Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het blijft een feit dat de hobby die wij beoeffenen zijn risico`s kent.
zo ken ik individuen die een 3 meter kist op 20 meter afstand voor de pits aan de prop hangen terwijl er tientallen mensen in diezelfde pits met hun vliegtuig bezig zijn of op een bankje zitten te praten.
je kunt er wel van uitgaan dat je ``de beste`` bent maar bij materiaal storing ( kapotte servo , accu die overlijdt , kapotte control horn , of simpelweg storing ) o.i.d kan het hier gigantisch mis gaan als de 36 inch prop met ong 6000 Rpm het publiek in duikt.
gebruik je verstand !!!!!
k'denk dat ik een zak chips erbij zal halen en met smaak de reacties lezen die hierop gaan komen![]()
k'denk dat ik een zak chips erbij zal halen en met smaak de reacties lezen die hierop gaan komen![]()
is al aangepast .[mod]Ik denk dat dit soort opruiende berichten best achterwege kunnen blijven, oke? (En dus ook de reacties hierop)
Martin[/mod]
het blijft een feit dat de hobby die wij beoeffenen zijn risico`s kent.
zo ken ik individuen die een 3 meter kist op 20 meter afstand voor de pits aan de prop hangen terwijl er tientallen mensen in diezelfde pits met hun vliegtuig bezig zijn of op een bankje zitten te praten.
je kunt er zelf wel van uitgaan dat je ``de beste`` bent maar bij materiaal storing ( kapotte servo , accu die overlijdt , kapotte control horn , of simpelweg storing ) o.i.d kan het hier gigantisch mis gaan als de 34 inch prop met ong 6000 Rpm het publiek in duikt.
ik zeg ,gebruik je verstand !!!!!
Ik denk dat je als toeschouwer toch beter uit je doppen moet blijven kijken als er andere piloten aan het vliegen zijn, waaronder mijzelf. Die gasten die op 20 meter afstand van de pits prophangen zijn op de een of andere manier iedere keer mensen waarvan de spullen wel erg tiptop in orde zijn en de skills ook aanwezig. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over...
Is prophangen gevaarlijker dan voorbij vliegen?
Dat zeg ik niet!
Ik zeg alleen dat je spul het altijd kan begeven!
Of je nou aan je prop hangt, of dat je een flinke Flyby maakt
Grtjs
Prophangen is wel een belangrijk onderdeel van de opmerking dit deze discussie in gang heeft gezet.
Mijn punt was dat je beter moet uitkijken wanneer er andere piloten aan het vliegen zijn, niet dat er nooit iets mis kan gaan. Maar wel dat de kans drastisch kleiner is bij de kisten van de personen waar we het over hebben (3 meter en prophangen)
Ein Freund von mir, der beruflich in den USA ist, berichtete mir von einem tragischen Unfall, den er dort vor Kurzem selbst miterlebt hat.
Auf einem Modellflugplatz übte ein Pilot mit seinem 3 m großen Kunstflugmodell, das mit einem 140 ccm Motor ausgerüstet war.
Beim Hovern und Torquen geriet das Modell außer Kontrolle, bewegte sich auf den Piloten zu, sackte ab, schlug mit dem Heck auf dem Boden auf und kippte um. Der Pilot wollte sich noch vom Modell entfernen, als er die Gefahr erkannte. Das Ganze ging aber so schnell, dass er dies nicht mehr schaffte. Er wurde vom Propeller an der Halsschlagader getroffen und verstarb noch an der Unfallstelle. Zu allem Unglück geschah das Ganze vor den Augen seiner Frau und seiner drei Kinder.
Die Unglücksursache ist noch unklar. Vermutet wird eine Windböe oder eine Störung in der RC-Anlage. Ein Fehler des Piloten kann weitgehend ausgeschlossen werden, da er als sehr erfahren galt und dieses Flugmanöver souverän beherrschte.
Warum ich das alles berichte? Weil ich damit auf die Gefahren, die mit unserem Hobby verbunden sind, hinweisen möchte. Nur allzu schnell vergisst man nämlich, wie leicht ein solches Unglück passieren kann. Gerade beim Hovern und Torquen sind sich die Leute oft allzu sicher, dass sie alles im Griff haben und fliegen diese Manöver in sehr geringem Abstand zu sich selber oder den Zuschauern.
Also Leute: Aufpassen!
Gruß
Bernd
Ik ben wel benieuwd naar het percentage mensen dat zich eraan stoort bij ons op de club...
Ik denk dat je je daar gruwelijk in vergist.
Het percentage ligt hoger dan je denkt , alleen de een durft het te zeggen en de ander durft het niet direct tegen de piloot te zeggen
Ik stap direct er op af als ik het niet veilig vind