MiMi DLG

ik heb niet stil gezeten.
heb al redelijk wat klaar vind ikzelf, en het gaar erg lekker tot nu toe.
de rom is zo goed als af op een paar kleine dingen na.
naja foto's zeggen meer...
582676354_6_uuKQ.jpeg

582676441_6_9VeY.jpeg

582676538_6_bsvN.jpeg

582676619_6_583n.jpeg

582676693_6_6gqh.jpeg

verder moet ik de roeren flaps nog even snijden, de vleugels liggen al klaar om geschaafd te worden(gaat morgen gebeuren). schiet al aardig op. en tijdens de bouw spreekt de tekening voor zich.. TOP.

groeten marco

ps. de neus schuur ik nog wat lager(weet niet hoe ik dit precies moet zeggen)meer earodynamischer.

en ik wil wat spullen bestellen bij hobbycity maar wat raden jullie mij aan qua ontvanger en servo's? ik ben van plan een mx-12 aan te schaffen(welke band? 35 of 40?)

Laatst bewerkt:
ik zit net ietsje verder :p servos en battarijpakketje zitten al op hun plaats. en houten balsa stukje ook mooi in vorm achteraan het rompje ingelijmd.
maar vandaag open-deur op de club gehad door het 40j bestaan, dus niet gebouwd. tevens ook ziek gevallen.

mijn neusje is ook vanboven en onder aangeschuurd (aerodynamischer :p )

en ik wil wat spullen bestellen bij hobbycity maar wat raden jullie mij aan qua ontvanger en servo's? ik ben van plan een mx-12 aan te schaffen(welke band? 35 of 40?)

Goed bezig! De Graupner MX-12 is een goede keuze. Van die zender kun je nog jaren plezier hebben. Koop wel de synthesizer versie, scheelt een hoop geklooi met kristallen. Ik weet eigenlijk niet eens of je nog een kristal versie kan kopen. De Multiplex Cockpit SX is ook de moeite waard om naar te kijken. Die heb ik zelf en hij bevalt goed. Ik heb hem bij Lindinger besteld. In principe worden vliegtuigen bijna altijd met 35 Mhz gevlogen hoewel sommigen ook met 40 Mhz vliegen. 40 Mhz is eigenlijk voor auto's etc., dus ik raad je aan om ook 35 Mhz te nemen. Een synthesizer zender met een synthesizer ontvanger gecombineerd is echt ideaal, zoals de 4 kanaals Corona ontvanger.

Veel succes!

Hallo MiMi-enthousiasten,

Vandaag heb ik de 500-ste tekening verzonden naar een bouwer in de VS.

US-158,UNKNOWN-66,NL-64,FI-39,DE-19,BE-13,IT-11,PL-10,FR-9,NO-9,UK-9,AU-8,CA-8,ES-7,FR-6,LT-6,NZ-6,BR-5,RU-5,AR-4,CO-4,JP-4,CZ-3,DK-3,SE-3,CH-2,CL-2,HU-2,KP-2,SA-2,SG-2,AT-1,CN-1,ID-1,IL-1,MY-1,NI-1,Rep TAR-1,SI-1,TR-1 = 500​

Groet Frans

gefeliciteerd frans,

heb een vraagje mensen, namelijk het volgende.
heb de roeren en dergelijken nu compleet af enkel moet ik ze nog lakken en plakken(plakband) nu is mijn vraag dat plakband doen jullie dit erop na of voor het lakken van al het hout?

groeten marco

Beste modelbouwvliegers,

Waar kan ik de tekening vinden van de Mini?
En is er toevallig ook een materiaallijst voor de benodigde materialen voor de Mini?
En mijn laatste vraag is hoe lijm je de twee balsa plankjes tegen elkaar? afgeschuind of gewoon 'koud' tegen elkaar?

Alvast bedankt,

Beste modelbouwvliegers,

Waar kan ik de tekening vinden van de Mini?
En is er toevallig ook een materiaallijst voor de benodigde materialen voor de Mini?
En mijn laatste vraag is hoe lijm je de twee balsa plankjes tegen elkaar? afgeschuind of gewoon 'koud' tegen elkaar?

Alvast bedankt,
tekining is op te vragen via F3K Nederland - Home

en dit heb je nodig aan materiaal:

Vleugel
-vuren lat 2x1. (achter lijst)
-balsa plank 12 mm(100x1000) ongeveer 100-110 gram.
-balsa plank 10 mm(100x1000) ongeveer 80-90 gram.
-1.5 mm triplex. (voor middenversteviging en schuurmallen)
-3 mm rond carbon staf. (vleugel pen, werppen)
-M3 nylon schroef.
-0.8 mm triplex voor versterking rond werppen en schroef.

Romp
-2 mm balsa (100x1000) (romp en roeren)
-5 mm balsa (bovenzijde romp en neus)
-6 mm balsa hard (pylon hoogteroer)
-carbon vliegerstok Skyshark 3P (voor staartboom)
-3x5 hard balsa lat (voor de voorlijst)
-0.8 mm triplex (voor roerhoorntjes)
-3 mm triplex (spant)
-Dynema vislijn (voor roer aansturing)
-Hardhout voor bevestiging vleugel (kan ook worden samengesteld uit 3mm triplex)
-kunststof buisje (binnen kabel)
-0.3 mm verenstaal (veertjes in roeren)
-glasweefsel voor versteviging pylon hoogteroer.

En plakband doe je erop ná het lakken. Dan hoef je mocht je ooit de tape moeten vervangen in ieder geval niet nog eens te lakken. Ik zou trouwens geen plakband gebruiken maar Leukoderm..

hallo,

Bedankt voor de snelle reactie.
Hoe plak je de twee balsa plankjes voor de vleugel aan elkaar? Afgeschuind of gewoon zo tegen elkaar?

Alvast bedankt,

even zorgen dat er geen grootte kieren tussen de 2 plankjes ontstaan mocht dit wel gebeuren even vlak schuren. planken tegen elkaar, tape op de onderkant van de planken over de lengte van de naad. planken vervolgens omkeren, kijken of hij goed aansluit en dan de naad voorzien van seconden lijm

heb zojuist leukofix gehaald(jah leukofix) nu heb ik de vleugels bijna af qua schaven en schuren en ben bijna toe aan de rondingen aan de vleugel einden maken. echter stuit ik hier op een probleem.
ik schuur eerst alles met de profielen zoals het moet worden, als ik er daarna die ronding in snij dan heb je een lelijke platte kant aan de voorkant van de vleugel zitten.
moet je hier gewoon een ronding inschuren of is hier een andere manier voor?

Het gaat alleen om de laatste paar (2-3) centimeter van de vleugeltip. je kunt die gewoon rond snijden of schuren. De rechte kant die je dan over houdt kun je het best op gevoel netjes rond schuren, ongeveer gelijk aan het profiel van de vleugel. Gewoon rustig schuren en met je vingers voelen. Ik doe het voelen vaak met mijn ogen dicht omdat ik dan het idee heb dat ik het beter voel (lekker zweverig).

Het alternatief is: Gewoon niet doen. Rechte vleugeltips vliegen ook perfect!

en op de voorlijst.... en op het profiel :p

en op een vrouw liefst ook

bedoelde de rondingen in de vleugel tippen indd en die zijn inmiddels gesneden. nu ben ik bezig met de hoeken van 3 en 6 graden te schuren alleen vraag ik mij af hoe jullie dit doen? ook heb ik nog de vraag welke micro servo's ik het beste kan kopen en welke lak ik moet gebruiken aangezien ikd at niet terug kan vinden in het forum(meen dat het wel ergens stond)

hoor dit graag

gr marco

Back