MiMi DLG

voor de knikken heb ik overal 4 graden aangehouden, zo heeft Raymond (Fotor) het ook gedaan.
Volgens mij heb ik 3x 8 graden genomen. Dan kom je uit op totaal 24 graden, hetzelfde als de 2x12 van het originele ontwerp. Mogelijk stuurt jouw Mimi nu wat traag met deze mindere V-stelling.
Wat betreft uitslagen, volgens mij heb ik op het hoogteroer een graad of 20 aan beide kanten, op richting 30-40 graden.
Zorg dat het veertje op het hoogteroer sterk genoeg is (of 2 veertjes), als je hard gaat gooien wil hij nog wel eens in 'down' blijven hangen. Je servo's zijn sterk zat om een beetje veerspanning aan te kunnen.

Dank voor de input!

@Raymond: ik heb de beide aan elkaar te plakken helften inderdaad op 4 graden gezet, dus 8 per knik. Heb me niet helemaal helder uitgedrukt.
@SKB: dank, romp ga ik dus glassen, en je truc met de 1mm schroefjes heb ik inderdaad eerder gelezen. dank voor de herinnering. Komt de volgende vraag, waar haal ik 1 mm schroeven?

Jacob

Hallo Jacob,

Je MiMi ziet er al netjes uit.
Net wat je schrijft, het MiMi draadje is lang aan het worden en om hier door heen te lezen kost meer tijd dan het bouwen van het ding.
Dat was mede de reden waarom de bouwbeschrijving op F3K.nl is gezet.
Hier is beschreven hoe je op zeker een goede MiMi kan bouwen.
Maar geen slecht idee om eens alle zooi eruit te kikkeren, als dat kan tenminste.
Natuurlijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden, ook bij het bouwen van een MiMi, en zijn er vele varianten op het thema.

De roeruitslagen die Raymond noemt zijn prima.
Glassen van de romp is net wat Alwin schrijft het beste.

Frans

PS, meet eens het stroomverbruik van je RC eens na.
2,4GHz ontvangers verbruiken meer en dan kunnen die kleine 160mAh cellen snel leeg zijn. Zeker als de onderspanning van de ontvanger niet echt laag is kan de ontvanger door te lage spanning stoppen met werken.

Ik vlieg ook met een fasst uitvoering, de originele wel te verstaan.
Servo's 2x D37's
Succes met je maiden!!
Chinees accu pakketje van 180mah en zette mijn timer op 60 minuten.
Met een verse accu is dit haalbaar.
Tevens heb ik er een voltmetertje in zitten, ook chinees :D

Ik zet nu mijn timer op 45 minuten, just to be sure. Aangezien mijn accuutjes alweer een jaartje ouder zijn!

Waar haal je die vandaan dan?? ;) ;)

Staufenbiel,
Maar je knipoog verraadt dat er blijkbaar ook chinese varianten zijn?

:ontopic:
om nogmaals te benadrukken wat fotor ook al als tip gaf: 2 veertjes op je hoogteroer is een must!!
Heb mijn mimi bij het lanceren tot 2x toe bijna de grond ingesmeten!
Flutter op het hoogteroer.
Na een extra veertje nooit meer last gehad.

Wedstrijden, ech nie

Hallo MiMi bouwers.
De start van het wedstrijdseizoen in Nederland staat weer voor de deur. Over een paar weken start het NK F3K 2011 met de eerste wedstrijd in Malden. Een geweldig gezellige en goed geleide wedstrijd op een top vled. Ook dit jaar wordt er in twee klassen gevlogen, de klasse F3K (de grote jongens tot 1.5 meter spanwijdte) en de mini klasse tot 1 meter spanwijdte. Bij de mini klasse verloopt het inschrijven niet echt wild en kunnen er nog wel een paar piloten bij.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/128204-nk-f3k-malden-op-zondag-20-februari-inschrijving-geopend.html

Nu hoor ik al mensen denken, wat heb ik daar nu te zoeken. Wedstrijden zijn veel te moeilijk voor mij. Daar moet je voor trainen en alleen als je goed bent kan je meedoen. En dan die wedstrijdvliegers, die zijn alleen met zichzelf bezig, vinden zichzelf geweldig en van buitenstaanders moeten ze niets hebben........ Kom je daar wordt je raar aangekeken, zo van, wat mot die pipo hier.

FOUT FOUT FOUT, helemaal FOUT.

Wedstrijden zijn veel te moeilijk voor mij
De mini klasse is speciaal voor de beginnende (wedstrijd)vliegers in het leven geroepen. De mini taken die gevlogen worden zijn dan ook hier op afgestemd. Kortere vliegtijden en kortere werktijd (tijd die een ronde duurt). Echt met elke mini kan je heel goed meedoen.

Daar moet je voor trainen en alleen als je goed bent kan je meedoen
Ja, je moet wel veilig kunnen vliegen. bij voorkeur je brevet hebben. Maar dan houd het wel op. Iedere "gewone" vlieger kan heel goed meedoen. Een mooi voorbeeld is de mini kampioen van 2010, Mario. Hij had nog nooit een wedstrijd gevlogen en was in 2009 gestart met DLG-en.

wedstrijdvliegers, die zijn alleen met zichzelf bezig
Nog een foute aanname. Bij F3K vliegen helpen alle vliegers elkaar met bijvoorbeeld het timen van een ronde. De sfeer is erg ontspannen en collegiaal. Het kan zomaar zijn dat je als timer een Nederlands kampioen naast je vind. Je zult begrijpen dat je dan goede aanwijzingen krijgt over hoe te vliegen. Een dag wedstrijdvliegen staat dan ook gelijk aan ongeveer zelf een jaar staan klooien op het veldje in de buurt.

Kom je daar wordt je raar aangekeken, zo van, wat mot die pipo hier.
Helemaal fout, natuurlijk zal er gekeken worden wat voor vlees er in de kuip is bijgekomen, echter op een positieve manier. Als je vragen hebt over, maakt niet uit, er is altijd wel iemand die je kan helpen met elk aspect van het o zo leuke DLG spelletje.

Dus heb je een MiMI gebouwd, schrijf je in voor Malden of een van de andere wedstrijden in 2011, echt je zult er veel van leren en er zeker geen spijt van krijgen.

WEDSTRIJDEN ECH WEL.

Dus... http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/128204-nk-f3k-malden-op-zondag-20-februari-inschrijving-geopend.html

Groeten

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, goede reclame Frans!

Helaas is het weer hetzelfde liedje als vorig jaar, vrije zaterdagen en zondagen zijn op de vingers van één hand te tellen (dit jaar, niet per maand!) en weeral zal ik dus verstek moeten laten gaan. Is er de laatste week juli / eerste week augustus niet toevallig een wedstrijd ergens in de buurt van Den Bosch? ;)

Veel plezier allemaal en aan iedereen die net dlg vliegt of het graag wil gaan doen, mis vooral je kans niet om één of meerdere wedstrijden te bezoeken, naast heel veel leren zul je een heerlijke vliegdag hebben!

Alwin

Nieuw experiment:

net vanmiddag rond een uur of 3 mijn vleugel uit de zak gehaald:
full

De vleugel is in zijn geheel in de vacuum zak gestopt.
Waardoor ik maar 2 mylars hoefte te rollen!
De vleugel is gebagged met 8 grams koolstof vlies doek.
En 25 grams glas, bij de werpstift een extra stukje koolstof.
de voorlijst moet nog geschuurd worden en de achterlijst moet nog bijgesneden worden!

je ziet dat de ligger net het midden niet haalt maar ik schuur er toch een dubbele v stelling in.

grt jasper

p.s. de vleugel weegt nu 61,5 gram

Ik vlieg al een tijdje met een easystar en het wordt tijd voor een nieuwe uitdaging:D

Ik heb hout gekocht voor de mimi en wat is het moeilijk om licht hout te vinden, er lagen nog balsaplanken van 15mm dik van 230 en 270 gram... veel te zwaar dus.

Ik zit te denken om de ribbenvleugel te gaan bouwen, ik heb geen bouwervaring (op het vliegklaar maken van een RTF easystar dan:cool:) Ik heb de bouwtekeningen goed bestudeerd en het lijkt me wel te doen als ik er de tijd voor neem.

Ik vraag me af of er ook schuim-achtig materiaal bestaat dat, net als balsa, geschuurd kan worden tot de juiste vorm. Ik zie het niet zo zitten om met een gloeidraad te gaan snijden, dus alleen schuren om de vleugel in de juiste vorm te krijgen.

Hoi, welkom op het forum!

Natuurlijk bestaat dat en het is verkrijgbaar bij een aantal bouwmarkten, XPS heet het :) is geelachtig en behoorlijk prijzig. MAAR:

Een schuimvleugel heeft absoluut geen sterkte! Als je een XPS vleugel zou schuren, op een rompje schroeven (als dat al houdt) en er een werpstift inbouwen heeft dat bij de eerste DL worp een naar resultaat, namelijk overal stukjes schuim, een romp rechtop in de grond en kapotte electronica. Wat je met een schuim vleugel moet doen is glassen (zie verderop in HLG/DLG) of afplakken (met brede tape bijvoorbeeld, maar erg stevig is ook dat niet) en dus haal je je nogal veel werk op de hals.

Ik raad je aan om gewoon te beginnen met een massieve vleugel bouwen, deze polyhydral te maken (dubbele knik) en eventueel wat gaten in de vleugel te maken (niet helemaal erdoor, zie verderop in dit draadje) en deze af te plakken met oracover. Voor een eerste DLG is het absoluut niet erg als je MiMi 175 gram weegt. Sterker nog, met het weer in dit land is dat vaak zelfs noodzakelijk ;) ik vlieg over het algemeen - behalve hoogzomer bij windstilte - met 10 gram ballast op 177 gram. Gooit lekker hoog en vliegt en zweeft nog steeds prima!

Bouwen met massief balsa (lekker snel klaar), niet teveel op het gewicht letten, lekker oefenen met gooien en vliegen en als je goed verslaafd bent geworden aan deze heerlijke tak van modelvliegen kun je altijd nog op zoek gaan naar wat lichte balkjes balsa en een nieuwe (vleugel) bouwen :)

Veel plezier met je MiMi in ieder geval!

ik heb van frans wat materialen onvangen!
echt top.
nu nog naar de modelbouw zaak om de rest te halen.

ik ben benieuwt hoe ze reageren op mijn weegschaal.

ik zal hier een klein bouwverslagje neer zetten,
waarschijnlijk met genoeg vragen om hulp:hammer:

De eigenaar van een LHS die vreemd opkijkt als een bouwer balsa weegt is geen knip voor de neus waard. De een bouwt een 3-meter kist en zoekt tropisch hardhout ;) de ander een 1-meter DLG en wil zo licht mogelijk. Helaas wordt door fabrikanten echt licht balsa al apart verkocht. Kijk in ieder geval naar balsa met een glad oppervlak zonder zichtbare nerf of vlekken. Hoe zachter hoe lichter maar het moet wel stevig genoeg zijn om flink aan te slingeren :D reken 10 gram per mm (dus een balkje van 1cm dik zou maximaal 100 gram mogen wegen, liefst tussen 75 en 85 gram)

namelijk overal stukjes schuim, een romp rechtop in de grond en kapotte electronica.

Ok, schuim wordt het dus niet:D:D:D:D

Morgen kom ik in de buurt van een andere modelvliegwinkel, dus weegschaal mee en hopen op wat lichtere plankjes. En mochten ze die niet hebben, dan boor ik gewoon wat gaten zoals Sadkingbilly al aangeeft.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van dit leuke projectje:D

Vleugel met dubbelle v stelling

ik heb nu de vleugel in de v stelling geschuurd/gelijmd
de hardpoints ziiten ook in de vleugel en de vleugel is al op de romp bevestigt.
Het weegt nu 130 gram met rc en te lange pook:):
full

grt jasper

Back