Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    De stoomkasten zijn nu helemaal klaar en alle montage gaatjes inclusief de schroefdraadjes zijn voorbereid in het cilinderblok(je) ...........;)

    P3021807.JPG P3021806.JPG
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    In het cilinderblok(je) 2 messing proppen gelijmd/geperst. Om dat het cilinderblok absolute maten heeft zoals aangegeven op de tekening kan ik nu in de onafhankelijke 4-klauw h.e.e.a. precies uit klokken op de hartmaten van de cilinders. Hierna uitboren en ruimen naar 10 mm. Als het goed is :D moet er dan een cilinderwandje overblijven van 1.3 mm ;)

    P3041808.JPG
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Meten, meten en nog een keer kijken en meten..............je kan het maar 1 keer goed doen.........nou ja in dit geval 2 keer dan ..............;)

    P3051809.JPG P3061810.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2019
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maakt het hier verschil of je lijmt, perst of krimpt?
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik denk het niet Ron. Voorop gesteld...............deze bewerking heb ik niet eerder gedaan (de uitdaging ;)) en het lijmen en persen kwam toevallig zo uit. Krimpen is wat makkelijker met grotere diameters. In mijn geval, in mijn "verzameling" heb ik geen frezen die echt geschikt zijn voor aluminium en heb met een universele 4-snijder van 12 mm de gaten in het cilinderblok(je) in de freeskolom geboord. Nadeel is dan dat het gefreesde aluminium regelmatig vast loopt/plakt in de gleuven voor afvoer van de 4-snijder en je regelmatig moet "lossen" met als gevolg dat je beschadigingen krijgt in het te boren gat en door dat lossen het gat iets groter maakt.........ongeveer 1/10-de mm. Het laatste stuk..........ongeveer 5 mm was wel precies op de maat. 1/10-de mm heb je ongeveer nodig voor een goede verlijming met 638. Ik heb hierna de messing proppen 3/100-ste mm groter gemaakt dan de 12 mm en de gaten ingesmeerd met 638. Hierna moest ik de proppen met overtuiging op het kleine aambeeld in het cilinderblok tikken. (vandaar geperst/gelijmd :))
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.571
    Locatie:
    Woerden
    Zet aluminium niet meer uit dan messing? Als dat zo is zal de messing bus samengeknepen worden bij opwarming en dan kan de zuiger misschien vast lopen. Of valt dit allemaal wel mee en ben ik een beetje aan het doom denken. :confused:
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik denk dat het allemaal wel mee valt. De zuiger diameter is maar 10 mm. Misschien enkele micron's met de stoom temperatuur. Ik denk dat je eerder last hebt/krijgt als de cilinder en zuiger heel erg verschillend zijn m.b.t. materiaal/uitzetting. De zuiger is/wordt ook messing en pas deze aan naar de H7 ruiming van de cilinders. In de zuigers komen een paar olie groefjes waar de olie zich in verzameld en de cilinders hebben hoon sporen van wp schuurpapier 600 waarin olie blijft hangen wat voor de afdichting zorgt.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aluminium lijkt een goed verspaanbaar materiaal, maar dit is het niet.
    De gereedschappen vreten zich vast in het materiaal, zelfs bij gebruik van boorolie.
    Alleen spiritus voorkomt het vreten van materiaal/vastlopen van gereedschap.
    Zeker bij het tappen van kleine schroefdraden in aluminium is spiritus de enige oplossing tegen vastlopen van de tap.
    Mijn nieuwe uit aluminium gemaakte basis deel is gemaakt met spiritus als snijvloeistof.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-18#post-3940215
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik gebruikte ook een andere alcohol voor tappen (3 & 4mm), methanol (brandstof).
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Methanol is een alcohol, met 1 koolstofatoom. Spiritus is ook een methanol, echter ongeschikt gemaakt voor inwendig gebruik.
    Nu is spiritus met gelijkwaardige eigenschappen iets goedkoper en eenvoudiger te verkrijgen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik ervaar met het tappen van schoefdraadjes M 2 , 2.5 en 3 mm geen enkel probleem (ook in alu:D) sinds ik deze tapjes gebruik ................https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/werkzeug-gewinde-fertigen/mit-spiralschliff/ed-20.html

    In mijn geval ging het dan ook niet over schroefdraad tappen maar een gat boren van 12 mm in aluminium 7075 en heb me hierna aangepast aan de situatie die toen ontstond ;)
    Met de juiste frees speciaal voor aluminium (meestal een 3-snijder met grotere banen voor afvoer van het materiaal) is er geen probleem van "vreten" maar ik had geen zin om voor maar 2 gaten zo'n frees aan te schaffen :D
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Met de goedkope 4 lippen frees 6 of 10 mm kon ik probleemloos met snijvloeistof "spiritus" alle bewerkingen uitvoeren.
    Mijn verzoek, pak een 4 lippen frees en test dit uit op aluminium onder gebruikmaking van spiritus als snijvloeistof.
     
    kaapstander en newbie vinden dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    De onderdelen van de fundatie heb ik van de week gepareld met glasparels (voor een betere hechting van de lak) en in de kleur gezet. Hierna de lagerblokken uit gelijnd met een geslepen as.

    P3081811.JPG
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik ga je tip onthouden :yes:
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Van een oud stuk messing spanjolet gekregen van de buurman 2 stukken bewerkt met de vlakfrees. 1 stuk voor de kruishoofden en 1 stuk voor de drijfstangetjes waar ik een beginnetje mee heb gemaakt ;)

    P3101812.JPG
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Na 2 avondjes noest gefreubel :D de 2 drijfstangetjes voor elkaar gekregen.................;)

    P3131813.JPG
     
    Jan Walpot, kaapstander en John33 vinden dit leuk.
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    Van een blok messing aangetroffen/gekocht op de stoombeurs in Veldhoven heb ik 2 blokjes gemaakt van 27x22x16 mm en hier van support/kruishoofdjes gefreubeld. Morgen de ruimtes frezen voor de drijfstangetjes en verder af werken ;)

    P3281815.JPG
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    leiderdorp
    De kruishoofdjes verder afgewerkt en voor het eerst asjes gemaakt voor c-clipjes..............was even uit proberen maar het is goed gelukt ;)

    P3301816.JPG
     
    Erwin van Leeuwen en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.571
    Locatie:
    Woerden
    Als ik er zo naar kijk lijken die zuigertjes maar kleine "speledingetjes". Die kleine zuigertjes moeten wel al dat metaal heen en weer bewegen. Maar dit is niet meer dan een gevoel van mij.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.591
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heen en weer bewegen van objecten kost verrassend weinig energie als er een krukas bij betrokken is: iedere acceleratie van het onderdeel (waarvoor energie benodigd is) wordt gevolgd door een even grote de-acceleratie, waarbij weer energie aan het systeem afgestaan wordt. Als het maar eenmaal in beweging is....

    Probeer maar eens met je benen te "fietsen" zonder trappers (dus gewoon met de voetjes in de lucht) of op een hometrainer waarvan de rem helemaal op nul staat. Het verschil is groot.
     
    John33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina