Mini Team Race 1 en 2 april

Tjonge jonge, nog ruim een maand tot die wedstrijd en de psychologische ( jezus wat een duur woord) oorlogs voering is al in volle hevigheid uitgebarsten.

Tja, 2 jaar geleden nog meegedaan in deze klasse, samen met Henk.
Dat was heel erg leuk. Simpel model met een simpel PAW-tje, zonder moeite haalden wij een echt beginnersniveau... :wink:

Afgelopen jaar gekeken naar de nieuwe ontwikkelingen en voor mij is de lol er af. :(

Hetzelfde is gebeurd als met andere instap-klassen, het wordt een proeftuintje voor technologische ontwikkelingen die het niveau zover opschroeven, dat de klasse als het ware wordt 'overgenomen' door experts. :bye:

Bij stunt is dat ondervangen door de bepaling, dat iemand die een beginnersklasse wint of al in een hogere (FAI) klasse is uitgekomen, niet meer mee mag doen. Dat zou ook voor de andere instap klassen moeten gelden.

Ik zie het al, dat ik naast F2B ook met 1/2 FAI of gevorderden stunt zou meedoen.... :nooo:

Bruno van Hoek zei:
Dat was heel erg leuk. Simpel model met een simpel PAW-tje, zonder moeite haalden wij een echt beginnersniveau... :wink:

Afgelopen jaar gekeken naar de nieuwe ontwikkelingen en voor mij is de lol er af. :(

Hetzelfde is gebeurd als met andere instap-klassen, het wordt een proeftuintje voor technologische ontwikkelingen die het niveau zover opschroeven, dat de klasse als het ware wordt 'overgenomen' door experts. :bye:

Bij stunt is dat ondervangen door de bepaling, dat iemand die een beginnersklasse wint of al in een hogere (FAI) klasse is uitgekomen, niet meer mee mag doen. Dat zou ook voor de andere instap klassen moeten gelden.

Ik zie het al, dat ik naast F2B ook met 1/2 FAI of gevorderden stunt zou meedoen.... :nooo:

Ik vind dat je nu wel kort door de bocht gaat
Ook wij zijn beginners en gaan in de ontwikkeling mee en bedenken af en toe zelf ook wat
Maar blijven toch ook een echte beginner.
Zie Stefan, een echte beginnend piloot.
En dat er nog bij hij is nog maar 15 jaar net geworden
Iedereen kan aan de techinische snufjes komen die ontwikkeld zijn in deze klasse.
Dus vind dat deze uitspraak een beetje te voorbarig is
Fred

Bruno van Hoek zei:

Deze MiniTR-klasse is beslist geen proeftuintje voor technologische ontwikkelingen. Waar zit die technologische ontwikkeling???

Het tanken gebeurt gewoon met een flesje, niets bijzonders. Een simpel afslagje is toegestaan maar moet niet, niets bijzonders. De propjes zijn gewone propjes die je in de winkel moet kunnen kopen, niets bijzonders.
Verzin zelf wat voor een model je vliegt en zorg dat je plezier hebt.

Een simpel PAW-tje. Het merendeel van de beginners krijgt zo'n ding niet eens gestart. Aan echt vliegen kom je dan ook niet toe. In mijn optiek zouden ze de duurbetaalde PAW moeten verbieden. Deze motor levert meer frustratie op dan je je kan voorstellen.
Frits Schot heeft een leuke PAW, hij heeft hem nog nooit aan het lopen gekregen. Klaus Kosmalla heeft PAW's die hij niet gestart krijgt. Hetzelfde zul je vinden met MVVS. Beide toch geen beginners, dunkt mij. Wat er dan nog leuk zou moeten zijn voor de beginner, ik weet het niet.

Mijn mening over de proeftuin voor technologische ontwikkeling: ONZIN

:2gunfire:

Loet Wakkerman zei:
Bruno van Hoek zei:

Deze MiniTR-klasse is beslist geen proeftuintje voor technologische ontwikkelingen. Waar zit die technologische ontwikkeling???

Het tanken gebeurt gewoon met een flesje, niets bijzonders. Een simpel afslagje is toegestaan maar moet niet, niets bijzonders. De propjes zijn gewone propjes die je in de winkel moet kunnen kopen, niets bijzonders.
Verzin zelf wat voor een model je vliegt en zorg dat je plezier hebt.

Een simpel PAW-tje. Het merendeel van de beginners krijgt zo'n ding niet eens gestart. Aan echt vliegen kom je dan ook niet toe. In mijn optiek zouden ze de duurbetaalde PAW moeten verbieden. Deze motor levert meer frustratie op dan je je kan voorstellen.
Frits Schot heeft een leuke PAW, hij heeft hem nog nooit aan het lopen gekregen. Klaus Kosmalla heeft PAW's die hij niet gestart krijgt. Hetzelfde zul je vinden met MVVS. Beide toch geen beginners, dunkt mij. Wat er dan nog leuk zou moeten zijn voor de beginner, ik weet het niet.

Mijn mening over de proeftuin voor technologische ontwikkeling: ONZIN

:2gunfire:
:zon: Aplausssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

We zullen zien hoeveel nieuwe beginners deze klasse nog zal trekken.
Ik vrees niet veel, maar ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk krijg.

ik denk dat we een echte instap klasse willen hebben met teamracen .dat we gebruik moeten maken van een type model en een type motor
dus gelijkwaardig materiaal,dan komt vaak wel het beste team boven drijven
:| :|

Bruno van Hoek zei:
We zullen zien hoeveel nieuwe beginners deze klasse nog zal trekken.
Ik vrees niet veel, maar ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk krijg.

Het trekken voor beginners is altijd al moeilijk geweest, het is eerder toeval als er zich mensen voor een bepaalde lijnbesturingsklasse interesseren.

Waar zie jij die technologische ontwikkeling eigenlijk??

Helemaal mee eens... ONZIN

Deze discussie heb ik met Paul Rietbergen ook wel eens gehad.
Mijn piloot vloog afgelopen seisoen op een leeftijd van 14 jaar voor het eerst mee op de Britisch Nationals en op het NK.
Minder dan drie jaar vliegervaring totaal.

Maar door de regelgeving van allemaal tanken met een spuitflesje, nylon propellors, en JUIST de regel van een vrije motorkeuze, en dus niet hoeven vliegen met een PAW, bleef de lol er in.

Door deze regelgevingen won hij van teams zoals Metkemeijer/Metkemeijer (Ex wereldkampioen teamrace), en behaalde een tweede plaats op het NK.

Juist dit is een stimulans geweest om een sportlicentie aan te gaan vragen, en door te willen in de lijnbesturing.

Terwijl die zelfde jongen een jaar geleden met MTR met een PAW motortje de lol er snel af had.

Juist het kunnen winnen met een lil'quicky ontwerp van 45 jaar oud, gebouwd in 3 weekenden, geen afslag, gewone lijnen, gewone propellor en een motor die ook wil starten waren de stimulans om door te gaan.

Kortom: Juist de nieuwe ontwikkelingen die voor iedereen beschikbaar zijn, betaalbaar zijn (Wat is nou 199 euro investering in een sport? Daar koop je nog geen xbox voor, die 90% van de jongeren wel heeft staan), en laten zien dat nieuwe technieken werken zijn een stimulans om te blijven vliegen.

Het is niet voor niets dat Paul in Den Haag op de club in MTR de electrische startmotor heeft toegestaan, omdat anders niemand meer wou vliegen daar... Maar wel de moderne technieken blijven tegenhouden... Verkeerde keuze in mijn ogen, en dus is ook daar de beginnersklasse MTR al weer overgewaait.

Owen zei:
Loet Wakkerman zei:
Het trekken voor beginners is altijd al moeilijk geweest

Beetje oppassen he met wat je zegt met al die 14 jarige jochies erbij... :oops:
Daar heb je weer helemaal gelijk in
Maar vraagje
Bruno als we nou met die fijne motoren gaan vliegen waar jij het over hebt kom je dan met een 10 nieuwe teams

De eerste keer dat ik de nieuwe vorm van 1/2A teamrace zag was in 2003, Duitse kampioenschappen in Bitterfeld. De tweede keer op de NK 2004.
Op het NK 2005 ging alles ineens een stuk harder. Het enige verschil dat ik zie zijn de motoren en het gebruik van modellen zonder stabilo. Volgens mij is dat technologie.... :roll:

Begrijp me goed, ik ben niet tegen ontwikkeling, in tegendeel zelfs, maar zoals het nu met 1/2A teamrace gaat zou je net als bij stunt dan weer een 'tussenklasse' moeten invoeren. Dat wordt dan dus de huidige 1/2A en voor de beginners dan weer iets langzamers.

In ieder geval ben ik er al weer op uitgekeken.... :( :wink:

Bruno van Hoek zei:
De eerste keer dat ik de nieuwe vorm van 1/2A teamrace zag was in 2003, Duitse kampioenschappen in Bitterfeld. De tweede keer op de NK 2004.
Op het NK 2005 ging alles ineens een stuk harder. Het enige verschil dat ik zie zijn de motoren en het gebruik van modellen zonder stabilo.

Ik heb ook deze laatste jaren gezien, en halvewege 2004 zijn Stefan en ik ook mee gaan vliegen.
Wat mij opviel in deze jaren:
In 2003 Bitterfeld waren er 3 teams aanwezig, net genoeg om maar meteeen een finale vlucht te maken.
In 2005 waren er opeens 14 deelnemende teams.
En zeker de helft van die teams bestonden uit piloten die ik in 2003 zelfs nog nooit gezien had.

Owen zei:
Bruno van Hoek zei:
Op het NK 2005 ging alles ineens een stuk harder. Het enige verschil dat ik zie zijn de motoren en het gebruik van modellen zonder stabilo.

Ik heb ook deze laatste jaren gezien, en halvewege 2004 zijn Stefan en ik ook mee gaan vliegen.
Wat mij opviel in deze jaren:
In 2003 Bitterfeld waren er 3 teams aanwezig, net genoeg om maar meteeen een finale vlucht te maken.
In 2005 waren er opeens 14 deelnemende teams.
En zeker de helft van die teams bestonden uit piloten die ik in 2003 zelfs

nog nooit gezien had.

:lol: :lol: :lol: Ja dat is toch een groei van 300 %
of zoiets
:tank:

Owen zei:
Uh, er waren daar toen vele voorrondes en een finale... we hebben het over Okt 2003, ik heb daar toen geen andere Nederlanders gezien.
Omdat het daar zo leuk was hebben Henk en ik het op het NK 2004 ook maar eens geprobeerd. En inderdaad, er ging van alles stuk zodat we niet eens aan de finish kwamen. Echte beginners dus.... :oops: Door een aantal oorzaken konden we in 2005 niet meedoen, maar achteraf heb ik daar geen spijt van gezien de veranderingen....

Bruno van Hoek zei:
Owen zei:
Uh, er waren daar toen vele voorrondes en een finale... we hebben het over Okt 2003, ik heb daar toen geen andere Nederlanders gezien.
Omdat het daar zo leuk was hebben Henk en ik het op het NK 2004 ook maar eens geprobeerd. En inderdaad, er ging van alles stuk zodat we niet eens aan de finish kwamen. Echte beginners dus.... :oops: Door een aantal oorzaken konden we in 2005 niet meedoen, maar achteraf heb ik daar geen spijt van gezien de veranderingen....

5 teams, 2 voorrondes en de finale

ok, je hebt gelijk, net even opgezocht in de Lassogeier nr 84 en 85.
In de zomerrace waren er drie teams, in Oktober waren er 5 teams. Allemaal betaande uit hoog aangeschreven namen zoals Maikis, en natuurlijk zijn ook de namen van Hoek en de Jong namen die vooral door beginners als onoverwinnelijk worden gezien.

Geen enkele nieuwe aanwas aanwezig dus.
Terwijl we nu een leuke groep hebben die voor 50% uit onbekende namen bestaat, en 50% mensen met groot aanzien.
Leuke is dat de beginners net zo vaak in de finale staan als de ex wereldkampioenen.

Back