MiMi DLG

De bodem van de romp is nu gemaakt van 1 mm triplex om knikken van de romp zoals in Arnhem te voorkomen. Verder van binnen wat verstevigd met koolstof roving.

Waarom maak(te) je de zijkantjes ook niet van 1mm triplex? Is beresterk: je hebt geen rovings nodig. Met zo'n rompje kun je zonder schade 'ruw' landen...

Jaap

ik had de romp zoals op het plan gebouwd, en dat was wel sterk genoeg... alleen de vleugeltip was vreselijk zwak :) ondanks de triplex versteviging rond de pen :)

Waarom maak(te) je de zijkantjes ook niet van 1mm triplex?
Triplex is toch wat zwaarder, en balsa is zo lekker te bewerken. Ik denk dat alleen de bodem van triplex ook al een duidelijke verbetering van de sterkte geeft.

Mimi is helaas wel wat aangekomen tot ca 174 gram. Nog steeds een prima vliegbaar gewicht.

Ik heb mijn nieuwste micro met triplex zijkanten gemaakt. Mijn eerdere versies (plofa noem ik ze) zijn mij te vaak gebroken bij hard gooien. Na gisteren en vandaag volop proefgooien en vliegen kan ik er alleen maar heel blij mee zijn. Landing in de stenen van de maasmond kan hij hebben en heb al harder kunnen gooien dan welke andere voorganger. En ik ben lichter dan mijn eerdere balsa rompjes van dik balsa en veel glasbende.

ontwerptechnisch 2 vraagjes voor de mimi/mini bouwers:
- In een vette duikvlucht over mijn hoofd scherend komt er een werkelijk bizarre fluittoon van af, als een meeuw met keelpijn stel ik me zo voor, maar geen van mijn eerdere DLGjtes deden dat (ook mijn RIP highlight niet). Klinkt heel erg leuk maar betekent het dat ik ergens onnodig weerstand creeer?
- Ik heb mijn (vaste) richtingroer wat groter gemaakt als anders (fractie groter dan de OFA bij 80cm span) om dat ik benieuwd was naar het effect: Hij gooit werkelijk superstrak en is nog steeds zo wendbaar als de pieten, ik kan er nog geen nadelig effect uithalen anders dan dat het er er wat gekker uit ziet dan alles wat ik op internet zie. Waarom maken 'jullie' die roeren wel zo klein? Puur om elke laatste halve gram voorin te kunnen sparen?

Groeten

Justus

Fluiten, kan van alles zijn. Ergens een los tape-je een spleet ga zo maar door.

Heb je het hier over een MiMi of OFA.
De MiMi heeft namelijk al een redelijk groot kielvlak/richtingsroer.

Frans

Alle roeren zijn met folie gescharnierd, er zit geen tape op.

Het is geen van beide, in de verte gebaseerd op de plouf heb ik zelf een rolroerDLGtje gemaakt voor het super lichte weer aan de helling en een beetje kunnen dollen op een open veldje.
Vleugelvorm van de plouf (met iets meer spanwijdte), wat lengte en breedte verhoudingen van de OFA, bouwtips en ervaring uit het MIMI draadje en de rest naar eigen idee en ervaring van de drie voorangers.

De vleugel is aanmerkelijk kleiner dan de MIMI, 8mm balsa/80cm span/12,5cm koorde aan de wortel, romplengte heb ik naar zelfde verhouding als de MIMI genomen en heb het richtingroer vrijwel even groot als van de MIMI gemaakt.
Ik heb niet het idee dat hij er slecht/minder goed van vliegt terwijl hij wel probleemloos strak te gooien is. Ik vraag me dus af waarom ik niet eerder de tip van een groter richtingroer ben tegen gekomen bij mensen met gooi problemen. i.p.v. alles op techniek af te schuiven.

nope, ik kan niet uploaden via modelbouwupload en heb geen zin uit te vogelen hoe ik dat via wat anders moet doen
Maar wie weet is er net in vlaardingen per ongeluk een foto van gemaakt.

Ribben vleugel.

Hallo,

ben sinds gisteren ook in het bezit van de tekeningen voor de mimi.
Zijn zoals waarschijnlijk bekend 2 varianten. volle vleugel en ribbenbouw.

Heb bijna het hele draadje door gespit maar kan nog niet vinden wat de gewichts verschillen zijn tussen een massieve vleugel en een ribben gebouwde. Mijn voorkeur gaat uit naar de ribben vleugel, maar als het te weinig opleverd ga ik denk ik toch voor het gemak.
Wil trouwens ook rolroeren toe passen, dit ivm een evt sleep achter een zaunkonig :cool:.
Voor welke variant zouden jullie gaan en met welke V-stelling ?

Met vrgr
Rob

ik zou ribbenbouw doen :) is mooi als je transparant kleurloos bespant...
en als je rolroertjes wil.... zou ik gaan voor alleen Vstelling in het midden aan de romp...
en max 4°
dat is meer als genoeg als je de rolroeren lang genoeg maakt....
succes alvast

Gisteravond nog even bij een collega langs geweest omdat hij wat mooie weilanden tegenover zijn huis heeft. Daar aangekomen bleek dat de weilanden lange stroken waren met in de breedte om de 15-20 meter een sloot van slechts 1,5mtr. Niet erg comfortabel, maar toch even proberen.

2 glijvluchtjes gemaakt om te checken of na de reparatie van de romp de MiMi nog steeds goed vliegt. Prima, nu eens een hoogstart proberen of toch nog een handstart... toch nog 1 handstart...... mooi vluchtje door de wind even over de sloot gedreven, wat te doen in het ander weiland landen of nog net de sloot oversteken? Dat laatste geprobeerd, even uit het ook verloren dat sloten koeler zijn dan het veld en daardoor een enorme aantrekkingskracht uitoefenen........ je raadt het al, vol in de sloot en ik had geen drijvers gemonteerd :-(

Rompje vol water, natuurlijk direct de accu eruit getrokken en alles leeggeblazen en laten drogen. Vanavond accu er weer aan en alles blijkt nog te werken....... morgen maar eens een afstandstestje proberen.

Het idee van een backpack/vakantie MiMi blijft maar in mijn hoofd spoken. In eerste instantie wilde ik een verwijderbare staart gebruiken maar met die DLG krachten is dat misschien niet zo slim.

Zit er nu aan te denken om de staart een stuk korter te maken, bijv. 20-30cm zodat het geheel dan ineens in de koffer past. Vleugel wordt dan deelbaar.

Rechtuitstabiliteit zal natuurlijk minder zijn met een kortere staart maar het gaat er voor mij om dat ik iets mee kan nemen op vakantie in de koffer.

Zijn er nog dingen waar ik dan op moet letten? Of is het erg af te raden om de staart zo in te korten?

ik denk dat een veel kortere staart ook geen positieve invloed heeft op het werpen. ik denk dat de mimi dan om zijn as gaat daarien met het werpen. moet iemand die er wat meer vanaf weet dan maar even bevestigen

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar als je dan bijv. [URL="
[/URL]filmpje van de Raptor SAL ziet, dan zie je dat dat model gewoon kaarsrecht gegooid kan worden terwijl die alleen maar een staartvlak heeft.

Misschien zijn de modellen te verschillend en mag je dat niet met elkaar vergelijken, maar wellicht is het toch mogelijk... ik ben benieuwd naar de reacties.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Raptor Sal is een plank. Met bijbehorend vleugelprofiel dus. Da's wel effe iets anders.
Als je een BackPack zwever wilt, neem dan eens contact op met Sietse. De laatste versie vliegt zo goed dat productie er misschien in zit.

Ok, dus een compleet ander vleugelprofiel ik had al zo'n vermoeden. Ik heb nog 3 weken tot mijn vakantie en zou bij voorkeur zelf iets bouwen.

Hoe gaat het met jouw BPG Leon?

Maar stel dat ik de staartboom van de MiMi in zou korten van 50cm naar bijv. 30cm gaat het dan niet lukken met werpen? Wat zou er verder aangepast moeten worden om dat wel redelijk vliegend te krijgen?

Hoe gaat het met jouw BPG Leon?
Ik was van plan om tijdens de vakantie hem eens even uitgebreid af te stellen en te trimmen. Da's nog niet optimaal. Hij zweeft en gooit nog niet helemaal lekker. Vreemd is dat ik uitkom op een zwaartepunt wat meer naar achteren ligt dan dat bij Sietse. Wordt vervolgd dus.

Maar stel dat ik de staartboom van de MiMi in zou korten van 50cm naar bijv. 30cm gaat het dan niet lukken met werpen? Wat zou er verder aangepast moeten worden om dat wel redelijk vliegend te krijgen?
Het zwaartepunt. Er moet lood bij om hem vliegbaar te krijgen. En wat expo op je hoogteroer, want daar wordt ie een beetje gevoelig.

Enne... er is maar één manier om er achter te komen of het werkt ;)

of is het slimmer om (als ik perse het model MiMi wil nemen) dan de plannen op 70% uit te printen en daar van te bouwen?

Het zwaartepunt. Er moet lood bij om hem vliegbaar te krijgen. En wat expo op je hoogteroer, want daar wordt ie een beetje gevoelig.

Enne... er is maar één manier om er achter te komen of het werkt ;)

Lood bij in de staart bedoel je?

Ik heb momenteel ook nog wat lood in de (verlengde) neus van mijn MiMi dus dat zou dan kunnen verdwijnen..... nou ja bij het bouwen van een nieuwe kan dat hopelijk toch lichter.

Inderdaad maar 1 manier om achter te komen....... misschien gewoon maar eens een rompje bouwen en daar de huidige MiMi vleugel opdoen, dan zijn we er snel achter. Aangezien ik de vleugel toch deelbaar wil maken kan die wel rond de meter blijven.

hmmmmm, morgen eerst maar eens een en ander bijleren op die clinic in Montfoort.

Back