MiMi DLG

je moet ook geen vislijn gebruiken dat rekt maar is wel erg sterk.
je zou zoals frans bal gebruikt fireline kunnen gebruiken als dat hetzelfde is dat ook in mijn neon zit dan is dat spul echt goed!

grt jasper

Halllo - dynemaa dinges nog wat kan als je voor de montage er eerst de rek uittrekt. Het rekt daarna nl. niet meer. Zelf heb ik een gevlochten vislijntje van 0.08mm gevonden dat ook niet rekt. (Merk Dynafil, powerbraid, 5089-008 110mtr, 0,08mm, 5.2Kgs)

Laatst bewerkt:
het roer wordt op spanning gehouden door een veertje. Dus als je de servo en dus het visdraad laat vieren, klapt het roer naar de kant van de veerkracht op. als je aan het touw trekt dan gaat het roer de andere kant op.

voorbeeldje:
RfO-hUAYaGU[/media] - MiMi rudder

je houd hem in de middenstand met de servo, en hiermee kun je dus het touwtje aantrekken of laten vieren voor een roeruitslag

Laatst bewerkt door een moderator:
Jasper, het gaat ook over Dyneema. gevlochten vislijn (voor karpervissen voornamelijk) die vrijwel niet rekt en erg sterk is bij een dunne diameter.

Oswald, Dynafil is ook Dyneema. Dyneema is geen merknaam maar een materiaal aanduiding. Dyneema is een Nederlandse uitvinding overigens, van DSM :)

Robert, moet je er wel even bij melden dat dat een stukje 0.8mm verenstaal (verkrijgbaar bij je LHS) moet zijn.

het roer wordt op spanning gehouden door een veertje. Dus als je de servo en dus het visdraad laat vieren, klapt het roer naar de kant van de veerkracht op. als je aan het touw trekt dan gaat het roer de andere kant op.

voorbeeldje:
RfO-hUAYaGU[/media] - MiMi rudder

je houd hem in de middenstand met de servo, en hiermee kun je dus het touwtje aantrekken of laten vieren voor een roeruitslag

Aha, nu is het duidelijk, bedankt voor de duidelijke uitleg :thumbsup:

En goed om te weten dat visdraad uitgerekt moet worden zodat de rek eruit is, ook een hele waardevolle tip :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
@paramarc: Dat rekken kan alleen met die specifieke Dynema vislijn type.. niet met een willekeurige.. daar zit vaak ook kruip in en zijn ze bovendien elastisch wat al helemaal een ramp is bij gebruik als roeraansturing :):)

paramarc, pas goed op dat het hier om DYNEEMA vislijn gaat en niet om de normale, nylon, vislijn! Hier krijg je de rek nooit uit en dit zal dus niet werken. Kun je niet aan dyneema komen stuur me dan even een PM dan stuur ik je anderhalve meter op.

Robert, moet je er wel even bij melden dat dat een stukje 0.8mm verenstaal (verkrijgbaar bij je LHS) moet zijn.

0.8 is een beetje te sterk voor het veertje.
0.3 mm is beter, kan zijn dat je 2 veertjes nodig hebt.
0.4 of eventueel 0.5 mm kan ook maar niet dikker.

En goed om te weten dat visdraad uitgerekt moet worden zodat de rek eruit is, ook een hele waardevolle tip

Dynema rekt een heeeeel klein beetje, voorrekken niet echt noodzakelijk.
Het spul is zo sterk dat een dunne draad al voldoet.
Je kan beter een wat dikkere draad nemen. Kan wat meer slijtage hebben, knoopt makkelijker en snijdt minder snel in.
Voor het gewicht hoef je het niet te laten.

Frans

Frans,

Ik rektte een dynema lijn over ca. 1 meter toch al zo'n 10cm uit totdat het niet meer verder wou rekken.. En zo bleef het staan.. ok, het kan iets gaan kruipen maar onder spanning verwacht ik dit niet of is het zo minimaal dat het niets uitmaakt.

Toch denk ik dat het lichter is wanneer je een pull draad en een push draad gebruikt i.p.v. verenstaal zo ver achter het zwaartepunt..

Gelukkig is het een typefout, ik heb gisteren 0,3 mm verenstaal bij de modelbouwwinkel gehaald :rolling:

Laatst bewerkt:
Oswald, het stukje verenstaal in mijn MiMi is zo licht dat het op mijn (gecalibreerde, tot 0,1 gram) weegschaal helemaal niets aangeeft. -edit- en dan bedoel ik de stukjes voor rudder én elevator! Bovendien heeft Dyneema een rekspanning van maximaal 2,5% dus als je 10% rek hebt gehad was het óf geen Dyneema óf een heel goedkope lijn. Ik hang Dyneema altijd een nacht aan een deur (punaise boven in de deur, onderaan de helft van de breeksterkte aan gewicht, in mijn geval 3 kilo) en de volgende morgen heb ik dan in een stuk van 1,5 meter minder dan 1 centimeter rek.

Pfff wat een pech,
Ben ik zo ver om de vleugel te schuren, is het schaafje bot, net nieuw bij hobma gekocht.
volgende week maar weer verder.

Nieuw PR

Vanmorgen letterlijk een boordaccuutje leeggevlogen. Mijn inschatting was dat er max 45 minuten mee gevlogen kon worden. Na zo'n 35 minuten begonnen de servo's wat tikjes te geven als ik achter elkaar de maximale uitslagen gaf. Dus gestopt met vliegen en blijven roeren. Na 40 minuten was het echt voorbij, servo's vlogen in de maximale hoek en bewogen niet meer. Er staat dus nu een alarm op de zender na 30 minuten.

Gooien en vliegen gaat ook steeds beter. Wel erg wisselvallig vandaag. 30 seconden is geen probleem meer. 40 seconden kwam heel regelmatig voor. Uitschieters waren 2 vluchten van 53 en 55 seconden; een nieuw PR! En natuurlijk was dat het gevolg van een mooie worp.

Heb nu langzamerhand door wat mijn eigen afwijking is. Als ik probeer echt recht in de wind te lanceren dan lukt me dat niet. Als de wind uit 12 uur waait richt ik voor mezelf op 1 a 2 uur en dan gaat het 8 van de 10 keer goed!

Vraag: in de wind richten gaat dus goed. Wat ik nog wel zie is dat de MiMi wat naar links wegtrekt. Wat doe ik niet goed in mijn worp. Heb het idee dat ik nog eerder moet loslaten. Graag jullie reactie.

En het blijft geweldig om te doen!

Jacob

filmpje van en worp zou helpen, is makkelijker iets uit te halen dan een verhaal. Wind in inderdaad een belangrijke factor.Afwijking naar links als je recht in de wind gooit klinkt bij mij in eerste instantie als het te laat loslaten.

Jacob,

Helemaal goed die PR. Dicht bij de minuut!!
De afwijking naar links kan meerdere oorzaken hebben. Te laat loslaten, een polsbeweging of de werpstift verkeerd beet hebben waardoor de kist gaat haken.
Zorg dat je niet met je pols gooit. Laat de stift gewoon uit je vingers glijden.
Heb je de stift goed vast??? Je moet hen met het laatste kootje van je vingers beethouden. Dus niet tussen kootje 1 en 2
Verder, gewoon blijven oefenen.
Zet Dokkum maar vast in de agenda :)

Dank voor de reacties.

Volgens mij houd ik de stift wel goed vast, zal er nog meer op letten.

En Dokkum is natuurlijk bijna een thuiswedstrijd, 25 juni is het toch? We hebben (nog) geen vakantieplannen dus hij is genoteerd, geen garanties!

Jacob

Kan ook iets heel simpel zijn.
Je afwijking in een bocht nar links bij het gooien?
Probeer eens een beetje trimmen naar rechts.

En het blijft geweldig om te doen!

Woo ha ha ha, weer een verslaafde erbij,:puppydogeyes:

Kan ook iets heel simpel zijn.
Je afwijking in een bocht nar links bij het gooien?
Probeer eens een beetje trimmen naar rechts.

Daar zat ik ook aan te denken. Waarom zou ik me aanpassen als de techniek me kan helpen :D Mijn zender kent vliegmodi, en dus ga ik de vliegmodus 'start' toevoegen waarbij de trim iets naar rechts bijgesteld word. Na de start gaat ie naar 'normaal' en komt de trim dus weer op zijn normale plek.

Op naar de minuut!

Jacob

Back