MiMi DLG

Top dankjewel. Wij gebruiken voor deze mimi ook loggertjes want zoals je zegt, je rekent jezelf snel rijk :D

Secondelijm zit er met de 1e mimi SaL gooien, 1 avondje nog maar om de boel te trimmen, toch niet ver vanaf ! rond 25 /30 meter / rond 40 seconden. We gaan het zien !

Laatst bewerkt:
Darn....uiteindelijk zit ik met de vleugel toch weer op boven het streefgewicht (87 ipv 70 gram) Op zich geen drama want de oude MiMi vlieg prima met 85 gram vleugel...maar balen is het wel. Naja. Les is, dat als je deze vleugel rond de 60 gram wil hebben je echt alleen het lichtste balsa moet nemen, 1,5mm. De vleugel wordt sterk zat.

Nog zoiets, snel bouwen is leuk, maar hoe lang denkje na over iets ?. Gister bedacht ik me, een 2e peg op de andere vleugelhelft. Weegt maar 5 gram oid en dan maken we het roer gewoon pull pull. Ja leuk bedacht , maar hoe maak je een pull pull aansturing met een liggend servootje...in een iniminie rompje ? :hammer: Mijn ideeën zijn op vanavond.

Wel flink opgeschoten, ik neem m'n opmerking over een wel erg klein rompje terug Frans, als je in de neus iets minder/slimmer hout doet heb je ineens een zee van ruimte.

De roertjes heb ik van 3mm zacht balsa moeten maken. 2mm was op, en 3mm hebben we nog liggen. Ik heb om toch gewicht te besparen maar per roer een kwartier lopen schaven en schuren zodat beide roertjes een mooi aerodynamisch en symmetrisch profiel hebben en toch maar 4 gram wegen (met papieren scharnier en lak...kier is inmiddels weggewerkt).

IMG_3016.jpg

IMG_3012.jpg

Dus als iemand een suggestie heeft voor pull pull ? (of is links werpen met single pull op een rechtshandige kist toch mogelijk ?

Laatst bewerkt:
hoi, je hebt een pm...
(ivm het aansturen)

maar ik zal het hier ff zeggen.
je kan altijd het rudder aansturen met een carbon stuurstangetje (gebruiken ze nog wel eens bij fullsizers ook)

dan hoef je je geen zorgen te maken ivm links en rechts.
het carbon houd het ruddertje prima op zijn plek.
en als je 1.5 mm neemt blijft het gewicht ook laag.

het is zeker mogelijk om zo te gooien met single pull, maar bij het lossen "kletst" het ruddertje even terug.
heb het zo ook een jaar gedaan , en nooit een servo stuk gedaan.

Alles is gelakt en geplakt...alhoewel nog niet helemaal droog kom ik inc lood (10 gram) ....zw punt op 70mm op 185 gram... das toch nog iets lichter dan de eerste Mimi (200 gram) Leuk voor mezelf is te merken dat deze mimi een stuk netter eruit ziet.....je hoeft bij een hoop dingen niet meer na te denken.....begint op serieproductie te lijken :D.

Morgen de draadjes erin (ik kreeg van slijm een rol met 200 meter dyeema...ha ha ha ! Dan nog maar eeeeen Mimi af te bouwen....want we hebben er dan alle 3 1 om te zwiepen......gaat zo'n ammehoela toch iets naar de achtergrond :D we hebben een nieuwe uitdaging...

Wat moet ik dan gaan bouwen ???? (misschien nog eeeeeeeeeeeeeeeeeeentje?)

Laatst bewerkt:
Dus als iemand een suggestie heeft voor pull pull ? (of is links werpen met single pull op een rechtshandige kist toch mogelijk ?
De suggestie is single pull ;) Geen speling en veel simpeler.
Links werpen met single pull op een rechtshandige kist is prima mogelijk. Niet moeilijk over doen. Als je de keuze hebt moet je de aansturing aan de andere kant maken, maar zo erg is het nou ook weer niet.

Interessant die Bruto DLG:D Misschien iets voor de toekomst, ik zal het in mijn achterhoofd houden

Eerst de Mimi afbouwen en lekker vliegen! :cool:

(Ik hoop niet dat je Planck-Franck op een idee hebt gebracht, hij heeft het al druk genoeg met bouwen;))

Hij doet het !!

(Ik hoop niet dat je Planck-Franck op een idee hebt gebracht, hij heeft het al druk genoeg met bouwen;))

:D

Vanavond met secondelijm wat zwiepjes gedaan.... deze mimi vliegt lekker hoor ! omdat we maar zo kort met de eerste versie mimi hebben gevlogen is het lastig aan te geven wat het verschil nu is...maar beter is het zeker.

Wat ons beiden opviel; gooien gaat lekker (tenminste die van slijm dan) hoogte van 30 meter is makkelijk haalbaar (loggertje zat erin)

Ik heb ook wat zwiepjes gedaan, (gekneusde rib en kan niet echt voluit gooien) mijn slappe zwiepjes waren minimaal zo hoog als slijm met zijn ammehoela. En nog mooier, hij kan minimaal twee zwiepen doen met de ammehoela terwijl ik nog niet eens beneden ben met deze mimi :D. Bochtjes draaien gaat heel soepel met weinig hoogteverlies...draaicircel soms maar 3 meter oid. Het was heel makkelijk om op die plekjes te blijven rondcirkelen daar waar je niet zakt...je begrijpt vast wat ik bedoel. Airtime ? zeker tegen de minuut aan....maar echt dead air was het ook niet dus wordt vervolgd !

vrijdagavond maar verder afstellen....Want ik vlieg nog steeds met een beetje up...tis bijna nix, maar tis er wel.
Instelhoeken zijn goed, dus volgens mij kan er nog wat lood uit.

Laatst bewerkt:
dan zullen we dat vrijdag eens bekijken he franck ;)

ben erg benieuwd naar al die bouwsels van je! :o

hoe heb je de aansturingen nu gedaan?

Sja, ik zie je morgen, we hopen op goed weer ! De aansturing heb ik single pull gedaan, mede op advies van jou en leon.

Ik ben gelukkig vanaf maandag weer aant werk, dus het bouwtempo gaat wel iets om laag de komende weken....ben toch maar begonnen aan de laaaaaatste mimi, iig voorlopig :D

IMG_3030.jpg

Op dit helftje moet nog de bovendekking komen en neuslijst (en wat verstevigingen)...gewicht nu is 15 gram.

IK ben in het kader van de crisis naar onze local hubo gegaan en heb gevraagd of zij de goedkope vuren latjes (die bij elke dhz zaak wel liggen....3*6mm oid, 2,4 meter lang...) wilden verzagen naar 2*6....geen probleem....dus voor 1 euro heb ik nu 4 meter vuren liggers :D

Laatst bewerkt:
Ik kan er morgen helaas niet bij zijn op Mooiberg.

Mimi is bijna af, servo's moeten nog worden vastgelijmd en en de stuurlijntjes nog vastgeknoopt.

Het totaalgewicht van de mimi is 192 gram, inclusief 25 gram lood. CG ligt dan op 6,5 cm van leading edge. Staart is relatief zwaar, vandaar het vele lood. Ik denk dat ik met een lichtere staart en met wat spaarzamer met lijm omgaan op 160 gram uit moet komen (er komt een tweede mimi!:cool:). Voor een eerste mimi ben ik dik tevreden, ontzettend veel geleerd en weet nu precies waar ik op moet letten tijdens het bouwen. Nu lekker vliegen met dat ding!

Maiden is binnen een paar dagen, ik hou jullie op de hoogte:D

Das niet gek, lijkt op onze gegevens. Wij begonnen ook met 20+ gram in de neus/zw punt op 63 mm, en beide van onze mimi's vliegen met zw punt op 70mm nu perfect. Er kan misschien dus wel 10 gram uit.

De mimi die ik nu aant bouwen ben krijgt een 2cm langere neus. Ik begrijp van Frans dat de huidige neus ontworpen is voor NimH celletjes, en die zijn zwaarder dan de tegenwoordige lipo's.

Laatst bewerkt:
De mimi die ik nu aant bouwen ben krijgt een 2cm langere neus. Ik begrijp van Frans dat de huidige neus ontworpen is voor NimH celletjes, en die zijn zwaarder dan de tegenwoordige lipo's.

Dat is een goede tip! Misschien ook een spitse neus zoals de concorde (inclusief servo om de neus te laten zakken tijdens de landing:D))

Franck: Ik ben wel benieuwd naar het uiteindlijke gewicht van de ribbenvleugel waar je nu mee bezig bent.

Ik ga nog een keer de semi solid wing maken, ben benieuwd of het veel uit gaat maken in gewicht als ik spaarzamer met lijm ben. Heb vooral met uhu-hart gelijmd. Soms met CA en indien nodig met epoxy.

Vraag me af of het soort lijm wat je gebruikt veel invloed heeft op het uiteindelijke gewicht? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

De wing zoals ik hem nu bouw is behoorlijk veel meer werk, iig veeeeeeel meer werk dan een KF vleugeltje....ik moet weer terugdenken aan de tijd dat ik giullows kitjes bouwde...vroegah.

Ik heb nu 1 helft af, tweede staat op 50%. Gewicht van de helft die af is is met peg maar nog zonder mylar 21 gram. Als ik uitkom op 50 gram denk ik dat ik heel blij ben.

Wat betreft de lijmen. Ik gebruik dunne CA (erg licht) voor het vastzetten / snel fixeren en voor plekken waar houtlijm niet goed kan uitvloeien. Grotere verbindingen lijm ik met houtlijm (Wat zwaarder...dus nu met een iets fijnere doseerfles :D ) Houtlijm heeft mijn voorkeur, vooral ook omdat het goed de naden vult met een vloeiende verbinding, en het blijft toch enigzins flexibel als het opgedroogd is. Die flexibiliteit past goed bij die van het hout. Meer dan de helft van het gewicht van de houtlijm is vocht, dat verdampt uiteindelijk. Epoxy ben ik altijd errrrrrug zuinig mee, het is loodzwaar. Oh ja , en natuurlijk bruislijm...die gebruik ik bij dit toestelletje daar waar kieren zitten die moeten worden opgevuld. (bij de peg bijv)

Overigens veel dank aan happykingbilly voor het beschikbaar stellen van het mylar ! :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Back