Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Verstaging: Masten:
Deel 2 van de verstaging zijn de beide masten, waar de laadbomen voor de beide loopplanken aan komen te hangen. De loopplanken hangen in rust naar voren, maar aangemeerd draaien ze naar buiten.
De bomen werden ook gebruikt om zwaardere lasten aan boord te hijsen. De loopplank werd dan afgekoppeld.

De krachten op de beide masten moeten afgevoerd worden naar achter en opzij.
Elke mast heeft 4 stagen. 2 recht naar achter en 1 haaks opzij en 1 diagonaal naar de zijkant. Alleen is er voor de haakse naar de buitenzijde weinig ruimte.
Maar de loopplank aan de rechter mast, gezien in de vaarrichting, draait naar rechts zodat de kracht naar links en naar achter opgevangen wordt door 3 stagen.
Voor de diagonale stagen was het even zoeken hoe die vrij tussen de stagen van de schoorstenen moest lopen.
Uiteindelijk is ook dit klusje geklaard.

De voorzijde:
236 Stag6.jpg


Schuin naar voren:
237 Stag7.jpg


En-profiel:
238 Stag8.jpg


Een overzicht:
239 Stag9.jpg

Natuurlijk de kabelspannertjes niet vergeten ;).
Het was de laatste dagen wel bagger weer/licht om fatsoenlijke foto’s te maken :mad:.
Zo weer een hoofdstuk afgesloten. Voorop komt nog meer te staan, maar dat is een ander hoofdstuk.
Nu ga ik van achter naar voren werken. Sloepen, davids, vlaggenmasten, hekjes ………enz.
PS: Zie net op de foto’s dat ik de koperen ballen op de masten ben vergeten.
En een railing spijl weer recht zetten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Wat heb jij een ongelofelijk mooi schip gemaakt, museum waardig.
Door de hoeveelheid stagen/trekstangen kan je zien, dat de stijfheid van de romp niet optimaal was.
In je bericht #163, 4e foto is mooi de spankabel te zien, die ervoor zorgde, dat de boeg- en hekzijde niet zouden vervormen/verbuigen.
Het middenschip heeft voldoende drijfvermogen.

Soms moet ik denken aan het liedje van ABBA, "Waterloo". History is always repeating itself, ------- books on the shelf
Enkele jaren eerder heeft men het systeem van een spandraad ook toegepast om de vorm van het schip tegen vervorming te behoeden, zie bijgaande .pdf.
Pagina uit het boek "Zeilschepen" van Björn Landström, ISBN 9061130522.
Veel leesplezier.
Groet, Henk.
 

Bijlagen

Wat heb jij een ongelofelijk mooi schip gemaakt, museum waardig.
Door de hoeveelheid stagen/trekstangen kan je zien, dat de stijfheid van de romp niet optimaal was.
In je bericht #163, 4e foto is mooi de spankabel te zien, die ervoor zorgde, dat de boeg- en hekzijde niet zouden vervormen/verbuigen.
Het middenschip heeft voldoende drijfvermogen.

Soms moet ik denken aan het liedje van ABBA, "Waterloo". History is always repeating itself, ------- books on the shelf
Enkele jaren eerder heeft men het systeem van een spandraad ook toegepast om de vorm van het schip tegen vervorming te behoeden, zie bijgaande .pdf.
Pagina uit het boek "Zeilschepen" van Björn Landström, ISBN 9061130522.
Veel leesplezier.
Groet, Henk.
Hallo Henk,
Dankjewel voor je reactie, de complimenten en de pdf.
In post #21 op pag. 2 heb ik uitgelegd hoe het bij deze grote platbodems precies zit. Weer net ff anders.
Gr. Peter
 
Het mooie van een principe is, dat je het met andere bewoordingen kan uitleggen.
Blijft, indien je niets doet aan de scheepsconstructie, dan krijgt het schip door de drijfkracht van het middenschip een z.g. "kattenrug".
Groet, Henk
 
Weer aan de slag gegaan met The Lee.
Van achter naar voor werkend, kom ik als 1e bij de 3 roeiboten. 1 hangt er achterop en is wat robuuster dan de andere 2. Kennelijk de werkboot.
De andere 2 staan op de stukken dek, buiten de railings achter de Wheelhouses. Deze zijn wat ranker.

Toen ik de tekeningen net had, dus eind jaren 80, met ik al op zoek gegaan naar onderdelen. Zoals het stuurwiel (niet gebruikt), scheepsbel en vond 3 sloepen in 2 verschillende modellen.
In mijn materiaal box gedoken en jawel, gevonden.
De komende foto's zijn bijna macro opnames, dus je ziet echter alles ;)
241 Boats1.jpg

Nogal grof.

Ik had in gedachten dat bij het zicht op deze bootjes, je ook wat van de stuctuur zou moeten kunnen zien. Zoals de ribben.
In de loop van de maanden op het MBF en SoS heel wat mooie sloepen voorbij zien komen. Maar om nu weer op zoek te gaan …….
Eerst maar de uitdaging om te kijken of er iets van te maken is.

De slanke twee waren te lang, dus aan de achterzijde een stuk eraf en een nieuwe achterzijde.
Eerst een laagje grondverf en iets uit Evergreen gebogen om te kijken of het wat is:
242 Boats2.jpg

En alle 3:
243 Boats3.jpg

Daar moet nu heel wat aan gedaan worden.

Tijdens het drogen van de volgende laag grondverf, eens met de roeispanen aan de slag gegaan.
De onderdeeltjes:
244 Peddels1.jpg

En aan elkaar:
245 Peddels2.jpg

Handvatten gevijld, maar nog wel wat te tunen. (En nr. 3 rap omdraaien.)

Na het drogen, schuren en een volgend laagje:
246 Boats4.jpg

De rechtse 2 lijken wel platbodems, maar vanaf de zijkant:
247 Boats5.jpg

De voorste, die achterop komt, is wat dieper:
248 Boats6.jpg

Een vlonder aan het inpassen.

Afijn, nog wel wat werk om het ergens op te laten lijken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik de roeiboot aan de achterzijde kon hangen, moest ik eerst de railing aan de achterzijde van het HurricaneDeck vervangen.
Een paar maanden geleden was er een metalen winkelhaak tegenaan gevallen. Ik kon hem toen aardig repareren, maar strak was hij niet meer.
Een paar weken geleden stootte ik met het terugplaatsen van de vitrine tegen diezelfde railing. Toen was hij min of meer total-loss.
Een nieuwe geprint uit het opgeslagen bestand, de 1mm rondjes weer uitgeslagen en de rest uitgesneden. Na het spuiten was hij weer klaar voor bevestiging.
Eerst de oude verwijderd:
249 Railing.jpg


Nieuwe staandertjes gezet:
250 Railing.jpg

Ben echter vergeten een foto te maken toen hij weer stond. Maar ……


Ik was dus bezig met de roetbootjes. Eerst die aan de achterzijde.
What you see:
251 Boats7.jpg

Zoals weergegeven op de tekeningen.
Is what you get:
252 Boats8.jpg

De kleine handlier voor het ophalen en laten zakken van de roeiboot is (nog net) te zien.
En de touwen voor het draaien van de boom, netjes opgebost aan de railing.

Maar ook nog met de vernieuwde railing:
253 Railing.jpg


Met een beetje overzicht:
254 Boats9.jpg


255 Boats10.jpg


Gr. Peter
 
Mooi dat zo'n nieuwbouwwerf ook personeel heeft dat reparaties niet schuwt. Sta altijd weer versteld van de verschillende manier waarop we bouwen en de resultaten daarvan. Buiten het bouwen zit er ook veel denkwerk in hoe het zou moeten kunnen. En soms moet het over en wordt het weer mooier. Petje af hoor Peter! Gr. Klaas.
 
Mooi dat zo'n nieuwbouwwerf ook personeel heeft dat reparaties niet schuwt. Sta altijd weer versteld van de verschillende manier waarop we bouwen en de resultaten daarvan. Buiten het bouwen zit er ook veel denkwerk in hoe het zou moeten kunnen. En soms moet het over en wordt het weer mooier. Petje af hoor Peter! Gr. Klaas.
Hoi Klaas.
Het gaat wel steeds sneller: met een klein uurtje stond het stukje railing er weer op. Toen weer verder en het blijft leuk.
Gr. Peter
 
Het is altijd leuk om iets onder je handen te zien groeien Peter. En het bijhouden van een bouwverslag ook, althans zo vergaat het mij. Levert een hoop op en is de moeite dik waard. Succes met het afbouwen! Gr. Klaas.
 
Het is altijd leuk om iets onder je handen te zien groeien Peter. En het bijhouden van een bouwverslag ook, althans zo vergaat het mij. Levert een hoop op en is de moeite dik waard. Succes met het afbouwen! Gr. Klaas.
Het verslag bijhouden kost ook tijd, maar wat je zegt, het geeft veel voldoening. En met name het contact met mede bouwers.

Indrukwekkend mooi. Wat mij betreft een van de pareltjes van dit forum.
Dank voor compliment, mede parel-visser

Gr. Peter
 
Weeral een mooie update, ja de bootjes zijn fragiel en zeker als je inderdaad met van die dikke plexyglazen bakken begint te sleuren... Vandaar ik mijn cover nog maar weinig heb gebruikt. Maar ik moet ook zeggen dat ik weleens wat averij heb opgelopen tijdens de bouw. Mooie boot echt, als je dat model bekijkt kan je haast niet begrijpen dat dat ding niet gewoon omkantelt die verhoudingen boven en onderwater zijn zo surreëel, het geeft een heel speciaal beeld deze wonder bouw!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top