Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
thijmus zei:
ben reeds een paar weken in het bezit van de cessna en ben er zeer tevreden mee, zeker voor het geld...
Waar ik wat minder blij mee ben is dat soms de besturing wegvalt (failsafe) als het toestel schuin links van mij is (soms al bij <25mtr).
Ik heb nu toch de stap genomen om hem open te snijden en heb een oplossing gevonden.
Haal de antenne draad los en prik met een spelt (vanaf de buitenkant) een gaatje tussen de vleugel en de achterste raamsticker (ongeveer zoals Orgineel) antenne erdoor en weer dichtplakken.
Vanavond de 1e vlucht gemaakt een heb het idee dat ik nu verder weg kan vliegen
Past nu wel minder goed in de orginele varpakking (heb ook hier een gat gemaakt)

T.

Ps. kwam laatst dit pdf bestand tegen, iemand al gedaan?

http://homepage.mac.com/ntmf/.Pictures/Kyosho Cessna Minium Nose Wheel Mod.pdf

Nou, omdat ik toch nog niet heb kunnen vliegen heb ik deze mod maar gedaan. Uurtje of twee bezig geweest maar het is goed gelukt. Heb nu een draai circel van een kleine meter en ik kan in iedergeval nu rondjes op de grond draaien in huis. Lastig alleen dat er geen achteruit op zit. :lol:

Marco899 zei:
Nou, omdat ik toch nog niet heb kunnen vliegen heb ik deze mod maar gedaan. Uurtje of twee bezig geweest maar het is goed gelukt. Heb nu een draai circel van een kleine meter en ik kan in iedergeval nu rondjes op de grond draaien in huis. Lastig alleen dat er geen achteruit op zit. :lol:
En hoe gedraagt hij zich op de springheuvels? :mrgreen:

Voor de zoekers:
Bij Albatros in Muizen/Mechelen is ie weer leverbaar vanaf begin november, kost rond de 95 Euro en ze verzenden naar Nederland voor 13 Euro.

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb vandaag mijn blauw-witte Minium gekocht bij Quartel Amsterdam. Sneller dan verwacht :D . Ze hebben nog een paar in voorraad, maar het zijn er niet veel. Hier kosten ze 115 euro's, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik heb vandaag niet echt geprobeerd te vliegen, want dat zou vandaag niet echt verstandig zijn met die wind. Ik hoop dat het binnenkort een beetje rustiger wordt, want ik kan niet wachten op mijn eerste vlugt.
Wel heb ik een klein beetje getest in de achtertuin van mijn vriendin, waar er weinig wind stond. Eerste wat ik al heb veranderd aan het model is de roer uitslag van beide roeren. Ik vond het iets te nerveus, en ik ben meer gewend om rustig te vliegen. Maar meer dan een kleine test kon ik deze paar vluchtjes niet noemen. :(

Ik heb in het verleden geraced met electro en brandstof aangedreven wagens, op topniveau (voor de kenners onder ons: ik reed met een Xray T1 en een Serpent Vector), en ik heb nog een motorzwever van 1,8 meter waar ik weinig mee heb gedaan, maar waarvan ik weet dat ik hem goed in de lucht kan houden. ook heb ik ooit met een stunttrainer gevlogen van een vriend van mijn vader, die ik goed in bedwang kon houden, en zelfds zeer veilig kon landen. Maar misschien was dat een kwestie van geluk. :lol:
Dit is mijn eerste Park/Slowflyer, dus ik zou graag de grootste en meest opmerkelijke verschillen willen weten.

Ik doe ook game design als opleiding, en daarom zit ik vaak met Flight Simulator te werken. ik weet dat zulke Cessna's natuurlijk heel anders vliegen dan een Slowflyer van amper 40cm, maar ik weet dus wel wat vliegen inhoudt.

Heeft iemand van de Minium eigenaren onder ons een goede tip voor mij voor het vliegen met dit zeer kleine vliegtuig? Ik ben niet gewend om met een 3 kanaals trainer te vliegen, en ik heb altijd mijn twijfels gehad over een richtings- en hoogteroer combinatie. Trekt dit model zichzelf recht na een bocht, of is het nodig om een beetje tegen te sturen?
ook heb ik al heel vaak gehoord over het bereik van de zender/ontvanger. Is 25 tot 50 meter echt zo weinig voor zo'n kleine kist als deze?

Ik hoop dat iemand of meerderen mij verder kunnen helpen met mijn vragen, en ik hoop nog vaker dit forum te gebruiken voor mijn ervaringen met de Minium.

De roeruitslagen terugbrengen naar hoe ze waren, een veldje met hoog gras zoeken, niet meer denken aan "vroeger" en niet zo bang zijn. ;)

En als dat alles niet lukt een X-Twin kopen :mrgreen:

Haha, de X-Twin. Die heb ik ook nog ergens liggen. Vliegt mijn neefje soms mee. Ik ben daar totaal op uitgekeken omdat het wel een klein en langzaam vliegend model is, maar meer is het ook niet :P . De Minium is toch een meer volwaardig RC model in mijn ogen.

Maar hoezo de roeruitslagen weer terugbrengen? Is het beter?

Niet vergeten wat up te trekken in de bochten.
Rustig aan sturen, ding ligt zomaar graag op zijn kant.
En o ja, Propotioneel sturen betekend dat er meer klikjes zitten tussen geen gas en vol gas.

De antennedraad ligt in de romp.
Van je af vliegend heb je dus t minste antenne draad 'zicht'

De draad halverwege naar boven knikken en uit gaatje laten steken verbeterd de reikweidte doordat zender en ontvanger antenne nu meer in dezelfde richting wijzen, en niet meer zo 'directioneel' afhankelijk zijn.

Ha die mensen,
Ik heb dus ook een minium, maar had vrij snel me prop al kapot :roll:
Nu komt er zondag een kennis van mij uit het buiten land, met nieuwe propjes, maar hoe zet ik ze
er op???

Franky

Eindelijk een dag met nagenoeg geen wind. Nu maar eens vliegen. Met de nodige adrenaline voor het eerst de lucht in. Wouw het lukt, bochtjes maken hoger, lager, een paar keer landen, het ging allemaal. Met nul vliegervaring ging het best goed. Oh, ja nog eens een looping proberen, dat had ik ook gelezen op het internet. Recht vliegen en omhoog, nee dat ging niet. Dan maar een duikvlucht en omhoog en kijk, een juich kon ik nog onderdrukken en keek trots naar mijn kinderen of ze het wel gezien hadden. Helaas dat niet maar ze zagen wel de boom die ik niet zag. En mij eerste crash was daar. Met een ladder en een stok van twee meter lukte het niet dus maar klimmen. en jawel ik had hem maar nu nog naar beneden. Voorzichtig op de ladder laten zakken en gewicht verplaatsen en weg sloeg de ladder. Met één hand hing ik nog kort in de boom en toen moest ik me maar twee meter laten vallen. Dus wie doet zijn eerste vlucht beter na met meteen een crash en schaafwonden? :oops:

Was een mooi weekend om te gaan vliegen, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Zaterdag was het nog een beetje donken, maar relatief windstil. Ik had een keycoard aan de zender vastgemaakt voor de handigheid, accu geladen, en naar een park gegaan, bij mij in de buurt, met een mooi grasveld en een vlak betegeld voetpad.
De eerste vlucht was erg wennen, maar na een paar keer sturen en wat hoogte winnen had ik alles al aardig door. Het model gedroeg zich heel goed met kleine uitslagen. Ik heb wel een paar keer een nooduitslag gemaakt als ik daalde met een beetje teveel wind in de neus van dit kleine kistje. Wat daarbij mooi was, is dat het vermogen van de motor goed genoeg was om weer goed hoogte te winnen.

Wat mij opvalt is dat de Minium erg rustig, maar ook aardig snel te vliegen is. Ik heb zelfds een paar seconden met een beetje wind in de neus bijna stil kunnen staan in de lucht. Maar met de wind mee, en vol vermogen heeft hij een erg hoge snelheid weten te halen. Daarom denk ik dat dit model erg geschikt is voor beginners, die een beetje voorzichtig zijn met het vliegen met wind, wat ik vroeger was.
Loopings heb ik niet gevlogen, want daar kwam ik eigelijk niet aan toe. Ik had teveel lol met het gewoon rondvliegen.
Ik heb wel regelmatig een landing gemaakt om dat te oefenen, en om even snel te kijken of er niets aan de hand was wat ik niet merkte. Gelukkig bleef alles goed werken, en heb ik geen schade gevlogen.

Zondag was een zonnige dag, dus ik weer alles voorbereid om naar het veld te gaan.
Er waren een paar ouders met hun kinderen bij die het maar wat mooi vonden om te zien. Er stond iets meer wind, maar het was constanter dan de dag er voor. Eigelijk ging alles zoals de dag er voor, maar dan nog wat vertrouwder en makkelijker.
Ik had wel iets opmerkelijks meegemaakt. Het was even windstil. Aan het voetpad lag ook een soort speeltuintje met tegels en beton. Dit was aardig warm geworden omdat de zon er vol op stond. Ik vloog daar even boven, en wat merk ik? Ik kon ineens een soort van termiek-zweven. De Minium maakte veel hoogte zonder dat ik de motor liet draaien. Ik heb ongeveer een halve tot een hele minuut niet het gas hoeven gebruiken om op hoogte te blijven. Pas toen de wind weer een beetje begon te waaien had ik het vermogen weer nodig :P

Ik merk wel dat ik het erg onprettig vind om de Minium uit de hand te starten. Ik zet hem veel liever neer op een vlakke ondergrond, en laat heb daar vandaan het luchtruim kiezen.
Ik had mijn vriendin mee genomen, die ook een paar fototjes heeft gemaakt man mij en de Minium. Mede dankzij een vlucht vlak boven haar, tegen de wind in, kon ik hem langzaam voorbij laten zoemen. Dat resulteerde in 1 actiefoto (ja, ze is niet erg ervaren met het fotograveren van bewegende objecten), waar ik erg blij mee ben. :D

Hopelijk heb ik snel weer wat vrije tijd om te gaan vliegen, want dit was echt een groot succes. Hopelijk werkt het weer dan ook een beetje mee.

Ik had alleen nog 1 vraagje. Heeft iemand hier tips of iedeeën voor een makkelijke manier om dit model te vervoeren. Ik heb nu een grote stevige Dirk tas met de orginele verpakking van de Minium er in, maar ik zou graag iets stevigers en zwaarders willen hebben. Ik had een erg stevige koffer waar de Minium in hoogte en breedte goed in past, maar het uiteinde van de staart wil niet erg meewerken. Erg jammer, want daar zin hij dan erg veilig in voor boze krachten van buitenaf.
Dus als iemand een idee heeft, of een voorbeeld, laat het me dan aub weten, want daar zal ik erg blij mee zijn.
Alvast bedankt :wink:

Ik geloof dat ik op rcgroups een foto heb gezien van iemand met een aluminium koffer, zoals je bij bouwmarkten kan kopen, ingericht voor de minium.

nou... net voor de laatste keer gevlogen voor deze tijd :cry:
sta net te vliegen, beetje wind, begint er iemand tegen me te praten, ik raak afgeleid,
in de boom :|
alle 2 me roertjes kapot, en er is iets met me servo, hij blijft maar scheef staan :bad-words:

Ok, ik heb zo'n aluminium koffer weten te regelen. Heb een beetje geïmproveseerd de orginele verpakking weten te gebruiken als een soort standaard, zodat het model er stevig in zit, samen met de lader, accutje en de zender. Ik moet nog een betere oplossing weten te vinden voor de apparatuur, want jammer genoeg zater er geen plankjes bij om de koffer in te delen. Die koffer is heel handig, en een stuk kleiner dan een grote tas en de orginele verpakking.

Franky, het is verstandig om de omstanders te informeren dat vliegen vaak je volle consentratie vereist, vooral met een beetje wind.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de fabriekant, of bij de lokale modelbouwwinkel informeren wat je er verder mee aan kan. Het zou zonde zijn om dat model weg te gooien, of hem onder het stof te laten gaan omdat je hem nooit meer kan gebruiken.
Een romp met de besturing er in kost al rond de 80 euro, dacht ik. dat groeit nou eenmaal niet bij iedereen op de rug, maar is uiteindelijk de laatste mogelijkheid. :(

Back