kracht ? zat genoeg. een veel kleinere zou ook nog kracht genoeg hebben.
De servo goeft alleen een moer rond te draaien, en die schuift de zuiger opzij.
Stel je maar eens voor : je neemt een lijmtang, het handvat neem je tussen twee vingers
en je draait losjes, zonder kracht. Je andere hand stop je in de tang en je probeert
tegen te werken. die twee losse vingers aan het handvat gaan dat zeker winnen....
de endstops, die moet ik nog verzinnen, maar de bedoeling is om die brede witte rand
te gebruiken. die drukt aan de uiterste posities twee stukjes blik op elkaar of juist van elkaar af.
die gebruik ik dan om het circuitje van de potmeter te beïnvloeden, zodat de servo opeens
denkt dat íe klaar is met zijn werk. met de stand van de potmeter in het midden draait de servo zolang ik de stick op de zender uit het midden hou. maar als ik de potmeter opeens vol naar het
(juiste) uiteinde zou draaien, dan concludeert de servo opeens dat hij voorbij het punt is waar íe
zijn moet, en dan stopt íe (of eigenlijk, begint terug te lopen). als de ene schakelaar de signaaldraad van de potmeter aan de 0 volt legt, dan is dat hetzelfde als de potmeter zelf verdraaien naar het ene einde. en als ik de signaaldraad aan de + leg met de andere schakelaar, dan is dat gelijk aan een draai de andere kant op.
kortom als je de schakelaars op de juiste manier aan de potmeter verbindt, heb je eindstops op je servo.
Als ik 'm af heb, laat ik het zien. Eerst nog beslissen in welke boot ik 'm ga bouwen.