Modelbouw op Mars

Ik las gister ergens dat de rover uit de kuil is!
Is dat waar of is dat gewoon weer onzin??

Gr, Louise

Dat is waar, één van de rovers had zichzelf enige tijd geleden vast gereden/gegraven in een kuil. Uiteindelijk is het NASA gelukt om hem los te krijgen met behulp van de identieke rover die hier op Aarde staat.
De status van de rover Spirit is nog steeds het zelfde, 'Remains silent at the Troy crater'
De andere rover Oppertunity is nog wel actief en doet nu onderzoek naar klei mineralen die gespot zijn door de Odyssey sonde die in een baan rond Mars draait.

Vanacht is er een Russische Mars sonde de ruimte in geschoten, zijn missie is landen op de Marsmaan Phobos, monsters nemen en weer vertrekken richting Aarde.
Probleem is dat de sonde uit koers is geraakt door een defecte raketmotor, nu draait het ding in een baan rond de Aarde en ze hebben 3 dagen de tijd om hem weer op koers te brengen voordat de batterijën op zijn.

Russische Marssonde vliegt verkeerd na lancering - Wetenschap - Nieuws - Knack.be

Afgelopen week is ook de Mars 500 simulatie missie afgerond, doel was om te kijken of mensen de lange tocht naar Mars psychisch aan kunnen. Hier een oud artikel over de missie Mars 500, een bijzondere missie - RTL Nieuws.nl

Afgelopen nacht is er trouwens ook nog een asteroïde 'rakelings' langs de Aarde gevlogen, hij is nu onderweg naar Venus. De rots komt naar alle waarschijnlijkheid vanaf de Kuipergordel, een gebied voorbij Pluto (dwerg planeetje) vol met asteroïden. Elsevier.nl - Wetenschap - Asteroïde scheert vannacht rakelings langs de aarde

jammer....

een objekt van 400 m lengte
....en niet te zien met het blote oog......

maar de ISS is wel zichtbaar (snachts boven west europa en verlicht door de zon....°)

steffe

Kan me nog herinneren dat er in 1997 wel een object te zien was die langs de Aarde scheerde, dat was de komeet Hale-Bopp die in tegenstelling tot een asteroïde wel te zien was omdat kometen hoofdzakelijk uit ijs bestaan. Als ik me niet vergis komen de meeste kometen vanuit de Oortwolk, een gebied dat weer voorbij de Kuipergordel ligt, de grens van ons Zonnestelsel.
In 1994 waren er een aantal (Shoemaker) kometen inslagen in Jupiter, zeer grote inslagen die de Aarde letterlijk hadden kunnen splijten.

Zou leuk zijn om een grote komeet dicht bij de Aarde te zien, vrees alleen dat dat object meteen het laatste is wat we zullen zien :-)
Gelukkig zijn er nog een aantal Hollywood films die kometen en astroïden als thema hebben, waaronder de film Armageddon, naar mijn mening één van de beste films van de afgelopen 25 jaar. iq6q2BrTino[/media] trailer - YouTube

Het ISS heb ik trouwens nog nooit gezien vanaf de Aarde, zal er eens op letten :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraagje tussendoor...
Ik heb in de Aldi een telescoop zien liggen ( 40 euro ). Zou deze voldoen om af en toe eens naar de sterren/planeten te kijken of is het géén aanrader/geld weggooien/de moeite niet ? Jupiter is nu goed zichtbaar aan de hemel, vandaar...

Laatst bewerkt:
Gisteren gaan winkelen in de Aldi...De telescoop stond er nu voor 25 euro te koop, gelijk ééntje meegenomen ;)

Gisteren avond/nacht al kunnen genieten van de maankraters en Jupiter met zijn vier manen

Laatst bewerkt:
full

De telescoop....

Amateur-fotootje van de maan ( Gemaakt door een digitaal fototoestel gewoon op de kijklens van de telescoop te houden )

full

De maan op 14 november om 23u30

full

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Dirk :thumbsup:
Eerdaags maar even kijken bij de Aldi's bij mij in de buurt voor die telescoop, hopelijk is die ook in Nederland te verkrijgen. Als het ISS met het blote oog te zien is dan kun je naar alle waarschijnlijk ook het ISS spotten met de telescoop, mits de weersomstandigheden een beetje goed zijn.

Nog 11 dagen te gaan voordat de nieuwe rover Curiosity de lucht in word geschoten, planning is om hem op 25 november te lanceren. Mocht de lancering uitgesteld worden (ivm het weer) dan hebben ze tot ongeveer half december om hem weg te schieten.
De rover is inmiddels opgevouwen en word bovenop een Atlas 5 raket geplant, hopen dat de lancering beter gaat dan de Russische lancering van afgelopen week.
NASA - Mars Science Laboratory, the Next Mars Rover

De maan op 14 november om 23u30

full

Aha, je hebt er stiekem een foto extra aan toegevoegd :-D
Je kan goed de inslagkraters zien, tijdje terug had NASA een sonde op ramkoers richting de maan gestuurt om te kijken wat er onder het oppervlak van de maan bevind. Weet alleen niet of hij aan de donkere of aan de lichte kant van de maan is ingeslagen. Die test heeft bewezen dat er water in de grond van de maan is.

Venus, de (buur)planeet die het dichts bij de Aarde staat moet je ook goed kunnen zien met een telescoop, moet ze natuurlijk niet achter de Zon staan.
Mars ligt twee keer zo ver (en is kleiner dan Venus) dus die zal wat lastiger zijn om te spotten denk ik.

:smile: op die stiekum toegevoegde foto is de verandering van de maan reeds op te merken ( slechts één dag verschil )

Zoals je aan de foto's kan zien, is de prijs van de Aldi telescoop zeker niet mis voorwat hij presteert....
Het hangt er natuurlijk van af wat je wil hé :smile:
Om duidelijke foto's te maken bestaat er een speciaal tooltje ( oculair ) dat via USB aan de computer kan aangesloten worden.

Laatst bewerkt:
:smile: op die stiekum toegevoegde foto is de verandering van de maan reeds op te merken ( slechts één dag verschil )

Zoals je aan de foto's kan zien, is de prijs van de Aldi telescoop zeker niet mis voorwat hij presteert....
Het hangt er natuurlijk van af wat je wil hé :smile:
Om duidelijkerer foto's te maken bestaat er een speciaal tooltje ( oculair ) dat via USB aan de computer kan aangesloten worden.

Ben vandaag bij een Aldi geweest bij mij in de buurt, ik heb helaas geen telescoop kunnen vinden.
Mocht je nog wat intressante foto's hebben gooi ze gerust in de groep :-)

Zit je trouwens binnen of buiten als je door de telescoop kijkt ?

De Jägermeister zal met dit weer in ieder geval ijs en ijs koud zijn :-D

Vanavond om 22:00 is er op National Geographic Channel een docu over 'Living On Mars', wat er allemaal voor nodig is om te kunnen wonen op Mars.

Vette foto's knife-edge. Heb je wellicht ook wat specs van de telescoop van de Aldi?

Heb even lopen googlen en je hebt al telescopen in een prijscategorie tussen 50 en 100 euro. Dus als die er niet meer is kan ej altijd nog een andere kopen.

Vette foto's knife-edge. Heb je wellicht ook wat specs van de telescoop van de Aldi?

Heb even lopen googlen en je hebt al telescopen in een prijscategorie tussen 50 en 100 euro. Dus als die er niet meer is kan ej altijd nog een andere kopen.

Ik lees even wat er op de doos staat :yes:

Refractortelescoop vergroting tot 262,5x
diameter objectief = 60 mm.
brandpuntafstand = 700 mm.
31,7 mm. Kellner oculairen : 4 mm., 9 mm., 12,5 mm. en 20 mm. + maanfilter opschroefbaar
omkeerlens : 1,5 x
ca. 6 x 25 mm. zoeker van metaal

verkocht door Globaltronics GmbH Domstrasse 19 D-200095 Hamburg
en 3 jaar garantie ! ( staat er op )

Nog even een foto van de maan gemaakt om 00 uur 20 met een maanfilter op het oculair...

full

Back