Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Als ik er zo naar kijk lijken die zuigertjes maar kleine "speledingetjes". Die kleine zuigertjes moeten wel al dat metaal heen en weer bewegen. Maar dit is niet meer dan een gevoel van mij.

10 mm lijkt idd niet erg groot ..........maar 3 atm expanderende stoom oefent aardig wat kracht uit op dat oppervlakje :D. Bovendien draait het bij stoom niet om enorme toerentallen maar om de kracht bij lagere toerentallen. Het gewicht van het metaal waar jij op doelt wordt weer in evenwicht gebracht door de contra gewicht(jes) van de krukwangen.
 
De geleiding voor de kruishoofdjes gemaakt. De zuigertjes komen precies uit in de cilinders ;). Alleen bleek dat ik de zuiger stangen 5 mm te kort had gemaakt :D. Had niet goed gekeken op de tekening. Gelukkig waren ze maar aan 1 kant te kort,,,,,,,,,,,,,,,,,, :rofl:

P4041819.JPG
P4041817.JPG
 
Werkelijk mooi gemaakt, maar ik heb toch een vraag over de pakkingbussen.
Je hebt voor de pakkingdrukkers gebruikt:
- Voor de stoomschuifstuurstang een wartelmoer.
- Voor de cilinderstangen een inschroef pakkingdrukker.
De beide zijn moeilijk tegen losdraaien te zekeren.
In de Dockyard zijn de afdichtingen:
- Cilinderstangen met drukflens.
- De stoomschuiven met inschroef pakkingdrukker.
Praktijk ervaring:
Tijdens onderstoom varen liep een van de inschroef pakkingdrukkers van de stoomschuif los. Eerst een hoop herrie en vervolgens een hoop werk om de schade te herstellen.
Over de pakkingdrukkers van de cilinderstangen, deze heb je geheel ingeschroefd.
Voor de benodigde lengte/hoogte van een pakkingdrukker, dien je uit te gaan van de diepte van de pakkingbus is de lengte van de nok van de pakkingdrukker geplaatst op de rand van de pakkingbus. Bijgaande afbeelding geeft misschien een duidelijker inzicht.
Stopbuspakking.jpg

Lang verhaal:
Doorgeven van mijnerzijdse fouten en problemen kunnen jouwerzijds deze voorkomen.
 
Hoi Henk, dank voor het meedenken ;).............maar als het goed is................gaat er niet gebeuren waar jij bang voor bent.
Bij de buitenste wartelmoeren gebruik ik wat Loctite 574 of (2) (uit m'n hoofd :D) dat blijft elastisch en is makkelijk te demonteren als dit nodig is. De pakingdrukker voor de zuigerstangen kan ik geheel (hard) aandraaien. Hier blijft een ruimte over van 1 mm + de punten van de boor die zijn over gebleven van het boren. Deze ruimte wordt gevuld met pakking. Dit is rond teflon (massief) snoer van 1 mm in diameter en wordt met veel succes gebruikt bij de kleine(re) live stoom locomotieven.
In de buitenste wartelmoeren zitten (niet zichtbaar meer) een teflon geleide busje met als afsluiting een O-ringetje met een dikte van 1 mm.
 
Bij de buitenste wartelmoeren gebruik ik wat Loctite 574 of (2) (uit m'n hoofd :D) dat blijft elastisch en is makkelijk te demonteren als dit nodig is

Probleem met Loctite borgmiddelen is, dat deze een vetvrije oppervlakte nodig hebben.
Indien je één maal onderstoom met stoomolie gedraaid hebt, zijn de schroefdraden (sorry Brutus) zo vet als een vetletter.
Resultaat, geen borging.
Ik ben nog steeds op zoek naar een betrouwbare zekering tegen verdraaiing op vette schroefdraden.
 
Ik kan het mis hebben, maar als de Loctite is uitgehard kan de olie toch niet meer op het schroefdraad komen?
Als ik het goed heb gebruikt Volvo Loctite op de boutjes van de oliepomp en ergens onder het kleppendeksel ( ik kan mij even niet precies herinneren waar )
Dat is hetzelfde als vloeibare pakking denk ik?
Dat moet je ook vetvrij plaatsen, maar daarna kan het tegen olie?
 
Vlakkenafdichting - algemeen gebruik. Aanbevolen voor gebruik op machinaal bewerkte en stijve metalen flenzen

LOCTITE® 574 dicht nauwsluitende verbindingen tussen stijve metalen vlakken en flenzen af. Het product hardt uit bij afwezigheid van lucht en ingesloten tussen nauwsluitende metalen oppervlakken. Het is bestand tegen lage druk onmiddellijk na montage. Het product wordt gewoonlijk gebruikt als een Form-In-Place pakking op stijve flensverbindingen. De aard van LOCTITE 574 beperkt het wegvloeien van vloeibaar product na het aanbrengen op het materiaal. Het product heeft een hoge olietolerantie en is uitstekend bestand tegen water en glycol.
  • Aanbevolen voor gebruik op stijve metalen delen, bijv. gietijzeren onderdelen en pomphuizen
  • Hoge oliebestendigheid
  • Uitstekende water- en glycolbestendigheid
 
"Baggeraar, post: 3952510, member: 24781"]
Vlakkenafdichting - algemeen gebruik.

Goed bezig Baggerman,

Goed spul,
kost iets maar dan heb je ook iets.
Altijd op schone, droge en vetvrije werkstukken gebruiken.
Let op! Lees voor gebruik altijd de gebruiksaanwijzing.
Uithardtijd is van belang voor een top dichting.

Veel modelbouwplezier,
willum
 
Er wordt over "Hoge olie bestendigheid" geschreven maar dat lijkt me moeilijk te garanderen. Er zijn heel veel soorten olie van allerhanden samenstellingen. Minerale olie, synthetische olie, plantaardige olie en mengsels van de diverse soorten. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er een olie soort of mix is waar het niet of niet goed tegen bestand is.
In de luchtvaart wordt een speciale hydraulische olie (Skydrol) gebruikt en tegen die olie is maar weinig bestand. De meeste kunststoffen lossen daar gewoon in op maar ook rubber kan er heel slecht tegen. Ik weet nog uit mijn tijd bij Fokker dat er heel erg voorzichtig mee omgesprongen werd. Als je iets op je huid kreeg loste je opperhuid gewoon op en dat gebeurde vrij snel. Ik heb ooit een scheut oven m'n hand gehad, Gelukkig werd er direct ingegrepen, zeer grondig gespoeld met een spoelmiddel en naar de medische dienst voor een zalfje is het niet door m'n huid heen gegaan. M'n vingerafdrukken waren wel weg en dagen lang was m'n huid zo gevoelig dat een vlieg op m'n hand wel tien keer zo zwaar leek. Een pen vasthouden deed zelfs zeer.
 
Vlakkenafdichting - algemeen gebruik. Aanbevolen voor gebruik op machinaal bewerkte en stijve metalen flenzen

LOCTITE® 574 dicht nauwsluitende verbindingen tussen stijve metalen vlakken en flenzen af. Het product hardt uit bij afwezigheid van lucht en ingesloten tussen nauwsluitende metalen oppervlakken. Het is bestand tegen lage druk onmiddellijk na montage. Het product wordt gewoonlijk gebruikt als een Form-In-Place pakking op stijve flensverbindingen. De aard van LOCTITE 574 beperkt het wegvloeien van vloeibaar product na het aanbrengen op het materiaal. Het product heeft een hoge olietolerantie en is uitstekend bestand tegen water en glycol.
  • Aanbevolen voor gebruik op stijve metalen delen, bijv. gietijzeren onderdelen en pomphuizen
  • Hoge oliebestendigheid
  • Uitstekende water- en glycolbestendigheid

Hoi Harm, ik ben in het bezit van de Henkel catalogus met alle Loctite producten en hun toepassingen hoor .................;) Ik heb veel/vaak 574 gebruikt tijdens de motorblok revisie's van m'n klassieke motorfietsen en ben volledig op de hoogte van de eigenschappen van 574. Bijvoorbeeld dat waar staat "hard uit" je dit niet op die manier letterlijk moet/kan nemen. Het zg. "uit harden" kan je een beetje vergelijken met het uit harden zoals dit bij siliconen rubber of kit gebeurd. Het blijft dus een beetje elastisch. Bovendien heb je geen warmte nodig om de/een verbinding eventueel los te halen.

En Henk..............een goede/perfecte ontvetter is bv remmenreiniger (de goedkoopste van de Action :D) Ook al is je machine zo vet als bagger van de (stoom) olie het wordt gewoon vet vrij.
Eerst de onderdelen gewoon inspuiten en hierna een beetje op een stuk keukenpapier en het onderdeel na of uitwrijven.............werkt gegarandeerd :yes:
Wat je ook kan doen is eerst inspuiten met WD40 en het ergste vet/olie verwijderen en dan de remmenreiniger inzetten...........
 
Er wordt over "Hoge olie bestendigheid" geschreven maar dat lijkt me moeilijk te garanderen. Er zijn heel veel soorten olie van allerhanden samenstellingen. Minerale olie, synthetische olie, plantaardige olie en mengsels van de diverse soorten. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er een olie soort of mix is waar het niet of niet goed tegen bestand is.
In de luchtvaart wordt een speciale hydraulische olie (Skydrol) gebruikt en tegen die olie is maar weinig bestand. De meeste kunststoffen lossen daar gewoon in op maar ook rubber kan er heel slecht tegen. Ik weet nog uit mijn tijd bij Fokker dat er heel erg voorzichtig mee omgesprongen werd. Als je iets op je huid kreeg loste je opperhuid gewoon op en dat gebeurde vrij snel. Ik heb ooit een scheut oven m'n hand gehad, Gelukkig werd er direct ingegrepen, zeer grondig gespoeld met een spoelmiddel en naar de medische dienst voor een zalfje is het niet door m'n huid heen gegaan. M'n vingerafdrukken waren wel weg en dagen lang was m'n huid zo gevoelig dat een vlieg op m'n hand wel tien keer zo zwaar leek. Een pen vasthouden deed zelfs zeer.

Hoi Ernst, de 574 is in ieder geval geschikt voor de verschillende soorten versnellingsbak/motor oliën en ook de stoomolie die wordt gebruikt door "ons stomers" . Veel ingewikkelder is niet van toepassing lijkt me en anders zullen daar ook wel weer oplossingen voor zijn ;)
 
Back
Top