deukjes op de
foto "uit vergroot" ten opzichte van het origineel.................

Het 270 graden soldeer is 3 mm dik.........................de leidinkjes ook..................dus heb het soldeer op het aambeeld plat geslagen naar minder dan 1 mm en hierna schoongemaakt. Het gevolg hiervan is na het toevoegen van de juiste warmte je een heel dun stukje soldeer bij de leidinkjes hebt en goed kan verdelen zonder dat je van die enorme bonken soldeer achter laat.
 
Mooi man
Gespoten? gekwast? poederjasje en gebakken?
Mooi gemaakt.
Mvg Richard

Is gespoten met een spuitbus Richard. Maar voor ik ga spuiten behandel ik altijd alle metaaldelen eerst in de straalkast met glasparels (bij een motorvriend) Daarna alle resten met compressorlucht verwijderen en hierna alles ontvetten met remmenreiniger van de Action ( ;) lekker goedkoop) Daarna de onderdeeltjes op warmte brengen met een elec. kacheltje
incl. de spuitbus en daarna spuiten...................
 
Het was niet zo gepland :) maar het maat verschil tussen de zuigertjes en de bigend's (jes) was 3 mm zijwaards dus kon met het verlijmen met de 638 mooi gebruikmaken van de paralelset. Zuigertjes op de 3 mm en de bigend's op de 6 mm. Op de 3 mm schroefdraad zit wat speling en zo kon het mooi vlak en evenwijdig aan de zuigertjes worden verlijmd.
Ook een extra groefje gestoken in de zuigertjes en in beiden een gedraaid teflon snoertje (op de Regner manier ;)) gedaan.
Geeft een mooie bijna wrijvingsloze afdichting en de kleine groefjes/openingetjes die er nog zijn worden straks van zelf opgevuld met de achter gebleven stoomolie.................

P1011281.JPG
 
Cilinder dekseltjes gemaakt en gemonteerd met 638. Alles gemonteerd en geolied en 15 min aan de boormachine laten indraaien. Het voelt dan als een klein compressortje ;). Toen aan de perslucht..........................alles werkte :yes:
Via de regelschijf bovenop keurig voor en achteruit en goed regelbaar :thumbsup: 750 gram "schoon aan de haak" ................

P1011283.JPG
 
Back
Top