model bouwtekening van lelievlet maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door scoob, 22 feb 2004.

  1. Sail-systems

    Sail-systems

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Etten-Leur
    :pc: Hallo Chris,

    Ik zag bij bootjes dat je weer wat geplaatst had, ziet er goed uit.
    Boot is nu dus klaar? Ik zag ook al de zwaardkast en mastvoet.
    Servo's al ingebouwd, laat je de buitenboordmotor voorlopig achterwege?

    ander vraagje, welke diameter heb je gebruikt voor de twee ronde buizen
    onder en boven het boeisel......

    Ben inmiddels toch ook wel weer bezig geweest, doordat ik met
    gegalvaniseerd en gelakt staalplaat ben begonnen is er voor mij veel
    slijp en schuurwerk, de lasnaden zijn op sommige plaatsen niet mooi,
    dus moet er echt veel geslepen worden. Ik heb ook nog een probleem
    met het voordek, deze komt veel te bol te staan, ik denk dat mijn
    tekening niet helemaal klopt, moet dus nog bekeken worden.
    Ik weet dus nu ook niet of ik dit model nog wel als zeilmodel af maak.
    Misschien maak ik er wel een motorsleepvlet van. En ga ik als de
    tekening aangepast / gecontroleerd heb een nieuwe bouwen.

    Groeten, Hans 8)
     
  2. scoob

    scoob Guest

    ik heb momenteel een hoop aan mijn hoofd,
    pc heeft ineens ook een eigen mening gekregen dus ik ben maar sporadies/isch op het www
    zodra ik wat kan laten zien doe ik dat
     
  3. Horus

    Horus Guest

    diameter van de echte randen zijn 1 inch en 3/4 inch 1 inch = 2,54 cm schaal 1:5 is dat dus 5,2 mm en 3,8 mm ik heb echter gekozen voor 6 mm en 4 mm om dat 5,2 en 3,8 niet in de handel bestaan en 4 en 5 liggen voor mijn gevoel te dicht bij elkaar, vandaar dus 6 mm

    nee nog niet klaar hoor die boot, ik heb vandaag het roer gemaakt, en gisteren het zwaard maar spanten moeten er nog in alle ogen moeten nog op de plek dan de hele tuigage, o ik heb nog dagen werk maar hij gaat lekker, vr gr Chris Ammeraal
     
  4. Horus

    Horus Guest

    [​IMG]

    foto!
     
  5. Sail-systems

    Sail-systems

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hallo Chris,

    Ik had deze foto al bekeken bij "bootjes". Ziet er echt strak uit.
    Waar haal je de tijd vandaan, ik ben op dit moment alleen maar
    aan het afslijpen van lasrupsen, moet ook nog een oplossing
    vinden voor de kleine verdraaing welke in de romp gekomen is
    tijdens het lassen. Buitenzijde van de romp is nu wel aardig strak.
    Maar zoals al eerder geschreven, ik heb alleen maar mijn pauze
    om iets te kunnen doen.

    Groeten, Hans 8)
     
  6. Horus

    Horus Guest

    gewoon een werkplaats achter je huis hebben, avondje niets te doen, niet TV hangen maar knutselen met soldeerbout... heb deze week trouwens geen tijd gehad om iets te doen ben druk bezig met de ''echte boot'''die moet ook weer geschilderd worden maar ach het houd je van de straat gr Chris Ammeraal
     
  7. Horus

    Horus Guest

    ik heb maar weer een foto gemaakt, ik ben de laatste tijd een beetje druk maar af en toe doen we er wel wat aan [​IMG]

    ik heb een beetje moeite gehad om het roer werkend te krijgen

    volgende foto laat zien hoe ik het heb opgelost
    [​IMG]
    nu zijn jullie weer plaats wat fotos van jullie vlet
     
  8. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    het was weer een tijd geleden. en was dit topic al weer vergeten. maar dit ziet er wel super uit... tof man.
     
  9. Horus

    Horus Guest

    heb vandaag proefvaart gemaakt bij de heren van het HMBC en ik moet zeggen dat viel niet tegen, de fok stond er nog niet op maar hij ging best goed
    [​IMG]
    foto met dank aan Nico Alsemgeest
    gr Chris Ammeraal
     
  10. Horus

    Horus Guest

    [​IMG]
    nu met vol tuig
     
  11. Sail-systems

    Sail-systems

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hallo Chris :pc: ,

    Hier weer eens een reactie van mijn kant, ik heb je laatste foto's
    bekeken en het is erg te gek hoe de vlet vaart, het is echt net echt.

    Ik ben benieuwd in welke kleur de vlet geverfd gaat worden.

    toch nog een vraagje, heb je voor het zeilen het standaard zwaard
    en roer gebruikt of heb je een langere kiel voor het zeilen?

    Ik heb zelf nog maar heel weinig gedaan aan mijn eigen vlet, in de
    vakantie ben ik nog wel bezig geweest met een model van een
    optimistje voor mijn dochter van 6. Deze is bijna gereed en mijn
    kleine dame kan niet wachten om ermee te gaan varen.

    groeten, Hans 8)
     
  12. Mikey NL

    Mikey NL Guest

    Hey horus, ik ben ook van plan om een lelievlet te gaan maken, maar heb nog wel een paar vraagies, namelijk hoe groot is die van jou (lengte/breedte)?
    En hij is van zink, is dat duur? en is dat niet te zwaar, in de zin van komt de boot nog wel vooruit??

    En zou je wat meer detailfoto's willen maken, bijvoorbeeld van het roer en de zeilen en de mast (hele boot dus:p) als het moet kan je ze wel emailen, dan kan ik ze wel op internet zetten...

    Alvadt bedankt, Michael
     
  13. Horus

    Horus Guest

    hoi michael

    ik weet niet of je bekend ben met de lelievlet maar hij heeft ongeveer de zelfde vaar eigenschappen als een echte , dus traag het is geen racer

    de lengte is 112 cm de breedte weet ik niet zo uit mijn hoofd

    het materiaal wat ik gebruikt heb is idd zink, dit is niet het goedkoopste maar voor mij was het een logische keuze omdat ik loodgieter ben en wij dit op vooraad hebben.

    als je het zelfde wil doen als ik moet je toch wel de nodige gereedschappen hebben om het zink te bewerken en dan heb ik het over een zware gas soldeerbout, goede zinkscharen en een zet bank

    ik heb niet alleen zink gebruikt de boordranden zijn van messing en de zwaardkast is van koper net als het roer alleen heb ik voor het roer de binnenkant van een oude boiler gebruikt omdat dit dikker koper is...
    het zwaard heb ik ook op schaal maar dit is natuurlijk onvoldoende dus ik heb een bulbje gegoten van lood deze is ongeveer 2,5kg en dan ligt de boot in het water of er mensen inzitten

    de boot weegt nu 10 kilo als deze er onderhangt

    detail foto's komen nog
     
  14. Mikey NL

    Mikey NL Guest

    Ik zit nog te twijfelen over het materiaal waar ik hem van zal maken. Hij zal ongeveer 75 cm lang worden... Ik denk zelf dat hout het best is voor mij, maar zal hij dan stevig genoeg worden? of zal ik dan extra spanten moeten maken?
    Het liefst zou ik hem van metaal maken, maar daar heb ik inderdaad niet echt de juiste gereedschappen voor, helaas...
     
  15. JopTop

    JopTop

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo,

    Ik ben ok een waterscout :D ben ok vanplan om een Lelievlet na te bouwen.. maar ik zie vaak bij andere zeilschepen een lange kiel met balast er onder... moet dat bij een vletje ook??? (wordt mijn eerste zeilschip in model..)

    En wat voor speciale servo's heb je voor een zeilschip nodig??? (misshcien is er al een topic over maar niet gevonden dan...)


    JopTop
     
  16. Horus

    Horus Guest

    zal even kort zijn JA!!!!!! :lol: ik heb er 50cm onder met 2,5 kg lood tis een openscheepje dus daar wil je geen water in hebben, ik snapte het eerst ook niet maar hier kan je niet roepen mannetje hoge kant..... kan wel maar gaan mensen raar kijken en kan jij gaan duiken gr Chris
     
  17. Boekel

    Boekel Guest

    Ik werd hier geattendeerd op dit topic.

    Klik hier voor mijn mini-vletjes

    [​IMG]

    Ik ben een tijdje in het 'geheim' bezig geweest als afscheidscadeau voor een bestuurslid (ongeveer 10 jaar onze materiaalman geweest) een mini-lelievlet te maken, en laatst tijdens de jaarvergadering heeft ie 'm gekregen.

    Verassing voor de voorzitter, die eerst ook zou stoppen maar stiekem toch bleef, voor hem had ik er ook één gemaakt, en toen laatst de penningmeester zijn functie doorgaf aan een ander heb ik er nog snel één bijgemaakt van hout (1mm triplex).

    Mocht iemand interesse hebben om ook zo'n bootje te maken dan kan die iemand mij een meeltje sturen voor tekeningen. (De tekeningen zijn niet van de officiele lelievlet dus waarschijnlijk niet geschikt voor een 1 op 1 vlet)

    De stalen versie is ongeveer 40 uur werk als je een beetje kan tig-lassen en iemand weet die 'm even kan stralen. De houten uitvoering zit ongeveer 20 uur werk in (benodigdheden: 1 plaat triplex 25x100 cm, stanleymes, schilderstape en 2 componentenlijm).

    [​IMG]
     
  18. Horus

    Horus Guest

    ik zeg wow dat is mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    jammer dat je niet de orginele tekeningen hebt gebruikt, ik heb deze wel, de oude versie gedigitaliseerd in autocad gr chris ammeraal
     
  19. stevie

    stevie

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    63
    Locatie:
    heelsum
    hallo ierdereen

    ik ben via waterscouting.com naar deze site gekomen maar ik wil er ook een bouwen maar wat voor soort hout kan ik heb beste gebruiken?? balsa of ....

    en de vraag staat 4 berichten terug ook al maar is het verstandig om spanten te maken voor de stevigheid??

    en als je hem van hout maakt, hoe zit het dan met de waterdichtheid van dat ding??? want als je die plaatjes tegen elkaar lijmt is het toch niet echt helemaal water dicht, ofwel?? moet je eraan de binnen kant ook iets tegen aanlijmen??

    en de laatste vraag :wink:
    wat is de ervaring met een 1:10 of 1:5?? wat zijn de voor- en na-delen??

    ik hoor het wel van jullie

    stefan
     
  20. Horus

    Horus Guest

    metaal!!!!!!
    just kidding, als je met hout gaat bouwen geen balsa, of je moet het helemaal lamineren met kunstof balsa is eruggg gevoelig voor water, ik geloof dat houtbouwers 1mm triplex gebruiken of iets dergelijks, spanten met hout zijn idd aan te raden lijm alleen heb je natuurlijk niet je moet met hout verven dan is ie wel dicht ik begrijp dat je radiografisch wil gaan?! dan raad ik aan 1:5 omdat je anders geen ruimte voor je servo's hebt en je boot vaart beter hoe groter he model hoe beter deze vaart

    gr chris Ammeraal

    wees wijzer ik vaar model ijzer
     

Deel Deze Pagina