Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

The ICE Factory zei:
De 401 Gyro is ook eindelijk binnen....tijdelijk een ultramat 10 lader te leen.
Dus kan weer verder morgen :D

Hehe... mooi man. De post had zekers een goeie dag vandaag. Kreeg ook de langverwachte onderdelen uit Der Schweiz binnen
Heb ze gelijk maar gemonteerd net. Zie
Link 1 (front)
en link 2 (rear)

Trouwens, als je met de afstelling van je gyro en/of de MX-12 zit moet je het ff zeggen, wil ik je wel helpen.
O ja, ik heb ook de zenderpult boven water.... :)

Om te zien wanneer de wind een beetje gunstig is voor helivliegen is deze link trouwens wel handig. Ik heb hem zelf ook bij mijn favorieten staan.

Voor een kleine heli moet het wel echt donkerblauw zijn .....

Dat zijn de nuttige update's voor de baja :D Had je de Elcon parts al gezien voor de Baja ???

Moet van het weekend eerst verhuizen dus hoop volgende week ergens een keer met je te kunnen afspreken ED om af te stellen.
Heb de regelaar nu ook goed afgesteld. :D aanzienlijk meer power ( stond denk ik op 60% of zo :cry: )
Voordeel van mijn nieuwe huisje is dat ik daar zeer veel ruimte heb om te vliegen met de heli

linkie staat op buroblad 8)

The ICE Factory zei:
Dat zijn de nuttige update's voor de baja :D Had je de Elcon parts al gezien voor de Baja ???

Yep, wil eerst ff afwachten hoe dit zich houdt, als er dan ook elcon voordraagarmen (onder) komen ga ik daar wel eens over nadenken.

Trouwens, veel succes met verhuizen. Ben wel benieuwd naar je tuintje.... Biedt misschien perspectieven :mrgreen:

Da's vlakbij je huidige adres.

Mooie ligging hoor. Maar eh... wordt er bij Pampushout ook niet in clubverband met Heli's gevlogen?
Dan zou je problemen met storing kunnen krijgen.
(wordt ook tijd voor een 2,4Ghz setje voor het (heli)vliegen. Duurt niet lang meer)

Vraagje over de Standaard regelaar (Ace BLC-40) die bij de Titan zit, welke settings gebruik jij?

Ik ben nog steeds aan het rommelen met de BLC40 regelaar.
Ik heb een tijdje op governor mode gevlogen met de houten bladen en dat ging prima.
Nu heb ik de TT carbon blades en heb weer de problemen die ik eerder had....
af en toe kakt het toerental volledig in tijdens het hoveren, vooral bij een 15C Lipo, Ik heb het idee dat hij veel moeite heeft met het reduceren van de stroom en snel heet wordt.
Ik laat hem al door het kapje steken aan de onderzijde voor een betere koeling.

Ben nu overgegaan op throttle V-curves in m'n zender:
normal mode: 0-70-85-90-100
Idle1/2: 100-90-85-90-100

en de volgende BLC40 instellingen:
-light discharge
-standard timing
-No brake
-standard throttle responce
-without governor

Gisteren even geprobeerd en het toerental bleef weer mooi stabiel op de 15C lipo, mijn FP evo 25C lipo's doen het zowiezo veel beter maar ook hier merkte je de schommelingen bij geknepen headspeed (governor met 85% vlakke curve).
Mijn ervaring tot nu toe:
Hoe hoger de ingestelde toeren, des te stabieler draait de motor via de BLC40.
Ik raad trouwens wel iedereen aan om de vluchttijden langzaam op te bouwen en de hoeveelheid Mah's die je terugstopt in je Lipo's te noteren.
Niet doorvliegen totdat de BLC40 zegt dat je moet stoppen, heb al bijna een Lipo verwoest op deze manier.
Lipo bloedheet en ik moest er bijna 100% van de capaciteit terug in stoppen bij een light discharge protection setting.

Eric

Ik gebruik deze V curve in m'n zender:
normal mode: 0-45-65-85-100, waarvoor dienen de Idle modes 1/2 ?

- +5V cut off
-standard timing
-no brake
-soft throttle responce
-without governor

nwolsink zei:
Ik gebruik deze V curve in m'n zender:
normal mode: 0-45-65-85-100, waarvoor dienen de Idle modes 1/2 ?

- +5V cut off
-standard timing
-no brake
-soft throttle responce
-without governor

Goeie vraag...helaas geen kort antwoord mogelijk :), hoop dat ik het goed uitleg, en anders moet iemand me maar verbeteren ;).

In je zender heb je dus drie modussen: normal, idle1 en idle2
In elke modus kan je een gascurve instellen, oftewel het verloop van de carburateur schuif of snelheidsregelaar van 0% stick tot 100% stick.
En in elke modus kan je een pitchcurve instellen oftwel verloop van de hoekverdraaiing van de hoofdbladen van 0% stick tot 100% stick.
Bovenop je zender zit een 3 standen schakelaar voor normal, idle1, idle2.
In normal modus vliegen betekend minder pitch ook minder gas, dus de bladverdraaiing neemt af maar ook je toerental (lift).
Hierdoor is het bijv. onmogelijk om ondersteboven te vliegen.
Door in idle1 modus een andere gas en pitchcurve in te geven kan je dus het toerental van de rotor nagenoeg stabiel houden terwijl je alleen de bladverdraaiing (pitch) wijzigt.

Bijv.
idle1 gascurve 100-90-85-90-100 (zogenaamde V-curve)
idle1 pitchcurve 0-25-50-75-100 (van -10º tot +10º bladverdraaiing)
hierdoor heb je in twee richtingen volledige stuwkracht, ook ondersteboven want je hebt evenveel vermogen naar boven als naar beneden.

Ben je dit echter nog niet gewend en kan je nog niet goed hoveren dan raad ik het af om die schakelaar (en instellingen) direct te gebruiken.
beter eerst oefenen in normal mode tot je genoeg routine hebt om de schakelaar te bedienen vlak nadat je los komt, en de instellingen en de gevolgen van de instellingen goed bestuderen of met iemand op een club doornemen.
Sommige vliegen misschien altijd in normal modus omdat ze geen interesse hebben in kunstvlucht of 3D.
Ik ben nog niet aan kunstvlucht toe, ben ook maar een beginner..
Maar ik vind het fijner vliegen in idle-up, in de SIM vlieg ik namelijk ook altijd in Idle-up mode.

De idle2 stelt je in staat een nog aggressievere of andere vlucht instelling te maken.

Over je instellingen van je BLC40:
Je hebt nu geen LIPO protectie aanstaan! (+5V cutoff), d.w.z. dat als je perongeluk te lang doorvliegt je je LIPO stuk kan vliegen.
De regelaar gaat het toerental nu niet verlagen als de lipocellen (per stuk) onder de 2.9 a 3 Volt komen.
Kan goed gaan als je je LIPO regelmatig meet (voltage en terug te laden Ma na een vlucht)en je vluchttijden zo langzaam opbouwt, ik vind het persoonlijk eng.
De soft throttle responce heb ik nooit geprobeerd, heb ook geen idee of dit wat uitmaakt trouwens.

Eric

Hoi Eric,

Zeer goede uitleg!

Alleen zou ik zelf niet beginnen aan het veranderen van Pitch-curven. Ik zou deze in alle vlieg modi lineair laten. Als je deze gaat veranderen bij iedere vliegmodus, raak je als je het niet goed insteld nooit goed gewend aan het "hover-punt".

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een beginner in de standaard modus niet met -12 gaat vliegen wanneer de stick op 0% staat maar bijv. op -2 graden. Het voordeel hiervan is dat wanneer je om een of andere reden zou schrikken en de stick omlaag trekt, dat de heli zich dan niet in de grond boort, met een boomstrike als gevolg. Maar ook hiervan is weer het nadeel dat je niet goed went aan het "pitch-gevoel" wat oh zo belangrijk is als je wat ruiger wilt gaan vliegen.

[/media]

vliegt wel relaxt :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
En als je die mensen vraagt netjes en strak t heli-A brevet te hoveren kunnen ze t niet (meer) :D

chapeau, (hoedje af) super

maar, dit is acrobatie en geen modelvliegen meer ( persoonlijke menig)
ik kan het in alle geval niet !!

mijn vragen zijn ,
kan met zo een heli nog gehoverd worden ? binnen een vierkant van 50cm 5 min op dezelfde hoogte - met dezelfde settings
kan je met deze settings nog normaal - realistisch vliegen - ?
hoeveelste exemplaar is het van die gast ...... ( hoeveel containers brokken staan er in de tuin ???)

spectaculair dat wel, absoluut, waarschijnlijk ook de maandelijkse rekening van de shop...
of zijn dat allemaal lottowinnaars ?

groetjes
tiger_bel

Back