Pilot House:
Phoe …….. na een dikke 2 weken ontwerpen, bouwen, aanpassen, weer bouwen en nogmaals aanpassen, is het PilotHouse eindelijk klaar.
Ik had al een begin gemaakt met de wanden, maar het indrukwekkende ornament rond het dak, is een blikvanger voor het schip. De oude foto’s kon ik niet tot in mooie details uitvergroten. De creativiteit moest het dus doen.
Ontwerp:
Na 3x aanpassen en weer opnieuw beginnen, werd dit het resultaat:
Maar het gaat dus om de details (met de onvergeeflijkheid van macro opnames):
De buitenzijde heeft dus ook de nodige details gekregen:
-de Tiller Ropes / stuurkabels lopen vanaf de grote as van het stuurwiel, aan beide zijden door de wanden, door de geleiders die door de verschillende dekken naar beneden gaan;
-de schoorsteen voor de kachel;
-de koperen stoomfluit. De bestaat uit 5 tonen die een ‘accoord’ laten horen. De middelste grootste noemen ze de ‘Locomotive chime whistle’. Om de signalen mee te geven;
-het touw aan de voorzijde lag bij het monteren van alles steeds in de weg. Dus gelijk maar de scheepsbel gemaakt.
Die is op een volgende foto te zien;
-de punt van het dak en de staanders van het dak ornament hebben koperen bollen.
Met aan de achterzijde het bordes met trap voor toegang tot het PilotHouse vanaf de Texas.
Recht van voren, maar die scheepsbel niet scherp.
Scheepsbel:
Om de vraag te voorkomen “Waarom de scheepsbel niet van koper?”
Daar is Alan Bates in de Cyclopedium heel duidelijk in:
“Another prominent piece of roof haberdashery was the bell. This bell was used for signaling, to announce departures, fog warning, and fire and boat drill alarms. They ranged in weight from twenty pounds to a ton, although the average was probably close to two hundred fifty pounds. Such a bell would be about three feet in diameter and three feet tall.
Since it was not tolled the roof bell had NO crank. It hung stationary and the clapper was pulled against the side.
Don’t paint the bell gold, for goodness sake! Bells are made of an alloy of thin and brass and are a pewter color (pearl gray).
Nog 2 totaal opnames:
Recht van voren
De bel nu wel scherp.
Van opzij:
Al met al veel werk, maar ik beschouw deze PilotHouse maar als mijn ‘Meesterstuk’. Zoals ik al zei, het is de blikvanger van het schip.
En voor de duidelijkheid: het schip is nog (lang) niet klaar. Nog zat te doen .....
Gr. Peter