Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Eric R, 27 jun 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb hem binnen én gevlogen! Ik had hem Theo zien vliegen tijdens zijn electro meeting en móest hem hebben! Ik ben een X-twin fan, ik heb een Plantraco Butterfly (balsa met tissue lichter, kleiner en langzamer dan de Minium, maar dan ook strikt indoor, en alleen op motor en richting te besturen) en vlieg met vrij vliegende indoor modellen.

    Ik had op de Kyosho site gezien dat onze lokale modelbouwwinkel (Krikke in Groningen) Kyosho dealer was (in feite niet meer, ze zijn het zat dat Kyosho de bestellingen zo traag uitlevert, als het al binnenkomt), en heb hem daar besteld, donderdagavond opgehaald, 119 euro.

    Donderdag en vrijdag was het geen weer om buiten te vliegen (en binnen kon niet). Zaterdagavond wel geprobeerd, maar nog te veel wind, dan is hij moeilijk onder controle te houden met zijn 18 gram. Bedenk daarbij dat ik bepaald geen ervaren RC-piloot ben, dus andere mensen zijn waarschijnlijk veel handiger met gas en hoogte en zullen hem in de wind veel stiller kunnen houden.

    Gisteravond was het bij ons tijdens de schemering eindelijk bladstil, en het vloog gaaf, en ik kon hem goed besturen, dus een goede RC piloot kan er dan alles mee wat je maar wilt. Het is wel wat lastig dat er geen ratel op de gasstick zit (je kunt met een schakelaar kiezen tussen mode 1 of 2, althans, gas links of rechts, dus dan is een ratel niet makkelijk te realiseren) maar het is goed te doen.

    OK, het is 4-5 keer zoveel als een X-twin, maar je hebt er dan ook veel meer vliegtuig aan, en je kunt er veel meer aan sturen, het ziet er véél mooier uit (al is het niet echt een schaalmodel), en het is 2,4 Ghz, dus je kunt met net zoveel in de lucht zijn als je wilt, niet de maximaal 4 wat met X-twins mogelijk is.

    Ik vind hem het geld echt waard, je kunt er binnen én buiten mee vliegen (als de omstandigheden goed zijn) en áls iets het model beschadigt moet je de electronica ook in een zelfgebouwd model kunnen bouwen, bijvoorbeeld een peanut schaalmodel dat anders vrije vlucht met rubbermotor zou worden gevlogen. Als je daar Plantraco besturing voor gebruikt ben je écht niet klaar voor 119 euro, reken dan maar het 3 dubbele.

    Echt gaaf!
    PP
     
  2. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    @ Kwiklink/Frans: Sportieve reactie en bedankt voor de WD40-tip, nu nog een gaatje vinden zonder het ding te moeten slopen.
    Heb geen abo op de kwiklink maar ik haal de komende editie zeker in huis, daar staat vast in hoe ik dat aanpak. :wink:

    @ FOX35: Die ratel is inderdaad een gemis, maakt dat je de hele tijd met onnodig veel gas vliegt. Was natuurlijk nodig omdat het anders niet mogelijk was het zendertje tegelijk Mode 1 en Mode 2 te maken.
    4-5 Keer de prijs van een X-Twin maar dan ook een veelvoud van het vliegplezier, doelgericht lekker laag iemands hoofd kaalscheren was er tot nu toe niet bij :D
    Probleem wordt nu natuurlijk het vliegtuigje zelf vernielen zodat je de ingewanden kan transplanteren; het is best stevig allemaal..


    Voor de Belgen: bij Albatros in Muizen/Mechelen kost ie maar 96 Eurootjes, wel bestellen want hij is niet op voorraad.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  4. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Lijkt mij het aloude teflonvet van Robbe te zijn? Superspul!

    EDIT: kleine lettertjes maar het woord Teflon staat er dus tussen :wink:
     
  5. thijmus

    thijmus Guest

    kan het kloppen dat er 2 versies zijn? (mijne is anders dan op de foto's; de hevels van de roeren zijn anders, met tape verbonden)
    verder nog geen last van herrie uit de vertraging

    T

    Ps. nu nog wachten op het kwiklink verslag, ben benieuwd (hoop op foto's van de binnenkant)
     
  6. Acropilot

    Acropilot Guest

    hey commander waar was je? :D

    tijdje niet meer gehoord hier ;)
     
  7. lub

    lub Guest

    Mijn enige ervaring naast een x-twin is een micro mosquito, en ik houd 'm redelijk in de lucht (nog geen loopings geprobeerd, daarvoor waaide het iets te hard). De Minium vliegt niet nerveuzer dan m'n x-twin dubbeldekkertje waarvan de onderste vleugels eraf zijn gehaald. Wel even op mode 2 zetten, anders word je er als x-twinner confuus van.
     
  8. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    @ Samuel: Was druk bezig met infiltreren in de Kyosho-fabriek :lol:

    @ lub: Blij toe! Zou leuk zijn als er eindelijk eens een natuurlijke link kwam tussen X-Twins en het zogenaamd 'echte' modelvliegen :)
     
  9. StevenXRAY

    StevenXRAY Guest

    Ik kan jullie beweringen wel een beetje tegen spreken, Ik ben een alleen Xtwin vlieger en heb de Minium sinds vrijdag, zondag 2 keer mee gevlogen en gewoon buiten en dat ging meer dan uitstekend, netjes aanvliegen voor een landing en ook netjes landen op het landings gestel. Ook de loopings gaan lekker, je moet alleen wel ff duiken voor je weer optrekt anders red ie het niet of bijna niet.
    Vandaag ook nog ff geprobeert maar er stond net iets te veel wind, hij maakte afentoe van die rare bewegingen dat ik het veiliger vond te landen en maar te nokken.
    Maar voor dat geld en vergelijking met een Xtwin vind ik dit vliegtuigje een stapje omhoog. je leert nog beter het vliegen en vooral het reageren op het vliegtuig, met name welke kant je opstuurt als die een turn maakt.

    Mij lijkt het dat iemand die lekker kan vliegen met een Xtwin het ook met de Minium kan! Kan outdoor maar Indoor is ideaal.

    das mijn mening.
     
  10. StevenXRAY

    StevenXRAY Guest

    Was nieuwschierig waarom muco de minium goedkoper verkoopt, en ben der achter. Het is namelijk niet de Kyosho minium maar de jamara versie met een gewone zender in plaats van de 2.4ghz zender!
    En ook geen lipo celletje maar een batterij packje.
     
  11. thijmus

    thijmus Guest

    hallo Stevenxray,

    hoe kom ik erachter dat het de jamara versie is, die ik bij muco heb gekocht
    er staat namelijk wel overal kyosho/2,4ghz op & ook de verpakking kwam overeen......(ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden)

    T.

    Ps. volgens mij zit er ook een lipo-cell in!!?/ altans op de sticker
     
  12. StevenXRAY

    StevenXRAY Guest

    wel dan neem ik mijn woorden terug, op hun site staat dan wel een ander plaatje dan dat ze verkopen want ik zie daar toch echt een accu packje en een normale zender met een grote antenne
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Raar, ik kan de minium helemaal niet vinden op de site van muco, heb je je niet vergist met de (grotere) ARF Cessna Centurion van € 99,95?
     
  14. thijmus

    thijmus Guest

    Hoi StevenXRAY,

    heb nog niet op de hun site gekeken, woon in adam en toen ik hoorde dat de minium binnenkort leverbaar zou zijn heb ik er een besteld.
    De zender heeft een korte plastic antenne en een lipo-cell, ik denk dat dit dan toch echt een minium is.....

    T

    Update: Vandaag de lader uit elkaar gehaalt en deze in de zenden gebouwd (scheelt weer 4 penlites), tegelijk laden en vliegen geeft geen problemen tot nu toe....
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hadden ze gisteren ook bij Q... voor maar 109€
     
  16. lub

    lub Guest

    Inmiddels wat vaker met de Minium gevlogen: wat een leuk ding! In vergelijking tot een x-twin heb je veel meer controle over wat 't tuig doet. Ik kan rustig op een bankje gaan zitten en een accuutje leegvliegen, zonder 't bankje te verlaten. Met een x-twin moet ik toch nog regelmatig in beweging komen, omdat de controle niet optimaal is. En loopings gaan nu probleemloos, zeker met een vers opgeladen lipo en een beetje tegenwind. Mijn record: 6 volledige loopings achter elkaar (dus geen halve looping/half bochtje).
     
  17. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Als iedereen op dit forum er zo over zou denken zou het een mooie puinhoop worden.
    Persoonlijk zou ik "pretty pist-off" zijn als iemand mij op dit forum een bepaalde beginnerskist zou adviseren waar ik vervolgens een hoop geld aan zou besteden en die vervolgens in stukkennaar beneden komt omdat het helemaal geen goede beginnerskist is.

    Bovendien is dit forum volgens mij bedoelt om elkaar te informeren, adviseren en te helpen en niet om iemand "op zijn bek te laten gaan" door diegene het zelf maar uit te laten zoeken.
    Ik denk niet dat er veel leden overblijven als dat de insteek van dit forum zou zijn.
    Bovendien is Theo Coenen een gerespecteerd lid van dit forum met een kennis waar vele jaloers op kunnen zijn, en (bijna) iedereen die ik ken op dit forum respecteerd zijn mening.

    Zonder mensen als Theo zou een forum als dit een stuk minder leden hebben simpelweg vanwege het feit dat mensen vinden dat ze hier serieus genomen worden en op een goede manier geholpen worden met het beginnen van een mooie hobby.

    De volgende keer dat ik jou om advies zie vragen zal ik onthouden dat je liever "op je bek gaat door het zelf te proberen" :wink:




    Just my two cents, Jesse.
     
  18. Eric R

    Eric R Guest

    Ik heb de mijne vanmiddag opgehaald bij de Q en maar 109,= euro betaald.
    Nu wachten totdat het een beetje windstil is dan kan ik het schoolpleintje onveilig maken

    [​IMG]

    het muntje is er een van 5 eurocent

    Eric
     
  19. lub

    lub Guest

    Eric, heeft de blauwe uitvoering ook een blauwe led binnenin? Ik heb namelijk een rode Minium en die heeft een rode led:

    [​IMG]

    Verschillende kleuren zou wel leuk zijn, bijv. voor nachtvliegen in teamverband. Hoewel ik denk dat dit éne ledje niet genoeg is om mee te navigeren. Maar toch... nou?
     
  20. Eric R

    Eric R Guest

    @ lub
    Ik heb geen idee, ik heb hem s'avonds nog niet aan gezet.
    Maar ik heb vanochtend in een sporthal even proberen te vliegen maar nu blijkt dat mijn propje te zwaar draait ik kom niet hoger dan een 1/2 meter :nooo: en als alles stilstaat en ik tik het propje aan dan draait tie niet.
    Ik ga dus morgen even met de Q bellen want mijne werkt niet (hij zit alweer in de doos)

    Eric
     

Deel Deze Pagina