MiMi DLG

oke wat ik nu gedaan had was 2 stukjes van 3x1 carbon naast elkaar gezet (6x1 carbon dus) en daar triplex achter verlijmt maar ook een tapeje achter gedaan, kan ik de werpen dan hetzelfde maken maar zonder die tape (dacht dat de tape het stroever maakte)...

edit: dus dan hou je de werpen vast aan het stukje triplex (zelfde als bij jouw constructie alleen heb ik geen roofing...) gaat dat werken?

Ik maak de werpblade van 2 lagen 1mm triplex met daartussen koolstof roving. Gewoon met CA op elkaar lijmen en in vorm schuren.

Jaap

Geloof je het nu, nu je het ook van een ander hoort? ;)

Als je aan glas kunt komen zou ik zeker glassen, weegt weinig maar is enorm sterk (zoals mijn mimi weer bewezen heeft) maar daar heb je weer dunne epoxy voor nodig..

Geloof je het nu, nu je het ook van een ander hoort? ;)

Als je aan glas kunt komen zou ik zeker glassen, weegt weinig maar is enorm sterk (zoals mijn mimi weer bewezen heeft) maar daar heb je weer dunne epoxy voor nodig..

oke oke dan gaat het dit keer voor de volle 100% op jouw manier::mrgreen:

en ik heb toch een stukje glasmat van jouw gekregen. dat kan ik er toch zo tegenaan smeren? (epoxy verdunnen met alcohol?)

Justus

Daar ben ik weer. Gister en vandaag ben ik bezig geweest met het inbrengen van meer v-stelling in de vleugel door er een polydehidral van te maken. vleugel doorgezaagd, v-stelling in geschuurd en weer aan mekaar gelijmd.

hieronder wat foto's:
het eerste deel aan het doorzagen:
full

sow helemaal doorheen, was wel even eng:

full

Beide delen doorgezaagd:

full

en weer eraan lijmen:

full

laatste vleugel deel eraan lijmen(ja met 5 minuten epoxy):

full

en toen was die klaar:D:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig zo.
Hoe is het met de romp?

Wou op school de tekening uitdraaien tot ik erachter kwam dat dat niet wel. heeft iemand een file van de tekening in A3?

als de tekening eris ga ik aan het rompje beginnen, heb de materialen (behalve verenstaal) al binnen:D

huidig rompje is hetzelfde als bij de wedstrijd, versleten dus...

nieuw rompje word hopelijk een stuk lichter in combinatie met de apogee vleugel (thnx Alwin) en mocht ik nog tijd overhouden een 2de MiMi vleugel...

Justus

Misschien is de vraag al 1000 keer gesteld maar waarmee smeren jullie het hout in? Wat soort lak?
Is G4 ook te gebruiken (op smeren en er gelijk met een doek overheen) of wordt dit te zwaar?

Groet,

Lyckele

Hallo,

Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van een nieuw rompje:D. alleen nu vroeg ik mij het volgende af:

op de tekening staat versteviging door triplex binnenin te lijmen. maar ik heb ook glasmat liggen. wat kan ik nu het beste doen, triplex of glasmat eromheen?

en wat ik me afvroeg bij het triplex, op de tekening staat dat je in heet voorste gedeelte van het triplex gaten moet maken, nu vroeg ik mij af, waarom voorin? Wat extra gewicht voorin kan opzich geen kwaad, achterin daarentegen wel. mocht ik voor triplex gaan kan ik dan niet beter ook aan de achterkant van het triplex boren? of zie ik dan iets over het hoofd kwa krachten etc?

Justus

justus,

ik gebruik altijd glasvezel, maar jij moet zelf gebruiken wat jij denkt dat het beste is.
wil je trouwens wat koolstof rooving, ik kan het je nu in een envelop opsturen?

grt jasper

justus,

ik gebruik altijd glasvezel, maar jij moet zelf gebruiken wat jij denkt dat het beste is.
wil je trouwens wat koolstof rooving, ik kan het je nu in een envelop opsturen?

grt jasper

Hoi Jasper,

Waarom heb je voor glasvezel gekozen dan? omdat je dit hebt liggen of omdat het beter is kwa gewicht/krachten. ik wil namenlijk het gewicht zo laag mogelijk houden maar het natuurlijk wel wat kunnen hebben. daarom weet ik niet wat de juiste keuze is:rolleyes: En nog steeds de vraag waarom er achteraan het triplex geen gaten moeten....

Justus

ps. over dat roofing stuur ik je zo nog even een pb:D

justus,

kwa gewicht denk ik dat het niet zo veel uitmaakt.
als ik het goed heb gebruikt frans bal bij zijn rompjes triplex en glasvezel.
het is maar wat jij het fijnst vindt, je kunt ook zeggen ik doe het allebei.

grt jasper

justus,

kwa gewicht denk ik dat het niet zo veel uitmaakt.
als ik het goed heb gebruikt frans bal bij zijn rompjes triplex en glasvezel.
het is maar wat jij het fijnst vindt, je kunt ook zeggen ik doe het allebei.

grt jasper

allebei is een beetje dubbelop.... en word glasmat aan de buitenkant niet nogal, euh, lelijk? denk dat ik voor triplex ga maaar dan heb ik nog wel de vraag, kan ik in het achterste gedeelte ook gaten maken, en heeft het nog nut er roofing langs te trekken?

Justus

Het triplex aan de binnenkant is al voldoende.
Het is niet nodig on aan de buitenkant nog een rooving te plaatsen.
Het 25 grams glas dat op de buitenkant zit draagt wel wat bij aan de sterkte maar is minimaal.
Het zit er meer op om de romp te beschermen tegen vuil en beschadigingen.
Je kan er ook goed krimpfolie over doen.

en word glasmat aan de buitenkant niet nogal, euh, lelijk?
Wat je zegt ziet er niet uit :)

DSC02687.jpg

Frans

Ik maak mijn rompjes altijd uit 1mm triplex. De neus en de bovenkant zijn wel van balsa.

:D
Mijn rompje bestaat uit 1,2 mm triplex. De neus onderkant en bovenkant zijn van balsa.

Waarom al die gaten en glas! Mijn rompje heeft echt al heel wat te voorduren gehad en is nog steeds heel. En het is een stuk minder werk en qua gewicht zal het ook niet veel uitmaken denk ik! :cool:

Ik denk dat de rompjes van jbraam ook nog steeds heel zijn anders maakte hij ze wel op een andere manier.

Ik zou zeggen... Give it a try! :mrgreen:

heb het balsa al liggen..:P

@Frans Bal,

Oke dan ga ik voor het triplex (1mm, heb ik nog liggen). maar kan ik ook gaten achteraan het stukje triplex maken of gaat dat ten koste van de sterkte?

Justus

Laatst bewerkt:
And Another Mimi Is Born!!

Vlieg klaar weegt hij 160 gram inclusief heel klein beetje lood voor CG.
2x D47
1x Corona 4 kanaals
1x 200 mah 4,8v accu

Ben er best trots op! Met dank aan Raymond, Dennis en Sietse!!

Groet Lyckele

P1030875.jpg

P1030877.jpg

P1030878.jpg

Back