nwolsink zei:
Ik gebruik deze V curve in m'n zender:
normal mode: 0-45-65-85-100, waarvoor dienen de Idle modes 1/2 ?
en de volgende BLC40 instellingen:
- +5V cut off
-standard timing
-no brake
-soft throttle responce
-without governor
Goeie vraag...helaas geen kort antwoord mogelijk

, hoop dat ik het goed uitleg, en anders moet iemand me maar verbeteren

.
In je zender heb je dus drie modussen: normal, idle1 en idle2
In elke modus kan je een gascurve instellen, oftewel het verloop van de carburateur schuif of snelheidsregelaar van 0% stick tot 100% stick.
En in elke modus kan je een pitchcurve instellen oftwel verloop van de hoekverdraaiing van de hoofdbladen van 0% stick tot 100% stick.
Bovenop je zender zit een 3 standen schakelaar voor normal, idle1, idle2.
In normal modus vliegen betekend minder pitch ook minder gas, dus de bladverdraaiing neemt af maar ook je toerental (lift).
Hierdoor is het bijv. onmogelijk om ondersteboven te vliegen.
Door in idle1 modus een andere gas en pitchcurve in te geven kan je dus het toerental van de rotor nagenoeg stabiel houden terwijl je alleen de bladverdraaiing (pitch) wijzigt.
Bijv.
idle1 gascurve 100-90-85-90-100 (zogenaamde V-curve)
idle1 pitchcurve 0-25-50-75-100 (van -10º tot +10º bladverdraaiing)
hierdoor heb je in twee richtingen volledige stuwkracht, ook ondersteboven want je hebt evenveel vermogen naar boven als naar beneden.
Ben je dit echter nog niet gewend en kan je nog niet goed hoveren dan raad ik het af om die schakelaar (en instellingen) direct te gebruiken.
beter eerst oefenen in normal mode tot je genoeg routine hebt om de schakelaar te bedienen vlak nadat je los komt, en de instellingen en de gevolgen van de instellingen goed bestuderen of met iemand op een club doornemen.
Sommige vliegen misschien altijd in normal modus omdat ze geen interesse hebben in kunstvlucht of 3D.
Ik ben nog niet aan kunstvlucht toe, ben ook maar een beginner..
Maar ik vind het fijner vliegen in idle-up, in de SIM vlieg ik namelijk ook altijd in Idle-up mode.
De idle2 stelt je in staat een nog aggressievere of andere vlucht instelling te maken.
Over je instellingen van je BLC40:
Je hebt nu geen LIPO protectie aanstaan! (+5V cutoff), d.w.z. dat als je perongeluk te lang doorvliegt je je LIPO stuk kan vliegen.
De regelaar gaat het toerental nu niet verlagen als de lipocellen (per stuk) onder de 2.9 a 3 Volt komen.
Kan goed gaan als je je LIPO regelmatig meet (voltage en terug te laden Ma na een vlucht)en je vluchttijden zo langzaam opbouwt, ik vind het persoonlijk eng.
De soft throttle responce heb ik nooit geprobeerd, heb ook geen idee of dit wat uitmaakt trouwens.
Eric