Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
hee minium -kenners,

ik wil graag mijn minium ingewanden in een meeuw-vormig 'motor-zwevertje' stoppen, net als ik destijds met de x-twin heb gedaan
(zie: x-twin-ombouw-2-de-ping-wing ) maar dan beter. iemand een suggestie voor een vergelijkbare klap-propellor en waar online die te kopen..? Thanx!

Laatst bewerkt door een moderator:
Citabria vliegt in Tsjechie ...

Even een berichtje vanuit Tsjechie aan mijn landgenoten in Nederland die door het slechte weer misschien niet kunnen vliegen. :mrgreen:

De Citabria had ik meegenomen naar Tsjechie en in Nederland dus nog steeds niet durven vliegen, maar hier heb ik een poging gewaagd en ... als beginnend vlieger kan je hier prima mee vliegen heb ik gemerkt. Zelf met een beetje wind! Dat staat hier aan het Lipnomeer vrijwel altijd.

De Citabria vliegt op de 70mA zeker een kwartier en aangezien ik er een extra lipo bij heb genomen voor nog geen 8 euro kan ik dus zeker een half uur vliegen. Opladen duurt maximaal een kwartier trouwens. Knappe jongen die Jappen. Hij vliegt als een zonnetje en bijzonder langzaam en rustig.
Wees er wel voorzichtig mee, want hij is erg teer. Totop heden steeds landingen gemaakt in het hoge gras, maar het landingsgestel voor is nu wat naar achteren geschoven, dus het krijgt wel een klein knauwtje ... ;-)
Dat mag echter de pret niet drukken en elke dag vlieg ik nu zeker 2 keer een half uur met die Citabria ...
Wel even opletten dat je tijdig de batterijen in de zender op laad. De motor begeeft het 't eerst trouwens en kan je de Citabria nog veilig aan de grond zetten. Daarna zie je het lampje van de zender zwak branden en weet je dat je ff snel op moet laden.
Al met al zeker geen spijt van deze aankoop gehad en dus erg veel plezier.
De Piper Cherokee ga ik zeker ook kopen!

Oja, ik gebruik trouwens de nieuwe MIMH Enneloops. Die doen het bijzonder goed!

Is die citabria goed te vliegen in een ruimte van 10 bij 15? Zoek iets wat ik in de achtertuin kan vliegen:cool:.

Ja hoor en anders hop je toch even over de buurtuin? Als je maar in je eigen tuin land/crast ;)

Is die citabria goed te vliegen in een ruimte van 10 bij 15? Zoek iets wat ik in de achtertuin kan vliegen:cool:.

De Minium is te vliegen in zo'n kleine ruimte, maar dan wordt het wel heel actief sturen en alleen maar rondjes draaien. Door de grote helling die je moet gebruiken, zal je ook continue rond vol gas zitten. De accu is dan in een minuut of 5 echt leeg. Vergeet ook niet dat het kistje nogal teer is (18gr) en met dat kleine landingsgestel overal in blijft hangen. Bomen en struiken zijn net magneten voor dit kistje ;)

Het wordt met dit kistje pas echt leuk als je een ruimte van zo'n 30 meter hebt.

Ruud

In een kleine ruimte is het wel mogelijk en een sporthal zal me inmiddels wel lukken met dit kistje en geloof me ... ik ben een onervaren vlieger.
Met half gas kan je zeer langzaam vliegen en 'm heel dichtbij houden. Dat lukt me nu erg goed moet ik zeggen. Een ervaren vlieger moet het helemaal makkelijk kunnen. Met slow flight is een kwartier echt wel haalbaar.
Tip: stop de lader (zonder houder erop) in je broekzak met op te laden lipo (nee, je vliegt niet in brand!) terwijl je de volgende lipo leeg vliegt. Zo kan je heel wat uurtjes door gaan!

na 2 maanden plezier met mijn minium cessna 210 is vandaag helaas na een crash (rot wind ook :) ) het proppeler asje van het motortje gebroken.

Weet iemand waar ik een nieuw asje of eventueel nieuw motortje kan kopen (liefst in NL)?

zo ver ik weet heeft Quartel een deel op voorraad. Anders kunnen ze de onderdelen ook los bestellen. Alles is in ieder geval los te verkrijgen.

Ook shamrock heeft in ieder geval een deel in voorraad zover ik weet.

zo ver ik weet heeft Quartel een deel op voorraad. Anders kunnen ze de onderdelen ook los bestellen. Alles is in ieder geval los te verkrijgen.

Ook shamrock heeft in ieder geval een deel in voorraad zover ik weet.

bedankt! quartel amsterdam heeft kunnen helpen.

Ja, net terug uit Tsjechie. elke dag zo'n beetje een half uur tot een uur gevlogen met de Minium. Wel aardig vind ik dat als de batterijen van de zender op zijn, de motor van de Minium uit valt, maar je wel de besturing houd zodat je 'm veilig kan landen. Is een keertje gebeurd bij mij. Daarna netjes elke dag de batterijen bijgeladen. ;-).

Landing op gras vind ik het veiligste met dit toestel. Dan kan er eigenlijk niks kapot gaan of je moet wel hele rare dingen doen.
Al met al nog geen schade gehad en ook de reservepropjes niet hoeven gebruiken.

Olaf

Vandeweek tijdens een windstil uurtje nog heerlijk gevlogen!
Perfect vliegtuigje om spontane vliegopwellingen te sussen.

Aangezien ik 'm een aantal keer de bosjes heb ingestuurd in het begin, (ik vlieg nog niet zo heel lang) zijn de alle vleugels ingescheurd in de hoeken langs de romp. Gemakkelijk te repareren met wat plakband, maar ik had dat liever vantevoren al gedaan.
MiniumStevig.jpg

Alleen mijn zender gaat nu niet meer uit en is nu vier dagen weg voor reparatie. :(

Vandeweek tijdens een windstil uurtje nog heerlijk gevlogen!
Perfect vliegtuigje om spontane vliegopwellingen te sussen.
.....
Gemakkelijk te repareren met wat plakband, maar ik had dat liever vantevoren al gedaan.

Het is inderdaad een leuk toestel om even snel wat vliegtijd mee te maken. Hij ligt bij mij standaard achter in de auto.

Plakband maakt hem wel steeds zwaarder en dat gaat harder dan je denkt. Met een vlieggewicht van 18 gram is elke gram er een. Ik doe mijn reparaties met vloepapier en universele hobbylijm. Heel dun een spaarzaam aanbrengen en over het scheurtje een smal strookje vloe aanbrengen.

Ik heb dit ook op de vleugelranden toegepast. Licht en toch stevig.

Ruud

Bedankt voor de tip Hunter, da's beter dan die grammen plakband inderdaad.

En Niek bedankt voor het aanbod. :) Maar maandag is 'ie weer werkend terug.

Pffft.. de service bij Q te P was erg ver te zoeken vandaag....

stap 1: je bent er toevallig en verteld een medewerker dat je zender van je onlangs gekochte minium niet meer uit gaat. "Oh joh neem volgende keer even mee dan kijken we er even naar". Fijn, want ik wilde zelf dat ding niet openschroeven.
stap 2: je neemt zender + kassabon mee en verteld hetzelfde. "OK die moeten we opsturen." Dus ik vraag wanneer hij weer terug is; het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. "Maandag". Verder geen woord over evt. kosten of iets. Dan ga je ervan uit dat het een garantie verhaal is, toch?
stap 3: je kan je zender ophalen: "€15,35 aub" ? "Ja, want hij is naar onze eigen technische dienst gestuurd en anders hadden we hem naar Duitsland moeten sturen, dat zou 4 weken duren."

Ik had geeneens zin meer om er verder tegenin te gaan.
Op de reparatie bon stond dat ze een draadje hebben verlegd.....
Mij zullen ze niet meer zo vaak zien daar.

(sorrie dat het niet echt on-topic is maar ik moest het even kwijt)

Zonder vermelding en afspraken vooraf? Ze moesten zich schamen!

Mijn zender had je voor een tientje kunnen hebben Bas,
dan had je die 15 eur in eigen zak, en hun die zender op een erg donkere plaats kunnen laten..

Laatst bewerkt:
tja als ik dat van tevoren had geweten..
volgende keer schroef ik 'm zelf open.. (met de jouwe in m'n achterhoofd hehe ;))

net mijn eerste rc-vliegervaring achter de rug :-D. Gisteren mijn Minium Citabria opgehaald, vanochtend toen het nog niet waaide uitgeprobeerd. Wat is dat gaaf. Soms lijkt hij even niet te reageren op het roer. Erg blij ben ik met het rustige tempo waarop je kunt vliegen. Je kunt de hoogte prima regelen met de prop. Erg wennen is het naar je toe vliegen (ik heb een paar keer aan de knuppel van een AN-2 gevlogen en één les in een Cesna gehad) maar dat gaat wel wennen.

Toen er langzaam een beetje wind opstak was het snel uit met de controle en moest ik in een boom klimmen. Kijken of het morgenvroeg weer windstil en droog is :-)

groetjes Captain Krimson

Back