MiMi DLG

hoi,

Ik heb net de tekeningen binnen (bedankt Frans!) maar als ik ze open staan ze op 96.8 procent klopt dit of moet ik ze op 100% zetten? alvast bedankt

mvg

Justus

De zijkantjes zijn niet te lang.. wellicht heb je ze niet 1-op-1 geprint? en zijn ze daardoor opgerekt op tekening?

Heb de tekening op 100% geprint op een plotter printer.
Maar wanneer je het losse zijkantje van de tekening af maakt (waarop zijkant/side balsa 2mm 2x staat) en je deze vervolgens op het zijaanzicht op de tekeniung van het rompje legt, is deze toch echt te lang! En dat geldt ook voor het bovenaanzicht! (of kijk ik gewoon niet goed?)

De 9 volt batterij is gewoon een standaard oplaadbare 9v blok van de aldi.. Daar haal je de folie vanaf en dan trek je de bovenkant eraf: voila 7 celletjes 200Mah vind je daar (ja echt).

Thanx!

plakband (tesa) plakt prima, ik gebruik verpakkingstape, dat is wat breder. Je snijdt het roer eraf, dan leg je het er weer tegenaan en plakt het aan 1 zijde vast. Dan klap je het om (180 graden) en schuur je een zijde schuin, zodat het roer uitslag heeft naar beide zijden. Dan eventueel nog een dun plakbandje aan de andere zijde (de ontstane veling volgen uiteraard!)

Ga mijn best doen!

Heb de tekening op 100% geprint op een plotter printer.
Maar wanneer je het losse zijkantje van de tekening af maakt (waarop zijkant/side balsa 2mm 2x staat) en je deze vervolgens op het zijaanzicht op de tekeniung van het rompje legt, is deze toch echt te lang! En dat geldt ook voor het bovenaanzicht! (of kijk ik gewoon niet goed?)

Je moet er wel rekening mee houden dat de zijkanten de vorm van de onderkant van het rompje moeten gaan volgen. Ze lopen dus niet recht, maar gebogen! Hierdoor heb je meer lengte nodig dan je rompje lang is.

Jaap.

nog een laatste vraag even dezelfde ding op 96.8 en 100% uitgedraaid maar die zijn exact hetzelfde ook beide goed dus bij het nameten klopt dit of is dit iets vaags in mijn instellingen/printer. print alles nu geewoon op 100% uit

ik krijg de indruk dat ik ze wel op 100% kan zetten maar dat de printer ze dan alsnog op 96.8% uitprint maarja het klopt bij het nameten wel dus is er geen probleem gellukig!

EDIT: volgens mij klopt het toch neit ik krijg op pagina 7 rare maten waren 250 staat heb ik hem 5cm ik ga het zo gewoon maar proberen maar volgens is alles gewoon op 96.8%geprint dit krijg ik niet anders omdat ik het niet kan opslaan in adobe reader

Laatst bewerkt:
ik krijg de indruk dat ik ze wel op 100% kan zetten maar dat de printer ze dan alsnog op 96.8% uitprint maarja het klopt bij het nameten wel dus is er geen probleem gellukig!

EDIT: volgens mij klopt het toch neit ik krijg op pagina 7 rare maten waren 250 staat heb ik hem 5cm ik ga het zo gewoon maar proberen maar volgens is alles gewoon op 96.8%geprint dit krijg ik niet anders omdat ik het niet kan opslaan in adobe reader

Haha!
Dat komt mij bekend voor!
Je moet je page scaling uit zetten!
De printer zal dan gewoon op 100% gaan printen.
Misschien mis je een stukje, zoals bij mij het geval was, maar de tekening stond er in ieder geval helemaal op!

Suc6!

ja ik heb ook gewoon geprint zonder die scaling aan, en het is bij mij maar 98cm ipv 100cm span :) maar ik heb het gewoon 2cm meer vleugel gegeven...

heb mijn verbindingen met epoxy en glasmatje gedaan gisteren, en sffs de eerste laag hoogglans vernis over. (4 in het totaal en dan blinkt hij even lekker als de romp)

hoe is de instelhoek van de stabilo en vleugel?
staat de stabilo down, of een beetje up? want ik weet het verschil van positief of negatief niet goed :$

proberen tegen zondag mijn maiden rond te krijgen, maar ik ga zaterdag al forelvissen in duitsland (van 04.00u tot 21.00u weg :o)
dus kan er zaterdag niets aan doen.

hoi,

Ik heb net de tekeningen binnen (bedankt Frans!) maar als ik ze open staan ze op 96.8 procent klopt dit of moet ik ze op 100% zetten? alvast bedankt

mvg

Justus

Ik heb nog even het gecontroleerd.
Heb pagina 7 uitgeprint met Acrobat Reader 8.
Ik krijg gelijk een 100% print.
Moet dus ergens een instelling zijn.

olgens mij klopt het toch neit ik krijg op pagina 7 rare maten waren 250 staat heb ik hem 5cm ik ga het zo gewoon maar proberen maar volgens is alles gewoon op 96.8%geprint dit krijg ik niet anders omdat ik het niet kan opslaan in adobe reader

Die 250 = 5 cm klopt als je goed kijkt is dit de bemating van het kleine maatschetsje dat rechts boven staat.

1: Klopt het dat de zijkantjes te lang zijn, volgens de tekening?

Ja de zijkanten zijn te lang getekend.
Ze zelfs langer dan ze moeten zijn als je de kromming mee neemt.
Waarom, als je ze op lengte teken zijn ze altijd te kort en een mes doet bij te lang wonderen.

Iets zoals het volgende.

Any pipe cut to length will be to short (een van de wetten van murphy)

hoe is de instelhoek van de stabilo en vleugel?
staat de stabilo down, of een beetje up? want ik weet het verschil van positief of negatief niet goed :$

Onderzijde vleugel = onderkant stabilo.
Onderzijden lopen dus parallel

Frans

ok thx...
heb net mijnn stabilo er nog opgelijmd als laatste...

vleugeltje 1 laag lak op, en nu nog een stukje glasmat aan de onderzijde van de stabilo op dat blokje...

ik heb 1.5mm gebruikt en ook dat is meer dan stevig genoeg...
je kan het altijd wat dunner maken door er een laagje af te snijden?

heb gisteren mijn mimi gewogen... :o amai...
zit nu wel een 250mah batterijtje met 4cellen in en een normale 7kanaals ontvanger gestript naar wat kleiner...
en de vleugel met 1laag vernis op... (nog 2van de 4 te gaan)
het woog maar lieft 216gram...

nu is dit niet zo belangrijk voor me. het gaat me om de werptechniek te leren.
ik heb hier nog een fullsize Highlight liggen waarmee ik in te toekomst door ga.
maar de mimi is net wat minder duur als ik hem stukgooi :p en van hout ipv zo een "normaal" dlgtje...

met een zwaarder kistje denkje dat je ook wel hoger zult gooien. denk dat de mijne met electronice ook die kant opgaat qua gewicht

heb balsa gehaald woensdag weer ipv 12mm nu 10mm en moet nog 1 plaat 10 mm halen vragen
1: is het verstandig voor een polydihedral vleugel te ggaan op het begin (eerste balsa project)
2: hoeveel graden moet ik de 2 delen die middenin zitten schuren per zijde.
3: op de tekening staat dat het triplex waar het pookje in gaat 2 gaten moet hebben? kan ik daar niet beter 1 gat in het midden van maken of was dit al zo? dit is mij niet erg duidelijk namenlijk

justus

1: is het verstandig voor een polydihedral vleugel te ggaan op het begin (eerste balsa project)
Maakt niet veel uit.
Alleen het aan elkaar lijmen van de paneeltjes is anders bij de poly.

2: hoeveel graden moet ik de 2 delen die middenin zitten schuren per zijde.
Midden totaal 12 graden. dus 6 graden per kant (paneel).
Elke tip 6 graden t.o.v. middenpaneel. Dat is 3 graden per kant(paneel)
Wel moet je hier en daar wat verstevigingen aanbrengen.

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=12433527&postcount=806

3: op de tekening staat dat het triplex waar het pookje in gaat 2 gaten moet hebben? kan ik daar niet beter 1 gat in het midden van maken of was dit al zo? dit is mij niet erg duidelijk namenlijk

Mij ook niet, door het enige stukje triplex met twee gaten loopt geen pook.
Het spantje waar de vleugelpen inzit heeft twee gaten. Deze zitten erin om de stuurdraden door te leiden. En ja was al altijd zo.

Frans

oke dankje die derde vraag wss idd dom. ga nu alles lijmen doe alles met ca waar de pook ingaat met 5 minuten epoxy en waar de nylon m4 schroef in gaat met 30 minutenn epoxy (al moet ik die eerst bestellen)

Back