Was een mooi weekend om te gaan vliegen, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Zaterdag was het nog een beetje donken, maar relatief windstil. Ik had een keycoard aan de zender vastgemaakt voor de handigheid, accu geladen, en naar een park gegaan, bij mij in de buurt, met een mooi grasveld en een vlak betegeld voetpad.
De eerste vlucht was erg wennen, maar na een paar keer sturen en wat hoogte winnen had ik alles al aardig door. Het model gedroeg zich heel goed met kleine uitslagen. Ik heb wel een paar keer een nooduitslag gemaakt als ik daalde met een beetje teveel wind in de neus van dit kleine kistje. Wat daarbij mooi was, is dat het vermogen van de motor goed genoeg was om weer goed hoogte te winnen.
Wat mij opvalt is dat de Minium erg rustig, maar ook aardig snel te vliegen is. Ik heb zelfds een paar seconden met een beetje wind in de neus bijna stil kunnen staan in de lucht. Maar met de wind mee, en vol vermogen heeft hij een erg hoge snelheid weten te halen. Daarom denk ik dat dit model erg geschikt is voor beginners, die een beetje voorzichtig zijn met het vliegen met wind, wat ik vroeger was.
Loopings heb ik niet gevlogen, want daar kwam ik eigelijk niet aan toe. Ik had teveel lol met het gewoon rondvliegen.
Ik heb wel regelmatig een landing gemaakt om dat te oefenen, en om even snel te kijken of er niets aan de hand was wat ik niet merkte. Gelukkig bleef alles goed werken, en heb ik geen schade gevlogen.
Zondag was een zonnige dag, dus ik weer alles voorbereid om naar het veld te gaan.
Er waren een paar ouders met hun kinderen bij die het maar wat mooi vonden om te zien. Er stond iets meer wind, maar het was constanter dan de dag er voor. Eigelijk ging alles zoals de dag er voor, maar dan nog wat vertrouwder en makkelijker.
Ik had wel iets opmerkelijks meegemaakt. Het was even windstil. Aan het voetpad lag ook een soort speeltuintje met tegels en beton. Dit was aardig warm geworden omdat de zon er vol op stond. Ik vloog daar even boven, en wat merk ik? Ik kon ineens een soort van termiek-zweven. De Minium maakte veel hoogte zonder dat ik de motor liet draaien. Ik heb ongeveer een halve tot een hele minuut niet het gas hoeven gebruiken om op hoogte te blijven. Pas toen de wind weer een beetje begon te waaien had ik het vermogen weer nodig
Ik merk wel dat ik het erg onprettig vind om de Minium uit de hand te starten. Ik zet hem veel liever neer op een vlakke ondergrond, en laat heb daar vandaan het luchtruim kiezen.
Ik had mijn vriendin mee genomen, die ook een paar fototjes heeft gemaakt man mij en de Minium. Mede dankzij een vlucht vlak boven haar, tegen de wind in, kon ik hem langzaam voorbij laten zoemen. Dat resulteerde in 1 actiefoto (ja, ze is niet erg ervaren met het fotograveren van bewegende objecten), waar ik erg blij mee ben.
Hopelijk heb ik snel weer wat vrije tijd om te gaan vliegen, want dit was echt een groot succes. Hopelijk werkt het weer dan ook een beetje mee.
Ik had alleen nog 1 vraagje. Heeft iemand hier tips of iedeeën voor een makkelijke manier om dit model te vervoeren. Ik heb nu een grote stevige Dirk tas met de orginele verpakking van de Minium er in, maar ik zou graag iets stevigers en zwaarders willen hebben. Ik had een erg stevige koffer waar de Minium in hoogte en breedte goed in past, maar het uiteinde van de staart wil niet erg meewerken. Erg jammer, want daar zin hij dan erg veilig in voor boze krachten van buitenaf.
Dus als iemand een idee heeft, of een voorbeeld, laat het me dan aub weten, want daar zal ik erg blij mee zijn.
Alvast bedankt :wink: