Mini DLG met split stabilo.

Ik heb eens een depron kist gemaakt met onafhankelijk sturende horizontale staartvlakken. Was voor fun. Maar dat ding had verder geen stuurvlakken behalve die twee. Hier een filmpje
Misschien heb je er wat aan. Het toestel was heel onstabiel. Wat me ook bijstaat is dat het de neiging had de neus omhoog te gooien. Zp naar achter?
Thanks! Leuk.
 
Goed, terug naar de pompregeling. Ik krijg hem niet goed afgeregeld. De hysterese is niet genoeg. De pomp slaat af, en dan 30 seconden later weer aan.
Maar.....
Op een of andere manier duurt het dan een hele tijd voordat de pomp echt gaat lopen. Zolang, dat de druk teveel zakt.

Dus vroeg ik mij af of die start vertraging te omzeilen is. Iemand enig idee?
 
Ik hem ook een pomp die ff moet ruste voor die weer verder wil, maar ik heb daar nooit
problemen mee, ik zou kijken of je wat lekken hebt in je systeem

ik heb mn hysterese ingesteld op 50millibar staan en dan sprint ie ongeveer om het half uur ofzo ff aan
 
OK, de temperatuurregeling maar aangepast naar drukregelaar.

Kan ik iedereen aanraden!

3511adedfa7186a3fa5057a377305622.jpg


Een smd weerstand je erafpielen (zat net langs de display) en dan een draad aan nul, een draad aan de vijf volt stabilisator, en eentje aan de bovenste meetpen.

485b9ef18e73ca8e4d34605b2b8ef1c4.jpg


De drie draadjes aan je sensor solderen.
25bc72889aa4fade75b67215766ae2c7.jpg

65f11d717ef6da703fc6bf94c0af7321.jpg

P4 op 7 zetten (normaal gesproken de temp calibratie, nu gebruikt om de offset zo in te stellen dat je een begrijpbare waarde krijgt. Niet op 5.6 zoals op de foto)
De P1 op 10 zetten (de eenzijdige hysterese) en voila:

Tel 30 (gecorrigeerd, stond eerst 40) op bij je afgelezen waarde, doe maal 10, en je hebt je mbarretjes. Slaat aan bij 200 mbar, en af bij 100 mbar :) . Althans, bij mij, omdat ik de gewenste temperatuur op -10 heb gezet, en hysterese op 10.

Calibratiewaardes: druk sensor geeft 4.7 v bij 0 mbar, en 0.2 v bij 1000 mbar.
Dus 4.25 v bij 100 mbar, 3.8v bij 200 mbar, 3.36 v bij 300 mbar.

05044e5f5f9b4e927aee4c2f1ce40e01.jpg

97434749f782034ebdae7d33add93277.jpg


Das goedkoper, makkelijker en sjieker dan die potmeterregelaar.

En beter in te regelen.

Thanks musmus, voor de assistentie.
 
Laatst bewerkt:
No problemo ! :thumbsup:

....en dit kan echt iedereen maken die een soldeerbout kan vasthouden. Wellicht een idee om een linkje naar in het topic van de vacuumregelaar te plaatsen.

Zat nog te denken over die beveiliging in de pomp. denk weer te weten hoe die werkt. als het een mechanische beveiliging is bij wijze van een thermocouple dan kan je de behuizing wat meer open maken om hem na inschakeling sneller te laten afkoelen, en eventueel een ventilatortje er op te richten.

Kan natuurlijk ook zijn dat de motor simpelweg niet genoeg kracht heeft om de pomp aan te zwengelen op hem moment dat er al veel vacuum op het systeem staat.
 
Die regelaar van aliexpress staat op het relais125VAC.
mijn versie staat 250VAC op. ik zou het lot niet tarten door de pomp met een ondergeschikt relais aan te sturen.

http://www.ebay.com/itm/1x-Heat-Coo...trol-Switch-/222012922836?hash=item33b1005bd4

mijn voeding, heb de 15A versie genomen.
http://www.ebay.com/itm/321734418355?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

heb per plaat 2 rijen van 5x 1 Ohm in serie. 1 rij van 10x 0,5 Ohm rondom leggen zou wel wat gemakkelijker solderen zijn, maar kon ze niet bestellen
http://www.ebay.com/itm/10PCS-10W-W...605818?hash=item2c9b180d7a:g:KfYAAOxyTjNSegK1


De aluminium plaat is wat flexibel en ben bang te weerstanden op een gegeven moment door te breken. ik ga een alu L-profieltje kopen en die om de rand van de plaat monteren om de buigkrachten op te nemen. Gaatje er doorheen en popnagels gebruiken lijkt mij het eenvoudigst.. Dan zou ik daarna ook een scharnierpunt kunnen maken zodat ik niet elke keer de plaat er af hoef te tillen wil ik mijn werkstuk er in of uit halen.
 
Laatst bewerkt:
Oeps. Echt he, als je er niet vaak mee bezig bent, ben je ieder gevoel kwijt voor wat je ongeveer zou moeten hebben.

Moet dus 100 ohm hebben, of beter 150 ohm. 10 watt.
 
5 in serie = 5 Ohm. 12V /5 = 2,4A x 12V = 30W verdeeld over 5 weestanden. Aangezien ze 10W aan kunnen en op een koelplaat zijn gemonteerd worden ze niet te heet.
 
Slaat aan bij 300 mbar, en af bij 200 mbar :) . Althans, bij mij, omdat ik de gewenste temperatuur op -10 heb gezet, en hysterese op 10.

Inmiddels op -20 gezet, met hysterese op 5, nadat ik mijn lek gevonden had.

Dus schakelen tussen 70 mbar en 100 mbar. Dat dat niet precies 50 is komt doordat de temperatuurregeling daar niet meer lineair is.

Das voor het maximum van wat mijn pomp aankan. Die stopt met belletjes blazen bij 60 mbar (dwz 4,44 v van de druk sensor).
 
Laatst bewerkt:
Zet je een hélios II op een tafel, win je een vliegtuigje.
Moet nog steeds wennen aan dat België. Misschien dat dat nog eens goed komt, maar vooralsnog snap ik ze niet altijd.

Lol

30c7f487d833b19d6d5b3285576b3dc0.jpg
 
Back
Top