MiMi DLG

Ondertussen heb ik hem gistermiddag ingegooid/gevlogen..

Beetje met lood gespeeld om een leuk zwaartepunt te krijgen en ik moet zeggen een vlieggewicht van 135 gram vliegt het super en kom je toch nog tot een leuke gooi hoogte.

Ik heb wel al een paar keer mijn roeraansturingen moeten vervangen ik gebruik nu ijzergaren,
Wat word hier normaal voor gebruikt / wat is een goede vervanger ?
Wil het niet elke 20 vluchten vervangen....

(EDIT) Ook met de spitse neuslijst vliegt hij super en ook de vleugel dan de DLG gooi krachten makkelijk aan geen tordatie etc...
Vond het al raar dat dat gedacht word terwijl de een zegt een 8mm ligger is wel erg overkill en de ander zegt ik denk niet dat de vleugel het houd....
Maargoed de vleugel is echt heel stijf en presteerd goed.

Mijn gooistift is trouwens van carbon plaat dat is gevlochten carbon en vele malen sterker dan 1mm x3mm latjes waarbij de vezels maar in een richting lopen.

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt:
yannic, ik zou je meschien wat dacron lijn kunnen toesturen, dat gebruiken een paar andere mensen bij ons op de club ook en het werkt goed. verder waanzinnig mooie vleugel gemaakt hoor! toch wel leuk zo'n freescmachine!

grt jasper

Als dacron sterk genoeg is dan zou ik dat wel heel fijn vinden :)
Ik stuur je wel even een PM,

@ Firefox en Jorn,

Bedankt voor de opbouwende kritiek het vorige bericht komt misschien een beetje over als eigenwijs maar het zijn alleen maar mijn bevindingen met deze vleugel ;) Ik luister graag naar meer tips etc..

Trouwens de liggers zijn 8mm hol in het midden en dan 2x 3mm vierkant eentje gekanteld als neuslijst en nog een erachter om de ribben richting trailing edge te ondersteunen.
Doordat de neuslijst een kwart slag gedraait op de andere lijst ligt en de ronde ligger al vrij stijf is kan hij (bijna) niet torderen.

Bij mijn richtingroer had ik eerst een gewoon carbonstaafje als aansturing maar ik heb deze nu vervangen door een kleine V vorm van carbonplaat zodat de aansturingen op een lijn liggen met de scharnierlijn.
Met het rechte staafje (3mm achter de scharnierlijn) had ik veel flutter op mijn roer.
Nu met die V is dit opgelost.

Groeten Yannic.

Leuk dat het goed bevalt! Gefeliciteerd met je maiden, en ik hoop dat je veel plezier van dit kistje gaat beleven. Misschien zien we je eens op een wedstrijd?

Hier nog even wat foto`s van hoe Mimi er nu uit ziet,

Het neusje ga ik nog afmaken met depron en dan mooi rond schuren aangezien mijn folie idee niet zo uitvoerbaar bleek :oops: Hij heeft in deze staat wel al een 30tal vluchten gemaakt met een mooi resultaat :)

full

De staartvlakjes gefolied.

full

Neusje in de bedenk/ontwerpfase.

full

Mimi nog niet geheel afgefolied.

full

Mimi nu compleet gecovered en op de weegschaal.

full

Hier op 142 gram met wat toegevoegd lood dat ik later heb weggehaald omdat het cg dan toch beter lag.
Zonder dit lood zit ik op 135 gram :)

full

Het neusje hier ook nog met lood.

full

De aansturingen Pull-Pull omdat ik met single pull niet zon heel goede ervaringen heb gehad :(

full

full

full

Totaalplaatje.

full

En ten slotte een niet zo super goede foto van het werpstiftje 1mm dik van gevlochten carbon.

Het was een leuk kistje om te bouwen :) heb wel nogal veel aangepast om op een nog lichter gewicht uit te komen en ben er heel tevreden mee...
Nu alleen nog de aansturingen vervangen voor andere draad want deze ijzergaren blijf ik kapot gooien en dan kan ik nog maar een kant op sturen.

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt door een moderator:
2 tips:
- single pull werkt echt prima. Totaal geen speling.
- lees dit draadje of de Mimi bouwbeschrijving op www.f3k.nl eens door. Daar staat dat het draad wat je nodig hebt voor de stuurlijnen Dyneema vislijn is.
- ik zou het kielvlak 50% boven en 50% onder de staartboom doen. Minder torsie bij et gooien

... en een video plaatsen ;)

Single pull werkt perfect, ook met fullsize kisten. Maar dan moet je inderdaad wél dyneema gebruiken (7 tot 12 kilo is meer dan sterk genoeg)

Ik heb nu single pull gemaakt met als torsie veertje een stukje weerstandsdraad dat ik normaal gebruik om schuim te snijden...

Het nadeel van dit vind ik dat de servo continu word belast maargoed dat moet hij wel aankunnen denk ik.

Nu single pull geprobeerd met een dubbele ijzergaren draad en zodra ik dan dyneema of Dacron lijn heb kan ik het vervangen.
Ik kan in iedergeval dit weekend weer gooien en daar ging het me even om :oops:

nu niet slecht bedoelt, maar dit is geen mimi meer :) dit lijkt er zelfs niet meer op...
dit kun je gewoon een eigenbouw noemen.

firefox, hoezo geen mimi het zijn de mimi profielen en de staartdelen. Maar dan anders het is dan eerder een hele mooie mimi cloon!

Hahah ja het is inderdaad op de vleugel en staart na geen Mimi meer..
Ook de ronde wingtips heb ik (nog) niet gemaakt.

hoi,
ik heb ergens gelezen dat als je de mimi zonder rc ,voor rond de 25euro te bouwen is. volgens mij gaat dat nooit lukken. maar als het wel lukt heb je voor ongeveer 40 euro al een dlg.?
6euro voor twee servo's en dan nog rond 9euro voor nihm pakket?

tuurlijk heb je voor 25 euro een MIMI, alleen moet je weten waar je moet zijn voor je balsa, en carbon stokje...

het is natuurlijk een crap budget...
en je kan op je servos ook nog is besparen, als iemand nog ergens servos heeft ligge die hij nietmeer gebruikt.(2de hands.)
NIMH accutje kan je maken voor 2,5euro aan celletjes + 0,5euro voor t stekkertje.
enkel een ontvanger is duur.

ik had mijn assan 4kanaals ontvangertje er in, maar bij een test bleek deze maar 200meter te dragen , en durf ik ze niet meer gebruiken in een DLG.

maar voor een kleine 60euro moet je alles kunne hebben als je maar wat zoekt :)

hoi,
ik heb ergens gelezen dat als je de mimi zonder rc ,voor rond de 25euro te bouwen is. volgens mij gaat dat nooit lukken. maar als het wel lukt heb je voor ongeveer 40 euro al een dlg.?
6euro voor twee servo's en dan nog rond 9euro voor nihm pakket?

de gewone 5gr servos van hobbyking zijn te groot ;) ik weet niet of ze steke servos hebben die klein genoeg zijn.

dus deze zijn tegroot.?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
volgens mij zijn deze iets kleiner.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Arrow 6.4g / 1.0kg / .12sec Micro Servo

en waar halen jullie glaswezel en kevalar vandaan ook gewoon in de winkel of van internet.? volgens mij is het in de winkel een stuk duurder
en hier ook nog kleine servo's http://www.hobbyking.com/hobbyking/...e=Hobby_King_3.7g_/_.4kg_/_.10sec_Micro_Servo
en dit is volgens mij de allerkleinste http://www.hobbyking.com/hobbyking/...50&Product_Name=Micro_Linear_Servo_2.1g_(Left)

Laatst bewerkt:
Als je wil kiezen uit Hobbycity servo's zou je het beste gewoon de hxt500 kunnen nemen. past prima in een mimi rompje. daarvoor een 4 cellen nimh accuutje van rond de 200mah en een kleine ontvanger. kevlar is niet perse nodig voor een mini, en glasmat is bij de meeste lokale modelbouwwinkels wel te koop (25 grams). Mocht je geen glas kunnen kopen kan ik je evt een stukje opsturen. balsa uitzoeken doe je met een weegschaaltje, kies mooie plankjes uit die niet te zwaar zijn

ps als je je woonplaats in je profiel zet kunnen andere mensen die in de buurt wonen makkelijker hulp aanbieden ;)

hoe lichter en losser het plankje is van structuur, hoe lichter t is.

ik heb mijn mini met 2 hxt servos uitgerust.... had ze plat op elkaar gestapeld, en elk aan een zijkant late uitkomen.
maar dan heb je erg weinig plaats over.

het is mogelijk.
voor de glasvezel moet je erg lichte nemen, en ook als je dit gebruikt, et overtollige epoxy weghalen want das allemaal maar gewicht.
maar de mimi is een leuk toestel om te beginnen met DLGen, het is erg all-round vind ik.
leuk om op vakantie mee te nemen, tot op de helling toe :)

ik heb hier nog 7 nihm cellen liggen elke is 1600 mah dacht ik
en een iets tegrote servo...
ik ga wel even kijken of ik glas mat kan vinden en of ik goed balsa kan vinden.
maar dat single pull systeem, dat is toch van verenstaal.?
scheurt dat niet door je roer heen.?(niet echt scheuren maar dat ie meet spelling krijgt)
en wat voor epoxy heb je nodig? heb hier nog epoxy voor op hout, alleen hecht dat ook op glas mat.?

Back