Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Vandaag weer ff wat lipo's leeg gevlogen , heb nog steeds het probleem met de wegtrekkende staart bij veel pitch omhoog. Denk toch dat ik een andere servo gaat proberen. Heb wat gespeeld met gain etc. maar helpt niet.Denk dat de Robbe FS 61 BB Speed te licht is en te weing kracht heeft. Storing van wegvallen is inmiddels verholpen door een andere regelaar ..

Vandaag weer ff wat lipo's leeg gevlogen , heb nog steeds het probleem met de wegtrekkende staart bij veel pitch omhoog. Denk toch dat ik een andere servo gaat proberen. Heb wat gespeeld met gain etc. maar helpt niet.Denk dat de Robbe FS 61 BB Speed te licht is en te weing kracht heeft. Storing van wegvallen is inmiddels verholpen door een andere regelaar ..

Ging weer lekker vandaag!!!

Denk zelf ook dat het aan je Robbe 61 BB Speed ligt, want ik heb er veel minder last van met mijn S9650.

Dan is het toch je regelaar geweest, gelukkig maar want dit geeft je een stuk meer zekerheid.

Ik heb hem vandaag vakkundig scheef in het gras gestoken.
Was wat aan het oefenen in mijn 8-ten te vliegen en na de zoveelste in het naar mij komen op de kruising van de 8. stuurfout gegeven en op een 1,50m boven de grond met motor curve op 85% (standaard setup) geeft dat niet veel te corrigeren dus smak recht het gras in.

resultaat:
flybar
main shaft
ball links
baseplate
tail boom
tail rotor shaft
tail support bracket
feathering shaft
2 servo's tanden gestript
en de housing van mijn rudder servo 9650
en een psygologisch deuk (makkelijkst te herstellen)

Ik heb ook de BBspeed op de staart gehad en had eigenlijk hetzelfde probleem.
Hoveren en rustige achtjes gaat wel, maar zodra je wat meer pitch geeft en wat sneller gaat draaien bij wat meer wind, dan houd hij niet goed genoeg.
Ik heb er toen een S3153 en een carbon stuurstang op gezet en dat doet het tot nu toe best goed, later zal ik waarschijnlijk toch voor de iets zwaardere S9257 of vergelijkbaar gaan.

Eric

Vandaag weer gevlogen en mijn eerste roll gemaakt ..... en goed gelukt en niet gecrasht.Morgen verder met oefenen en een flip proberen... wat is dat heli vliegen toch gaaaaaaaaf .

Gefeliciteerd ICE!, het is i.d.d. super gaaf als je die stappen maakt.
Ik heb toch een nieuw motortje besteld :)
De Scorpion HK2221-10 v2 3000Kv(met koeler)
Deze ga ik eerst gewoon op 3s vliegen met een 15T pinion en de stock ESC.
Als ik nieuwe lipo's aanschaf ga ik misschien over op 4S met een 12T pinion en een BEC voor de servo's of een nieuwe ESC.
Ik laat wel weten wat ik er van vind.

Eric

Gefeliciteerd ICE!, het is i.d.d. super gaaf als je die stappen maakt.
Ik heb toch een nieuw motortje besteld :)
De Scorpion HK2221-10 v2 3000Kv(met koeler)
Deze ga ik eerst gewoon op 3s vliegen met een 15T pinion en de stock ESC.
Als ik nieuwe lipo's aanschaf ga ik misschien over op 4S met een 12T pinion en een BEC voor de servo's of een nieuwe ESC.
Ik laat wel weten wat ik er van vind.

Eric

Hoi eric, is 3000kv niet te laag ? De standaard motor heeft 3500. Ik zou persoonlijk liever kiezen voor 3500kv met een kleiner motortandwiel, dan heeft de motor wat meer koppel.

Ja klopt wel, maar had een hele goede deal en wil het gewoon proberen.
Ik wil in de toekomst toch 4s gaan testen en dan is het m.i. weer prima.
Ik kijk wel hoe het gaat, Ik heb gelezen dat deze het op een 15T best goed doet.
Is het helemaal niks dan verkoop ik hem weer.

Eric

Nog even een vraagje over de headspeed.
Ik vlieg met een 3s hxt 2200 mah pakket.
Nu valt mij wel eens op dat de headspeed wat inzakt nadat ik opgetoerd heb.
Voordat ik opstijg is de headspeed hoog.
Als het wat lijkt dat ie minder toeren maakt dan zet ik de heli aan de grond
en laat opnieuw optoeren. Soms is de headspeed dan ineens veel hoger.
Iemand een idee???? Misschien de accu die onder belasting soms iets inzakt??

Ik had zojuist mijn power weer volledig terug, en alles bleef weer koeler ook :)
Ik had mijn swash instellingen wat veranderd, meer uitslag, en daarmee ook mijn throttle curve wat hoger gezet, van 85 naar 90% in de hoop wat meer cyclic response te krijgen.
Blijkt dat hij eigenlijk omlaag moest naar 80% vlak om optimaal te werken...
De governor werkt dan absoluut het beste blijkt nu wel, logisch eigenlijk :oops:.
Heb ik mooi ruim de tijd om het scorpion motortje te testen, en daarna evt. over te stappen op 4S.

Eric

Ik zelf heb de Scorpion HK2221-8 met een 13T pinion op een Trex 450 SE,
de heli gaat echt als de brandweer 3300 head-speed en 7,5min vliegtijd op pro-light 2100 3s lipo's, regelaar (Align) motor en accu handwarm!!
Ik lees dat er wat mensen zijn die problemen hebben om de staart strak te krijgen met de BB-cool-speed servo, ik gebruik deze servo ook in combinatie met de 401 en HT (Heli-Tec) tail blades, deze zijn een stuk breder als de standaard tail blades, en de staart staat bij mij zo strak als een huis.
De mensen die naar Dongen zijn geweest kunnen dit wel beamen.

Gr,

Mario

Nog even een vraagje over de headspeed.
Ik vlieg met een 3s hxt 2200 mah pakket.
Nu valt mij wel eens op dat de headspeed wat inzakt nadat ik opgetoerd heb.
Voordat ik opstijg is de headspeed hoog.
Als het wat lijkt dat ie minder toeren maakt dan zet ik de heli aan de grond
en laat opnieuw optoeren. Soms is de headspeed dan ineens veel hoger.
Iemand een idee???? Misschien de accu die onder belasting soms iets inzakt??

Dat komt me bekend voor, gisteren heb ik 4 packjes leeggevlogen en de headspeed lijkt inderdaad elke keer iets anders te zijn.
Ik maak gebruik van governor. Het blijkt ook verschil uit te maken of je tijdens de vlucht tussen andere headspeeds schakelt of op de grond.
De goveror is duidelijk niet het meest sterke punt van de regelaar alhoewel het opstarten werkelijk perfect verloopt .....

Wellicht speelt het een grote rol hoever je de governor open hebt staan, de meeste werken het beste tusen de 80 en 90% van de maximale opensturing.
Als je wilt weten hoever de regelaar werkelijk opengestuurd is, moet je het eigenlijk 'ijken' met de waarde in je zender. Vaak is 50% gasinstelling op de zender NIET 50% opensturing van de regelaar.

Je zou dat kunnen doen door de motor onbelast te laten draaien en in stappen van 10% je zenderinstelling te verhogen en telkens het toerental op de motor op te meten todat hij niet meer verder toeneemt.
Dan heb je bijvoorbeeld bij 80% gasinstelling op de zender maximaal toerental op de motor.
Dat heb ik eens gedaan op mijn oude zender waarbij er een absoluut niet-lineair gedrag tevoorschijn kwam. Dit kan best anders zijn voor een andere zender -regelaar combinatie.

Als je dan die relatie hebt gevonden tussen de zender en de regelaar is het het beste als je vervolgens je regelaar instelt op 80% (bijvoorbeeld zender instelling 60%) en dan het bijbehorende motortandwiel uitkiest voor jouw optimale toerental.
Dan draait de governor op 80% en heb je je gewenste headspeed.
Maar dit is wel veel werk ....

hoi iedereen ik ben hier nieuw en na elke zin van dit topic doorgelezen te hebben heb ik een vraagje...

wat is een governermode.....?

welicht ga ik me ook zon heli aanschaffen

wim

Even heel kort door de bocht, is een governer een instelling op de motorregelaar die er voor zorgt dat je altijd dezelfde headspeed hebt.

Oftewel, als je 2200 toeren insteld, zal deze instelling ervoor zorgen dat de rotor, ook bij een dalende accuspanning, 2200 toeren blijft maken.

Zonder kan het zijn dat je begint met 2200 toeren, en eindigt met 1800.
Dit kan problematisch zijn in veel gevallen

Back