MiMi DLG

Vliegen deed het nog niet in Tynaarlo maar het ziet er inderdaad erg mooit uit. Als mijn eerste vleugels er straks zo uitzien.. Daar doe ik het voor!

Hallo Frans,
Ik had je graag gesproken over de Mimi. Het is een mooi ontwerp en heeft mij erg enthousiast gemaakt voor de DLG.
Op de eurocontest heb ik alleen de vleugel meegenomen en was het model nog niet vliegklaar. Ik was benieuwd naar het commentaar van de echte kenners.
Zondag heb ik 5min40sec gehangen wat voor mij een thermiekrecord is met de DLG. Ik heb met mijn eerste Mimi (ribbenvleugel), verzwaard met 40gr tot een vlieggewicht van 225gr, al eens meer dan een uur langs de helling van een oude vuilstortplaats gehangen. Veelzijdig model dus.
Groeten,
Ruud

Zo ik ben na heel lang willen beginnen toch ook maar een echt aan de mimi begonnen nu...

Had al 2 skyshark P3 pookjes besteld en deze ga ik dus als staart gebruiken.
Ik ga de Mimi wel met ribbenvleugel bouwen.
De linker vleugelhelft is klaar en de ribben voor de rechtervleugel frees ik morgenvroeg om ze daarna op de carbon ligger ( rond 8mm ) vast te zetten.

De linker vleugelhelft is al klaar en weegt nu 20 gram.
?? geen idee of dit zwaar is ??

Morgenvroeg frees ik de ribben voor de rechtervleugel nog en bouw ik deze ook op dan.

Groeten Yannic.

Als je je hele (afgebouwde) vleugel onder de 80 gram weet te houden zit je aardig goed :)
Moet lukken met een ribbenvleugel, ik weet van MiMi's met een full balsa vleugel die dat weegt!

De linker vleugelhelft is al klaar en weegt nu 20 gram.
?? geen idee of dit zwaar is ??

Nee lijkt me best goed.
Snel een optelsommetje

links + rechts = 40 gram
Bespanning = 11 gram (oracover light)
werppen = 2
Vleugel verbinder, diversen en lijm = 10?

Totaal zit je dan op 63 gram.

Lijkt me te kloppen een andere MiMi bouwer had iets van 65 gram voor een ribben vleugel.

Frans

Nou daar komen de beloofde foto`s dan:

full

De ribben heb ik met behulp van profili en cad gemaakt en hier worden ze gefreesd uit 3mm triplex.

full

Even de grootste rib op de precisie weegschaal om te bewijzen dat ook triplex licht kan zijn....
En niet te vergeten een stuk steviger als balsa ribben.

full

De reeds gebouwde linkervleugel en de ribben klaarliggend voor de bouw van de rechter helft.
De hoofdligger is een 8mm holle koolstof buis en richting de tip op het punt waar hij dunner word is het een 6mm holle koolstof buis.

full

De linkervleugel helft op de weegschaal 23.20 Gram.

Ik heb om de vleugels aan elkaar te zetten nog 2 grote midden ribben gefreesd en deze op een blok balsa gelijmd en in vorm geschuurd...

Het resultaat van de totale ruwbouw van de vleugel:
full

full

full

De tip zit hier nog niet vast ik heb hoofdligger van de tip nu met epoxy in de grotere ligger gelijmd zodat deze met gooien nergens heen kan.
De vierkante carbon neuslijst en ligger zijn 3mm holle vierkante carbon staafjes.

Zoals jullie denk ik wel opvalt heb ik wel wat dingen veranderd aan de vleugel om goed uit te komen met de ligger en dergelijke ik heb wel de originele profielen behouden.

full

Zo ziet de vleugel er op dit moment uit.
De vleugel weegt nu 65 gram en ik wil nog meer gewicht besparen door de skyshark P3 door te laten lopen naar voren en als rompje te gebruiken.
Hiervoor moet ik wel zo licht mogelijke staartvlakjes maken en de electronica zo ver mogelijk naar voren leggen.

Morgen is er weer een dag zal proberen nog wat foto`s te posten dan,

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi gemaakt! Ga je er ook mee dlg-en? Zoniet dan zou je kunnen denken aan een V-staart. Is lichter en minder kwetsbaar.

Uiteraard is hij gebouwd om mee te gaan DLG-en,

De stift zit al in de vleugel heb er alleen nog geen foto van gemaakt....
Ik heb hiervoor een 1mm koolstof plaatje gebruikt en hieruit een werpstift gemaakt.

1mm is echt te dun, dat ga je geheid kapot gooien (vraag maar aan Justus). Het best kun je dit verstevigen met 2x 1mm triplex aan weerskanten (schuur je er ook makkelijker een prettige pasvorm in) of een paar keer 1mm carbon tegen elkaar.

1mm is echt te dun, dat ga je geheid kapot gooien (vraag maar aan Justus). Het best kun je dit verstevigen met 2x 1mm triplex aan weerskanten (schuur je er ook makkelijker een prettige pasvorm in) of een paar keer 1mm carbon tegen elkaar.

Hoi,

op mijn eerste dlg'tje had ik idd 1mm. ik had van die stripjes van 1x3mm die je normaal gebruikt bij een voorlijst van een shockflyer naast mekaar verlijmd, er brak me er dus 1 af bij de worp. triplex plaatje erachter en hetprobleem was inderdaad verholpen...

Justus

De vierkante carbon neuslijst en ligger zijn 3mm holle vierkante carbon staafjes.

Zoals jullie denk ik wel opvalt heb ik wel wat dingen veranderd aan de vleugel om goed uit te komen met de ligger en dergelijke ik heb wel de originele profielen behouden.

Hoe zorg je ervoor dat de neuslijst het goede profiel heeft als je een holle vierkante carbon staaf gebruikt?

Ik heb altijd begrepen dat de neuslijst het meest kritische van een vleugelprofiel is, en volgens mij zit er geen 90 graden hoek in de voor de MiMi gebruikte profielen...

Jaap

een 8mm ligger in een kistje van een meter span? :confused:
en zeker al omdat er 4 carbon stangen gebruike worden in de hele vleugel...

vind het nogal veel eerlijk gezegd.

Ik ben bang dat deze vleugel niet opgewassen is tegen een voluit dlg-worp. De krachten die op de vleugel komen te staan moeten niet worden onderschat. De torsiestijfheid lijkt me een probleem. Ik denk dat dit vleugeltje heel leuk kan vliegen, maar dan als handlaunch zwevertje of als helling kistje.
Klinkt wat negatief als ik het zo terug lees, ik hoop dat je het kan beschouwen als opbouwende kritiek.

Hoe zorg je ervoor dat de neuslijst het goede profiel heeft als je een holle vierkante carbon staaf gebruikt?

Niet alleen de neuslijst is voor een goede werking van het profiel belangrijk ook het gedeelte hierachter, iest van 1/3 koorde diepte, geeft een belangrijke bijdrage.

Let wel om de beste prestatie uit de vleugel te halen is een "nauwkeurig" profiel zeer belangrijk.
Vliegt Jannic zijn MiMi nu gelijk als een krant, nee dat denk ik niet.
Het model zal goed vliegen maar zal waarschijnlijk wel minder presteren.

Groet

Frans

Ben weer wat verder het rompje zit er onder en nu de electro en aansturingen inbouwen.

We zullen zien wat het doet en hoe het presteerd liever proberen dan gissen erover...
En werkt het niet dan bouwen we gewoon een nieuwe :)

Groeten Yannic.

Ik moet even kwijt dat ik de Mimi nog steeds een heerlijk kistje vind. Vanavond in vrijwel stille lucht een tijdje staan gooien. Werphoogtes heel constant zo'n 34 meter (met de HowHigh gemeten), uitschieters naar 36, vliegtijden regelmatig over de 80 seconden. En dat met mijn inmiddels enigszins gebutste vleugel, extra glasmatje om de boel bij elkaar te houden etc.

Nou net even het neusje/ rompje gemaakt.

Hij word toch wel heel anders als de normale Mimi maargoed de vleugel en afmetingen blijven hetzelfde...

Ik heb de skyshark P3 door laten lopen als neus en van balsa een servo/ electro plankje gemaakt.
Dit geheel is druppelvormig en als alles er straks in zit ga ik het folien zodat het ook een gestroomlijnde druppel word.

Het geheel met 2x hxt500 servo`s en 350 mah 1S lipo weegt nu 122 gram.
Ik heb nog 15 gram in de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen en dat is ook ongeveer het gewicht van de ontvanger die er nog bij moet.

De staartdelen zijn van 1,5mm Balsa maar wel met veel driehoeken eruit gefreesd.

Morgen foto`s

Groeten Yannic.

Back