MiMi DLG

Voor de mini kistjes gebruik ik als werpstift een stukje carbonstrip. Dit is bij de betere modelbouwzaak te koop in diverse diktes en breedtes. Vaak 1 meter lang en kost een paar euro.
Een 1,5mm dik stripje en daar een 1mm dik stripje mpx op lijmen werkt bij mij prima.

Een 2mm dik vol carbonstaaf ging bij mij na een paar week middendoor. Dus vergeet alleen mpx.

Wat denk je van de kracht die tijdens een worp op dat stukje triplex komt te staan?
Reken er maar op dat je dat dwars doormidden gooit.
WOW! :shock: Daar had ik nog niet aan gedacht!!

Voor de mini kistjes gebruik ik als werpstift een stukje carbonstrip. Dit is bij de betere modelbouwzaak te koop in diverse diktes en breedtes. Vaak 1 meter lang en kost een paar euro.
Een 1,5mm dik stripje en daar een 1mm dik stripje mpx op lijmen werkt bij mij prima.

Een 2mm dik vol carbonstaaf ging bij mij na een paar week middendoor. Dus vergeet alleen mpx.

Hmm, ga nog eens een poging wagen in een modelbouw winkel, en anders wordt het een 3 mm ronde of een skyshark werpstift..

uit ervaring weet ik dat een ronde werpstift totaal niet fijn is. als je de mogelijkheid hebt zou ik echt voor een platte gaan die iets richting de neus staat gericht. stukken minder pijnlijk aan de vingers ook

Koolstof roving?
Is dat een koolstof-matje? Net zoiets als een glasweefsel-matje?

Koolstof roving bestaat uit losse koolstofvezels. Het is het basismateriaal waar weefsels, strips en buizen van gemaakt worden. Rovings bestaan uit enkele duizenden van zulke vezels.

Jaap

Hallo,

Ik heb dit draadje al een paar keer gelezen en ben nu zelf aan een Mimi aan het bouwen. Ik heb nog een tip voor diegene die een hekel aan schuren hebben (waaronder ik)
Ik gebruik voor het schuren van de vleugels een apparaat zoals staat afgebeeld. Je kunt hier aardig precies mee schuren volgens de mallen van het profiel die je aan beide zijden hebt geplakt. Eerst ruwweg met een davidschaafje de grove stukken eraf halen en daarna op de band. Je hoeft de vleugel er maar op te leggen en aan te drukken waar je materiaal kwijt wil. Je krijgt er wel een rotzooi van en een mondkapje is zeker aan te bevelen.
Voor diegene die belang hebben: www.1ekeus.nl

Goed gereedschap is het halve werk.

4419253 Tafel schuurmachine BT-US 400€89,00incl.BTW
pixel_trans.gif

klik om te vergroten

De bandslijper van EINHELL kan zowel horizontaal als vertikaal gebruikt worden.
En is met diverse banden uit te rusten.
De tafel voor de schijfslijper is van 0-45° verstelbaar.
De schijven zijn eenvoudig met klitteband vast te zetten.
Zo kunt u snel en eenvoudig wisselen.
De aandrijving geschied door stille V-snaren.
Bij beide schuurbanden is afzuig mondstuk aanwezig.

TECHNISCHE GEGEVENS:

Ik heb de sleuf in de staartboom gemaakt, het einde van de sleuf omwikkelt met kevlar en verzadigt met CA. Wordt het richtingsroer nu vastgelijmd in de sleuf? Met epoxy of CA? Op de tekening staat dat er nog een extra gaatje wordt geboord waardoor ook kevlar en CA wordt gedaan. Kan iemand duidelijkheid geven?

Zie ik het goed Frans bij bericht 725 dat het staartvlak recht wordt afgesneden, het roervlak onder 45 graden en het scharniertape aan de binnenkant wordt geplakt, dus in het scharnier? Is dat stevig genoeg op die kopse kanten? Ik zou het aan de andere zijde plakken maar waarschijnlijk heb ik dan te weinig ruimte voor een goede stuuruitslag?

Aan de buitenzijde en binnenzijde zit een tape-je.
Buitenzijde over de gehele lengte van het scharnier.
Binnenzijde drie stukjes van ca 3 cm, een bij elke tip en een bij roerhoorntje.

Frans

Hallo,

1 vraagje:
welke kristallen ben ik nodig in mijn mx-12 zender met Jeti rex5 ontvanger? heb zo'n idee dat de graupner kristallen niet heel veel bereik geven met de Jeti ontvangertjes?
iemand meer ervaring hiermee?

Mvg.
Jordi

goedendag ,

Ik kon het zosnel niet vinden en ik had geen zin om wéér het hele topic door te lezen..

Sorry daarvoor,

Weet iemand waar het zwaartepunt ongeveer ligt / moet liggen, dat is dan voor mij een makkelijke richtlijn bij het bouwen ;)

Groet,
Robert

Hallo,

1 vraagje:
welke kristallen ben ik nodig in mijn mx-12 zender met Jeti rex5 ontvanger? heb zo'n idee dat de graupner kristallen niet heel veel bereik geven met de Jeti ontvangertjes?

Mvg.
Jordi

Beetje off-topic, maar goed:

Jordi,

In een Graupner zender zou ik alleen graupner kristallen stoppen. Een ander merk kristallen werken volgens mij ook niet in deze zenders.
Hoe goed een ontvanger werkt is niet afhankelijk van de kristallen in de zender, maar eerder afhankelijk van het kristal in je ontvanger.
Komt bij dat die Jeti ontvangers zowiezo erg storingsgevoelig zijn. Dus zoek om te beginnen de juiste kristallen (Jeti) bij je ontvanger. Als je vervolgens op een veld gaat vliegen waar meerdere vliegers bezig zijn in de 35MHz band (zit jij daar in?), dan zou mijn advies zijn om een andere ontvanger te kiezen dan Jeti. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Suc6!

Greetz,
Jurgen

On topic again.

1 vraagje:
In een Jeti Rex5 heb ik goede ervaringen met kristallen van Futaba.
Met naamloze kristallen (van Staufenbiel) ook geen problemen.

Wat ik vaag kan herinneren is dat Arno Hacken reikwijdte problemen had met Jeti ontvangers nadat hij van Multiplex naar Graupner was overgestapt.
Staat ergen in een draadje op het DLG/HLG forum, maar waar.

Frans

Jurgen was me net voor.

Weet iemand waar het zwaartepunt ongeveer ligt / moet liggen, dat is dan voor mij een makkelijke richtlijn bij het bouwen

Net wat Robert schrijft, staat op tekening.
Hier staat 60 to 70 mm vanaf de voorlijst (bij de pen) gemeten.
De 60 mm is te ver naar voren, zo rond de 70 mm is prima.

Frans

Graupner zender en Jeti ontvanger gaan prima samen voor de gemiddelde vliegers. Toppers laten de Jeti's al een tijdje links liggen. Te storingsgevoelig bij veel kanalen in gebruik en bij laag overvliegen over andere zenders.
De Jeti's doen het prima met Futaba, Jeti en de naamloze kristallen. MPX en Graupner kristallen zou ik niet aanraden.

Hij is af!
Alleen nog iets verzinnen voor het luikje ipv tape en dan de maiden!
Vandaag gaan we een weekje weg, ben dus net op tijd klaar. De Mimi gaat mee!
Totaal gewicht zonder lood: 163 gram met lood 171 gram.
Foto's wil ik graag plaatsen, maar geen idee hoe dat werkt.
Kan iemand ff vertellen hoe dat moet? Kan ik mijn creatie tentoonstellen!
Met dank aan iedereen!
Fotor: Bedankt voor de werppen!
Niels bedankt voor de dyneema!
Frans bedankt voor de tekening en het ontwerp!
Nu nog wat help voor de foto's!

Maiden volgt snel hopelijk!

Hey ,

Die van mij is ook af ;)

Heel tevreden over het resultaat, zwaartepunt lag eigenlijk meteen al zo goed als goed :rolleyes:

ook ik zal binnenkort wat foto's hier zetten

Alleen nog 1 vraag, ik heb een antenne van 1 (!) meter./. Waar moet ik die laten?
want in de koolstof-buis mocht niet heb ik ergens gelezen, maar loshangend lijkt mij ook niet ideaal :eek:

Groet,
Robert

@ spedter,
je hebt pb

Back