MiMi DLG

Goed bezig gast ! errrrrrug netjes !! :D Maar ik om er aan !!!!!!

Net een pompje 100l/min van 10 euro gekocht in de dierenwinkel, en dat werkt verdorie ook nog!. Membraampje omdraaien, plastik puinzak van de action en wat hobbylijm om de zak luchtdicht te maken. Er is genoeg vacuum om het mylar (0.3mm) om het profiel te vouwen. sterker nog, alle ribbels worden uit het wcpapier gedrukt :D

Vanavond gaat deze vleugel de zak in ! (niet naar spanje)

op foto testje van de pomp.

Picture1+103.jpg

Picture1+104.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd! Ik heb zelf ook zo'n pomp maar een dubbele kromming leek me altijd onmogelijk dus ik ben heel benieuwd! Anders ga ik ook de volgende keer verder met mylar :-)

Ik gebruik trouwens gewoon kit als afdichting, kun je een mooie dikke laag om de slang leggen.

IK geloof dat we aan glans geen gebrek hebben :D

Picture1+106.jpg

Picture1+105.jpg

De epoxy is al wel hard, maar de vleugel gaat wel terug de mal in verder uitharden. Gewicht vleugelhelftje is 40 gram, niet echt zuinig geweest met epoxy, ook niet nagedept. Disser is iig zo niet nodig, vleugeltje is stijf genoeg zo.

Ultra uber blitz met supershine !! ik heb net overtollig weefsel weggesneden en neuslijst beetje geschuurd, uberkek, ik sta er echt van te kijken dat dit ding zo goed gelukt is. :D Ik kan me het gevoel herinneren toen ik met het skyfall vleugeltje van Berrie in mn handen stond (kwijl) , ik heb nu weer een beetje datzelfde gevoel :D

Alleen het tipje behoeft wat werk...het mylar heeft toch moeite met deze scherpe rondingen. Wat zal ik doen ? wegsnijden tot op het schuim, mooi rond schuren en een dun streepje glas erover ?

Picture1+107.jpg

Scherp achterlijstje !!!, met zon vleugeltje kan je hansjes blijven gooien! superstealth ! Hahahaha

Picture1+108.jpg

Laatst bewerkt:
@ Franck,

Handig is om plastic bordjes te gebruiken. Ik meng in een plastic glas meestal 70 gr epoxy en harder en gooi steeds een beetje op het bord. Lekker goedkoop en makkelijk.
Overigens is het bouwdraadje misschien beter geschikt voor de bouwpraat.
Je vleugel ziet er goed uit overigens. Mijn gebagde mimi vleugel met 40 gr glas/disser weegt ook 80 gram samen.

Een nieuwe soort MiMi wordt geboren.
Solid, Semi Solid, build-up en nu ook bagged.
Frans moet de F3K site gaan uitbreiden.
Wie verzorgt het bouwverslag?
Edit:
Dan kan ik De kerntjes van Jeroen gaan afbouwen...

Kijk franck is goed bezig! Echt super strakke vleugel geworden :thumbsup:

Nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoe je hem hebt gebouwd, heb je hem eerst op een mylar geïmpregneerd en daarna droog gerold? En wat voor glas en carbon heb je gebruikt?

Gisteravond sloot ik mijn servo's aan op 2s lipo voor het inbouwen, begint er opeens eentje te gloeien en de ander die werkt gewoon! :mad: zijn twee d47's van een maand oud grrrr nouwja morgen neemt mijn broertje een nieuwe servo mee en kan ik toch meeuwen jagen :-)

Hoi franck , mooi ding geworden... is het geen mogelijk voor volgende keer de mylar op de hoek in te knippen en te laten overlappen?
Ik zou nu het slechte weghalen en nieuwe der op zetten op dat tipje...
Maar ik ben onwetend als het om baggen aankomt...

Tnx hoor :D.

Ik heb de hoekjes van het mylar ingeknipt op de tips en het buitgt iets mee, ik heb het tipje inmiddels bijgewerkt en geschuurd, ziet er straks met een glasje prima strak uit!

Ik maak overigens van alles zo'n beetje foto's, zal van het baggen vanmiddag ook wat foto's maken..eerst moeten de liggertjes er nog in worden geplakt.

Wat betreft glas, ik rol eerst het mylar in met een hard katoenrollertje, daarna het glas erop (25gr) daarna het carbonweefsel. Over het carbon rol ik wat meer epoxy, het absorbeert nogal veel epoxy...ik kan me voorstellen dat carbon geweven mat minder veel epoxy opneemt.

Over de neuslijst doe ik 50 grams, een strookje van 3 cm, dat plak ik vast met spuitlijm van de action, en rol het voor het glassen in met de epoxyroller. Ik zal straks bij het volgende vleugelhelftje wel wat foto's maken.

Picture1+114.jpg

vleugeltipje....net als het neuslijstje heeeeeel voorzichtig schuren , want je bent er zo hoorheen ! schuren, kijken (bril op :D), voelen, schuren, kijken, voelen etc etc.....alst goed voelt met 200 en daarna 800 mooi glad maken.

Picture1+115.jpg

Ik zit ook eens na te denken over de volgende vleugel....ik gebruik nu een 10*1,5mm vuren liggertje boven en onder, dat weegt bij elkaar 9 gram, daar kan al makkelijk 6 gram vanaf door of de liggetjes smaller te maken of carbon liggertjes te gebruiken (alleen die zijn ff op :D ) Het vleugeltje hoeft daar qua sterkte niet onder te lijden, en dan ga ik richting 40 gram (en dat is volgens Don Jeroen :D geen gek gewicht)

Laatst bewerkt:
Nope, zonder deppen. NA het maken van de roertjes (en dit zeg ik in alle bescheidenheid) heb ik een beetje gevoel gekregen hoe "nat" het weefsel eruit moet zien. Uiteindelijk (ik heb de klont epoxy die ik heb overgehouden gewogen) heb ik gister ongeveer 93 gram epoxy aangemaakt en houd ik ca. 70 gram over, dus pak em beet zit er 23 gram op de vleugel. En minder moet echt niet, want op de vleugel zitten een aantal plekje waar best iets meer epoxy had gemogen :D

Misschien helpt een hoger vacuum om ook deze plekken te verzadigen met epoxy, dunno.

Picture1+116.jpg

Laatst bewerkt:
Kort bouwverslag MiMi wing (braadzak)

OK, op verzoek. Vanmiddag / vanavond gaat de 2e vleugelhelft in de braadzak, hierbij een soort van verslag hoe IK het doe :D

Stap 1 : alles klaarmaken voordat je met baggen begint. Je hebt gemiddeld na het mengen van de epoxy een uurtje werktijd....dat is meer dan zat....maar als je na het mengen alles nog op maat moet knippen word het haasten.

Picture1+118.jpg

Rollertje...niet onbelangrijk. Ik gebruik de katoenen rollertjes van de action 10cm breed. Die zaag ik doormidden. want een rollertje van 4 of 5 cm is breed genoeg.

Picture1+119.jpg

Mylars

Ik gebruik 0.3mm mylar. Omdat de mimi wing een double curve heeft heb ik de mylar bij de knik ingeknipt. Aan de tip idem, zo kan het mylar een beetje de curve van de tip volgen. Eigenlijk is het mylar best stug / dik...iets minder zou ook kunnen lijkt me...mgoed. Don Franco liet me zien dat je de uiteinden / randen van het mylar ook dunner kan maken met een scheermesje (schrapen)...zodat het beter de ronding van de vleugel volgt.Doe ik het volgende vleugeltje.

Overigens kan je ook dik landbouwplastik gebruiken ipv mylar, voordeel is dat het beter het profiel vleugel en tip volgt, nadeel is dat je een doffer oppervlak krijgt ( das niet zo erg lijkt me) wel zie je met dit dunner plastik elk deukje wat je in je vleugel hebt...het mylar zorgt er iig voor dat deukjes in je vleugel mooi gemaskeerd worden.

De Mylars zijn 5mm groter dan de omtrek van de vleugel.

[tip van Jeroen] gebruik A3 mappen van de action als mylar zie: [post544] Dit plastik is dunner en flexibeler dan het mylar 0.3mm van carbonwinkel.

Picture1+120.jpg

Picture1+121.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
In de was

Je wilt dat de mylars straks zo makkelijk mogelijk loskomen...ik zet ze in de autowax...scheelt weer wat met lossen....hoe harder de epoxy is, hoe makkelijker de mylars lossen...dus 2 dagen uitharden in de zak is niet zo gek....als de mylars teveel plakken trek je het glasweefsel los van het kerntje, en dat krijg je eigenlijk niet meer goed vast. geduld is ook hier een schone zaak. Bijkomend voordeel is dat bij het gebruik van autowax, je vleugeltje krijgt nog eens 10* meer glans :D

Picture1+122.jpg

Laatst bewerkt:
randje

Beetje spuitlijm van de action en het glasje 50 gram op de voorlijst. Je ontkomt soms niet aan een beetje geribbel aan de tip...no problem...daar zie je straks niets meer van.

Picture1+123.jpg

Nu eerst even eten, na het eten glassen met die bak !

Laatst bewerkt:
Uit mn hooft 124gr als ik alle electronica er bij op de weegschaal leg!

Zoek het houten onderdeel op de foto :mrgreen:

Die uit mijn hoofd bleek een meevaller te zijn, net met alles vliegklaar weer gewogen en dat was 108gr:confused: :murder:
Morgen maiden :-D

Geeft trouwens wel inspiratie met die mylars, vooral die van het scheermes supergoed idee!
Hoe is het met je rompje trouwens franck?

Netjes ! 100 gram ga ik niet halen bij deze eerste bag mimi...no problem, ik koers op 170 gram en we weten inmiddels dat dat prima is. Spanweidte is overigens not mini, ik heb er per vleugelhelft 4 cm bijgeplust :D (maar ja...zolang niemand dat ziet of weet ha ha ha ha...dit wordt het ideale kistje voor Huey :D.)

Ben met het rompje nog niet begonnen, misschien vanavond ? Eerst zo maar eens het vleugelhelft 2 baggen. Freek vroeg of ze mee mocht helpen het vliegtuig mooi maken....tuurlijk.Links op het mylar Huey, rechts Secondelijm. Met echte zwieparmen.:D

Picture1+124.jpg

Laatst bewerkt:
Ge-wel-dig !!!

Maakt vast ook geen WWWHHHHOOOEEESSSHHHHH bij de start.....

Dat wordt steeds 11 ! roepen bij de volgende Cup :D

Back