Misschien een leuke motor voor een GoodYear

Gaaf, op welke bankrekening moet ik welk bedrag overmaken? Misschien heb je wel zin om naar de LB-dag in Almere te komen op 12 mei?

begin volgende week haal ik bij Loet 'mijn' motor op + RTF combat modellen.

mocht Loet niet naar Almere komen, misschien kan ik e.e.a. meenemen zodat deze zaterdag in Almere
kunnen worden overgedragen.

betaling etc even afstemmen met Loet.

marco_leeflang zei:
begin volgende week haal ik bij Loet 'mijn' motor op + RTF combat modellen.

mocht Loet niet naar Almere komen, misschien kan ik e.e.a. meenemen zodat deze zaterdag in Almere
kunnen worden overgedragen.

betaling etc even afstemmen met Loet.

Lijkt me een strak plan, iedereen snel melden bij Marco. Ik kom namelijk niet naar Almere en op deze manier spaar je de porto uit.

Loet

OK lui, ik neem het financieel risico van de motoren over. Marco neemt ze voor mij mee naar Almere. Een aantal heb ik al gepland voor eigen toestellen ('moderne' dieselcombats en, als Loet zijn motor voor een Goodyear-racer gaat gebruiken ook een Goodyear-model). Misschien kunnen jullie er nog een of enkele van me lospraten in Almere. Ik hoef er ook niet aan te verdienen, dus ze zijn 90 euro. Misschien dat Loet en Marco hun eerste ervaringen met ons kunnen delen?

Je hebt het zelf gezien in Almere.

• eenvoudig starten
    loopt zeer trillingsvrij
    vrij goed te regelen.
meer zal pas bekend zijn nadat de motor vaker heeft gelopen.
eerste indruk is in ieder geval ok.

Op het oog heeft hij hetzelfde gaatjespatroon als de chinese Silver Swallow/CS/Jin Shi diesel waarvan ik er verschillende heb en waarvan er nu een die niet bevalt op een Suppi zit. Ik zal hem daar op schroeven, maar misschien toch eerst even op de bok testen?
Het is een AAC versie, dus hij moet niet blubberrijk indraaien hè? Bij AAC glows moet je zo snel mogelijk hoog toerental bereiken om te voorkomen dat hij vast komt te zitten, is dat hier ook zo?
Het is een kogelgelagerde motor, dus ik dacht aan 20% wonderolie. Mee eens?
Tenslotte de prop. Ik wil geen russische combatpropjes gebruiken, maar props waar ik makkelijk aan kan komen. Ik wil hem ook op funkistjes gebruiken waar ik geen super prestaties hoef te hebben, Zou hij op de Suppi een nylon 8x6 (Tornado of Taipan) kunnen hebben of zou dat te veel zijn voor de motor of de Suppi te hard laten vliegen? Als ik hem op een dieselcombat gebruik, en ik wil niet dat het harder gaat dan ik aankan, wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken, zou een 7x6 te klein zijn? Of zou ik beter 4-spoed props kunnen gebruiken?

met 20% wonderolie zit je wel goed, ik zie het ook niet als een motor voor de ultieme prestaties maar een goede allrounder.
ik zou dan ook voor duurzaam gaan.
prestaties zullen binnenkort wel bekend worden.

afhankelijk van wat je wilt moet een 8x6 geen probleem zijn, mogelijk wordt het wel semi-speed stunten met de suppi, kan ook meevallen?

zelf monteer ik hem op een trident, op dit moment half afgebouwd, kan hem ook op een F2D proberen met opbouw tank.
8x6 of 8x4 zou niet naar een 7x4 gaan.

marco_leeflang zei:
met 20% wonderolie zit je wel goed, ik zie het ook niet als een motor voor de ultieme prestaties maar een goede allrounder.
ik zou dan ook voor duurzaam gaan.
prestaties zullen binnenkort wel bekend worden.

afhankelijk van wat je wilt moet een 8x6 geen probleem zijn, mogelijk wordt het wel semi-speed stunten met de suppi, kan ook meevallen?

zelf monteer ik hem op een trident, op dit moment half afgebouwd, kan hem ook op een F2D proberen met opbouw tank.
8x6 of 8x4 zou niet naar een 7x4 gaan.

Super advies, zeker die props zou ik ook niet voor een 7" gaan. 8x6 lijkt mij echt de beste keuze.

Alleen 20% olie in een kogellager motor??? Houden jullie allemaal van glibberige modellen die je constant schoon moet maken? :roll: :evil:

Owen zei:
Alleen 20% olie in een kogellager motor??? Houden jullie allemaal van glibberige modellen die je constant schoon moet maken? :roll: :evil:

vette bek zouden ze bij ons zeggen, echter smering is één kant van de olie, de koeling de andere.

voor smering zou je denk ik makkelijk terug kunnen naar 15% en mogelijk nog wel ergens tussen de 10 / 15%, ik kies echter voor levensduur.
wat de koeling betreft hou ik het toch op 20%.

Zal dit weekend als het weer het toe laat de motor op een oude F2D monteren en proberen.

ja maar een motor voert ook een hoop warmte af via de drijfstang en die is vaak niet zo gekoelt dan kan olie wel degelijk werken :P

Blijkbaar, als de motor op het Barton forum een Fora is, zijn onze motoren ook Fora's. Wel vreemd dat ze er niets op zetten, Fora deed dat toch wel (ik heb geen andere Fora's). Zouden zij zich schamen voor deze motor? Geen reden voor. Ik heb mijn eerste motor in het weekend op de bok getest. Startte meteen. Waarschuwing: hij heeft niet veel prime nodig, en als hij verzuipt, dan wordt hij bokkig en kan hij vervelend terugslaan, dus áls hij verzuipt, eerst overtollige brandstof uit motor halen door model om te keren. Omdat dat met mijn bok niet kan: brandstofnaald dicht (of een stuk dichter), compressie een halve slag terug en de motor eerst de overtollige brandstof laten verbranden. Voor de compressieschroef wil ik nog een T-handvat met vaste dop 10 halen. Volgens mij hadden ze proefgedraaid, want compressie en naald stonden meteen goed om te starten. Ik kon er wel weer een heel stuk compressie uitdraaien zonder dat de motor minder ging lopen, dus hij stond wat aan de hoge kant. Lijkt me echt prima motor. Het gaatjespatroon kwam inderdaad overeen met de Silver Swallow diesels. Misschien lukt het dinsdag proef te vliegen met de Suppi.

Gisteren inderdaad proef gevlogen met de Suppi. F2D lijnen (dus 015 of dikker en ongeveer 16 meter tot de romp) en een 8x6 witte nylon Tornado prop. De compressie niet al te hoog (honingkleurig uitlaatresidue) en de eerste vlucht iets aan de rijke kant. Hij starte makkelijk, zoals verwacht. De motor blijft overal lekker lopen, vlakke vlucht, bovenin, geen enkel probleem, alleen gaat hij in rugvlucht en bij loopings voorover wel duidelijk langzamer lopen, maar hij loopt wel door zonder te stotteren en hij blijft voldoende kracht ontwikkelen, dus geen lijntrekverlies. Voor de tweede vlucht hem iets armer gezet. Daardoor verminderde dat effect, maar weg is het nog niet. Misschien dat de afstelling nog iets beter kan, maar ik acht waarschijnlijker dat de tank voor deze motor niet goed uitgelijnd is. Met de CS had ik hier echter geen last van. Misschien zit de sproeier op een andere hoogte. Ik kan de hoogte van de tank in de Suppi niet veranderen (zonder te gaan snijden) dus ik laat het maar zo. Prima kistje zo voor de Tupkercup in augustus! John meende ook dat de prop wellicht wat te zwaar was voor de motor. Ik zal een 8x5 proberen en anders nog andere props, maar het verklaart het verschil tussen de loop in rug- en gewone vlucht en loopings voor en achterover niet. Wat mij overigens verbaast is dat de motor net zo reageert in de 8 boven het hoofd, de looping de ene kant op loopt de motor beduidend sneller dan de andere kant op. Dat kan ik dan weer niet verklaren met de tankhoogte ... of wel? Maar in ieder geval ook niet met de maat van de prop. Nogmaals: geen probleem voor het vliegen, dat gaat harstikke goed, maar toch een interessant raadsel om op te lossen. Al met al dus een prima motor die ik echt kan aanraden! John wil er al een hebben, dus mijn voorraad slinkt. Ik wil er nog wel minimaal twee voor mezelf houden en eigenlijk liever allemaal (één op een vintage combat, één op een trainer/vliegend circus model voor in Almere, één voor een Goodyear racer een op reserve en dan zijn de mijne al weer op), maar Loet heeft er nog een stel die hij misschien wel wil verkopen en als er voldoende belangstelling is wil hij misschien nog wel een serie bestellen?

Back