Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door The ICE Factory, 13 mei 2007.

  1. skullforger

    skullforger

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Leuven, België
    Carbon bladen

    Hallo allemaal,

    Ik heb een tijdje heel goed kunnen vliegen met m'n MT en de standaard bladen, had hem laten afstellen door een pro. Ik ben me bewust van het gezegde "if it ain't broke, don't fix it" maar ik heb uiteindelijk de houten bladen toch vervangen door een setje carbon bladen, en wel deze :

    325mm 3D CF blades - Up to 400mm

    De reden was dat ik de vliegtijd echt te kort begon te vinden (6-7 minuten bij een sterk verlaagd toerental, ik ben namelijk beginner).

    De vliegtijden zijn nu wat verbeterd, maar ik heb de indruk dat de main rotor niet meer zo goed gebalanceerd is nu. Ik had al heel wat gelezen over problemen om de houten bladen te vervangen door carbon, dat je spacers zou nodig hebben enzo. Bij mij is het denk ik wel gelukt zonder spacers, maar ik heb de blade holders wel goed moeten toedraaien zodat ze de (dunnere) carbon bladen goed omvatten. Op volgende link vinden jullie een filmpje van de balanceer-problemen.

    [URL="[/URL]

    De eerste 3 seconden kan je zien of er bladspoor is of niet (ik kan het zelf niet goed inschatten...) Let ook vooral op de rotor bij het afzetten van de gas, het lijkt wel of er een soort schokgolf doorheen gaat. Heeft er iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik had nochtans gelezen dat alleen houten bladen gebalanceerd moesten worden, carbon niet?

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    Als je de schroefjes op de bladen wat minder strak zet zodat de bladen bij het roteren automatisch het zwaartepunt opzoeken, gaat het dan niet beter?
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Omdat je de Grips min of meer klemmend hebt aangedraaid zitten je bladen waarschijnlijk net iets te vast in de grips.
    Dit zorgt namelijk voor die trillingen bij het afzetten en opspoelen.
    De bladen moeten als je de heli op zijn kant houd, na een klein stootje of zacht schudden uit zichzelf gelijktijdig naar onderen klappen.

    Ik zou eerst eens goede spacers plaatsen (Thundertiger maakt hele mooie).
    En er voor zorgen dat beide bladen precies juist vastgedraaid zijn als hierboven omschreven.
    Daarna je bladspoor controleren in een hover op ooghoogte.
    In het filmpje heeft de heli een klein beetje bladspoor namelijk, 1 blad staat hoger dan het andere, ze moeten exact in 1 lijn lopen.
    Met de lange swashlink lengte kan je de pitch van 1 blad fijn afstellen, met de korte links 2x zo grof.
    Moet je 2x draaien aan een lange link, dan draai je hem terug naar origineel, en verdraai de korte stuurlink naar de bladhouder.
    Het is wel zo handig het verstelde linkje even te merken met een watervaste stift :)

    Succes!

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2009
  4. skullforger

    skullforger

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Leuven, België
    Heel erg bedankt voor de nuttige info! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. (Bladspoor kan je dus zien doordat er aan een zijde van de rotor'disc' als het ware 2 bladen boven eklaar projecteren in plaats van over elkaar op 1 lijn?)

    Ik vind het wel vreemd dat ik iets aan die swashlinks zou moeten veranderen, aangezien deze perfect werden afgesteld voor de houten bladen, ik had niets van bladspoor. Ik heb ze gewoon vervangen door carbon bladen, maar heb voor de rest niets veranderd...
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt, dat is bladspoor, ze horen netjes in 1 lijn te lopen.
    Ieder rotorblad type is weer anders en heeft soms wat afstelling nodig.

    Blijft het bladspoor terugkeren, in willekeurige richting, ondanks afstellingen....
    Dan heb je met de Minititan waarschijnlijk last van flex op de kunststof mixerarmpjes.
    Als je deze vervangt door aluminium mixers is het vaak verholpen heb ik gelezen.
    Zelf heb ik een volledig alluminium kop erop staan, dan heb je er zowiezo geen last meer van.

    M.vr.gr.
    Eric
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vind het klinken alsof je veel ruimte had tussen je bladgrips en bladen, en dus je bladhouders keihard hebt aangedraaid. Dit is heel slecht voor je bladhouders!

    Ik zou de vulringen kopen en gebruiken.
     
  7. skullforger

    skullforger

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Leuven, België
    Als ik de bladen minder vast in de bladhouders zet, hebben ze echt teveel speling in op- en neerwaartse richting. Ik ga dus de spacers bestellen en eens kijken wat dit oplevert.

    Bedankt.
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Bekijk ook je bladhouders even goed of er geen scheuren in zijn gekomen door het strakke aandraaien. Ik hoef je niet te vertellen wat er kan gebeuren als een bladhouder breekt.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
  9. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Zo....ik heb eindelijk ook m'n heli. Echt super zeg zo'n MT....erg leuk om te bouwen ook. Hopelijk crash ik 'm niet!
    Binnenkort post ik wel foto's :)
     
  10. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Mijn heli, zoals hij nu is:).

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zal me ook maar eens mengen in dit topic
    Ik heb vorige week de mini titan gekocht. Ik had de kit in gedachten, maar die was niet meer leverbaar. Uiteindelijk is het de ARF versie geworden die ik vervolgens weer uit elkaar heb gehaald :p
    Electronica zat ook in de kit. Misschien niet het beste spul, maar voor hooveren goed genoeg lijkt me zo. Upgraden kan altijd nog.

    Het meeste is goed afgesteld ondertussen (denk ik). Alle links netjes op 90graden e.d
    Ik heb echter nog wel wat problemen om de paddles goed te krijgen. Ik heb ze op het zicht horizontaal geplaatst maar ik zie toch wat bladspoor en ervaar wat trillingen.
    De bladen heb ik er nog niet opgezet. het lijkt me dat de paddles eerst helemaal goed moeten zitten. Iemand die daar tips voor heeft misschien?

    In de tussentijd ga ik dit topic maar eens doorspitten, moeten zat nuttige tips in zitten :D
     
  12. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Je kan je paddles op veel manieren stellen, ik gebruik vaak deze methode:

    - Heli op een horizontale, vlakke ondergrond zetten en alle linkjes 90 graden tov elkaar zetten zodat je 0 pitch hebt en niet stuurt
    - Met een pitchmeter je paddles op 0 graden zetten

    Trillen kan door veel dingen komen, zonder bladen moet de heli trillingsvrij lopen. Elimineer eerst de staart door deze uit te nemen (Kan heel makkelijk bij de Titan). Spin de heli rustig op zonder bladen, en kijk of de hoofdas recht is. Zo ja, controleer of de paddlestang zonder paddles even ver uit de houders steekt. Draai de paddles terug en meet of ze evenver uit de kop steken. Stel ze uiteraard op 0 graden! en spin weer op.
    Trilling weg? Steek de staart er in. Trilt de staart? Blaadjes eruit en nog eens testen. Trilling weg? Bladen balanceren. Trilling niet weg? Kromme staartas.

    Zo, jij hebt wat te doen ;)

    Groetjes,

    Ton.
     
  13. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou, de eerste 'vlucht' heb ik gehad. Er stond vanavond net iets te veel wind voor het mooie maar alles is heel gebleven. Morgen hopelijk minder wind en dan goed finetunen.

    Eerste ervaring: ik denk dat ik een hoop vrije tijd kwijt ben :D. lache dit :)
     
  14. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog even een vraagje hier.
    Momenteel heb ik enkel een flightpower 25c 2500 Mah Lipo. Doet het prima, maar ik zou het verschil ook nog niet merken denk ik.

    Wat zijn goede en betaalbare accu's ermee rekening houden dat 3d er voorlopig nog niet in zit. Enkel een beete hooveren rondvliegen
     
  15. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Vliegt iemand hier nog met de mini titan? Ik ben de heli weer helemaal klaar aan het maken om te vliegen.
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik heb hem vorig jaar verkocht.
    Soms wel eens een beetje spijt van ;), super fijne helikopter.
     
  17. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Jammer. Ik ben bezig alle 70 pagina's van dit topic even rustig door te lezen. Kom er net achter dat ik de servoheveltjes horizontaal heb ingesteld met het gas op nul ipv midstick. Stomstom...kan ik jouw wat vragen stellen via een chat oid, Eric?
     
  18. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik sta op het punt om weg te gaan eigenlijk, dus nu gelijk word hem even niet ;).
    Maar stel gerust je vragen in dit topic als je ergens niet zeker van bent of het niet kan vinden.
     
  19. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Nou, eerste twee vragen:
    -Kan een zender een pitch curve hebben en tegelijkertijd een exp op de collective pitch? Ik zou graag willen dat mijn heli iets subtieler reageert rond het hover punt.
    -Hoe weet ik wanneer ik de lagers van de hoofdas moet vervangen? De titan heeft al een flink een aantal crashes achter de rug, maar ik vraag me welleens af, of het motortje niet onnodig veel inspanning moet leveren.
     
  20. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ja, dat kan, daar is expo juist voor bedoeld. Tenzij je expo op de pitch bedoeld want dat werkt niet, dan kun je beter het bereik (swash mix) wat lager instellen zodat je bv max 10 graden hebt ipv 12
    Je kan de as er in z'n geheel uithalen en over een vlakke ondergrond rollen om te zien of ie krom is. Een gemakkelijker methode vind ik de rotorkop verwijderen (in z'n geheel of swashplate laten zitten) en dan rustig optoeren en kijken of je de as ziet bewegen.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2011

Deel Deze Pagina