Verstaging: Masten:
Deel 2 van de verstaging zijn de beide masten, waar de laadbomen voor de beide loopplanken aan komen te hangen. De loopplanken hangen in rust naar voren, maar aangemeerd draaien ze naar buiten.
De bomen werden ook gebruikt om zwaardere lasten aan boord te hijsen. De loopplank werd dan afgekoppeld.
De krachten op de beide masten moeten afgevoerd worden naar achter en opzij.
Elke mast heeft 4 stagen. 2 recht naar achter en 1 haaks opzij en 1 diagonaal naar de zijkant. Alleen is er voor de haakse naar de buitenzijde weinig ruimte.
Maar de loopplank aan de rechter mast, gezien in de vaarrichting, draait naar rechts zodat de kracht naar links en naar achter opgevangen wordt door 3 stagen.
Voor de diagonale stagen was het even zoeken hoe die vrij tussen de stagen van de schoorstenen moest lopen.
Uiteindelijk is ook dit klusje geklaard.
De voorzijde:
Schuin naar voren:
En-profiel:
Een overzicht:
Natuurlijk de kabelspannertjes niet vergeten
.
Het was de laatste dagen wel bagger weer/licht om fatsoenlijke foto’s te maken
.
Zo weer een hoofdstuk afgesloten. Voorop komt nog meer te staan, maar dat is een ander hoofdstuk.
Nu ga ik van achter naar voren werken. Sloepen, davids, vlaggenmasten, hekjes ………enz.
PS: Zie net op de foto’s dat ik de koperen ballen op de masten ben vergeten.
En een railing spijl weer recht zetten.
Gr. Peter
Deel 2 van de verstaging zijn de beide masten, waar de laadbomen voor de beide loopplanken aan komen te hangen. De loopplanken hangen in rust naar voren, maar aangemeerd draaien ze naar buiten.
De bomen werden ook gebruikt om zwaardere lasten aan boord te hijsen. De loopplank werd dan afgekoppeld.
De krachten op de beide masten moeten afgevoerd worden naar achter en opzij.
Elke mast heeft 4 stagen. 2 recht naar achter en 1 haaks opzij en 1 diagonaal naar de zijkant. Alleen is er voor de haakse naar de buitenzijde weinig ruimte.
Maar de loopplank aan de rechter mast, gezien in de vaarrichting, draait naar rechts zodat de kracht naar links en naar achter opgevangen wordt door 3 stagen.
Voor de diagonale stagen was het even zoeken hoe die vrij tussen de stagen van de schoorstenen moest lopen.
Uiteindelijk is ook dit klusje geklaard.
De voorzijde:
Schuin naar voren:
En-profiel:
Een overzicht:
Natuurlijk de kabelspannertjes niet vergeten

Het was de laatste dagen wel bagger weer/licht om fatsoenlijke foto’s te maken

Zo weer een hoofdstuk afgesloten. Voorop komt nog meer te staan, maar dat is een ander hoofdstuk.
Nu ga ik van achter naar voren werken. Sloepen, davids, vlaggenmasten, hekjes ………enz.
PS: Zie net op de foto’s dat ik de koperen ballen op de masten ben vergeten.
En een railing spijl weer recht zetten.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: