Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Marc Bolier zei:
Hoi,
Na een aantal vluchtjes (10 of zo) met de mini titan ziet hij er een beetje uit als een vuile grasmaaier. Ik heb de heck een keer in een molshoop gezet en op het frame zit gras.

Het is mijn eerste heli. Ik heb wat uurtjes op de simulator gemaakt voor de eerste vluchtjes en dat helpt veel. Toch vind ik het echte werkt moeilijker; ik denk omdat je hem in het echt nog meer bij je wilt houden dan in de sim. En dan zeggen de "senioren" ook nog eens dat hij veeeeeel gemakkelijker vliegt dan hun eerste heli's :)

Nooit gedacht dat heli vliegen zo leuk is!
Marc
Oppassen voor zand in je hekrotor, poetseee :D

Heli vliegen is erg verslavend, echt een kick!!!!
Ik heb er ondertussen wat meer vluchten opzitten (vanaf febr.2007 regelmatig), en JA het is moeilijk.
Met vliegtuigen had ik veel sneller het gevoel te pakken en dan kom je nog weg met een stuurfoutje hier en daar.
Ziet niemand als je je oriëntatiefouten soepeltjes wegmoffelt... zolang je aanvliegroute en landingen maar OK zijn ;), dat gaat bij een heli toch iets moeilijker...
Fouten worden keihard afgestraft en je hebt geen reset knopje op je zender net als in de SIM.
Dat is bij mij ook de rem die er nog steeds opstaat, als je crashed (1x tot nu toe)komt het meestal omdat je net een stap te ver gaat.
Je moet gewoon je hersens langzaam programmeren door veel te herhalen totdat het automatisme wordt.
In de SIM lijkt het op automatisme maar buiten kom je er steeds achter dat dat nog niet het geval is, gewoon een stapje terug en blijven oefenen.
Senioren zeggen trouwens altijd dat het "vroeger" moeilijker was, is ook gedeeltelijk zo omdat de (hulp)elektronica veel beter is geworden.
Maar er wordt nu ook wel anders gevlogen met heli's en de oriëntatie moeilijkheden zijn nog steeds hetzelfde, M.i. het moeilijkste wat er te vinden is op RC gebied.
Veel succes!

@Hobby
Ik wilde vanavond na m'n werk nog FF..
Maar het wordt verd*!% om 7 uur al donker.
Morgen maar gewoon op tijd naar huis gaan :)

Eric
 
EricW zei:
M.i. het moeilijkste wat er te vinden is op RC gebied.
Veel succes!



Eric

Das nou 1 van de redenen dat ik m'n bigscale heb verkocht :wink: .
Mogelijkheden genoeg, en je kunt het je eigen zo moeilijk maken als je wil.
Heb nog heeeel veel te leren, en das een mooie uitdaging 8) .
 
EricW zei:
Heli vliegen is erg verslavend, echt een kick!!!!
Ik heb er ondertussen wat meer vluchten opzitten (vanaf febr.2007 regelmatig), en JA het is moeilijk.
Met vliegtuigen had ik veel sneller het gevoel te pakken en dan kom je nog weg met een stuurfoutje hier en daar.
Ziet niemand als je je oriëntatiefouten soepeltjes wegmoffelt... zolang je aanvliegroute en landingen maar OK zijn ;), dat gaat bij een heli toch iets moeilijker...
Fouten worden keihard afgestraft en je hebt geen reset knopje op je zender net als in de SIM.
Dat is bij mij ook de rem die er nog steeds opstaat, als je crashed (1x tot nu toe)komt het meestal omdat je net een stap te ver gaat.
Je moet gewoon je hersens langzaam programmeren door veel te herhalen totdat het automatisme wordt.
In de SIM lijkt het op automatisme maar buiten kom je er steeds achter dat dat nog niet het geval is, gewoon een stapje terug en blijven oefenen.
Senioren zeggen trouwens altijd dat het "vroeger" moeilijker was, is ook gedeeltelijk zo omdat de (hulp)elektronica veel beter is geworden.
Maar er wordt nu ook wel anders gevlogen met heli's en de oriëntatie moeilijkheden zijn nog steeds hetzelfde, M.i. het moeilijkste wat er te vinden is op RC gebied.
Veel succes!
Eric

Wat verwoord jij alles toch altijd zo mooi, zonder meteen een stempel te drukken op iets. :thumbsup:
Zalig om het te lezen, en geen 1 woord gelogen :squarewink:

EricW zei:
@Hobby
Ik wilde vanavond na m'n werk nog FF..
Maar het wordt verd*!% om 7 uur al donker.
Morgen maar gewoon op tijd naar huis gaan :)
Eric

Balen hè :evil: ...maar wat betreft het weer mogen we niet klagen als Mini Titan vliegers, al gezien wat ze voor aankomend weekend voorspellen (is in Nederland altijd maar afwachten, want vaak hebben ze het niet eens goed voor de volgende dag :lol: :lol: )
:idea: Neem je heli anders ff mee naar je werk voor in de pauze, of is dat niet mogelijk, of geen geschikt veld in de buurt..... of zijn de pauze´s te kort :?:
 
Eric liegt wel, gewoon normale tijd van werk af naar huis en een setje nachtbladen kopen. Ik zit er iig wel aan te denken.
 
hobby zei:
Wat verwoord jij alles toch altijd zo mooi, zonder meteen een stempel te drukken op iets. :thumbsup:
Zalig om het te lezen, en geen 1 woord gelogen :squarewink:
HiHi :oops:
Ik ben meer een schrijver dan een prater, pratend is het allemaal iets minder gepolijst :lol:
hobby zei:
Balen hè :evil: ...maar wat betreft het weer mogen we niet klagen als Mini Titan vliegers, al gezien wat ze voor aankomend weekend voorspellen (is in Nederland altijd maar afwachten, want vaak hebben ze het niet eens goed voor de volgende dag :lol: :lol: )
:idea: Neem je heli anders ff mee naar je werk voor in de pauze, of is dat niet mogelijk, of geen geschikt veld in de buurt..... of zijn de pauze´s te kort :?:
Heb maar een half uurtje en ga dan meestal thuis koffie drinken...
Moet gewoon zoals Laurens zegt op tijd stoppen :)
Maaruh.. Laurens die Nachtbladen zijn heel tof enzo, Heb je m'n foto goed bekeken?
Zo kijk ik bij zonlicht, laat staan in het donker...
Da's niet gelogen :lol:
 
laurens zei:
Eric liegt wel, gewoon normale tijd van werk af naar huis en een setje nachtbladen kopen. Ik zit er iig wel aan te denken.

Gaat bij mij niet goedkomen met die nachtbladen :oops: , daar ben ik voorlopig nog langggggggggggggggg niet aan toen, maar ik werk er wel naartoe :wink:
Mijn volgende uitdaging word een camera hangen onder mijn heli, en dat vind ik al heel wat :oops: :D
Eerst maar eens echt leren vliegen, maar Keulen en Aken zijn ook niet op 1dag gebouwd 8)

EricW zei:
Ik ben meer een schrijver dan een prater, pratend is het allemaal iets minder gepolijst :lol:
Dat is bij mij nou net andersom :D ...nou prater dan :lol: :lol:

EricW zei:
Heb maar een half uurtje en ga dan meestal thuis koffie drinken...
Moet gewoon zoals Laurens zegt op tijd stoppen :)
Maaruh.. Laurens die Nachtbladen zijn heel tof enzo, Heb je m'n foto goed bekeken?
Zo kijk ik bij zonlicht, laat staan in het donker...
Da's niet gelogen :lol:

Nog erger dan op die foto, kan het mij bijna niet voorstellen :mrgreen:
 
Naar het schijnt (ik heb het zelf maar 1 keer gezien) is nachtvliegen qua orientatie makkelijker dan overdag vliegen. Ik zit er aan te denken voor mn verjaardag een setje te vragen.
 
laurens zei:
Naar het schijnt (ik heb het zelf maar 1 keer gezien) is nachtvliegen qua orientatie makkelijker dan overdag vliegen. Ik zit er aan te denken voor mn verjaardag een setje te vragen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen :D

Dus jij zit nu te wachten op 31-10-2007 8)
 
Nog maar 3 weekjes.... Nu nog hopen dat mn ouders het ook wel zien zitten, dat moet wel te doen zijn.
 
Ik heb mijn mini titan ook vliegklaar....alles ingesteld en aangesloten.
Hoe hebben jullie de instellingen van de regelaar staan....qua bec, timing enz???
 
Ik heb het volgende:

- discharge protection disabled ♪-♪♪♪ (wel vluchttijd bijhouden om de lipo's niet te beschadigen)
- standard timing ♪♪-♪♪♪
- no brake ♪♪♪-♪
- Quick throttle ♪♪♪♪-♪♪♪
- heli mode with governor ♪♪♪♪♪-♪♪

Met deze settings is de heli goed te vliegen, de ESC wordt niet warm en vertoont geen vreemde kuren.
De battery protection zorde bij mij voor de meeste problemen, vandaar dat hij uit staat.
De governor functioneert goed vind ik.
Onder de 90% gas vliegen zorgt voor veel warmte ontwikkeling in de BLC-40 ESC en het verbruik spaar je er niet mee.

Geen idee van wat je al weet en hoe ervaren je bent (dus misschien nutteloze info ;) ),
Bij deze mijn uitleg van mijn andere settings en waarom:
Ik vlieg met 90% vlakke gas curve (90-90-90-90-90) en liniaire pitch curve (0-25-50-75-100) -10º / +10º in idle-up mode.
Ik start gewoon in normal mode (gas curve: 0-70-90-90-90) en bij halve stick als de heli licht wordt schakel ik om naar idle-up.
Na het Landen (of net boven de grond als ik dapper ben)stoppen met de throttle hold schakelaar.
Maakt de heli wat minder gevoelig voor wind en stabieler op de pitch tijdens het vliegen, kan je evt. ook ondersteboven vliegen als je daar aan toe bent.
In de simulator vlieg ik ook zo.
Als je ook zo wil gaan vliegen, wel er rekening mee houden dat als je je stick naar beneden gooit uit reactie (gas dicht), dan knalt je heli genadeloos hard op de grond.

Eric
 
Bedankt eric........ik heb nu nog de heli ingesteld met de gas/pitch curves en de governer uit.
Ik zal ook eens proberen de heli te vliegen met de governer. Ik hou het wel eerst even op een min. pitch van -2 en een
max pitch van 10.......ik heb nog niet echt jaren ervaring met heli's. Op de simulator is het allemaal wat makkelijker (om te crashen).
Ik moet alleen nog even op een nieuwe tail-pitch control slider wachten. Tijdens het testen kwamen de tailbladen tegen iets aan en dan knapt
er snel 1 kant van de slider. Even wachten nog......maar alles lijkt goed ingesteld. Ik heb het op een iets te kleine ruimte geprobeerd.
Volgende keer beter........af en toe wat schade hoort er soms bij. :)
 
bassman zei:
Bedankt eric........ik heb nu nog de heli ingesteld met de gas/pitch curves en de governer uit.
Ik zal ook eens proberen de heli te vliegen met de governer. Ik hou het wel eerst even op een min. pitch van -2 en een
max pitch van 10.......ik heb nog niet echt jaren ervaring met heli's. Op de simulator is het allemaal wat makkelijker (om te crashen).
Ik moet alleen nog even op een nieuwe tail-pitch control slider wachten. Tijdens het testen kwamen de tailbladen tegen iets aan en dan knapt
er snel 1 kant van de slider. Even wachten nog......maar alles lijkt goed ingesteld. Ik heb het op een iets te kleine ruimte geprobeerd.
Volgende keer beter........af en toe wat schade hoort er soms bij. :)

Neem dan meteen de alu slider, die heb ik er nu ook opzitten
 
Als je in normal mode vliegt met -2 en +10 dan heeft de governor functie niet zoveel zin denk ik.
Die heeft als hoofdfunctie het toerental stabiel te houden tijdens je vlucht.
Bij mij werkte dat niet echt lekker tenminste.
Toen ik begon met hoveren vloog ik ook zonder de governor.
Als tip wil ik je wel meegeven gelijk met een redelijk hoog toerental te beginnen.
Alles blijft veel koeler en de heli is gewoon stabieler.

Eric
 
Ik heb op de tail een futaba s9650 zitten. Als ik de servo uit wil trimmen dan gaat dit eerst stapsgewijs en bij ongeveer 6% verschuiving
gaat de servo op "eigen" houtje een stuk verder in de desbetreffende richting. Of moet je de servo eerst uittrimmen zonder de gyro ertussen???
 
Staartservo nooit uittrimmen. Je gyro moet een nulpunt weten, en als je trimt heb je dat niet meer. Daarom moet de staart mechanisch perfect getrimd worden.
 
Ik hoor sinds kort een soort metaalachtig geluid/geknars/getjiep. Dit komt op bij hoge toeren, net voordat de heli wil gaan opstijgen. Ik heb alles schoongemaakt en de heck- en rotoras gesmeerd. Enig idee wat dit kan zijn?

Groeten,
Marc
 
Het enige wat het kan zijn is een van je lagers m.i.
Heb je er al veel vluchten op zitten, een keer gecrashed misschien?

Eric
 
Back
Top