model bouwtekening van lelievlet maken

• Topicstarter Topicstarter scoob
  • Startdatum Startdatum
Ik weet niet of ik nog kan helpen, maar ik heb in een donker verleden een sterk gelijkend roeibootje van messing gebouwd naar een tekening die in het scheepvaartmuseum Amsterdam is gekocht.
Tekening is compleet met uitslagen van de huidplanken, de totale lengte van het bootje op de tekening is ongeveer 7 á 8 cm. Maar met een copieermasjien kom je een eind opweg.
Moet die tekening ergens in mijn werkplaats hebben maar waar ook alweer. Ben er door ziekte al in geen maanden meer geweest.
Laat maar iets horen is het mischien een reden om weer eens met een doel de werplaats in te lopen.

ik ben op een setje plannen voor een papieren modelletje van een lelievlet gestuit en het ziet er best geinig uit.
zal zal eens gaan knutselen en de maten vergelijken met die van de scouting
(als het goed overeen komt scheelt dit mij misschien wel een hernia of twee :))

heb scouting nl een mailtje gestuurd, dus nu even afwachten :sleeping:

@ ruud, bedankt maar ik denk niet dat het nog nodig is, even afwachten.

scoob ik hoop dat je me mail leest ik heb alles voor je klaar liggen maar ik heb geen webspace om een link te maken

hoi horus

sorry dat ik wat laat reageer (later dan normaal iig) mijn computer is wat verkoude en weigert het internet op te gaan.... :cry:
hartstikke bedankt zodra mijn eigen pc weer doet wat ik wil ga ik ermee aan de slag! :proost:

Hallo Scoop en de rest,

Ik was maar weer eens aan het dwalen en kwam deze topic tegen,
wat wil het geval, ik ben al een aantal jaren bezig geweest met de
lelievlet, ik probeer deze te maken schaal 1 op 5, moet het wel steeds
hebben van mijn pauze om er wat aan te doen want thuis heb ik er de
ruimte niet voor. Ik heb eventueel nog tekeningen in Autocad staan,
ik kan ze ook laten printen op A1 maar daar zijn kosten aan verbonden.
Dus..... als je nog interesse hebt, laat het dan maar weten.
Ik kan je eventueel ook een foto sturen zoals de vlet er nu bij staat.

groeten, Hans 8)

ps, ook een oud-zeeverkenner

hallo hans, welkom (en horus natuurlijk ook, shame on me)
bedankt voor je aanbod maar ik heb alle info en een autocad tekening inmiddels via horus gekregen :thumbsup: dus dat is niet meer nodig

het begin hier geloof ik een beetje blauw te worden :pim: :wink:
maar das alleen maar gezellig natuurlijk!

foto's zijn altijd welkom
@horus, die vlet van jou ziet er mooi strak uit zeg! hoop dat de mijne ook zo goed lukt

heren, dank voor uw medewerking :D

helaas heb je een yahoo membership nodig. weliswaar gratis geloof ik.

hey scoob, ik hoop dat het wat word, mijn model is welliswaar niet om te zeilen, maar hij is wel zoals de tekening ik ben als volgt te werk gegaan.

in het pdf in de yahoogroep staan maten die heb ik overgenomen op tekening die tekening heb ik uitgeprint in stukken die op een A4 konden de schaal van het bootje is dus bepaald aan de hand van het papier, de tekeningen uitgeknipt en met fotolijm op de messing plaatjes geplakt deze hierna met een zinkschaar(loodgieters gereedschap) uitgeknipt en aanelkaar gesoldeerd met een elektronische soldeerbout maar dit werkte niet geweldig, het materiaal gelijd de warmte wat snel waardoor de bout te snel afkoelde moet volgende x een gasboutgebruiken (maar die zijn weer zoi groot) ik hoop dat jij hier wat aan hebt de groeten

ps de registratie op de yahoo groep is inderdaad gratis, en als je wat hebt foto maken, en posten 8O ik ben heeeeeel erg benieuwd :!:

ik denk dat ik ook eens aan een groot model ga beginnen (tnx scoob je hebt me weer een hoop werk bezorgt :wink: ) eens zien of dat wat word voor RC, hoe en waar ik die servo's moet gaan plaatsen is mij nog een raadsel 8O

ik heb wel wat ideen: misschien hebben jullie tips?

op weg met zeil naar beneden op het water zeil hijsen en gaan zeilen, dit brengt mee dat er dus ook een motor op dat ding moet lijkt mij leuk om een buitenboordmotor er optezetten die als de zeilen gehezen zijn opklapt :idea: of zien jullie dit plan helamaal niet zitten?

Hallo Horus,

je bent nogal wat van plan.... dan heb je in ieder geval 2 of 3 lieren
nodig. Wat betreft de plaatsing van de electronica etc. .... in de luchtkasten
is waarschijnlijk plek zat. Ik heb daar persoonlijk nog niet
echt aan gedacht... ik wil in ieder geval met mijn vlet eerst waterdicht
zijn, en kijken of deze niet te diep ligt dan zien we wel verder.

groeten, Hans 8)

het gaat snel nu :D maandag ff bij een drukker langs, elektronica heb ik net gekocht :D accu, zender zeilwinch retesterke servo voor het roer dat bootje komt er dat is zeker :D

ik heb een zender met 4 kanalen nu dus als buitenboord motor moet kunnen bij de winkel vertelde ze wel dat ik deze dan zelf zou moeten maken, maar met een beetje hulp van dit forum zou dat geen probleem moeten zijn :D dus denk mee :P met vriendelijke groeten chris ammeraal(horus)

er waren toch altijd standaard buitenboordmotoren? maar ik weet niet in welke schaal.

die zijn een beetje snel en groot die buitenboordmotoren gebruiken ze voor die speedboten komt in schaal overeen met een 300PK motor op zo een vletje hang je niet meer dan 10 pk

ik wil ff melden dat de bouw begonnen is foto's zijn tevinden op http://groups.yahoo.com/group/bootjes/

ik had geen geduld om te wachten tot maandag(dan zou de drukker pas open zijn, met veel plakwerk heb ik de tekening op schaal uit mijn A4 printer weten te halen.

groeten Chris Ammeraal

Hallo Chris,

Je laat er geen gras over groeien, ziet er perfect uit, vraagje.....
welk plaatmateriaal gebruik je nu....
Ennnne, zit je misschien in het loodgietersvak, soldering ziet er ook goed
uit zeg. Volgens mij gaat het bij jou wel even beter als het laswerk bij mij. :oops:

groeten, Hans 8)

ik ben inderdaad loodgieter de boot is van zink 0,8mm heb ik in de werkplaats opvooraad en is misschien wat zwakker dan staal maar wel een stuk makkelijker te verwerken, solderen is toch wat anders dan op dak, ivm de ronde vormen, heb je geen overlap maar het gaat gelukkig ik heb vandaag getest en hij is dicht :D hij past maar net in bad :P

groeten chris Ammeraal

ik heb weer een fototje geplaats in de yahoogroep http://groups.yahoo.com/group/bootjes/

ik ben zo langzamerhand nog de enige die post, maar ik heb dus weer wat geknutseld, scoob hoe gaat het met de jouwe?

foto's mensen laat zien wat je hebt

Back