Ik heb mijn Minium sinds zaterdag, leuk ding!
Héél grote roeruitslagen en daardoor erg snel reagerend (lees: zenuwachtig), vooral op het hoogteroer.
Is in het begin eventjes wennen maar die uitslagen heb je echt wel nodig, want bij een klein zuchtje wind wordt ie soms gewoon uit de lucht gegooid (net zoals bij een X-Twin, ligt gewoon aan het lage gewicht).
Dit is redelijk makkelijk te corrigeren maar dan wel met aardig wat hoogteverlies, echte crashes heb ik daardoor nog niet gehad.
Wat dat gewicht betreft: Kyosho heeft er echt alles aan gedaan om dat laag te houden: vleugeltje is een plaatje hol profiel (met tape ter versteviging aan de vleugelvoorrand en ter hoogte van de 'ligger') en het rompje bestaat uit twee delen 1,5 - 2mm piep die aan mekaar hangen dankzij de stickers, staart en stabilo uit ongeveer 1mm dik.
Heel erg fragiel en niet te vergelijken met een X-Twin, maar sterk genoeg voor het crashen in bomen en struiken en tegen auto's, heb ik gemerkt :roll:
Het zwaartepunt ligt wat ver naar achter voor outdoor vliegen maar lijkt mij ideaal te zijn voor indoor of windstil weer.
Ik heb een Eurocentje onder de neus geplakt en toen ging het veel beter. Met 2 Eurocent ging het zelfs nog beter maar toen werd stijgen een probleem (testvlucht was met windsnelheid 3-5 m/s; Kyosho raadt maximum 2 m/s aan

)
Ik heb hier nog een paar 100 mAh-LiPootjes liggen dus misschien is dat 'probleem' daarmee op te lossen.
Het dingetje vliegt trouwens errug lang op de standaard 70 mAh LiPo - 15 minuten volgas - en het laden duurt maar 20 minuutjes (kan niet goed zijn denk ik?)
Met een beetje oefenen moet het lukken in een ruimte van 3x3x3 meter te vliegen; hij kan dus heel erg langzaam.
Loopings lukken maar eerst even aanduiken, is niet zoals in het filmpje van Kyosho maar mijn zwaartepunt ligt dan ook verder naar voren.
Barrel-roll gaat ook maar stall turn/hammerhead is nog niet gelukt. Rugvlucht denk ik nu ineens aan?? Lijkt me niet mogelijk door het hoog dwarrelgehalte :lol:
Grondstart en touch and go's is geen probleem, door de lage vliegsnelheid en dat flexibel landingsgestel lukt opstijgen zelfs op klinkers.
Ongeschikt voor de pure beginner die niet méér ervaring heeft dan vliegen met een X-Twin omdat je zo snel moet reageren op de onverwachte bewegingen en anticiperen op de wind.
Als zeer ervaren piloot met twee-assenmodellen (iedereen heeft zijn kwaliteiten

) had ik mijn handen vol tijdens de eerste vlucht.
Die gebeurde op een crash-bestendig weiland met gras van een centimeter of 40 lang, maar als je de ervaring mist van het vliegen met een 'echt' RC-vliegtuig lijkt het mij nutteloos hier aan te beginnen.
Conclusie: verkoop je Plantraco-aandelen en investeer in Kyosho 8)
En oh ja Kyosho: doe wat aan dat lelijke tsjirp-tsjirp-piep-kraak geluid van die motorvertraging!
PS: Sorry Theo en Kwiklink, maar ik neem aan dat jullie lezers niet allemaal hier zitten :wink: