Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Leuk hoor, duidelijk, die ontwikkeling. Grappig dat zo'n enorm imposant stuurwiel wordt vervangen door een hendeltje, haha.

Als je je daarin een beetje verdiept is het toch een bijzondere wereld. Ook op andere sites met verwondering gekeken naar het prachtige interieur van de passagierschepen, zoals hier: https://kmalexander.com/2017/02/27/riverboat-interiors/
Zo mooi als ze van buiten (kunnen) zijn, zijn ze ook van binnen. leuke hobby hebben we toch eigenlijk wel. :banana:
 
Leuk hoor, duidelijk, die ontwikkeling. Grappig dat zo'n enorm imposant stuurwiel wordt vervangen door een hendeltje, haha.

Als je je daarin een beetje verdiept is het toch een bijzondere wereld. Ook op andere sites met verwondering gekeken naar het prachtige interieur van de passagierschepen, zoals hier: https://kmalexander.com/2017/02/27/riverboat-interiors/
Zo mooi als ze van buiten (kunnen) zijn, zijn ze ook van binnen. leuke hobby hebben we toch eigenlijk wel. :banana:
Dankjewel voor je reacties. En ik vind het geweldig dat het jou heeft aangezet om verder te zoeken/kijken.
Dank ook voor de link. Een site met veel info en mooie foto’s. Kunnen andere zich ook verwonderend aan deze imposante schepen. Ik heb je link gelijk gepost in het SOS-forum.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
de great eastern had ook een zeer duur interieur had 5 masten 5 schoorstenen en 2 radar wielen dubbel romp van ijzer

en een scheepsschroef en had ruimte van 4000 passagiers , gebouwd in 1858
 
Pilot House:
Phoe …….. na een dikke 2 weken ontwerpen, bouwen, aanpassen, weer bouwen en nogmaals aanpassen, is het PilotHouse eindelijk klaar.
Ik had al een begin gemaakt met de wanden, maar het indrukwekkende ornament rond het dak, is een blikvanger voor het schip. De oude foto’s kon ik niet tot in mooie details uitvergroten. De creativiteit moest het dus doen.
Ontwerp:
203 Pilot-14.jpg

Na 3x aanpassen en weer opnieuw beginnen, werd dit het resultaat:
204 Pilot-15.jpg

Maar het gaat dus om de details (met de onvergeeflijkheid van macro opnames):
205 Pilot-16.jpg

De buitenzijde heeft dus ook de nodige details gekregen:
-de Tiller Ropes / stuurkabels lopen vanaf de grote as van het stuurwiel, aan beide zijden door de wanden, door de geleiders die door de verschillende dekken naar beneden gaan;
-de schoorsteen voor de kachel;
-de koperen stoomfluit. De bestaat uit 5 tonen die een ‘accoord’ laten horen. De middelste grootste noemen ze de ‘Locomotive chime whistle’. Om de signalen mee te geven;
-het touw aan de voorzijde lag bij het monteren van alles steeds in de weg. Dus gelijk maar de scheepsbel gemaakt.
Die is op een volgende foto te zien;
-de punt van het dak en de staanders van het dak ornament hebben koperen bollen.

206 Pilot-17.jpg

Met aan de achterzijde het bordes met trap voor toegang tot het PilotHouse vanaf de Texas.

207 Pilot-18.jpg

Recht van voren, maar die scheepsbel niet scherp.

Scheepsbel:
Om de vraag te voorkomen “Waarom de scheepsbel niet van koper?”
Daar is Alan Bates in de Cyclopedium heel duidelijk in:
“Another prominent piece of roof haberdashery was the bell. This bell was used for signaling, to announce departures, fog warning, and fire and boat drill alarms. They ranged in weight from twenty pounds to a ton, although the average was probably close to two hundred fifty pounds. Such a bell would be about three feet in diameter and three feet tall.
Since it was not tolled the roof bell had NO crank. It hung stationary and the clapper was pulled against the side. Don’t paint the bell gold, for goodness sake! Bells are made of an alloy of thin and brass and are a pewter color (pearl gray).

Nog 2 totaal opnames:
Recht van voren
208 26-11-1.jpg

De bel nu wel scherp.

Van opzij:
209 26-11-2.jpg


Al met al veel werk, maar ik beschouw deze PilotHouse maar als mijn ‘Meesterstuk’. Zoals ik al zei, het is de blikvanger van het schip.
En voor de duidelijkheid: het schip is nog (lang) niet klaar. Nog zat te doen .....
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Die kleur van de bel heb je heel goed te bakken.
We kunnne op die afmeting wel spreken van een klok.
Kijk maar eens op google afbeeldingen naar Dumeryklok Brugge. Die mengeling van thin and brass, heet volgens mij "brons" :)

In ieder geval verbluffend wat je hier toont.
 
Die kleur van de bel heb je heel goed te bakken.
We kunnne op die afmeting wel spreken van een klok.
Kijk maar eens op google afbeeldingen naar Dumeryklok Brugge. Die mengeling van thin and brass, heet volgens mij "brons" :)
In ieder geval verbluffend wat je hier toont.
Hoi Herby,
Dank voor je reactie.
Toevallig heb ik recent nog een documentaire gezien van de bekende klokkengieter in Asten. Waren ook geen glimmende klokken.
Het zijn de kleine dingen die het doen.
Gr. Peter
 
Van een meesterstuk mag je best spreken, met zoveel geduld en precisie al die relingen vervaardigd en geplaatst.
Ook al is ze nog niet af , maak ik nu reeds een nederige buiging voor de meester.
 
Prachtig Peter, hij is van kop tot kont een meesterstuk!
Gijsbert: Ja, in die kleine meter heb ik heel wat ervaring op kunnen bouwen.
:wave:worship: heel mooi gemaakt
Tim: Wederom dank voor je reactie.
Van een meesterstuk mag je best spreken, met zoveel geduld en precisie al die relingen vervaardigd en geplaatst.
Ook al is ze nog niet af , maak ik nu reeds een nederige buiging voor de meester.
Marc: Ik wordt er stil van, al die complimenten.
Gr. Peter
 
Ik kan nu beginnen met het aanbrengen van verschillende kleine items. Werkend van boven naar beneden. Want ik moet heel erg opletten dat mijn handen of armen nergens tegen stoten of achter blijven hangen.

Ben begonnen met de bouw van 16 trapjes. Die maak ik uit Evergreen strip 0,4x2,5mm.
De treden zijn 10,5 mm lang en staan op 2mm afstand van elkaar.

Op lengte snijden doe ik met mijn postzegelsnijder.
210 Trap1.jpg


Ik had natuurlijk eerst een mal kunnen maken, maar voordat ik die strak en operationeel heb, ben ik alweer 2 trapjes verder.
211 Trap2.jpg


Ze moeten o.a. komen bij de uitsparingen tussen de staanders in de railing van de Texas.
Krijgen nog wel een leuning. Maakt het model toch gelijk wat levendiger.
212 Trap3.jpg


Volgens mij was er toe nog geen Arbeidsomstandighedenwetgeving. 8 trapjes voor alleen het personeel krijg geen leuning. Scheelt weer arbeid voor mij ;).

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf vinden dat we met onze hobbies toch een enorme voldoening krijgen met iedere stap vooruit. Dit is toch magnifiek wat je laat zien!
 
Ik blijf vinden dat we met onze hobbies toch een enorme voldoening krijgen met iedere stap vooruit. Dit is toch magnifiek wat je laat zien!
Dankjewel.
Steeds weer een nieuwe uitdaging om iets te maken. De 1e trap was niet helemaal recht (de rechtse), winkelhaakje erbij ...... en ze worden steeds strakker.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Met de trapjes maken heb ik het mij (wederom) niet makkelijk gemaakt.
Na een week knutselen uiteindelijk 14 stuks in elkaar gezet.
4 met leuning voor naar de Texas.
4 met leuning en hek om het trapgat in het Hurricane Deck. Vooral bij deze moest ik aardig puzzelen.
Uiteindelijk alle 14 ook nog werkbaar moeten plaatsen om te kunnen spuiten:
213 Trap4.jpg

En de combinatie van trap en hekje:
214 Trap5.jpg


En aangebracht op het model, de focus op de concentratie van trappen:
215 Trap6.jpg

2x op het Main Deck (eentje links en rechts);
4x van Boiler Deck naar Hurricane Deck (voor en achter het Wheelhouse/SideCabin);
4x naar het Skylight Roof (voor en achter);
4x van Hurricane Deck naar de Texas (2 bij 2, naast elkaar).

Met nog een overview:
216 Trap7.jpg


Door naar de volgende stap .....
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Magnifiek Peter,
Die trapjes zonder leuning direct aansluitend op een buitendeur lijken me het recept voor een forse smak in de diepte... Het is gelukkig een binnenvaartschip, haha
 
Magnifiek Peter,
Die trapjes zonder leuning direct aansluitend op een buitendeur lijken me het recept voor een forse smak in de diepte... Het is gelukkig een binnenvaartschip, haha
Aan de achterzijde van het Wheelhouse zit een deur op gelijke hoogte en die heeft geen trap ;).
No Labor Safety Regulations.
Gr. Peter
 
Back
Top