Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door The ICE Factory, 13 mei 2007.

  1. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Ok, maar dan kan het dus zijn dat de pitch curve helemaal niet meer klopt? De expo vervormt die curve dan behoorlijk.
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De expo doet eigenlijk niets kwalijks met je pitchcurve.
    En expo kan je meestal niet eens instellen op de pitch.
    Je stelt namelijk expo in op ailleron en elevator, oftw. Nick en roll
    Expo is een evenwichtige curve op je stick die er als het ware overheen wordt gelegt.
    Het zorgt voor minder uitslag rondom het middelpunt, maar tegelijkertijd wel beschikken over volledige uitslagen.
    En dat doet hij exponentieel.
    Dus naarmate je verder naar buiten stuurt met je stick loopt de (onzichtbare) curve exponentieel op.
    Ik zou het zeker gebruiken, is gewoon erg handig en beter dan Dual rate instellingen.

    Even ter info:
    Bij Spektrum stel je positieve expo in bijv. + 20%
    Bij Futaba stel je negatieve expo in bijv. - 20%

    Is hij erg springerig rond het middelpunt (had de mijne ook)
    Dan moet je overwegen om de pitcharmpjes in de kop te vervangen door aluminium deeltjes.
    De plastic armpjes krijgen speling na verloop van tijd en veren wat makkelijk.
    Ik heb toen de hele kop een alu upgrade gegeven.
    En als je carbon bladen gebruikt, dan zijn die armpjes vaak net niet stijf genoeg.
    Met als gevolg bladspoor in willekeurige richting, en springerig gedrag rond het 0ยบ punt.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2011
  4. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Dankjewel voor de antwoorden, Eric! Ik wil graag wederom dit topic weer wat nieuw leven inblazen ;)

    In de tussentijd heb ik nog heel wat zitten klussen aan de heli. Ik heb nog een paar vragen:

    -Op veler advies heb ik eerst een GY401 gyro gekocht, en daarna een Futaba S9257 servo. Maar toen ik de servo uit de verpakking haalde, bleek ie wel een maatje groter dan de vorige! Hij paste nog wel redelijk onder de tail boom, maar het gaatje waar de ball link in moest, was veel te groot! Nu heb ik wat zitten prutsen met een hete naald in het plastic, het werkt, maar had het ook anders gekund/gemoeten?

    -Ik heb zo'n beetje alles hier in dit topic gelezen, en daar stond ook tussen dat de heli een constant toerental moet hebben. Dit is nu niet echt het geval, bijv. als ik meer gas geef bij het hoveren. Moet ik dan de pitch curve wat omhoog bijstellen?

    -Op mijn zender (Futaba F7) zit een tune draaiknop. Uit de handleiding kon ik niet helemaal opmaken hoe dit ding nu werkt. Het is geloof ik om de juiste hoover gashoeveelheid te krijgen. Klopt dit?

    -Volgens vele berichten in dit forum, moet de gyro-servo combinatie ingesteld worden op rond de 30 gain. Op mijn zender staat dit nu echter ingesteld op 72%. Is dit wel gain?

    Verder heb ik nog wel een aantal vragen, maar voorlopig was dit het even. Heel veel dank alvast voor antwoord!
     
  5. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Iemand die wil reageren op mijn verjaardag ;) ?
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Allereerst gefeliciteerd Bierdop!!! :
    Bij deze een poging tot antwoord als verjaardagskado. :D

    - Het gaatje wat te groot is....
    Ik zou een ander servoheveltje kiezen, en bij voorkeur een wieltje waar je zelf een gaatje in kan boren met de juiste diameter.

    - Als je iets aan het toerental wil veranderen kan je dat alleen doen met de throttle curve.
    Ik zou eens proberen om al een "vlak" toerental te krijgen voor dat je hovert.
    Bijv. een throttle curve instellen van: 0-35-70-70-70
    Dan is het toerental boven midstick stand stabiel op 70%.
    Vliegt een stuk fijner.
    Je kan de 70% natuurlijk aanpassen naar smaak om het maximaal gewenste toerental te bereiken, bijv.0-40-80-80-80 etc.etc.

    - sommige zenders (ken de F7 niet uit mijn hoofd ;) ) hebben een hoverpitch en hover throttle draaiknop.
    Ik zou ze persoonlijk niet gebruiken, maakt het alleen maar lastiger en als je er per ongeluk aan zit verstel je misschien ongewenst je pitch of throttle bereik.
    Ik zou die knoppen op INH instellen in je zender.

    - De gyro gain instelling verschilt per fabrikant van zenders, omdat ze verschillend omgaan met de ATV's.
    Op een Spektrum zender kom je inderdaad op +- 30% uit.
    Bij Fytaba eerder rond de 70 klaarblijkelijk.
    Het belangrijkste is dat je boven het midden van het totale bereik zit om de gyro in Heading Hold mode te schakelen (boven 50% van de totale kanaal travel).
    Om de eerste keer een gyro te testen is het vaak het best om op 70% van je totale travel te gaan zitten.
    Daarmee zet je de gevoeligheid / Gain op 70%.
    Ik voer dat getal op tot mijn staart gaat kwispelen, en ga vervolgens langzaam omlaag afstellen totdat de staart goed houd en niet meer kwispelt.

    Groetjes,
    Eric
     

Deel Deze Pagina