MiMi DLG

Carbon stof is troep maar balsastof ook. Tamelijk kankerverwekkend, schuren buiten of met goede afzuiging / adembescherming!

Shit, de vleugel van de MiMi heb ik in de garage staan schuren, werd wel erg stoffig, begon te hoesten, toen pas een mondkapje op gedaan. Niet gedacht dat Balsa stof zo schadelijk zou zijn.

en ik heb 8-10 uur over m'n vleugelschuren gedaan:( lekker slim achteraf. waar kan je mondkapjes kopen?
en beschermen die dingen ook je neus?

allemachtig madduc, 99 gram! heb je toevallig je plankjes gewogen voordatje ze aan elkaar lijmde
en schuurde? mijn vleugel weegt nu ongeveer 75 gram, vanwege een crash, hap uit de vleugel.
dus waarschijnlijk 81 a 82 gram weer af. kijk, jouw rompje weegt wel weer weinig, mijn nieuwe
rompje ga ik ook proberen stukke lichter te maken (vorige staatdelen waren 9 gram! dat kan de helft worden!
scheelt natuurlijklijk 10 gram lood in de neus minimaal, in totaal dus alweer 15 gram lichter:D

ik zal is paar foto's maken van de bouw van het rompje:D

Tja, bij de eerste vleugel had ik heel mooi licht balsa hout, foutje gemaakt bij het bouwen en voor de 2e vleugel had ik niet erg licht balsa voorhanden helaas.

Ik weet niet meer wat het gewicht van die vleugeldelen was vooraf, wel zo rond de 10gr per mm zoals aangegeven wordt.

Staartdelen heb ik overigens niet gewogen.

MacDuc, het is wel belangrijk dat je de lak meteen van het balsa afwrijft nadat je de lak hebt aangebracht. Ik denk dat dat veel verschil zal maken met het gewicht van je staart.

8-10 uur schuren? Heb je waterproof korrel 1200 gebruikt of zo? Dat moet toch echt sneller kunnen. Eerst grof schaven met zo'n klein handzaagje, daarna met wat grof schuurpapier en daarna fijn schuurpapier.

Ik heb zo'n handschaafje gebruikt voor de ruwe vorm, vervolgens grof korrel 80 en toen fijn korrel 400.

MacDuc, het is wel belangrijk dat je de lak meteen van het balsa afwrijft nadat je de lak hebt aangebracht. Ik denk dat dat veel verschil zal maken met het gewicht van je staart.

Daar moet het gewicht dan wel zitten inderdaad want dat heb ik niet gedaan, wel met de kwast zoveel mogelijk afgestreken, maar dat is natuurlijk onvoldoende.

Groeten,

Johan

Ik heb voor mijn staartdelen eerst een heel fijne nevel blanke lak erop gespoten van een afstand. Gewichtstoename voor beide staartdelen 0,2 gram. Daarna met zo'n schuim "kwastje" (vind je bij hobbyzaak etc) de PU opgebracht. Gewichtstoename nog eens 0,5 gram. Totaalgewicht voor beide staartdelen inclusief tape en veertje 5,5 gram. Beetje zwaar maar wel goed waterdicht :D

Onderkant van stabilo is vlak bij mij, bovenkant is zowel aan de voor- als achterkant geschuurd. De achterkant is zo dun als de snijkant van een broodmes, tamelijk kwetsbaar maar eigenlijk zorgt alleen uit de hand vallen voor schade.

En ja, ik weet dat het vroeg is, ben inderdaad uit bed gevallen :D

Dat is wel erg dun zeg, en zo kwetsbaar, daar waag ik me nog maar niet aan.

Ik ben ook al weer 45 minuten op de been. Mijn kinderen hadden geen zin meer om te slapen. Hopelijk vanavond nog even vliegen.

en ik ben hier net een 3 kwartier wakker:p verschil moet er zijn hé, gister verjaardag, dus werd allemaal beetje laat.

over dat schuren, ik heb bij de eerste vleugel echt letterlijk vanaf het begin met korrel 100 schuurpapier
geschuurd. dus ik moest meer als de helft wegschuren terwijl dat in een kwartiertje of minder ook met een vijl had gekunt:p
de tweede heb ik iets weggevijld maar ik was bang dat ik dan te ver zou vijlen, niet dus:p kwam ik later achter
dus de 3e en 4e waren al wel iets eerder klaar. met de eerste was ik zeker 3 a 4 uur bezig:p vandaar die 8 uur

mischien vandaag is nieuw balsa halen, m'n vleugel is inmiddels alvast reparatieklaar.de scheuren, voorin,
heb ik nu netjes uitgesneden recht, zodat daar straks een nieuw stukje balsa in kan.

groeten ike

Hallo, mijn vleugel is af, (mijn Hele dlg dus op setup na).

Hij is zwaar geworden (111 gram) Maar ik vind het prima, het is voor mij alleen voor de fun, en niet voor wedstrijden o.i.d.

Totaalgewicht word hopelijk zo'n 170-180 gram, als er geen lood in hoeft.

Igor

geen probleem dat gewicht. er vliegen op het moment meerdere mimi's rond van dat gewicht zonder problemen. een beetje gewicht gooit juist lekkerder

Heb vandaag mijn dlg gemaidend, omdat ik nog geen dynema heb maar ijzergaren gebruikt.
*Sadkingbilly, heb je mijn geld nou nogsteeds niet :S?
Hij deed het erg goed, zelfs beter als ik had verwacht.

Het eindgewicht zit rond de 200 gram, moest toch nog wat lood bij, en van een kleine reparatie aan het rompje. Ik heb het rompje trouwens verstevigd met fibertape. Hij was al gebarsten.
Vluchtjes tegen de 30 seconden, soms langer.

Ik ben weg van het vliegtuig, maar ben niet overgehaald om echt te gaan dlg'en. Vind het leuk voor in de buurt en misschien binnenkort op de helling, maar meer niet.

Igor

Ik ben weg van het vliegtuig, maar ben niet overgehaald om echt te gaan dlg'en. Vind het leuk voor in de buurt en misschien binnenkort op de helling, maar meer niet.

Igor

Zou leuk zijn als je met je kistje naar de DLG-dag komt, misschien krijg je het dan toch nog te pakken ;)

Ruud

Lijkt me inderdaad wel leuk, als ik vervoer en tijd heb. Kom ik misschien wel. Het is wel zo dat ik DLG heel leuk vind, en zweefvliegen, maar ik vlieg liever met kistjes met een motortje er op.

Gisteravond trouwens enkele keren loopingkjes proberen te draaiden met die mimi, erg leuk! Ik vlieg op een veldje met een plas, waarbij je een heel klein hellingkje hebt, ik merkte echt veel van de stijgwind op die plaats. Maarja, dan krijg je ook dat je te lang op die plaats langs het water blijft vliegen, en dat eindigt op een duik in het water. Gelukkig alleen de neus, en na eventjes drogen werkte het weer. Thuis even alles opnieuw geinstaleerd, brand 1 servo door. Nouja, gelukkig nog een reserve servo. Maar ik heb wel mijn lesje geleerd!

hoi

Nadat ik dit draadje helemaal heb doorgelezen wil ik er ook een maken. Vandaag al hout gehaald. Ik dacht ik neem wat meer mee. Thuis even gewogen hoeveel het balsa hout weegt maar daar zit toch wel een verschil tussen.
8mm balsa: 73gr, 90gr en 160gr!!:shock:
12mm balsa: 112gr en 130 gram

Ik weet niet hoe snel het bouwen gaat want over 2 weken beginnen mn examens..

Jan-Willem

8mm plankje van 160 gram?? laat die maar even links liggen... eerder die van 73 gebruiken, die is wel netjes qua gewicht.

vleugel

ik heb zojuist nog eens het plannetje tegen gekomen, en ik heb het beslist... ik ga hem bouwen.

maar ik zit met een vraag.... de vleugel is 17cm???? breed... en de plankjes balsa is maar 10cm.

hoe maak je een vleugel van 17cm breed?? ik neem aan niet zomaar tegen elkaar en een glasmat erover ofzo :p

aangezien ik alleen nog maar ribbenbouw ben tegen gekomen heb ik dus geen idee hoe zoiets moet :oops:

maar het forum dient voor iets... en dus bij deze stel ik de vraag ;)

hopelijk hoor ik het snel...

twee plankjes van 10cm breed tegen elkaar lijmen... dan krijg je 1 plankje van 20cm breed :)..

Gewoon lijmen met dikke of middel CA en klaar.. (of kan dunne ook?)

Mijn marktplaats-electrische-figuurzaag draait.. ideale methode om de tekening op balsa te krijgen: vanaf laserprint met de strijkbout! Al het figuurzaagwerk aan balsa en profielen is klaar, nu wachten tot mijn triplex binnen is en mijn skyshark.

ja maar is dan de vleugel wel sterk genoeg ? omdat het net uit 2 delen bestaat eh??

ik was aan het denken dat het dan wel eens zwak zou worden net naast de lijmnaad.

Klopt, gewoon de plankjes met CA tegen elkaar lijmen.
Echt het is sterk genoeg.
Je hoeft dus geen glasweefsel of andere verstevigingen aan te brengen.
Let wel op dat de zijden die tegen elkaar komen mooi recht zijn.
Zo niet ontstaat er spanning in de plank die later voor een kromme vleugel kan zorgen.

Ja dunne CA kan ook, niet te weinig opbrengen en snel tegen elkaar drukken.
Wel zorgen dat dat in één keer goed gaat.

O ja probeer één kant van de plank zo vlak als mogelijk te krijgen, scheelt schuren.
Deze kant kan je dan als onderzijde nemen.

Frans

Back