Modelvliegtuigje doodt man

Kijk nog eens welke kist er in het persbericht staat Nando;-) Een luie journalist zal wel Quick ingetypt hebben op google, en dan de snelheden die daar genoemd worden overgenomen.
 
Een luie journalist? Dat ie uberhaupt aan bron onderzoek doet is al aardig actief!
 
Modelvligtuigje doodt man

Als je ergens bent waar iets fout kan gaan, dan zal er op een gegeven moment ook iets fout gaan. (vrij naar ene Murphy)

Op de hele wereld worden jaarlijks vele honderdduizenden modelvluchten gemaakt (mischien wel miljoenen) Wanneer hebben we dit bericht eerder gelezen?
Hoe triest het ongeval ook is, het zegt volgens mij nog niet dat modelvliegen gevaarlijk is.
Als je bij het vissen per ongeluk uit een boot valt, kan je verdrinken. (zal me niks verbazan als dat al wel eens gebeurt is. Ook daar doet Murphy wel eens opgang)
 
het blijft een feit dat de hobby die wij beoeffenen zijn risico`s kent.
zo ken ik individuen die een 3 meter kist op 20 meter afstand voor de pits aan de prop hangen terwijl er tientallen mensen in diezelfde pits met hun vliegtuig bezig zijn of op een bankje zitten te praten.
je kunt er zelf wel van uitgaan dat je ``de beste`` bent maar bij materiaal storing ( kapotte servo , accu die overlijdt , kapotte control horn , of simpelweg storing ) o.i.d kan het hier gigantisch mis gaan als de 34 inch prop met ong 6000 Rpm het publiek in duikt.

ik zeg ,gebruik je verstand !!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het blijft een feit dat de hobby die wij beoeffenen zijn risico`s kent.
zo ken ik individuen die een 3 meter kist op 20 meter afstand voor de pits aan de prop hangen terwijl er tientallen mensen in diezelfde pits met hun vliegtuig bezig zijn of op een bankje zitten te praten.
je kunt er wel van uitgaan dat je ``de beste`` bent maar bij materiaal storing ( kapotte servo , accu die overlijdt , kapotte control horn , of simpelweg storing ) o.i.d kan het hier gigantisch mis gaan als de 36 inch prop met ong 6000 Rpm het publiek in duikt.

gebruik je verstand !!!!!


k'denk dat ik een zak chips erbij zal halen en met smaak de reacties lezen die hierop gaan komen :mrgreen:
 
k'denk dat ik een zak chips erbij zal halen en met smaak de reacties lezen die hierop gaan komen :mrgreen:

hoezo is de waarheid dan zo amusant ????
als ik gevaarlijke toestanden uithaal op de club dan verwacht ik op zijn minst dat ik hiervoor over me kloten krijg ,juist om zo veel mogelijk het risico uit te bannen dat er zoiets gebeurd met iemand als dat er met de man in het artikel is gebeurd.
als dit niet zo is dan is het moeilijk te verklaren dat er uberhaubt een terrein regelement is opgesteld.
daarbij komt dat iedereen met een beetje fatsoen en een heldere kijk op de wereld ,zal als hij dat op zijn geweten krijgt zichzelf nooit meer in de spiegel durven te bekijken.
verder heeft dit in mijn ogen niet veel met ``wild `` vliegen te maken daar de meeste mensen die dit doen voornamelijk met kleine lichte electro kistjes vliegen op open vlaktes welke de 100 kmph niet eens halen.
er is in mijn ogen een groter risico op een club omdat er simpelweg meer vliegtuigen vliegen van een groter caliber met een hogere snelheid , en dat er veel meer mensen per vierkante meter aanwezig zijn op die momenten.
het onbestuurbaar worden van een kist kan niemand inschatten of voorspellen , daarvoor moet je er zelf alles aan doen om de hobby zo veilig mogelijk te beoeffenen zodat het risico op ( dodelijke ) ongevallen zoveel mogelijk beperkt wordt .
dit laatste geldt voor alle vliegers en degene welke op het veld aanwezig zijn om de veiligheids regels kracht bij te zetten ( baan officials )

edit : ik zal geen aanstoot gevende reacties meer beamen van andere leden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
k'denk dat ik een zak chips erbij zal halen en met smaak de reacties lezen die hierop gaan komen :mrgreen:

[mod]Ik denk dat dit soort opruiende berichten best achterwege kunnen blijven, oke? (En dus ook de reacties hierop)
Martin[/mod]
 
het blijft een feit dat de hobby die wij beoeffenen zijn risico`s kent.
zo ken ik individuen die een 3 meter kist op 20 meter afstand voor de pits aan de prop hangen terwijl er tientallen mensen in diezelfde pits met hun vliegtuig bezig zijn of op een bankje zitten te praten.
je kunt er zelf wel van uitgaan dat je ``de beste`` bent maar bij materiaal storing ( kapotte servo , accu die overlijdt , kapotte control horn , of simpelweg storing ) o.i.d kan het hier gigantisch mis gaan als de 34 inch prop met ong 6000 Rpm het publiek in duikt.

ik zeg ,gebruik je verstand !!!!!

Ik denk dat je als toeschouwer toch beter uit je doppen moet blijven kijken als er andere piloten aan het vliegen zijn, waaronder mijzelf. Die gasten die op 20 meter afstand van de pits prophangen zijn op de een of andere manier iedere keer mensen waarvan de spullen wel erg tiptop in orde zijn en de skills ook aanwezig. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over...
 
Ik denk dat je als toeschouwer toch beter uit je doppen moet blijven kijken als er andere piloten aan het vliegen zijn, waaronder mijzelf. Die gasten die op 20 meter afstand van de pits prophangen zijn op de een of andere manier iedere keer mensen waarvan de spullen wel erg tiptop in orde zijn en de skills ook aanwezig. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over...

Ben ik niet met je eens Roeland!

Het is wat Ultimate zegt, Je tiptop spul moet het maar eens begeven!

Veiligheid voor alles bij deze hobby ;)
 
Is prophangen gevaarlijker dan voorbij vliegen?

Daarbij iemand die alles redundant heeft uitgevoerd heb ik nog niet bij andere kisten op onze club gezien.
 
Dat zeg ik niet!

Ik zeg alleen dat je spul het altijd kan begeven!

Of je nou aan je prop hangt, of dat je een flinke Flyby maakt ;)

Grtjs

Prophangen is wel een belangrijk onderdeel van de opmerking dit deze discussie in gang heeft gezet.

Mijn punt was dat je beter moet uitkijken wanneer er andere piloten aan het vliegen zijn, niet dat er nooit iets mis kan gaan. Maar wel dat de kans drastisch kleiner is bij de kisten van de personen waar we het over hebben (3 meter en prophangen)
 
Prophangen is wel een belangrijk onderdeel van de opmerking dit deze discussie in gang heeft gezet.

Mijn punt was dat je beter moet uitkijken wanneer er andere piloten aan het vliegen zijn, niet dat er nooit iets mis kan gaan. Maar wel dat de kans drastisch kleiner is bij de kisten van de personen waar we het over hebben (3 meter en prophangen)

Een voor bij vliegend vliegtuig is waarschijnlijk minder dan 5 seconde op minder dan 40 mtr van de pits terwijl een prophanger daar veel langer "hangt".
*Dus moet je bij een vliegend vliegtuig minder (lang) opletten dan bij zo'n prop-hanger

Dat er altijd iets mis kan gaan (ook tijdens Hooveren) blijkt wel uit de volgend link(die had zeer waarschijnlijk ook alles dubbel uitgevoerd)

rechtstreeks
RCLine Forum - Tödlicher Unfall beim Hovern

de hier reeds gevoerde discusie
iets-om-over-na-te-denken


Ein Freund von mir, der beruflich in den USA ist, berichtete mir von einem tragischen Unfall, den er dort vor Kurzem selbst miterlebt hat.

Auf einem Modellflugplatz übte ein Pilot mit seinem 3 m großen Kunstflugmodell, das mit einem 140 ccm Motor ausgerüstet war.

Beim Hovern und Torquen geriet das Modell außer Kontrolle, bewegte sich auf den Piloten zu, sackte ab, schlug mit dem Heck auf dem Boden auf und kippte um. Der Pilot wollte sich noch vom Modell entfernen, als er die Gefahr erkannte. Das Ganze ging aber so schnell, dass er dies nicht mehr schaffte. Er wurde vom Propeller an der Halsschlagader getroffen und verstarb noch an der Unfallstelle. Zu allem Unglück geschah das Ganze vor den Augen seiner Frau und seiner drei Kinder.

Die Unglücksursache ist noch unklar. Vermutet wird eine Windböe oder eine Störung in der RC-Anlage. Ein Fehler des Piloten kann weitgehend ausgeschlossen werden, da er als sehr erfahren galt und dieses Flugmanöver souverän beherrschte.

Warum ich das alles berichte? Weil ich damit auf die Gefahren, die mit unserem Hobby verbunden sind, hinweisen möchte. Nur allzu schnell vergisst man nämlich, wie leicht ein solches Unglück passieren kann. Gerade beim Hovern und Torquen sind sich die Leute oft allzu sicher, dass sie alles im Griff haben und fliegen diese Manöver in sehr geringem Abstand zu sich selber oder den Zuschauern.

Also Leute: Aufpassen!

Gruß
Bernd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey roel,
ik probeer alleen onder de aandacht te brengen dat je ongeacht je ``skills`` altijd een ``faillure`` in je materiaal kan krijgen waardoor je toestel onbestuurbaar kan worden met desastreuze gevolgen.
en of je kist dan op 100 meter bij je vandaan is of dat hij binnen 2 seconden over het hek iemands gezicht aan flarden maalt vind ik toch wel een aanzienlijk verschil.
verder begrijp ik dat het onderwerp nog al gevoelig ligt.
iedereen wil graag veilig zijn hobby kunnen uitoeffenen en je kunt ( en dat weet ik zelf donders goed ) deze hobby niet 100% safe maken maar je kunt er wel alles aan doen om zo dicht mogelijk bij die 100% te komen.
daarbij komt dat ik het prophangen niet veroordeel alleen de locatie waar dit wordt uitgevoerd dat is het hete hangijzer.
neem aan dat je dit begrijpt..................

ps de man die in het onderstaande artikel vermeld staat zal ook inderdaad alles gedaan hebben om ongelukken te voorkomen maar hij ligt wel mooi onder de grond.
spijt komt altijd na de zonde ,maar daar hebben de slachtoffers geen klote aan ist wel ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zeer regelmatig op de club, maar ik stoor me niet aan het gedrag wat je eerder noemt en heb niet het idee dat het gedrag specifiek extra gevaar met zich meebrengt. Ik ben wel benieuwd naar het percentage mensen dat zich eraan stoort bij ons op de club...

Er zit inderdaad 'een' risico factor, dat zal ik niet ontkennen. Maar alle filmpjes die ik heb gezien van een hoverende kist die crashed, ploft het ding gewoon neer omdat het helemaal geen snelheid heeft (stuk of 5 a 6 op youtube). De vliegtuigen die hoger en gemiddeld 100 klm/uur vliegen en plots de ontvanger accu stopt ermee vind ik gevaarlijker, zoals die soms naar beneden tollen volgas, de baan die het vliegtuig zal volgen is moeilijk te voorspellen!

EMCR is best een spectaculaire club waar je veel extreme dingen ziet vliegen; turbine jets, grote heli's en grote propellor kisten... Ik tip vrienden en familie vaak om eens te komen kijken en vind het ook leuk als er dan wat te beleven is. In deze zin is het volgens mij juist goed voor de hobby en voor de club. Sterker nog, ik hoop zelf aan het eind van het seizoen aan mijn prop te hangen :mrgreen:
 
bij deze sluit ik deze discussie en hoop ik dat er een mooie zomer voor de deur staat waarin er hopelijk geen ongelukken zullen plaats vinden .
dit laatste was het doel wat ik met deze discussie aan de kaak wou stellen en ik vind het zonde als dit op evt onverschilligheden uitloopt want dat is niet de intensie geweest.
 
Ik ben wel benieuwd naar het percentage mensen dat zich eraan stoort bij ons op de club...

Ik denk dat je je daar gruwelijk in vergist.;)
Het percentage ligt hoger dan je denkt , alleen de een durft het te zeggen en de ander durft het niet direct tegen de piloot te zeggen;)
Ik stap direct er op af als ik het niet veilig vind
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je daar gruwelijk in vergist.;)
Het percentage ligt hoger dan je denkt , alleen de een durft het te zeggen en de ander durft het niet direct tegen de piloot te zeggen;)
Ik stap direct er op af als ik het niet veilig vind

Kan... Misschien ben ik dan een beetje naïef. Als ik me ergens aan stoor of iets gevaarlijk zou vinden zou ik iemand er ook op wijzen, daar heb ik geen drempel maar misschien anderen wel.

Maar bijvoorbeeld afgelopen zondag werd er flink op losgehovered! En ik heb je niet horen klagen, dus vindt je het niet storend... Kan ik dan toch concluderen?
 
Back
Top