MiMi DLG

Small change of plans voor de laatste Mimi.....Aangezien de ribbenvleugel toch wat delicater in elkaar steekt...huey heeft met mijn mimi een paar keer gezwiept vandaag, gaan we op verzoek toch een KF3 profiel vleugel maken voor de laatste MiMi. Voordeel is meer stevigheid. Performance / fun drop is voor ons zwiepwerk minimaal, ook vandaag vloog de KF3 MiMi van Secondelijm weer voor-beel-dig..... ik moet nog maar wat oefenen voordat ik zijn hoogte en airtime heb...

Vandaag op het veld twee uurtjes gezwiept met Mees...Ook hij krijg een nieuw vleugeltje....en ik heb samen met slijm een bel ervaren die wel zo heftig was de onze kistjes werkelijk waar meters heen en weer en op en neer gesmeten werden....van gecontroleerd vliegen was geen enkele sprake meer...bizar ! (en wel erg leuk !!! )

Achteraf blij dat ik het neusje iets langer heb gemaakt...ik heb nu nog 3 gram lood in de neus.

Laatst bewerkt:
Klinkt als een niet te genezen gevalletje dlg-virus inderdaad. Sterkte ermee :D

Heerlijk weer om te vliegen vandaag, "helaas" had ik een familie uitje naar het klimbos in Garderen. Erg leuk ook!

Hmmm vanmiddag was het toch ff lastiger, door een beetje wind was het veel lastiger om in het stijgen te blijven... Beste vlucht was 1:34

Hebben jullie ervaren dlg-ers dat raadsel al opgelost dat de minuten zo lang duren als je je tijd probeert te verbeteren maar dat je aan de andere kant zo twee uur weg bent als je even een uurtje gaat slingeren?....... Heel raar!

Oefenen werpt ook zijn vruchten af ;-)
Vanmiddag mijn hoogte logger mee genomen en nu al een paar keer 35 meter gehaald, een maand geleden had ik nog maar een enkele keer 27 meter en het meeste zat rond de 22meter

Het was al eerder genoemd maar Frans bedankt voor het beschikbaar maken van de Mimi!!!

Sja, als jet naar je zin hebt dan vliegt de tijd :D ? 35 meter is heel mooi, en dat je zoveel tijd kwijt bent...hmmm das niet gek. Met DLG besteed ik de helft van m'n tijd aan wachten, om me heen kijken....wachten, zwiepen....bijtrimmen..loodje eruit / erin....kijken, wachten, zwiepen..... en dat vele malen......dus ja dan vliegt de tijd :D

Ik heb net in deadair nog even geoefend hier om de hoek in het weiland...35 meter gemiddeld met uitschieters naar boven en onder. Leuk dat je met de mimi het dijkje (asfalt) helemaal kan afvliegen... tgaat niet omhoog...maar ook niet naar beneden :D

We gaan met twee weken op vakantie aan zee in france, en dan gaan deze mimi mee..+ starter II...voor de sleepjes Wel ff kijken of ik ook een elastiekje kan scoren..

Is dit niet wat voor de mimi ?

http://www.modelbouwbloemendaal.nl/...n=article&group_id=10000468&aid=35991&lang=NL

Laatst bewerkt:
ik was eerst in de modelbouwwinkel en bedacht dat ik mischien wel een mimi kon bouwen van de materialen die ik thuis had liggen, maar welke dikte carbon gebruiken jullie voor de staart? ik heb nu 3mm carbon buis met een binnendiameter van 1,5 mm en dan nog een stuurstang van carbon van 1,5 mm. dat past dus precies in elkaar, is dat dik genoeg?

ik was eerst in de modelbouwwinkel en bedacht dat ik mischien wel een mimi kon bouwen van de materialen die ik thuis had liggen, maar welke dikte carbon gebruiken jullie voor de staart? ik heb nu 3mm carbon buis met een binnendiameter van 1,5 mm en dan nog een stuurstang van carbon van 1,5 mm. dat past dus precies in elkaar, is dat dik genoeg?

Hallo,

Kijk eens naar die skyshark stokjes, als je die afmetingen ongeveer neemt zit je denk ik redelijk goed. Dat wat jij hebt is denk ik te dun

Jelmer

3mm buitendiameter is dun.
En de wanddikte is weer wat veel.
Dit geeft een stevige/zware, te flexibele stok.
Je wil juist een lichte stijve staartpook.
Dunwandig Skyshark is prima. Deze hebben een buitendiameter van 7-8 mm geloof ik en een kleine wanddikte.

Hmm, deze buis heb ik ook en die is behoorlijk zwaar en er zit veel buiging in. Ik zou deze niet gebruiken (al kan jet wel proberen natuurlijk) Als je zo'n p100 stokje ernaast houd dan schrik je van het verschil (in gewicht en stijfheid)

Daarnaast en nog veel belangrijker, demeeste normale carbon stokjes zijn met de vezelrichting over de lengte van de stok gerold....inmiddels weten wij dat dit gewoon stuk gaat. Alleen stokken die schroefdraadsgewijs zijn gewikkeld (zoals de p100 stokjes) houden het langer dan een twee weken vol. (we spreken uit ervaring)

Laatst bewerkt:
@Joris,

Hier zie onderstaande foto, misschien maakt dit het duidelijk.

De bovenste stok (niet p100) is qua afmetingen en gewicht hetzelfde als de P100 stok (onder) Als je goed kijkt zie je dat de vezelrichting van bovenste stok in de lengterichting van de stok loopt. De vezelrichting van de p100 stok, onder, daar lopen de vezels spiraalsgewijs gewikkeld. (als je goed kijkt kan jet zien op de foto)

...... Beide stokken lijken qua sterkte gelijk, alleen het zwakke punt van de bovenstaande stok is dat deze minder goed bestand is tegen de zwiepkrachten (torsie over de lengterichting) ...en bij ons dus al bij 2 mimi's in de lengte is gespleten.

IMG_3096.jpg

ow, ik zal het eerst proberen met dat stokje dat ik nu heb en dan gewoon heel rustig gooien (ik moet nog werke en krijg pas over een paar weken ofzo mijn loon) en kan dan vervolgens zo'n ander stokje erin leggen.
die andere richting is denk ik ook wel handig bij het erop maken van de stabilo.
welke dikte hout word er eigenlijk gebruikt voor de vleugel? (de massieve versie)

volgens mij 10 en 8 mm, kijk ff hoe je dat doet, een 7 mm stok gaat niet passen in alle 3 mm gaten in de romp. en lijm het stokje dan niet muurvast, maar zo dat het los te pulleken is. dAn nog lijkt het me een kunst om een 7 mm stok in een rompje wat gemaakt is voor 3mm stok te bouwen. (maw...ik als bouwert zou zoiets niet doen :D)

Laatst bewerkt:
welke dikte hout word er eigenlijk gebruikt voor de vleugel? (de massieve versie)

Materialen-Materials - F3K Nederland hier staat een "boodschappenlijstje" :D
Je hebt voor de massieve versie 12 mm dik balsa nodig. Licht balsa heb je nodig. Mocht je echt geen licht balsa kunnen vinden, dan kun je altijd nog een mimi met semi-solid vleugel maken.

Vanavond toch nog een uurtje kunnen zwiepen tussen de bedrijven door (hoezo verslaafd:p). Verder gespeeld met zwaartepunt en lood in de neus. Wat luistert dit nauw zeg, maar de Mimi vliegt nu lekker, standaard 40 seconden vluchtjes nadat ik de juiste instellingen te pakken had. Het begint echt ergens op te lijken :thumbsup: Mimi is weer 2 gram "afgevallen" weegt nu 186 gram.

Het valt me wel op dat tijdens het maken van een bocht de mimi even verandert in een baksteen, zo snel zakt ie dan.

@Franck: je hebt de laatse Mimi met grotere roervlakken gemaakt. Heb je al een verschil gemerkt in het vlieggedrag?(met name minder snel zakken in bochten?) Ik ben benieuwd naar je ervaringen hierin.

@jorispicooz, als ik jou was zou ik dan maar gewoon wachten met bouwen (of even wat van je ouders lenen en later terug betalen als dat mag) want van een 3mm staart ga je na twee keer gooien spijt krijgen, dat is veel te slap en daardoor sloop je de boel. Skyshark is wel prijzig (gemiddeld iets van 8 euro per meter) maar wel de enig juiste oplossing als je niet zelf kunt wikkelen. Geloof me, zonde van je materiaal!

@paramarc, met het risico dat je me voor gek uitmaakt maar ik neem aan dat je wel wat elevator up mee geeft als je een bocht maakt? Ik heb een oud model vleugel maar mijn Mimi blijft keurig op hoogte tijdens een bocht. Verlies je toch veel hoogte ondanks dat dan klinkt me dat in de oren als een milde tipstall of een staartlastig toestel (te weinig vliegsnelheid). Mijn mimi heeft een ongeveer 15% groter hoogteroer en eigenlijk is het enige dat ik daarvan merk, bij het een belletje uitvliegen heeft de staart de neiging om omhoog te wippen. Weet je gelijk dat je de verkeerde kant op vliegt ;)

@Franck: je hebt de laatse Mimi met grotere roervlakken gemaakt. Heb je al een verschil gemerkt in het vlieggedrag?(met name minder snel zakken in bochten?) Ik ben benieuwd naar je ervaringen hierin.

Jazeker!!....met iets grotere roeren is fijner sturen makkelijker...dan nog is het grootste verschil gemaakt met je eigen vingers en 100% expo :D ... en zoals FOX dan roept "niet sturen!!...niet sturen !! sturen betekend zakken !! " LOL (en gelijk heeft ie ! energie managen !!

Laatst bewerkt:
Jazeker!!....met iets grotere roeren is fijner sturen makkelijker...dan nog is het grootste verschil gemaakt met je eigen vingers en 100% expo :D ... en zoals FOX dan roept "niet sturen!!...niet sturen !! sturen betekend zakken !! " LOL (en gelijk heeft ie ! energie managen !!

helemaal mee eens :D
sturen moet je alleen als je een bel tegen komt :D dan moet je omkeren om de bel mee te pikken!
voor de rest moet je dlgtje zo getrimd staan dat ie grote bochten draait... circa 50-70m doorsnee.
zie het als een vrijvlucht toestel... zo verlies je het minste hoogte!

die elastiek lijkt me uitstekend! als ie maar genoeg meters is (zie niet onmiddelijk de lengte staan)
een visdraadje aan hangen met lekker veel rek in... (net het tegenovergesteld van de aanstuurlijntjes)
ook geen al te dikke vislijn nemen (10kg denk ik dat voldoende is)

Vanavond nog even de Mimi uitgelaten en een van de piloten in Zwolle laten 'proeven'. Een Mimi met vrijwel dead air omstandigheden, dan merk je pas hoeveel je eigenlijk teveel stuurt ;)

Vrijwel geen beweging meer in de lucht maar toch regelmatig vluchtjes van 60+ seconden. Blijft leuk!

Vanavond gezwiept met Planck-Franck, Huey en Secondelijm op Mooiberg. Het was heerlijk vliegen. Voor mij ook de eerste keer dat ik aan een helling vloog, geeft weer een totaal andere dimensie aan het vliegen. De hoogte, op de meest vreemde momenten ga je toch iets omhoog of blijf je op dezelfde hoogte, en bomen die ineens opduiken in je vliegroute....;) Heel leerzaam en heel leuk!:D

@paramarc, met het risico dat je me voor gek uitmaakt maar ik neem aan dat je wel wat elevator up mee geeft als je een bocht maakt?

Ik ben gewend om altijd een beetje up te geven in een bocht, soms ook iets te veel, terwijl ik soms ook juist een beetje moet drukken om de snelheid erin te houden. Bij een Mimi, waar je zo min mogelijk hoogte mee wil verliezen luistert dit erg nauw, daar ben ik inmiddels wel achter. Ieder foutje vertaalt zich in extra hoogteverlies. Vandaar dat die bochten ook als een baksteen gingen. Als ik wijdere bochten maak en ervoor zorg dat die neus niet omhoogkomt gaat het een stuk beter. Dit maakt het vliegen met een mimi voor mij zo interessant, je leert goed en zuinig vliegen. Zoals al een paar keer eerder aangegeven, de mimi vliegt het beste als je er niet mee stuurt.

He gossie, ben net terug van onze mooiberg...tis verdikkie al 2300 uur :D Lekker zwiepen was dat vanavond ! Mooi zuchtje wind, bijna dead air...vergezicht en ondergaande zon...zwiepen en een biertje :D

Leuk dat je er was marc, met z'n allen zwiepen is toch nog steeds leuker dan alleen. Wel jammer dat zowel Huey als s-lijm nu ook een ribbenvleugeltje willen....ik blijf aan het bouwen zo :P Mijn Mimi vloog van avond werkelijk perfect.

En nog gekker....we hebben maar besloten na de zomervakantie een Mimi wedstrijd te organiseren. Wanneer, waar en hoe weten we nog niet, maar de inschrijving is vanaf nu geopend !

Vanavond ook met elastiek getest (postelastieken aan elkaar geknoopt)...dat ging redelijk....beter is om de postelastieken door te knippen en aan elkaar te knopen...de kracht van het stiek was toch echt te groot. Ga ik morgen doen.

IMG_3108.jpg

volgens mij heeft huey ook wat foto's, hieronder is plek genoeg.

Laatst bewerkt:
hey franck, een MIMI wedstrijd, of een mini wedstrijd? want anders krijg je een groter publiek...

hoe doet het ribbenbouw vleugeltje tov de KFM vleugel? en hoe steekt ie door in het gooien?

toevallig dead-air tijden? (ik bedoel dan ook echt DEAD air) niet zoals vorige keer ;)

Back